Muzeum letecké a pozemní techniky Vyškov zou in het Nederlands ‘Museum van luchtvaart en grondtechnologie Vyškov’ heten. Het museum is goed te zien vanaf de snelweg 1, als je van Brno naar het oosten van Tsjechië (of vanuit het oosten naar Brno) gaat. Ik was er dan ook al een paar keer langsgereden én had er al twee keer voor de dichte deur gestaan. Vanaf de snelweg en achter de hekken is al VEEL moois te zien, dus ik zocht op wanneer het museum dan wél open is. Dat is van april tot en met oktober op zaterdag en zondag en in de (Tsjechische) schoolvakanties, tussen 10:00 en 16:00. Het tweede weekend van april 2025 gooide ik daarom mijn plannen om, zodat ik op zondag 13 april eindelijk wél naar binnen kon!
Het museum wordt gerund door enthousiaste vrijwilligers, die naast Tsjechisch ook goed Engels en Duits kunnen. Entree voor volwassenen is 80 kroon (€3,20) voor volwassenen en 50 kroon (€2,-) voor kinderen van zes tot 15 en gepensioneerden. Dat is absurd weinig dus! Het was mijn laatste stop in Tsjechië, dus heb alle kronen die ik nog op zak had gedoneerd aan het museum, mede als dank dat ik ook in het afgesloten deel mocht komen.

Het museum over zichzelf:
“In de tentoonstelling van het museum kunt u voornamelijk militair materieel van verschillende generaties zien, maar ook onderdelen van vliegtuigen die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn neergestort. Er zijn tentoonstellingen over luchtvaart en militair materieel van verschillende militaire eenheden van de Tsjechische strijdkrachten. Sommige van de tentoongestelde vliegtuigen en uitrustingen worden nog steeds gebruikt door de Tsjechische strijdkrachten en vertegenwoordigen ons huidige militaire materieel.

Het museum bevindt zich op het terrein van de luchthaven van Vyškov en bevat onder andere gevechtsvliegtuigen, bommenwerpers, transport- en verkenningsvliegtuigen (30 stuks), helikopters (7 stuks), vliegtuigmotoren (14 stuks), militair gevechts- en transportmaterieel (10 stuks), artilleriewapens (10 stuks), luchtafweergeschut (4 stuks) en vele andere tentoonstellingen en fragmenten van opgegraven vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Bijvoorbeeld: Messerschmitt Bf-109, Focke-Wulf FW-190, Wellington Mk.X, B-17, Iljoesjin IL-2, IL-10 en andere.

Wij vinden het belangrijk dat u vanaf het begin weet dat alles wat we hier presenteren het werk is van een handvol luchtvaartliefhebbers. De leden van de LHS Stichting doen hun werk vrijwillig in hun vrije tijd, zonder enige financiële beloning. Alle ontvangen gelden worden gebruikt voor de exploitatie van het museum, het onderhoud van tentoonstellingen en, in beperkte mate, de aankoop van nieuwe tentoonstellingsobjecten.”

Militaire vliegtuigen en helicopters zie ik als buurman van vliegbasis Leeuwarden thuis ook wel, uiteraard bezocht ik het museum hoofdzakelijk voor Tatra, Praga en co. Ook voor vrachtwagenliefhebbers is er veel te zien! Als sfeerimpressie heb ik uiteraard wel foto’s van een (klein) deel van de andere tentoonstellingsobjecten gefotografeerd. Goed, genoeg gekletst, tijd om jullie mee te nemen met mijn rondje met de camera! (De foto’s hier boven zijn van voor de dichte deur, een paar dagen eerder)



Škoda Felicia, als we de stickers mogen geloven heeft deze de de Gumbalkan rally minstens drie keer uitgereden. Ik gok van één van de vrijwilligers?
BAZ 135 TMZ raketwerper, gebaseerd op de ZIL-135.
BAZ 135 SPU raketwerper.
PLDVK 30 mm „Ještěrka“ (hagedis) luchtafweergeschut op basis van de Praga V3S.
Zo veel moois daar in de verte achter het hek…
Mercedes-Benz Kurzhauber LKD 322/42 met Schörling opbouw, uit 1963. Toen was hij nog oranje.
Mil Mi-8 T “OK-FAE”, deze machine vloog in het leger van de Sovjet-Unie, DDR, BRD en tenslotte LOK Kbely.
Mil Mi-4 B „0599“, sinds 6 maart 1991 in het museum aanwezig.
Mil Mi-2 „B-2745“, dit toestel vloog bij de luchtvaarteenheid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken van de Tsjechische Republiek. De helikopter werd op 13 augustus 1998 vanuit Brno naar het museum getransporteerd.
IL-14 RT “3133” Het vliegtuig werd op het laatste moment gered van de weggooi, nu heeft het een gedeeltelijke reconstructie van het interieur ondergaan. Het vliegtuig werd op 31.7.1993 vanuit Brno naar het museum vervoerd. Het vliegtuig heeft een vliegtijd van 6381h 25min en heeft 7411 landingen gemaakt.
ZIL 131 voor het transport van medische zuurstof.
GAZ 66 PLPK.
GAZ 51 UPG – 250 GM.
MO – 111 sleepboot op MP-5 aanhanger.
GSP-55, halfveerponton. Amfibische voertuig om andere voertuigen het water over te laten steken.
Raketlanceerinstallatie “2K6 Luna-2” 3R10-raket op PT-76-chassis.
Daarmee was ik terug bij de ingang, waar ik heb gevraagd of ik de trucks achter het hekje ook op de foto mocht zetten. En jawel, het mocht! Voor mij het hoogtepunt! Bij deze voertuigen staan geen bordjes en maar een klein deel staat op de site van het museum vermeld, dus ik hoop dat ik alle merken en modellen goed heb.
Geen idee welk merk en model dit is.
Van deze ook niet, maar Sjoerd Spieker herkende het als een YUMZ-6 uit Oekraïne.
Deze weet ik! Dit is een Belarus!
Van vrachtwagens heb ik gelukkig iets meer verstand.
Praga V3S.
LIAZ.
Tatra T138. Lastig identificeren zonder neus, zou ook een T148 kunnen zijn, maar dit lijkt een onderdelen-donor en er is geen enkele T148 in het publieke deel van het museum, wel meerdere T138’s, dus dit lijkt me meer aannemelijk.
VAZ-2101, in het nabije oosten beter bekend als Zjigoeli, en bij ons als Lada 1200.
Tatra T805 cabine.
De wat mij betreft by far mooiste generatie Škoda Rapid.
Zoals jullie zien, absolute aanrader om hier langs te gaan! Meer weten? Bekijk de website van het museum.
En de Leyland vliegtuigtanker? Die krijgt zijn eigen artikel! Wordt vervolgd…
Prachtige collectie trucks ‘achter het hekje,’ bedankt ook dat je zoveel mogelijk foto’s hebt gemaakt en in dit artikel geplaatst. Een genot om naar te kijken.