Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hieronder een aantal van de dingen die ik de afgelopen maand via mail, WhatsApp en privéberichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.
Disclaimer: ik was eind juli in Spanje aan het werk, dus een deel van de ingezonden berichten staan door tijdgebrek niet in die van juli, maar in deze. Augustus was extreem druk voor mij, september zal dat ook zijn, dus er zal de komende maanden nog meer geschoven worden (en voor wie mee heeft gedaan aan de eindejaarsquiz: dat wordt zeker niet vóór oktober dat de prijzen verstuurd worden, sorry… Ik probeer een goedmakertje te regelen)

Astrid Heuker spotte de autoladder van Popping Schoorsteentechniek.




Romek Hoffa zag ook weer mooi spul.

Later zette Siebe hem nog wat beter op de foto, én een paar andere ‘treintjes’.


Jan Clevering stuurde foto’s van een Spada auto naar aanleiding van het overlijden van Ercole Spada.


Henk van Sprundel: “Hier nog een auto uit ’76, de 34-09-SB, en ook nog één van Koos de Bruijn de DB-62-15.”




De familie Leistra was op vakantie in Dubai, Geart zette daar een Tesla Cybertruck op de foto.



Dennis Wijnstekers: “Ik ben nu in Los Angeles. Veel Van Hools, net als in San Francisco. Veel met fietsen dragers voor en achter.”


Leo van der Molen: “Gespot in Drachten, originele Nederlandse Kadett Aero“
![]()
![]()
![]()
Scania:
“Maurang bouwt verder met vier Scania 530S V8 trekkers
Vier gelukkige chauffeurs van Maurang Transporten BV mochten onlangs een Scania 530S 4×2 met een V8-motor in gebruik nemen. De merkvoorkeur van deze chauffeurs en de betrouwbaarheid van Scania overtuigden het Brabantse familiebedrijf om weer Scania aan te schaffen. “Die glimlach waarmee ze iedere dag in hun auto stappen is voor ons veel waard,” zegt Max Verbeek.
De nieuwe voertuigen worden ingezet voor het kraanwagentransport in de bouwsector, waarin Maurang Transporten sinds 1964 actief is. Het bedrijf beschikt over een modern en gevarieerd wagenpark van ruim 40 trekkende en ruim 70 getrokken eenheden.
Max leidt het bedrijf samen met zijn vader, Maurice Verbeek. “Bij de aanschaf van nieuw materieel proberen we rekening te houden met de wensen van de chauffeurs. Zo ook in dit geval. De chauffeurs die met deze auto’s gaan rijden hebben gezamenlijk tientallen jaren aan dienstverband bij Maurang. Die betrokkenheid en passie voor het vak belonen we graag.”
Naast comfort waren onder andere betrouwbaarheid en restwaarde doorslaggevende factoren. “Onze trucks rijden jaarlijks tussen de 100.000 en 110.000 kilometer. Een betrouwbaar merk is dan essentieel,” aldus Verbeek.
Luxe en comfort
De nieuwe voertuigen zijn voorzien van S-slaapcabines met luchtvering rondom en uitgerust met het King of the Road-pakket, het nieuwe digitale Smart Dash-dashboard en de nieuwste geavanceerde rijhulpsystemen. Daarnaast zijn de trucks voorzien van Alcoa aluminium velgen.
Het spuitwerk is verzorgd door Cranen Fleetservice in Heeswijk-Dinther en uitgevoerd in de herkenbare two-tone kleurstelling van Maurang Transporten. In de eigen werkplaats worden de voertuigen verder afgewerkt met extra verlichting en accessoires, afgestemd op de voorkeuren van de chauffeurs.
Over Maurang Transporten BV
Maurang Transporten, gevestigd in Helvoirt en Poppel (B), vierde in 2024 haar 60-jarig bestaan met een groot jubileumfeest. Ooit gestart door Jos Verbeek heeft het familiebedrijf zich ontwikkeld tot professionele vervoerder van materialen voor de gehele bouwsector en rijdt voor de grootste betonfabrikanten. Het werkgebied strekt zich uit over de Benelux, Duitsland en Noord-Frankrijk. Bij Maurang Transporten werken ruim 50 medewerkers, waaronder chauffeurs, kantoorpersoneel en een gedreven team van monteurs die de eigen vloot in topconditie houden en daarnaast onderhoud, reparatie en keuringen voor derden verzorgen.”
![]()
![]()
![]()
Verzameld Werk voor Bluekens:
“CLTV Zundert loopt voorop in het groen: eerste Volvo FM Electric voor telerscoöperatie
CLTV Zundert staat al meer dan honderd jaar klaar voor kwekers, tuinders en telers. De coöperatie ondersteunt zijn leden en overige klanten met een breed aanbod aan producten en diensten. Van meststoffen tot veiling en van koeling tot transport: alles onder één dak. Nu zet CLTV Zundert een nieuwe, duurzame stap met de inzet van een Volvo FM Electric-bakwagen, geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus.
Bij CLTV Zundert draait alles om het ondersteunen van kwekers. De coöperatie biedt een compleet aanbod aan producten en diensten, verdeeld over vier afdelingen. Bij de afdeling handel kunnen kwekers en tuinders alles bestellen wat ze nodig hebben: van gewasbescherming en meststoffen tot werkkleding en gereedschap. De veilingafdeling verzorgt de keuring van aardbeien en logistieke dienstverlening voor aardbeientelers, in samenwerking met Coöperatie Hoogstraten. De koelafdeling slaat aardbeienplanten en boomkwekerijproducten zorgvuldig op. Tot slot heeft CLTV een eigen transportafdeling. “Wat ons uniek maakt, is de combinatie van deze vier diensten”, zegt Jurgen Damen, logistiek manager bij CLTV. “We zijn niet alleen leverancier, maar ook kennispartner voor kwekers en telers. We hebben alles in huis om onze leden compleet te ontzorgen.”
‘Groen zit in ons DNA’
CLTV Zundert is een coöperatie met 250 leden. Jurgen Damen: “Duurzaamheid is iets dat echt leeft binnen het bedrijf en onze leden. Als coöperatie in een groene sector, moet je ook zelf het voortouw nemen. Wachten op wat anderen doen past niet bij ons, onze nek uitsteken en pionieren wel. Wij willen zelf proberen, leren en ontdekken wat werkt. Daarom hebben we dit jaar onze eerste elektrische truck in gebruik genomen: een Volvo FM Electric 6×2-bakwagen die we inzetten voor regionaal transport van producten die boomkwekers nodig hebben bij de teelt.”
Samen pionieren met Bluekens
CLTV koos bewust voor Volvo Trucks en voor Bluekens Truck en Bus als dealer en partner. Damen: “We hebben al jaren goede ervaringen met Volvo. We hebben nu dertien Volvo-trucks in onze vloot en onze chauffeurs rijden er graag mee. Maar minstens zo belangrijk is de rol van Bluekens Truck en Bus. Bluekens denkt met ons mee en staan ons met raad en daad bij. Bij de keuze voor elektrisch hebben ze ons geholpen met het analyseren van onze routes. We hebben een week lang exact de routes, kilometers en belading bijgehouden die we met onze vorige truck reden. Op basis van die data hebben we samen berekend: is elektrisch haalbaar voor ons? Dat bleek het geval en dus zijn we gestart.”
Positief verrast over de actieradius
Damen is enthousiast over de eerste ervaringen met de Volvo FM Electric. “De truck rijdt soepel en stil en we zijn positief verrast over de actieradius. Onze chauffeur maakt er een sport van om zoveel mogelijk kilometers uit de accu te halen. Hij heeft al eens 385 kilometer gereden op één lading, 400 kilometer lijkt ook haalbaar. De chauffeur is ook zeer enthousiast over hoe de truck rijdt. Dat de chauffeur er blij mee is, is voor ons minstens zo belangrijk als de cijfers.”
‘Sluitende businesscase is mogelijk’
Rijden met een elektrische truck is financieel haalbaar, zegt Damen. “Als we genoeg kilometers per jaar maken, is de businesscase sluitend. De truck laden we op ons terrein in Zundert, waar 3.000 zonnepanelen op het dak liggen. Met een mobiele 50kW-laadpaal wordt de batterij opgeladen. Als je pioniert zijn er natuurlijk ook onzekerheden, zoals de restwaarde van de truck na een aantal jaar, maar op basis van wat wij nu weten geloven wij dat dit de juiste stap is.”
Verder verduurzamen
Voor CLTV Zundert is de inzet van elektrisch vervoer niet het eindpunt, maar een begin. Het bedrijf rijdt ook al met een elektrische bestelbus en onderzoekt hoe het nog meer processen kan verduurzamen. “Wij willen blijven vooroplopen”, besluit Jurgen Damen. “Niet alleen voor onszelf, maar ook voor onze leden en de sector. En daar past deze stap naar elektrisch vervoer perfect bij.””

Smith Communicatie voor Against Cancer:
“Recordbedrag van €143.471 opgehaald tijdens jubileumeditie Circuitdag Against Cancer
Vandaag beleefden ruim 200 gezinnen die te maken hebben met kinderkanker een onbezorgde dag tijdens de Circuitdag op het TT Circuit in Assen. De dag markeerde een drievoudig jubileum: Stichting Against Cancer bestaat dit jaar 20 jaar, het TT Circuit Assen zelfs 100 jaar en het was de 20e editie van de Circuitdag. Vanwege de hoge temperaturen werden er extra verkoelende maatregelen getroffen. Patrick Boxem, voorzitter van Stichting Against Cancer, maakte bekend dat er een recordbedrag van €143.471 is opgehaald. Met die opbrengst kunnen jaarlijks twee meerdaagse reizen naar Phantasialand en Movie Park worden georganiseerd voor telkens 30 gezinnen, wat voor velen een bijzondere ervaring of zelfs een laatste waardevolle herinnering betekent. De Circuitdag werd mogelijk gemaakt door de steun van ruim 130 coureurs, meer dan 400 vrijwilligers, sponsoren en betrokken ambassadeurs zoals o.a. Rintje Ritsma, Kimberley Maasdamme, Jeffrey Buis, Rob Hartog, Angela Schokkin, Cheryl de Jong en Nimra Groenendijk.
Lachende gezichten en ronkende motoren
Meer dan 130 coureurs, waaronder Jeffrey Buis en Rob Hartog, stelden vandaag hun voertuig beschikbaar – van Lamborghini’s, Ferrari’s en Porsches tot BMW en Yamaha motoren – om kinderen een onvergetelijke rit op het circuit te bezorgen. Daarnaast genoten de kinderen en hun gezinnen van optredens van Thomas Berge, Kimberley Maasdamme en de Dikdakkers en konden zij deelnemen aan talloze andere activiteiten verspreid over het terrein.
Voorzitter Patrick Boxem vertelt: “Ik ben ontzettend blij en dankbaar voor de enorme inzet van onze ambassadeurs, vrijwilligers en sponsoren. Dankzij hen hebben we opnieuw een onvergetelijke dag kunnen neerzetten voor de gezinnen. De zon scheen, er is een prachtig bedrag opgehaald en de sfeer was geweldig. Dat dit alweer de 20e editie was, maakt het extra bijzonder. Het laat zien hoeveel draagvlak er is om deze kinderen en hun families een moment van zorgeloos genieten te geven en dat raakt me elke keer weer.”
Samen stilstaan
Ieder jaar is er tijdens de Circuitdag ook ruimte om stil te staan bij de kinderen die de strijd tegen kanker hebben verloren. Dit jaar zongen Thomas Berge en Kimberley Maasdamme samen het lied ‘Kon ik nog maar even bij je zijn’, dat zorgde voor een ontroerend moment. De dag werd afgesloten met de bekendmaking van het totaalbedrag dat dit jaar is gedoneerd aan Stichting Against Cancer: een recordbedrag van €143.471. Patrick Boxem: “We zijn ontzettend blij met dit waanzinnige bedrag. Hiermee kunnen we komend jaar weer meerdere 4-daagse gezinsreizen organiseren naar Phantasialand en Movie Park.”
Extra maatregelen tegen hitte
Vanwege de warmte heeft de organisatie extra maatregelen getroffen om een veilige en aangename omgeving voor alle bezoekers te waarborgen. Naast de gebruikelijke waterpunten, parasols, schaduwplekken, eet- en drinkgelegenheden en verspreide EHBO-posten, werden dit jaar ook nevelkanonnen en extra ventilatoren geplaatst.
Deelnemende bedrijven
De Circuitdag werd mede mogelijk gemaakt door: Aarnink Vleeswaren, ANWB, Arai Helmet, Aviko, BERG, Begra Group, BMW, Bidfood, Blycolin, Brandweer, Broodheren, Drenthe, Coca Cola, Damen Motorkleding, Dijkstra, Droogers Koel- en Keukeninnovatie, DSA Logistiek, Evenementenservice.nl, Facility, Fortuna Carpaccio, Furori, Gemeente Assen, Hotel, Innobikes Assen, ITicon, Kapitaal Tattoo, Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, Koninklijke Marechaussee, Kuiphuis Kraanverhuur, MBH Consult, Ministerie van Defensie, Mocca D’or, Mondial Movers Henneken, Oliehoorn, Partytentverhuur Assen, Politie,Sanders Heftrucks, Sandifort id, Schermclub Den Bosch, Sem productions, Smith Communicatie, Spijkerman Evenementenverhuur, The Windmill Cast Iron, Truckers voor Goede Doelen, TT-Circuit Assen, Van Geloven, Vereniging Kinderkanker Nederland, WMD en Yamaha.
Over Stichting Against Cancer
Stichting Against Cancer zamelt geld in voor de ondersteuning van kankerpatiënten en organiseert evenementen en reizen voor gezinnen met zieke kinderen. De stichting werkt samen met de Vereniging Kinderkanker Nederland (VKKN) en is partner van het Prinses Máxima Centrum. Het doel is er om een glimlach te geven aan kinderen die bezig zijn met hun race tegen kanker. Even één dag ontvluchten aan chemobehandelingen en ziekenhuisbezoeken De stichting wordt volledig bestuurd en gedragen door vrijwilligers.”

eActros 600 für TRANSPORTS DEROCQ aus Nordfrankreich
eActros 600 for TRANSPORTS DEROCQ from northern France

eActros 600 für Transport- und Kontraktlogistikdienstleister Logistik Schmitt
eActros 600 for transportation and contract logistics service provider Logistik Schmitt

eActros 600 für die Emmi Group, das führende Schweizer Milchverarbeitungsunternehmen
eActros 600 for Emmi Group, the leading Swiss dairy processing company

eActros 600 für das österreicherische Unternehmen Friedl, spezialisiert auf nationale und internationale Transportlösungen im temperaturgeführten Bereich
eActros 600 for Austrian enterprise Friedl, specializing in national and international transport solutions in the temperature-controlled unit

eActros 600 für HIVED, ein junges und wachstumsstarkes Unternehmen für Paketzustellung
eActros 600 for HIVED, a young and fast-growing parcel delivery enterprise
Daimler Truck:
“Full charge for the future: the first eActros 600 on the road in Europe’s fleets
The battery-electric Mercedes-Benz eActros 600 continues to gain momentum in Europe. From Germany to Norway to Italy, from France to Romania – in recent months, Mercedes-Benz Trucks’ electric flagship has been delivered to customers in more than 15 European countries. The eActros 600 is used in a variety of logistics transport applications – from classic long-distance transport to demanding special tasks. In the second quarter of 2025, Mercedes-Benz Trucks secured the top position in the zero-emission heavy-duty vehicle segment in Europe.
Example from Germany: Logistik Schmitt
Transport and contract logistics service provider Logistik Schmitt has been relying on battery-electric trucks from Mercedes-Benz Trucks for several years and is intensively testing prototypes and pre-series vehicles from the manufacturer. In July, the company took delivery of the first five of a total of 23 eActros 600 trucks, thereby expanding its electrified transport operations to international long-distance transport.
Example from the Netherlands: Simon Loos
In July, the freight forwarder Simon Loos Logistik began operating its first two eActros 600 trucks, which now supply the discount chain Lidl in the Netherlands. Simon Loos previously used eActros 300 trucks on routes of up to 300 kilometers. With the new eActros 600, the range of applications has now been extended to distances of up to 500 kilometers, including long-distance transport for the first time.
Example from Belgium: Milktrans
Logistics company VM-Milktrans and its sister company Sovedo Logistics have received the first two of a total of six Mercedes-Benz eActros 600 in Belgium in July. The group active in milk collection logistics is the first customer in Belgium to use the electric flagship of Mercedes-Benz Trucks.
Example from Austria: Friedl
The family-run company Friedl, which specializes in national and international temperature-controlled transport solutions, took delivery of its first fully electric eActros 600 in July, which is now being used for long-distance transport. The family business is known for its innovative spirit – and was already on the road with the new electric truck from Mercedes-Benz Trucks during the test phase.
Example from France: TRANSPORTS DEROCQ
TRANSPORTS DEROCQ from northern France sent a clear signal for the future in July with its first eActros 600. The family-run company specializes in refrigerated transport and is entering a new phase of sustainable mobility with the fully electric truck.
Example from the United Kingdom: HIVED
HIVED, a young and fast-growing parcel delivery company, expanded its all-electric fleet in July with two of a total of nine eActros 600 vehicles. The trucks are used in the medium-range network throughout the United Kingdom.
Example from Switzerland: Emmi Group
The Emmi Group, Switzerland’s leading milk processing company with an international presence, put its first fully electric eActros 600 into operation in June.
Example from Italy: BRIGO
BRIGO – Breathe New Energy, a pioneer in sustainable, fully electric transport in Italy, expanded its fleet in June with five eActros trucks from Mercedes-Benz Trucks. Three eActros 600 and two eActros 300 trucks will support the company’s emission-free transport mission in the future. The handover took place at the opening of Milence’s first charging hub in Italy – the joint venture between Daimler Truck, the TRATON GROUP, and the Volvo Group, which has set itself the goal of establishing and operating 1,700 high-performance public charging points in Europe by 2027.
About the eActros 600
Mercedes-Benz Trucks celebrated the series launch of the eActros 600 at the end of November last year at the Mercedes-Benz plant in Wörth. Deliveries to customers began in December 2024. The electric flagship from Mercedes-Benz Trucks has already proven its capabilities several times under real-life conditions: In customer use and as part of the “eActros 600 European Testing Tour 2024”, a 15,000-kilometer all-electric development trip through a total of 22 countries and the “European Testing Tour Winter 2025” on around 6,500 kilometers through Northern Europe, each with a gross combination mass of 40 tons. In addition, the e-truck was voted “International Truck of the Year 2025”. The award is the most important prize in the industry and is presented annually by the International Truck of the Year (IToY) organization, consisting of 24 commercial vehicle journalists from Europe.
The high battery capacity of over 600 kilowatt hours – hence the model designation 600 – and a new, particularly efficient electric drive axle developed in-house enable the eActros 600 to achieve a range of 500 kilometers[1] without intermediate charging. This range is accomplished under very realistic and practical conditions with a gross combination mass of 40 tons, which can also be significantly exceeded depending on the driving style and the route. The eActros 600 will even be able to cover well over 1,000 kilometers per day. Intermediate charging during statutory driver breaks makes this possible, provided that charging options are available.
The eActros 600 has three battery packs, each with 207 kWh[2]. These offer an installed total capacity of 621 kWh. The batteries are based on lithium iron phosphate cell technology (LFP) and are characterized by a long service life. The development engineers at Mercedes-Benz Trucks designed the eActros 600 to meet the same requirements for the durability of vehicles and components as a comparable conventional heavy-duty long-haul Actros. This means up to 1.2 million kilometers in ten years of operation. After this period of use, the battery state of health should still be above 80 percent. In contrast to other battery cell technologies, more than 95 percent of the installed capacity can also be used with LFP technology. This facilitates a higher range with the same installed battery capacity. The vehicle is technically designed for a gross combination mass of up to 44 tons. With a standard semitrailer, the eActros 600 has a payload of around 22 tons in the EU. There might be cases in which national law allows higher payloads.
[1] The range was determined internally under specific test conditions, after preconditioning with a 4×2 tractor unit with a 40 tons total towing weight at 20°C outside temperature in long-haul operation and may deviate from the values determined in accordance with Regulation (EU) 2017/2400.
[2] Nominal capacity of a new battery, based on internally defined boundary conditions. This may vary depending on the application and ambient conditions.
”![]()
![]()
![]()
Scania:
“De Graaf Logistics zet Scania e-truck in voor fijnmazige distributie
De Graaf Logistics heeft haar eerste volledig elektrische Scania in gebruik genomen. Met de investering in deze Scania G360E 4×2 BEV-trekker onderstreept het familiebedrijf uit Oosterhout zijn toewijding aan duurzame stads- en regiologistiek én bereidt het zich voor op de snel naderende zero-emissie zones. De elektrische Scania wordt nu dagelijks ingezet in de distributie- en nachtritten in de Benelux.
Vooruitgang op basis van ervaring
Met de komst van de elektrische trekker wil De Graaf Logistics praktijkervaring opdoen met elektrisch rijden in de fijnmazige distributie. “We willen de realiteit zelf ontdekken. Hoe presteert zo’n truck in slecht weer? Wat is de werkelijke actieradius? Wat betekent het voor onze planning?” zegt Robert van Wezel, directeur van De Graaf Logistics. “De eerste ervaringen zijn positief: de truck haalt ruim 400 kilometer per dag zonder bijladen. Hij doet wat er is beloofd.”
De nieuwe elektrische Scania is optisch identiek aan de dieselvarianten in de vloot. “Dat was een bewuste keuze. We willen het verschil voor de chauffeurs zo klein mogelijk maken, behalve in uitstoot en geluid,” aldus Van Wezel. De chauffeur kreeg vooraf een aflevertraining, en de eerste reacties op het rijcomfort en gebruiksgemak zijn zeer positief.
Samen sterk in zero-emissie
De Graaf Logistics maakt deel uit van een samenwerkingsverband met zes andere distributiebedrijven in Nederland en België. Ieder bedrijf is verantwoordelijk voor een eigen regio. Via vaste nachtroutes wisselen zij zendingen uit, zodat elk bedrijf leveringen in de eigen regio kan verzorgen – ook in zero-emissiezones. “We zijn als familiebedrijven samen aan het bouwen aan een emissievrij distributienetwerk voor de hele Benelux,” legt Van Wezel uit.
De nieuwe BEV-trekker wordt ook ingezet binnen dit netwerk voor leveringen in zero-emissiegebieden in Zuidwest-Nederland. “Op deze manier leveren we niet alleen een bijdrage aan onze eigen verduurzaming, maar ook aan die van onze klanten,” aldus Van Wezel. “We zetten nu al grootschalig HVO100 in – dit jaar zelfs voor meer dan 50% van onze ritten. De volgende logische stap is dan volledig emissieloos rijden.”
Laadinfrastructuur op eigen terrein
Doordat vrijwel alle voertuigen van De Graaf Logistics aan het eind van de werkdag terugkeren op de thuisbasis in Oosterhout, is thuisladen een haalbare en efficiënte oplossing. Op dit moment wordt een laadinfrastructuur opgebouwd op het eigen terrein, ondersteund door energie uit een eigen windmolen. “Onze toekomstige ambitie is om via batterijopslag ’s nachts onze voertuigen volledig te laden met eigen opgewekte stroom. Eind 2026 moet dat systeem operationeel zijn,” zegt Van Wezel.
Scania als vertrouwde partner
De elektrische truck is geleverd door Scania Oosterhout, gevestigd op hetzelfde industrieterrein als De Graaf Logistics. De truck valt onder een full service onderhoudscontract. “We hebben al onze trekkers en opleggers ondergebracht bij Scania. De samenwerking is hecht, betrouwbaar en dichtbij,” vertelt Van Wezel. “We hebben even moeten wachten op de levering, maar de prestaties van de Scania BEV zijn wat ons betreft verder dan die van andere merken.”
Klaar voor de toekomst
De elektrische trekker is de eerste stap richting een bredere elektrificatie van het wagenpark. Van Wezel verwacht dat, met het oog op de komende CO2-heffingen en kilometerbeprijzing, de totale eigendomskosten van elektrische trucks snel concurrerend zullen worden. “Als we onze laadinfrastructuur goed op orde krijgen dan zouden we richting 2028 zo maar uit kunnen komen op een gelijke of lagere TCO dan diesel.”
Over De Graaf Logistics
De Graaf Logistics is een familiebedrijf met ruim 100 jaar geschiedenis, gespecialiseerd in fijnmazige Benelux-distributie en chemical warehousing. Vanuit Oosterhout verzorgen ruim 200 medewerkers dagelijks nationale en internationale zendingen met een vloot van circa 60 eigen voertuigen en 20 charters. Het bedrijf staat bekend om zijn klantgerichtheid, betrouwbaarheid en sterke focus op duurzaamheid.”
Mercedes-Benz Media:
“The Vision V in California – a whole new world of immersive entertainment
The Vision V – a highly elegant chauffeur-driven limousine with a special focus on the “Private Lounge” and the utmost comfort –is literally Mercedes Benz’ vision of combining generous space with maximum exclusivity. Traditionally crafted materials blend with hyper-modern, tech-savvy design elements that are as stylish as they are unexpected. And: Vision V provides a fascinating outlook on the future Grand Limousine Mercedes Benz VLS.
The show car demonstrates Mercedes-Benz’ vision of combining generous space with maximum exclusivity and an unprecedented immersive, digital experience. Following its world premiere in Shanghai in April, the Vision V embarked on its global Grand Tour, with Dubai as first stop and now its debut in the U.S.: After a stop-over in Los Angeles, it will be showcased at the Mercedes-Benz Star Lounge at Pebble Beach, CA on August 14-17, 2025.
New highlights for the next level of personalised immersive user experience
Pebble Beach Automotive Week is the perfect place for the world’s finest automobiles, where enthusiasts and collectors gather to celebrate automotive excellence and innovation. An event ideally suited for the Vision V showcasing two new entertainment highlights for an even more immersive user experience:
Karaoke, one of the Vision V’s seven interactive worlds, has been updated. After its huge success in China with a localized Chinese song, there is now a English song available for Vision V’s stop-over in the U.S. On top of that, the cinematic experience is elevated to an even higher level, allowing passengers to immerse themselves in a more intense and captivating visual world thanks to Dolby Vision.
Unique 360-degree cocooning effect in the “Private Lounge”
Both new features are perfectly integrated in the Vision V’s “Private Lounge” with its retractable, 65-inch cinema screen located under the floor. As soon as the passengers are inside and the doors are closed, it glides up as if by magic from a console designed with burr wood and Nappa leather. Through the transparent slats in the floor, passengers can watch as the display extends and separates the “Private Lounge” area from the cockpit. The cinema screen comes to life and transforms the interior into an immersive world of experience – an individual retreat that can be used as a movie or gaming hub, a concert hall, an office or an oasis of relaxation.
With its 4K resolution, the cinema screen displays video and games with exceptional clarity and detail. With the stunning HDR imaging technology Dolby Vision, all the entertainment has richer colors and sharper contrast. 42 loudspeakers, including exciters in the seats, which turn music into a haptic experience. Seven projectors in the headliner and floor expand the field of vision. The side windows become additional “screens” and create a digital 360-degree experience. This unique cocooning effect is further enhanced by the integration of ambient lighting when listening to music. The lighting adapts its colours to the beat of the music. The 65-inch cinema screen is operated via the touchpad in the centre console and can be extended and retracted from the floor.
Grand Limousines
The future models of privately positioned MPVs – also known as Grand Limousines – will be named as Mercedes Benz VLE and Mercedes Benz VLS. While the VLE with up to 8 seats will range from flexible vehicles for families and leisure active customers to exclusive VIP shuttles, the VLS will define a unique segment of its own that bestows true greatness to automotive luxury. Starting in 2026, the VLE will be the first model based on the newly developed, modular, and scalable van architecture – ushering in a completely new era. This architecture allows for a clear differentiation between privately positioned Grand Limousines and commercial transporters. The VLS will expand the Mercedes Benz MPV portfolio into the top-end-segment.
![]()
![]()
![]()
Verzameld Werk voor Bluekens:
“Kotra Logistics bezorgt verse vis met Volvo FM Electric schoon en stil
Kotra Logistics heeft zijn eerste elektrische truck in gebruik genomen: een Volvo FM Electric met multitemp-koelopbouw. De truck wordt ingezet voor gekoeld transport van vis en schelpdieren van Yerseke naar afnemers in Brussel. De Volvo FM Electric is door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Goes geleverd aan Kotra Logistics. Met deze stap wil de specialist in koel- en vriestransport ervaring opdoen met elektrisch rijden. “De truck rijdt buitengewoon goed.”
“Elektrificatie en CO₂-reductie worden steeds belangrijker”, zegt Remco van Nieuwenhoven, directielid bij Kotra Logistics. “Op een gegeven moment moet je gewoon een eerste stap zetten. Deze truck helpt ons om in de praktijk te ontdekken wat elektrisch rijden betekent en wat je kunt verwachten.”
Ideale route voor elektrisch vervoer
De Volvo FM Electric rijdt op een vaste route tussen Yerseke en Brussel, ongeveer 275 kilometer retour. De truck vertrekt dagelijks rond 4 uur ‘s ochtends, rijdt zijn ronde in Brussel, en keert daarna terug naar het hoofdkantoor van Kotra Logistics in Yerseke. “Op een volle accu komen we precies uit”, zegt Adrie Wagenaar, wagenparkbeheerder bij Kotra. “We hebben op onze locatie in Yerseke een eigen DC-snellader laten plaatsen. Daarmee is de truck in vijf uur weer volledig opgeladen. Soms haalt de chauffeur retourvracht op en is de route langer. In dat geval kan hij onderweg bijladen.”
Volledig uitgerust voor gekoeld transport
De elektrische bakwagen is uitgerust met vijf accupakketten en een multitemp-opbouw met aparte koel- en vriescompartimenten. Bij de configuratie van de truck moest ook rekening worden gehouden met het stroomverbruik van de koeling, de laadklep en de elektrische pompwagen. “In de praktijk gaat het prima, zelfs op de zeer warme dagen die we in juli hebben gehad”, zegt Van Nieuwenhoven. “Extra voordeel: de laadbak is 8,20 meter lang, een meter langer dan bij de vorige truck, waardoor er twee extra pallets mee kunnen.”
Support van de dealer
Kotra koos bewust voor Volvo Trucks en Bluekens Truck en Bus. “Op het moment van keuze was Volvo technisch het verst met elektrische trucks”, zegt Wagenaar. “We werken al langer samen met Bluekens, omdat we meerdere Volvo-trucks in onze vloot hebben. De service is altijd goed, dus het was voor ons logisch om ook bij de stap naar elektrisch vervoer met Bluekens samen te werken. Ze hebben ons geholpen bij elke stap, van de routeberekening tot het onderhoudscontract. Zij hebben berekend of we de route Yerseke-Brussel elektrisch kunnen rijden. Ook hebben ze ons goed geïnformeerd over wat er allemaal komt kijken bij elektrisch rijden. Ze hebben daar echt veel tijd in gestoken en dat gaf ons het vertrouwen om deze stap te zetten.”
‘Deze truck rijdt super’
Chauffeur Dylan van de Velde rijdt dagelijks met de nieuwe Volvo FM Electric en is positief verrast. “Het is de eerste keer dat ik met een elektrische truck werk, dus ik vroeg me van tevoren echt af: red ik dat wel qua actieradius? In de praktijk valt het me reuze mee en bevalt de truck buitengewoon goed. In principe heeft de truck genoeg bereik voor een complete werkdag. Soms haal ik op de terugweg een retourlading op en wordt de route iets langer. Dan laad ik onderweg een half uurtje bij tijdens mijn verplichte rust en dat levert zo’n 30 procent – ofwel 100 kilometer – extra actieradius op. Terug in Yerseke gaat de truck weer aan de lader.”
Wat Dylan vooral opvalt, is het comfort. “Ik rijd rond 5.30 uur het centrum van Brussel in om vis te leveren bij vishandels, viswinkels en restaurants. De truck is muisstil dus ik kan zonder overlast mijn werk doen. Qua rijcomfort is deze truck super. De truck trekt soepel op bij verkeerslichten, je hebt geen onderbreking meer van het schakelen. Je rijdt zo heel vloeiend mee in het verkeer en auto’s drukken zich er ook niet meer zomaar tussen, je rijdt rustiger.”
Lage instap, soepel sturen
Dylan merkt dat hij bewuster rijdt sinds hij elektrisch onderweg is. “Je let meer op je rijstijl. Op tijd uitrollen, regeneratief remmen, je probeert er echt het maximale uit te halen. Dat maakt het eigenlijk ook leuker. Wat mij ook direct opviel, is het comfort van de Volvo FM. Ik stap op een dag wel twintig, vijfentwintig keer in en uit en dan merk je echt het verschil van die lage instap. Verder ben ik heel erg onder de indruk van Volvo Dynamic Steering (elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem). Je kunt het stuur in principe met één vinger ronddraaien. In combinatie met de gestuurde naloopas, maakt dat het rijden in de soms nauwe straten in Brussel een stuk eenvoudiger.”
Een eerste stap richting duurzaam transport
Kotra Logistics, specialist in vervoer, opslag en handling van verse en diepgevroren levensmiddelen, beschikt over ruim 220 trekkende en 370 getrokken eenheden en is actief in heel Europa. “Op veel internationale routes is elektrisch rijden nog lastig”, zegt Van Nieuwenhoven. “Maar op regionale ritten, zoals die naar Brussel, kan het al prima. Dit is voor ons een mooie stap om ervaring op te doen en dat is precies wat we nu willen.””

PR Volkswagen:
“50 jaar Polo: het sportieve buitenbeentje uit Wolfsburg
Al vijftig jaar bewijst de Volkswagen Polo dat compact en karaktervol prima samengaan. Van je eerste auto tot liefhebbersobject, van zuinig stadsmaatje tot onverwacht sportief – de Polo heeft vele kanten. Je ziet hem in elke straat, op elke oprit en in iedere parkeergarage. De Polo Sprint bewees in 1983 dat zelfs een keurige hatchback een verborgen racehart kon hebben – compact, karaktervol en op zijn eigen manier briljant gestoord.
Vijftig jaar Polo betekende een halve eeuw aan compacte degelijkheid, slimme techniek en evolutie in kleine stapjes. Maar zo nu en dan waagde Volkswagen zich aan een veel grotere sprong. In 1983 bouwde het merk in stilte een eenmalig prototype dat de hele technische opzet van de Polo omkeerde. De motor verhuisde naar achteren en de voorwielaandrijving verdween – een concept dat niets meer met het origineel te maken leek te hebben. Dit was de Polo Sprint – een supersportwagen in het jasje van een brave hatchback.
Rebels hart
Volkswagen Forschung, de R&D-afdeling van het merk, kreeg carte blanche van de directie. De opdracht: kijk wat er gebeurt als je een standaard Polo 86C van zijn voorwielaandrijving ontdoet, de motor verplaatst naar achteren, en hem voedt met een enorme dosis extra vermogen. Het resultaat leek op een Polo II ‘Steilheck’, maar had het hart van een rebel. In plaats van een conventionele, voorin geplaatste viercilinder, monteerden de ingenieurs een luchtgekoelde 1,9-liter boxermotor achterin, dezelfde motor die dienst deed in de Volkswagen Transporter T3. Deze motor werd bovendien voorzien van elektronische injectie én een mechanische G40-compressor – dezelfde techniek die later op de Polo G40 zijn opwachting maakte.
Door alle aanpassingen leverde de motor 156 pk bij 5.750 toeren per minuut – ruim drie keer zoveel als de standaard 1.3 Polo van de tweede generatie. Daarmee was de Sprint tot grootse dingen in staat: van 0 naar 100 in acht tellen en door naar een top van 207 kilometer per uur. Niet slecht voor een hatchback die ooit bedoeld was als stadsauto. Je zou bijna vergeten dat het nog steeds een Polo was. Dat soort prestaties vroeg om meer dan alleen brute kracht. Volkswagen nam het chassis grondig onder handen, met verstevigingen en dikkere stabilisatorstangen om de carrosserie in het gareel te houden. Dankzij de uitgekiende gewichtsverdeling – de motor hing achter de achteras, terwijl de benzinetank en het reservewiel naar voren verhuisden – gedroeg de Sprint zich opvallend uitgebalanceerd. Accelereren ging moeiteloos, en de vijfbak werd tot het uiterste benut zonder gripproblemen.
Uiterlijk vertoon
Zelfs het uiterlijk schudde het keurige imago van zich af. Brede polyester wielkasten, luchtinlaten in de flanken, horizontale lamellen achter – het mocht dan een experiment zijn, het oog wilde ook wat. Rondom zaten schijfremmen, 13 inch Quartett-velgen en een aangepaste ophanging met stuggere dempers en dikkere stabilisatorstangen zorgden ervoor dat de techniek het uiterlijk bijhield. Zelfs de portieren en motorkap kregen kunststof panelen aangemeten, alsof het prototype alvast oefende voor een carrière als homologatiespecial. Vanbinnen bleef alles verrassend ingetogen. De sportstoelen boden net wat meer steun en waren bekleed met fleurig stof. Daarnaast een aangepaste klokkenwinkel, hier en daar een lapje alcantara, een driespaaks sportstuur en – jawel – het gebrul van de boxermotor dat van achteren kwam. Dat op zichzelf veranderde de rijbeleving al drastisch. Waar een gewone Polo vóór je leefde, gromde deze Sprint achter je rug. Niet subtiel, wel karaktervol.
Testplatform
De Sprint ontstond niet als grap of marketingstunt, maar als serieuze studie naar het gedrag van lichte, krachtige auto’s. Volkswagen wilde grip krijgen op… grip. Tractie. Rijgedrag. De Sprint bood een testplatform om precies dat te onderzoeken, los van de beperkingen van het voorwielaangedreven platform van de gewone Polo. Later leverde dat inzichten op voor de ontwikkeling van sportieve modellen, zoals de Polo G40. Buitenstaanders trokken al snel parallellen met Group B-raketten als de Renault 5 Turbo en Peugeot 205 T16; kleine hatchbacks met middenmotor, opgevoed voor het onverhard. Volkswagen-projectingenieur Jürgen Nitz hield de vergelijking graag op afstand: de Sprint was géén rallyauto in wording, maar een onderzoeksauto met racegenen – zonder raceplan.
De Polo Sprint kreeg zijn enige officiële optreden tijdens de Volkswagen-persconferentie van maart 1983 in Wolfsburg, als technische vingeroefening binnen een besloten setting. Geen brochures, geen beursoptredens, geen autotijdschrift dat ermee reed. Nu maakt hij onderdeel uit van de collectie van Volkswagen Classic in het AutoMuseum Volkswagen in Wolfsburg en is hij met regelmaat de gast op bijzondere feesten en partijen. Daar wordt hij alleen herkend door liefhebbers die het verhaal kennen achter dat oranje koetsje met zijn motor op de verkeerde plek.”
![]()
DAF Corporate Communications:
“Gemeente Amsterdam bestelt 40 elektrische DAFs
De gemeente Amsterdam schaft 40 volledig elektrische DAF XD trucks aan voor het ophalen van afval. De DAF XD Electric 6×2 FAN trucks worden in 2026 geleverd in verschillende uitvoeringen met elk een eigen toepassing.
De aanschaf van volledig elektrische DAF trucks maakt deel uit van de Amsterdamse ambitie om de uitstoot van CO2 en andere emissies maximaal te reduceren. De voertuigen worden geleverd via DAF-dealer Truckland en VDL-Translift, die een deel van de opbouwen verzorgt.
Opbouwvriendelijkheid van XD Electric
Bij de beslissing van de Gemeente Amsterdam om voor de DAF XD Electric te kiezen, speelde opbouwvriendelijkheid een belangrijke rol. Af-fabriek kunnen de batterijpakketten op verschillende posities aan het chassis bevestigd worden, zodat opbouwers geen elektrische componenten hoeven te verplaatsen en er ook veel ruimte is voor de montage van bijvoorbeeld steunpoten.
Keuze voor LFP-batterijen
Ook het feit dat DAF bewust kiest voor de toepassing van lithium-ijzer-fosfaat-batterijen, is door Amsterdam in de besluitvorming meegenomen. Deze LFP-batterijen zijn vrij van kobalt en nikkel en onderscheiden zich door hun lange levensduur. Ze kunnen steeds tot 100% worden opgeladen, zonder dat dit hun prestaties of betrouwbaarheid beïnvloedt. Ze zijn bovendien thermisch zeer stabiel, wat de veiligheid ten goede komt.
Bij uitstek geschikt voor binnenstedelijk gebied
De DAF XD is bij uitstek geschikt voor het ophalen van afval in binnenstedelijke gebieden als die van Amsterdam, dankzij het uitstekende zicht vanuit de cabine en de lage instap. Door de grote voorruit, de lage ruitlijnen en de standaard DAF Corner View-camera aan bijrijderszijde, heeft de chauffeur een ongeëvenaard zicht op onder meer kwetsbare verkeersdeelnemers als spelende kinderen, voetgangers en fietsers. De lage instap met slechts twee ergonomisch geplaatste treden vergemakkelijkt het in- en uitstappen aanzienlijk. Ook biedt de cabine plek aan tot drie comfortabele stoelen.
Vier verschillende typen afvalophalers
De 40 DAF XD Electric voertuigen voor de gemeente Amsterdam worden voorzien van verschillende typen opbouw. Het gaat om 13 achterladers, 10 kraan-haakarm voertuigen en 17 voorladers met afzetcontainer. Met die nieuwe vloot kan de gemeente vrijwel alle soorten huis- en kantoorafval emissieloos inzamelen.
3 batterijpakketten en ePTO
Alle voertuigen worden uitgerust met 3 (van de maximaal 5) LFP-batterijpakketten van elk 105 kWh. Deze voeden de 170 kW of 220 kW sterke elektromotor van de XD Electric. Voor de aandrijving van onder meer de opbouw en laadkraan, worden de voertuigen voorzien van een ePTO van 90 kW.
‘Volste vertrouwen in elektrische trucks’
De gemeente Amsterdam kijkt uit naar de inzet van de volledig elektrische DAF trucks. De 40 DAF XD Electric trucks helpen Amsterdam niet alleen de eigen CO2-footprint te reduceren, maar dragen ook bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de Nederlandse hoofdstad. Roland Heijnen, directeur Afval en Grondstoffen Gemeente Amsterdam: “We zijn blij met de samenwerking met DAF-dealer Truckland en hebben het volste vertrouwen in een duurzame toekomst met elektrische afvalwagens in Amsterdam.””



De anonieme Brabantse busjesfotograaf was buiten Brabant de afgelopen maand.

Peter van Embden spotte een zeldzaam geworden Audi.

Marco Bloem zijn topspot van de maand.


Emiel Broere zag een bestickerde Porsche.

Van Dijk Trucks:
“Van Dijk Trucks levert reeks volledig elektrische Volvo FM’s aan Gebr. Pothuizen B.V.
Van Dijk Trucks heeft recent drie volledig elektrische Volvo FM’s geleverd aan transportbedrijf Gebr. Pothuizen uit Culemborg. De voertuigen, opgebouwd door Carrosseriebedrijf Schevers uit Schalkwijk, zijn een grote stap in de verduurzaming van het wagenpark. De Volvo’s zullen ingezet worden voor het transport van Ahrend en Gispen kantoorinrichters.
“Duurzaam investeren in de toekomst is voor ons vanzelfsprekend,” aldus Janno van Aalst, die de dagelijkse leiding heeft bij Gebr. Pothuizen. “Voor het meubel- en projectmeubeltransport moeten we ook vaak milieuzones in kunnen. Deze trucks combineren emissievrij rijden met hetzelfde rijcomfort, wendbaarheid en betrouwbaarheid die we van de dieselvarianten van Volvo Trucks gewend zijn. Dat maakt het een perfecte aanvulling voor ons wagenpark.”
Duurzaam wagenpark
Twee van de uitgeleverde Volvo FM’s zijn voorzien van twee krachtige elektromotoren met maar liefst 450 pk. De accupakketten van de Volvo’s bestaan uit zes accu’s met een gezamenlijke capaciteit van 540 kWh. Daarmee is de actieradius ruim voldoende voor de dagelijkse ritten van de chauffeurs. Voor het comfort en veiligheid van de chauffeurs zijn de modellen uitgerust met onder andere klimaatregeling, een koelkast onder het bed, Forward Collision Warning en het Driver Comfort pakket.
Het derde voertuig in de reeks gaat nog een stap verder. Deze Volvo FM is uitgerust met drie elektromotoren die samen 660 pk leveren. Ook dit accupakket bestaat uit zes accu’s met een totale capaciteit van 540 kWh. Naast zijn indrukwekkende vermogen is ook dit voertuig rijk uitgerust met geavanceerde veiligheidssystemen en comfortabele voorzieningen. Deze combinatie met aanhanger, ook wel een wipkar in jargon, biedt comfort en veiligheid tijdens lange inzetdagen en stadsdistributie.
Samenwerking & toekomst
De eerste praktijkervaringen met de elektrische Volvo’s zijn tot nu toe veelbelovend. Ze rijden zonder belemmeringen door milieuzones en leveren tegelijkertijd hoge efficiëntie en lagere gebruikskosten op. Om chauffeurs direct vertrouwd te maken met de nieuwe technologie, geeft een Driver Trainer van Van Dijk Trucks bij aflevering persoonlijke instructie. De benodigde laadvoorzieningen zijn verzorgd door Van Dijk Energy, zodat de trucks vanaf dag één volledig inzetbaar zijn.
Deze samenwerking tussen Gebr. Pothuizen en Van Dijk Trucks laat zien hoe een jarenlange relatie, duurzaamheid en hoogwaardige service hand in hand kunnen gaan. Het wagenpark van Gebr. Pothuizen telt nu zo’n 48 Volvo Trucks.
Han de Bruijn, accountmanager Volvo Trucks bij Van Dijk Trucks, is al jaren het vaste aanspreekpunt van Gebr. Pothuizen. Over deze mooie aflevering zegt hij:
“We zijn trots dat we Gebr. Pothuizen kunnen ondersteunen met deze elektrische oplossing. Samen zetten we aan belangrijke stap richting een emissievrij wagenpark”.
Over Van Dijk Trucks
Van Dijk Trucks is officieel dealer van Volvo Trucks en Renault Trucks, met vestigingen in Culemborg, Utrecht en Woerden. De dealer werd afgelopen jaar voor de 14e keer in 15 jaar uitgeroepen tot beste Volvo Trucks-dealer van Nederland. Van Dijk Trucks onderscheidt zich met 24/7-service en persoonlijk klantencontact. Naast verkoop en onderhoud van zowel diesel- als elektrische trucks ondersteunt het bedrijf klanten ook bij laadinfrastructuur via Van Dijk Energy, waarmee zij volledig worden begeleid in de energietransitie.
Over Gebr. Pothuizen B.V.
Gebr. Pothuizen is sinds 1892 een toonaangevende speler in meubel-, projectmeubel- en schoonmaaktransport binnen de Benelux. Het bedrijf biedt naast transport ook volledige montageservices, waarbij precisie, planning en flexibiliteit centraal staan.”

CONCEPT AMG GT XX definiert Performance neu: Technologieträger pulverisiert Weltrekorde in Serie | Nardò, 2025.
CONCEPT AMG GT XX redefines performance: Technology pioneer shatters record after record | Nardò, 2025.

Insight Technology CONCEPT AMG GT XX: Eine neue Dimension von Performance | Nardò 2025
Insight Technology CONCEPT AMG GT XX: A new Dimension of Performance | Nardò 2025.

Insight Technology CONCEPT AMG GT XX: Eine neue Dimension von Performance | Nardò 2025
Insight Technology CONCEPT AMG GT XX: A new Dimension of Performance | Nardò 2025.

Insight Technology CONCEPT AMG GT XX: Eine neue Dimension von Performance | Nardò 2025
Insight Technology CONCEPT AMG GT XX: A new Dimension of Performance | Nardò 2025.

Insight Technology CONCEPT AMG GT XX: Eine neue Dimension von Performance | Nardò 2025
Insight Technology CONCEPT AMG GT XX: A new Dimension of Performance | Nardò 2025.
Mercedes-Benz Media:
“CONCEPT AMG GT XX: Record-Breaking Innovations for Relentless Performance
A few days ago, the CONCEPT AMG GT XX captured global attention when it covered 40,075 kilometers on the legendary Nardò test track in less than eight days – setting a total of 25 long-distance records with an impressive margin during this journey “around the world in eight days”. Under extreme test conditions, the technology pioneer demonstrated its superior endurance, continuing Mercedes‑AMG’s long tradition of record-breaking achievements. The performance brand from Affalterbach pushed the limits with two vehicles sprinting lap after lap, breaking record after record, at a running speed of 300 km/h – for 7 days, 13 hours, 24 minutes and 07 seconds.
Among the records is the one for the longest distance ever covered by an electric vehicle in 24 hours. But in this extreme endurance test, the previous benchmark wasn’t just broken once – it was shattered fourteen times: Mercedes-AMG fielded two CONCEPT AMG GT XX in the Nardò challenge. Both vehicles exceeded the previous record in every single 24-hour window by an overwhelming margin.
This ultimate stress test was only possible thanks to the unmatched endurance capability of its revolutionary drivetrain. The CONCEPT AMG GT XX is powered by three axial flux motors and a direct-cooled battery – technologies that will enter production next year in the upcoming high-performance architecture AMG.EA.
A host of additional, partially production-ready innovations also played a key role in this extreme test. Among them: an integrated cooling concept, sophisticated aerodynamics, and an intelligent operating strategy.
Moreover, the CONCEPT AMG GT XX also introduces a range of innovations in both its exterior and interior. Highlights include an augmented reality racing helmet, ergonomic 3D seat pads, and novel biotechnology-based materials. Exterior standouts feature illuminated paint segments along the sides, headlight-integrated speakers, and the MBUX Fluid Light Panel at the rear.
“Mercedes‑AMG and Formula 1® stand for innovation, intense competition, and pushing the boundaries of what is technically possible. Our powertrains have been delivering groundbreaking success since the very first road races in automotive history more than 120 years ago, setting benchmarks for decades. In the 1970s and 1980s, Mercedes‑Benz was a regular guest here at Nardò, setting numerous international speed and track records – most notably with the C111 as a visionary technology program. Back then, we demonstrated the performance capabilities of innovative diesel and petrol powertrains. Now, with the CONCEPT AMG GT XX technology programme, we are entering a new dimension of performance – this time with fully electric drive. The goal is to redefine the limits of what is technically possible in the age of electric drives. So what could be more fitting than to go chasing records once again? Our mission: to redefine the very standards of performance with groundbreaking technologies and innovations. The motivation and dedication of the cross-functional team from Mercedes‑AMG, Mercedes‑Benz, Mercedes‑Benz Mobility, and our F1 engine experts at Mercedes‑AMG High Performance Powertrains throughout the entire preparation phase were boundless. I am immensely proud of the unprecedented achievement of the entire team in this unique record drive.”
Markus Schäfer, Member of the Board of Management of Mercedes‑Benz Group AG, Chief Technology Officer, Development & Procurement
“At AMG, innovation has a clear purpose: it must deliver performance for our customers. That’s why many of the technologies from the CONCEPT AMG GT XX will soon make their way into our production vehicles. At the heart of this is, of course, the revolutionary drive concept featuring axial-flux motors and a directly cooled battery, both of which will be available as early as next year. In addition, we are leveraging the data gathered in Nardò to further refine our upcoming high-performance architecture, AMG.EA. Our customers will benefit from an entirely new dimension of sustained electric power.”
Michael Schiebe, CEO of Mercedes‑AMG GmbH and Head of Business Units Mercedes‑Benz G‑Class and Mercedes‑Maybach
Innovative cooling with Central Coolant Hub (CCH) and passive cooling plate in the underbody
Powerful cooling is essential to delivering the sustained power of the CONCEPT AMG GT XX. At its core is the innovative direct liquid cooling of the high-performance battery. However, the demand-based cooling of the Electric Drive Units (EDUs) on the front and rear axles and the OneBox – which integrates the power electronics for the 12-volt onboard system and the onboard charger – were also crucial.
Different systems require different temperature ranges. For example, the EDUs operate in a different temperature range than the battery. The Central Coolant Hub (CCH) precisely supplies all components. This highly integrated component is the “mastermind” of the cooling system in the CONCEPT AMG GT XX. It is located compactly between the front EDU and the left front longitudinal member of the chassis.
In the CONCEPT AMG GT XX, the Central Coolant Hub combines numerous sub-components in a single compact housing:
High-performance cooling pumps
Temperature sensors
4-way/5-way valves
Its integrated design requires fewer hoses, brackets, clamps, and pumps than conventional solutions – saving both weight and installation space.
The CCH not only connects all components requiring cooling but also links to the main radiator and the two wheel-arch radiators (one on each front side). Newly developed valves allow partial cooling circuits to be switched on or off as needed.
The Central Cooling Hub is designed for different scenarios. It can, for instance, deliver maximum cooling to all components during high-load driving and at elevated ambient temperatures, as was regularly required during the demanding endurance test in Nardò. However, targeted and efficient cooling of individual components is also possible.
The major advantage of this cooling system lies in its ability, in combination with the axial-flux motors and directly cooled battery, to deliver full performance in virtually any situation – whether driving or charging. For example, after high-speed driving in hot conditions, the system allows immediate access to maximum charging power. Conversely, following a high-speed charging session, exceptional driving performance is instantly available. Unlike conventional EVs, which typically need to reduce output to reach optimal component temperatures (so-called de-rating), the CONCEPT AMG GT XX delivers full power at all times.
Another integral element of the CONCEPT AMG GT XX’s cooling concept is the passive underbody cooling plate at the front. This development from Mercedes‑AMG High Performance Powertrains in England has already been tested in the VISION EQXX. The permanently flowed underbody cooling plate helps to relieve the main radiator so much that the air control system can remain closed over long periods (see below). This improves energy efficiency and reduces aerodynamic drag.
Aerodynamics support cooling function
Aerodynamics also contribute to the high cooling performance. To achieve this, the AIRPANEL air control system – already known from the AMG GT – was further developed. The system ensures an optimal balance between cooling and low drag, operating with movable louvers positioned behind the radiator grille. For the first time, the wheel-arch coolers (including fans) are integrated into this system. In normal operation, the louvers remain closed, reducing drag and directing airflow purposefully towards the underbody. Only when additional cooling is required do the louvers open, providing the heat exchangers with cooling air on demand.
Aerodynamics: A Key Lever for High Performance, Especially at High Speeds
At 300 km/h, roughly 83 percent of the drive energy is needed to overcome aerodynamic drag. Efficient aerodynamics are therefore particularly crucial in the high-performance segment, especially as the CONCEPT AMG GT XX completed the majority of its extreme endurance test in Nardò at precisely this speed.
Therefore, the vehicle is aerodynamically optimised for high speeds. Its athletic body is defined by a low-slung bonnet and a slender greenhouse. Complementing this are a low-slung front section with side air curtains, front splitters ahead of the wheels, and a long, wide wide rear with diffuser and side blades.
Numerous Individual Measures Delivering an Outstanding Drag Coefficient of 0.19
Through focused work on numerous details, the already very good drag coefficient could be further improved. Individual measures such as optimized aero-mirrors, an extended diffuser, and the rear spoiler lip have further improved the aerodynamics. Overall, the Cd value of the CONCEPT AMG GT XX during the extreme test in Nardò was only 0.19, despite wide high-performance tyres.
This excellent value had a direct impact on the long-distance drive: At the speeds driven at Nardo, an improvement of just 1 point (Cd reduced by 0.001) has a similar effect on range and efficiency as a weight saving of around 90 kilograms.
Refinement did not stop at the underbody: A specifically developed underbody contour ensures a balanced aero-balance and thus the optimal contact pressure with maximum efficiency. It creates the so-called Venturi effect. This reduces rear-axle lift with minimal impact on drag, providing extremely high driving stability. The active rear spoiler could remain retracted during the extreme test in Nardò because the CONCEPT AMG GT XX generates sufficient downforce through its sophisticated aerodynamics alone.
New 20-inch wheels with carbon-fibre claddings
The wheels were also newly developed for the mission in Nardò. The 20-inch dimension offers the optimal compromise between high driving stability and low air resistance. The aero-carbon claddings used in the aluminum wheels differ on the front and rear axles. The slats direct the air from the outside to the inside on the front axle, while on the rear axle the air is pumped from the inside to the outside. This improves the air flow around the vehicle and increases driving stability with lower air resistance than fully closed wheels.
Brake cooling could be neglected because deceleration was almost entirely done via recuperation during the drive, up to the pit stop. The car used Michelin high-performance tires, which were developed to combine top performance with maximum efficiency.
High charging performance and short charging times thanks to a newly developed charging station by Alpitronic
In addition to high on-track speeds, high charging speeds were a key success factor during the endurance test. The CONCEPT AMG GT XX charged at an average of around 850 kW in Nardò, thanks to a newly developed Alpitronic charging station and the temporary High-Power Charging Hub.
To achieve high charging performance and short charging times, the team installed its own High-Power Charging Hub at the test site, including medium-voltage power lines, transformers, and charging stations. The project drew on the expertise of the Mercedes-Benz Charging Unit, responsible for building the global Mercedes-Benz High-Power Charging network. The construction of the temporary High-Power Charging Hub in Nardò was also completed in record time: from the building permit application to commissioning, it took just under three months. The new grid connection also offered exceptionally high performance: the hub was designed for three chargers with a total of over 2.5 megawatts.
To match the charging performance of the CONCEPT AMG GT XX, the Mercedes‑Benz Charging Unit worked closely with its partner Alpitronic, the European market leader in high-power charging. Alpitronic developed a special prototype charging station for the project. For the first time, this can transmit currents of up to 1000 amps via a standard CCS cable – twice as much as previously possible. This was made possible, among other things, by using an MCS dispenser originally designed for trucks. In this case, the MCS cable was replaced by a conventional CCS cable utilizing enhanced cooling capabilities. The charging system was developed jointly with the vehicle itself. On a test bench in Stuttgart‑Untertürkheim, the development team simulated real charging scenarios in which vehicle components and the charging station were tested and validated together. This demonstrates Mercedes-Benz’s holistic development approach.
Intelligent software and record strategy with expertise from Formula 1®
Another important factor in the mission was the intelligent operating strategy, including the Battery Management System (BMS). It is based on the Mercedes‑Benz software architecture MB.OS. Experts at Mercedes-AMG in Affalterbach and Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) in Brixworth further developed it to keep the battery within its optimal performance window at all times.
The challenge: the internal processes of individual battery cells cannot be measured directly – yet these insights are vital for developing an optimal strategy. To overcome this, the team used specially modified cells and sensors in advance to learn how the cells behave during use. For this purpose, the battery cells were measured and tested in detail with special reference electrodes and core temperature sensors. The collected data fed directly into the BMS software, enabling precise cell modeling and, for example, further improving charging performance. The simulations created “virtual sensors” derived from the physical measurements. With these virtual sensors, the BMS software can simulate a real-time view into the core of the battery cells during the entire drive.
In numerous simulations, the optimal strategy for the extreme drive was developed in advance. This included determining the ideal driving speed of 300 km/h, which offered the best balance of speed and efficiency. The condition of each individual cell could also be recorded in the simulations and regulated via the BMS. After the individual simulation cycles, the team validated the results at the cell level, then with real units on the e‑Drive test bench in Stuttgart‑Untertürkheim, and later also on the test track. With the knowledge gained, the next simulation could be optimized. This enabled even more accurate forecasts for the real drive.
In addition, simulation experts at Mercedes‑AMG High Performance Powertrains developed a tool that could compare the pre-calculated operating strategy live with the conditions on site. During the endurance test in Nardò, the HPP engineers monitored whether external factors such as temperature and wind, dirt on the road, or tire wear had an impact on the drive and vehicle components. Since the data was permanently transmitted to the Mission Control Truck, the experts were able to continuously adapt the strategy to the real driving situation – and, for example, flexibly extend or reduce the length of a stint.
In close cooperation with HPP, the development team of the CONCEPT AMG GT XX also calculated a driving profile for the individual stints. The basic principle is derived from Formula 1®: At the beginning, the vehicle accelerates to the target speed of 300 km/h, which is maintained for a pre-calculated number of laps. When it is time for the next charging stop, the vehicle uses recuperation of up to 0.6g to decelerate and feeds the energy back into the battery. This allows the CONCEPT AMG GT XX to enter the pit at the optimal speed and stop exactly at the charging station. Following the rapid charge, it launches back to 300 km/h, seamlessly resuming the cycle.
Predictive Performance Manager
The Predictive Performance Manager (PPM) also made a significant contribution to the success. This is a specially developed software of the powertrain. It optimizes the energy flow and gives the driver instructions for a particularly performance-efficient driving style, thus supporting the practical implementation of the strategy. This is done acoustically and visually with signals in the augmented reality helmet and in the instrument panel. For the precise driving instructions at certain points on the track, the PPM uses the GPS track data from AMG Track Pace, which are stored in the system.
Tailor-made display concept for the record drive
The new Mercedes‑Benz Operating System (MB.OS) is also the foundation for the specially designed display concept. The deeply integrated software-to-cloud architecture connects and controls all control units and functions. For the record run of the CONCEPT AMG GT XX, a customized UI/UX concept (UI = User Interface; UX = User Experience) was programmed to support and relieve the drivers during the high-speed runs.
The 26-centimeter (10.25‑inch) instrument cluster in front of the driver displays the usual vehicle data such as speed and battery charge level. The 35.6-centimeter (14‑inch) multimedia display to the right of it is ergonomically oriented towards the driver and has a “seamless glass” look. During the record run, the most important parameters for the drivers appeared there.
In addition to current driving time and the number of laps completed since the last charging stop, the display showed the distance covered, the vehicle’s real-time position on the track, the state of charge (SoC) in percent, and the status of the charging flap. The current driving mode was also displayed.
During charging, the multimedia display switched to a dedicated view: the vehicle silhouette rotated to a side view, highlighting the battery with a pulsing light to draw attention to the rising state of charge.
The steering wheel also offered exciting functionality. The two AMG steering wheel buttons, familiar from AMG production models, were configured exclusively for the record run. The left button controlled the setting of the next recuperation point, while the right button allowed manual adjustment of the active louvers and selection of the number of laps before the next charging stop.
Similar to Formula 1® and the AMG ONE, the upper rim of the steering wheel featured eight LEDs providing additional information. Depending on the number of LEDs illuminated, they indicated the progress of certain functions. During the charging stop, the LEDs are blue until the desired state of charge is reached. Green LEDs are the signal to start driving, red lights signal that you have to wait. During driving, white LEDs prompted “lift and coast,” while blue lights indicated recuperation.
Racing helmet with augmented-reality functions
Mercedes‑Benz has been a pioneer in the use of Augmented Reality (AR) in vehicles for years. For example, AR navigation instructions already make orientation easier today. In the CONCEPT AMG GT XX, the technology is integrated directly into a racing helmet for the first time. The augmented reality racing helmet is therefore an additional, innovative component of the user experience.
The helmet blends vehicle and track information into the field of vision in real time, depending on the situation. This allows the driver to keep his eyes on the track. The displays supplement the information on the screens in the vehicle. The data includes the battery charge level, speed, lap counter and the function selected via the steering wheel buttons. Speed-dependent colored lane indications in the form of arrows are also displayed, which have proven their worth, especially during night driving. The start and end of recuperation phases were symbolized by augmented reality gates. The current position of the vehicle on the high-speed curve was also displayed.
The helmet is designed to match the record-breaking vehicle, painted in Sunset beam orange and bears the AMG emblem on the back. It also has the HANS (Head And Neck Support) safety system from motorsport. Weighing around two kilograms, it is very light despite the AR equipment and the battery required for it. The development partner is Aegis Rider Helmets, a start-up from ETH Zurich. The test drivers Manuel Metzger, Thomas Jäger and Fabian Vettel also contributed their expertise from GT3 racing.
Active aerodynamic control of air flow with plasma actuators enables new design freedom
As part of the CONCEPT AMG GT XX technology program, research was also conducted into a fundamentally new technology, even though it was not related to the drive in Nardò or a soon-to-be series production: “Aerodynamics by wire.”
For the first time, the research team was able to use an electric plasma actuator to create a targeted flow separation on a body curve at the rear. Normally, this requires a physical, geometric spoiler lip on the outside of the vehicle. This highly innovative solution reduces air resistance, improves aero performance, and enables completely new design freedom.
The proof of effectiveness could now be provided for the first time on a 1:1 wind tunnel model of the CONCEPT AMG GT XX. Successful measurements were carried out in the wind tunnel at speeds of up to 200 km/h. Mercedes‑Benz is thus the world’s first automobile manufacturer to have successfully tested this innovative technology in such a setting and will now continue research on the plasma actuator to examine a future application in vehicles.
The plasma actuator consists of two asymmetrically arranged electrodes, which are separated by an insulating dielectric layer and can be attached flush to various components. Applying a high-frequency alternating voltage between the electrodes leads to the formation of an electric field and weakly ionized air (= plasma). The ions are accelerated by the electric field, and the particle-particle collision leads to a momentum transfer from the ions to the surrounding neutral air. This momentum transfer is commonly referred to as plasma actuator volume force. This induces a flow locally, making the actuators suitable for use in flow control.
The components of the plasma actuator are thin and light. They can be painted over, making them no longer visible in the overall appearance. Due to their design, they can contribute to improving the drag coefficient and energy efficiency of the vehicle. Plasma actuators also do not require any mechanical, hydraulic, or moving parts. They can be adapted very quickly to different design drafts and can be easily built in different sizes and shapes.
Seats: innovative tailormade ergonomics from a 3D printer
The front bucket seats are based on carbon racing shells with ventilation openings and integrated head restraints. New are the ergonomically optimised seat pads with an open 3D structure. These can be easily replaced using hook-and-loop type fasteners. This creates a comfortable seat structure adapted to the respective driver. The seat pads are covered with LABFIBER Biotech Leather Alternative in pearl black.
The idea behind the seat pads also comes from racing. There are individual seat cushions for each driver that can be quickly replaced – for example, for changing drivers in endurance races. In the CONCEPT AMG GT XX, the individually shaped seat pads were created using a 3D printing process. The ergonomics-relevant data is provided by a body scan of the person concerned. If several drivers are sharing the cockpit, the right pad is simply inserted as needed – quickly, precisely and with optimal ergonomics for each individual.
ThrillAR Experience: reliving the record-breaking drive
With the “ThrillAR” Experience, the CONCEPT AMG GT XX innovation team staged the high-speed lap of Nardò exclusively for media representatives as a captivating mixed-reality adventure using the Apple Vision Pro. In this special XR experience, track data, lap times, and vehicle performance merged with elements like an interactive pit stop. The highlight was a virtual drive in which users could get behind the wheel of the CONCEPT AMG GT XX and experience the last kilometers to the finish line. The versatile format will also be used at the upcoming IAA Mobility and other future events, allowing a wider audience to immersively relive the record-breaking drive at any time.
Michelin: tyre innovation at the stress-test centre alongside Mercedes‑AMG
For more than three decades, Michelin has been supporting Mercedes‑AMG in its most ambitious projects. To enable the CONCEPT AMG GT XX to cover more than 40,000 kilometres at speed of 300 km/h, Michelin developed a completely new tyre: the MICHELIN Pilot Sport 5 Energy.
This high-performance tyre is the result of five years of research and development. It heralds a series-product line that will be launched under the same name as early as next year. For its design, Michelin used state-of-the-art technologies to simulate vehicle and tyre dynamics as well as multi-component 3D manufacturing processes.
The MICHELIN Pilot Sport 5 Energy features an innovative KM architecture with a two-component compound and differentiated characteristics. On the outer shoulder areas of the tread, the latest generation of the Energy Passive Compound helps to reduce energy consumption. In the middle, the new Adaptive Grip Compound maximises traction on both dry and wet roads. This unique design offers exceptional energy efficiency and reduces charging frequency. The tyre’s consistent performance also guarantees the driver the highest safety right down to the last kilometre.
To support the mission in Nardò, Michelin provided a team of engineers, technicians and fitters on site. They handled tyre changes, provided technical support and ensured 24/7 monitoring of the tyres using RFID chips.
Support from Microsoft for the CONCEPT AMG GT XX endurance test
Microsoft supported the endurance test of the CONCEPT AMG GT XX with technological infrastructure and a specialist Microsoft Mission Critical Team. The software company thus guaranteed seamless platform operation. During the mission, all data on the vehicle’s condition was continuously collected and analysed using a solution called MB.log developed by Mercedes‑Benz in collaboration with Microsoft. It runs in the Mercedes‑Benz Intelligent Cloud, which is provided on Microsoft Azure, among others. In short, MB.log in combination with the onboard measurement hardware is the vehicle’s data nervous system. It captures, transmits and analyses performance-critical data, enabling engineers to monitor and optimise vehicle behaviour under extreme conditions.
Signify enabled performance and safety during the mission in Nardò
To support the CONCEPT AMG GT XX endurance test, the team strategically deployed intelligent, energy-efficient Signify lighting at critical points along the track, including the tunnel section and pit stop area.
In the tunnel, Signify’s Philips Ledinaire floodlights combined with Color Kinetics ColorGraze IntelliHue luminaires provided balanced, functional lighting. The powerful ColorGraze luminaire highlights architectural features. Thanks to IntelliHue technology, it can produce millions of saturated colours, pastels and high-quality white light in precisely controllable, uniform luminosity. Strategically positioned outside and inside the tunnel, the light guides drivers precisely around the track and avoids confusion. The Ledinaire floodlights provide a high light output and thus an excellent view of the car for the pit stop crew. This supports a quick tyre change and minor repairs.
One section of the off-grid track required special attention due to the high level of movements by drivers and pedestrians. When cars are passing at high speeds, it is important to provide additional safety with lighting. The Philips SunStay Pro solar lights installed here provided uniform illumination and minimised environmental impact thanks to their circular design – a clear commitment to clean energy and resource-sensitive lighting solutions. Together, these technologies not only lit up the track, but also shaped the driving experience and supported Mercedes‑AMG in every step of its mission.
”
Goodyear FIA ETRC Media:
“ETRC resumes at Most as Dakar star Martin Macík makes truck racing debut
After a month-long summer break, the Goodyear FIA ETRC roars back into action at Autodrom Most. Fifteen trucks will line up this weekend, with Dakar Rally star Martin Macík making his truck racing debut as a race-by-race entry.
The two-time Dakar winner will step into Lukas Hahn’s IVECO for the Czech round, competing in the Chrome class. Macík got his first taste of truck racing last year in a test with Steffi Halm’s machine and has driven Lukas’ IVECO at the pre-season test in Most in April and at the Nürburgring a few weeks ago, to gain more experience and get faster.
Lukas Hahn, who took four out of four wins in the last round at the Nürburgring, had some advice for the newcomer: “We have no high corner speed and drive the truck very slowly there. Make sure you use the torque out of the corners to accelerate! I hope you gain confidence, get faster every session, and keep pushing!”
Elsewhere in Chrome, the competition is heating up. Bradley Smith leads on 146 points, but Mark Taylor has closed the gap to just four after a strong Nürburgring. The pair have traded blows all season, and the battle looks set to run all the way to Jarama. John Newell’s consistency has brought him up to third, with Clemens Hecker in fourth, 14 points adrift.
At the top of the Titan class, it’s business as usual for Norbert Kiss. With 11 wins so far, the Hungarian holds a commanding 49-point lead over Jochen Hahn. Both drivers are chasing a record seventh title, but Hahn will need a flawless second half to deny Kiss.
The battle remains much closer for third, where Steffi Halm, René Reinert and Sascha Lenz are all still in close contention. Halm edged ahead after outscoring Reinert at the Nürburgring, with a 14-point cushion in hand, while Lenz sits a further 11 points back.
Antonio Albacete and José Eduardo Rodrigues may be at the bottom of the Titan standings, both on 74 points, but one good weekend from either of them whilst a competitor struggles could see them right back in the third-place fight.
Track action starts with two Free Practice sessions and qualifying on Friday afternoon.”
![]()
![]()
Scania Benelux:
“STB a/s ThermoTrafik neemt nieuwe Scania 660R V8 in gebruik
Met zichtbaar enthousiasme en een flinke dosis trots nam Gerrit Jan Schrijver, eigenaar van STB a/s ThermoTrafik, deze zomer de sleutel in ontvangst van zijn nieuwe Scania 660R V8. De levering vond plaats bij Scania Nijmegen, waar de truck feestelijk werd onthuld tijdens een klantenevent op 14 juni jl. Voor Gerrit Jan markeert dit niet alleen de aanschaf van een voertuig, maar vooral de bekroning van een persoonlijke reis als ondernemer én Scania-liefhebber.
Een eenmanszaak met groot bereik
Hoewel STB a/s ThermoTrafik officieel een eenmanszaak is, doet de omvang en invloed van het netwerk van Gerrit Jan Schrijver vermoeden dat er veel meer achter zit. Met één eigen truck rijdt hij zelf op vaste dagen richting Italië, terwijl hij daarnaast als transportmakelaar een indrukwekkende vloot van charters inzet voor het vervoer van bloemen en planten naar Duitsland en Oostenrijk. Zijn kracht? Efficiënte planning, sterke contacten met grote Duitse spediteurs en een feilloos gevoel voor retourvrachten – opgedaan in zijn tijd als groentevervoerder. “In een mooie term noemen ze dat ook wel een Transport Broker,” lacht Schrijver. “Ondanks dat ik maar één voertuig heb, ben ik beduidend meer dan een eigenrijder.”
Een passie voor Scania die verder gaat dan techniek
De liefde voor Scania begon al jaren geleden, toen hij als chauffeur een V8 overnam van zijn toenmalige werkgever. Met die truck reed hij bijna twee miljoen kilometer – reden genoeg om trouw te blijven aan het merk. De nieuwe 660R V8 is dan ook een logische, maar vooral emotionele keuze. “Er is gewoon geen betere auto,” stelt Schrijver vastberaden. “Als je alles meeneemt – onderhoud, rijcomfort, uitstraling – dan is Scania gewoon het totaalplaatje.”
Design met een boodschap
De truck werd origineel in het zwart geleverd en vervolgens volledig gepersonaliseerd. Het ontwerp vertelt het verhaal van de man achter het stuur. De cabine draagt achterop de tekst ‘Against All Odds’, een knipoog naar de onverwachte, zwarte kleur van de truck én naar zijn persoonlijke pad als ondernemer. Een andere quote ‘You can’t forget … All you’ve lost!’ verwijst naar levenservaringen en zijn dierbaren.
Dat laatste geldt ook voor de tekst ‘Stolte Fædre’ (Deens voor ‘Trotse Vaders’) op de voorruit, met aan weerszijden een subtiel veertje en ‘Remember Appie’ in de instap op de linker sideskirt. Een eerbetoon aan de overleden vader van Gerrit Jan, zijn ‘tweede vader’ Appie en Piet, de vader van zijn vriendin Tanja, die in moeilijke tijden veel voor hen betekend hebben. “Deze teksten en symbolen zijn voor mij meer dan decoratie. Ze houden herinneringen levend en maken de truck écht van mij.”
Hechte band met dealer Scania Nijmegen
De samenwerking met Scania Nijmegen verliep volgens Schrijver op zijn typisch no-nonsense wijze: “Soms zijn er obstakels, maar die worden altijd professioneel en naar volle tevredenheid opgelost. Ik voel me hier gehoord.” Service manager Luuk Gaertner onderstreepte tijdens de onthulling nog eens hoe trots hij is op de samenwerking: “Het is bijzonder om zo’n betrokken klant te mogen begeleiden in de bouw van zijn droomtruck.”
Schrijver onderstreept vervolgens vanuit zijn kant gezien: “Je koopt niet alleen de vrachtwagen door zijn vertrouwde kwaliteit, maar ook door het dealerschap. Het is minstens zo belangrijk dat, mocht er onverhoopt wat stuk gaan, er 24/7 een dealer met een heel team professionals die de naam en het merk Scania in een hoog vaandel hebben staan, voor je klaar staat. Waar je dan ook bent gestrand…En Nijmegen is voor mij zo’n dealer. Niet voor 100, maar voor 1000%!”
De truck kreeg op 14 juni jl. in Nijmegen een prominente plek voor de feesttent, en trok met zijn verhaal en uitstraling veel bewonderende blikken. Schrijver kreeg meerdere complimenten voor de doordachte keuzes in het ontwerp. “Dan doe je het ergens voor. Als liefhebber ben ik gewoon ontzettend trots. Dit is waarschijnlijk mijn laatste truck, dus die moest perfect zijn.”
Einde van een traject, begin van een nieuw hoofdstuk
Wat begon in 2017 uit noodzaak na een echtscheiding, is in acht jaar tijd uitgegroeid tot een solide onderneming met een ijzersterke reputatie. Met de komst van de Scania 660R V8, een nieuw te bouwen eigen bedrijfspand van 100 m² in aantocht, en een goed gevuld orderboek, kan Gerrit Jan Schrijver met recht terugkijken op een inspirerende ondernemersreis. “Ik ben met niks begonnen. En kijk nu eens. Ja, ik ben er trots op. Echt.””
![]()
![]()
![]()
![]()
Volvo Trucks Nederland:
“Anne (11) ontwerpt opvallende truck: kleurrijke Volvo FH Aero wordt ingezet om aandacht te vragen voor verkeersveiligheid
Tijdens het Truckstar Festival 2025 in Assen is een Volvo FH Aero I-Save met XXL-cabine onthuld die gewrapt is volgens het winnende ontwerp van de 11-jarige Anne uit Amersfoort. De truck wordt ingezet om de aandacht te vestigen op het vergroten van veiligheid rondom vrachtwagens, in Volvo’s streven naar nul verkeersongevallen.
De 11-jarige Anne won de tekenwedstrijd die Volvo Trucks Nederland in samenwerking met Truckstar uitschreef voor jonge creatievelingen. Kinderen werden uitgedaagd om hun droomontwerp voor een vrachtwagen in te sturen.
Uit de vele inzendingen werd Annes kleurrijke en expressieve ontwerp uiteindelijk in een nek-aan-nek-race door alle medewerkers van Volvo Trucks Nederland in Beesd als winnaar gekozen. Haar creatie – een grote graffiti-letter ‘A’ met turquoise wave, vrolijke monsters en roze bolletjes – werd tijdens het Truckstar Festival ter plekke op de truck aangebracht.
“Ik hou van tekenen en wilde iets maken dat echt opvalt”, vertelt Anne enthousiast. “Ik ben geïnspireerd door het Street Art Museum in Amsterdam. Daar zag ik graffitiletters en vrolijke monsters – die heb ik gecombineerd in mijn ontwerp. Het is precies geworden zoals ik het wilde. Ik ga dit ontwerp en dat ik heb gewonnen nooit meer vergeten!”
De onthulling vond plaats op de Volvo Trucks-stand op het festivalterrein van het TT Circuit in Assen, waar Anne samen met haar familie bij aanwezig was. Ze kreeg een warm welkom van onder andere mascotte Olov, ontving een goodiebag en er werd tijd gemaakt voor interviews en foto’s bij de truck. “Ik kon het eigenlijk niet geloven toen ik hoorde dat ik had gewonnen. Het is echt superleuk dat mijn ontwerp nu op een échte truck te zien is!”, zegt Anne stralend, met haar originele tekening ingelijst in haar handen.
Op weg naar nul verkeersongevallen
De Volvo FH Aero I-Save XXL met Annes ontwerp wordt ingezet voor educatieve doeleinden, zoals verkeersveiligheidslessen over de dode hoek op basisscholen. Ook zal de truck aanwezig zijn op evenementen door het hele land. Met deze actie onderstreept Volvo Trucks Nederland het belang van het betrekken van kinderen bij transport en van verkeerseducatie, op weg naar het ultieme doel van Volvo: nul verkeersongevallen.
Over de Volvo FH Aero
De Volvo FH Aero is een langeafstandstruck die is ontworpen met maximale aerodynamica en een zo laag mogelijk verbruik als uitgangspunt. Naast de dieselversie, die ook geschikt is voor HVO, is de truck verkrijgbaar met een (bio-)LNG-motor en als volledig elektrische variant. De Volvo FH Aero combineert een gestroomlijnd design met innovatieve technologieën voor een lager brandstofverbruik en een kleinere CO₂-voetafdruk. Samen met de Volvo FM behaalde de Volvo FH Aero als enigen de maximale score van vijf sterren in de recente Euro NCAP-test voor vrachtwagenveiligheid.”

Übergabe der ersten zwanzig eActros 600 Trucks an Schweizer Kunden
handover of the first twenty eActros 600 trucks to Swiss customers

Übergabe der ersten zwanzig eActros 600 Trucks an Schweizer Kunden
handover of the first twenty eActros 600 trucks to Swiss customers

Übergabe der ersten zwanzig eActros 600 Trucks an Schweizer Kunden
handover of the first twenty eActros 600 trucks to Swiss customers

Übergabe der ersten zwanzig eActros 600 Trucks an Schweizer Kunden
handover of the first twenty eActros 600 trucks to Swiss customers

Übergabe der ersten zwanzig eActros 600 Trucks an Schweizer Kunden
handover of the first twenty eActros 600 trucks to Swiss customers
Daimler Truck:
Ceremonial handover of the first twenty eActros 600 trucks to Swiss customers
With the motto “Electrifying Moment,” Daimler Truck Switzerland recently celebrated a milestone in electric mobility in Brunnen, Switzerland, along with twenty transport companies: the symbolic handover of the first Mercedes-Benz eActros 600 vehicles – a strong sign of change in Swiss long-distance transport. The vehicles, which customers had already decided to purchase as first-time buyers last year, were delivered in recent weeks.
Jürg Lüthi, CEO of Daimler Truck Switzerland AG, emphasizes: “It quickly became clear to us that this truck is also of great importance for the Swiss market. It was important to us to convince our customers of this vehicle concept at an early stage. We are convinced that the eActros 600 will be a great success in Switzerland and that it is a real game changer for the future of CO₂-neutral transport.”
Around 80 invited representatives of the transport industry celebrated this milestone in front of the impressive mountain backdrop at Lake Lucerne. With this event, Daimler Truck Switzerland AG and its sales partners thanked their customers for the trust they have placed in them.
About the eActros 600
Mercedes-Benz Trucks celebrated the series launch of the eActros 600 at the end of November last year at the Mercedes-Benz plant in Wörth. Deliveries to customers began in December 2024. The electric flagship from Mercedes-Benz Trucks has already proven its capabilities several times under real-life conditions: In customer use and as part of the “eActros 600 European Testing Tour 2024”, a 15,000-kilometer all-electric development trip through a total of 22 countries and the “European Testing Tour Winter 2025” on around 6,500 kilometers through Northern Europe, each with a gross combination mass of 40 tons. In addition, the e-truck was voted “International Truck of the Year 2025”. The award is the most important prize in the industry and is presented annually by the International Truck of the Year (IToY) organization, consisting of 24 commercial vehicle journalists from Europe.
The high battery capacity of over 600 kilowatt hours – hence the model designation 600 – and a new, particularly efficient electric drive axle developed in-house enable the eActros 600 to achieve a range of 500 kilometers[1] without intermediate charging. This range is accomplished under very realistic and practical conditions with a gross combination mass of 40 tons, which can also be significantly exceeded depending on the driving style and the route. The eActros 600 will even be able to cover well over 1,000 kilometers per day. Intermediate charging during statutory driver breaks makes this possible, provided that charging options are available.
The eActros 600 has three battery packs, each with 207 kWh[2]. These offer an installed total capacity of 621 kWh. The batteries are based on lithium iron phosphate cell technology (LFP) and are characterized by a long service life. The development engineers at Mercedes-Benz Trucks designed the eActros 600 to meet the same requirements for the durability of vehicles and components as a comparable conventional heavy-duty long-haul Actros. This means up to 1.2 million kilometers in ten years of operation. After this period of use, the battery state of health should still be above 80 percent. In contrast to other battery cell technologies, more than 95 percent of the installed capacity can also be used with LFP technology. This facilitates a higher range with the same installed battery capacity. The vehicle is technically designed for a gross combination mass of up to 44 tons. With a standard semitrailer, the eActros 600 has a payload of around 22 tons in the EU. There might be cases in which national law allows higher payloads.
[1] The range was determined internally under specific test conditions, after preconditioning with a 4×2 tractor unit with a 40 tons total towing weight at 20°C outside temperature in long-haul operation and may deviate from the values determined in accordance with Regulation (EU) 2017/2400.
[2] Nominal capacity of a new battery, based on internally defined boundary conditions. This may vary depending on the application and ambient conditions.

Lotus Cars:
“Jan Lammers test Zandvoort-winnende Lotus Type 79 Formule 1-auto
Met de aanstaande 2025-editie van de Dutch Grand Prix als aanleiding keerde de voormalige Nederlandse Formule 1-coureur Jan Lammers afgelopen week terug naar heilige grond. Op Lotus’ eigen testcircuit in het Britse Hethel stapte Lammers in de legendarische Lotus Type 79 Formule 1-auto die in 1978 met Mario Andretti achter het stuur niet alleen de Grand Prix van Zandvoort won, maar ook het rijders- en constructeurskampioenschap. Met het Lotus Type 79-chassis voltooide Lammers een jaar later, in 1979, een test voor een Formule 1-zitje bij Lotus.
Bij Lotus in Hethel werd Lammers afgelopen week zeer warm onthaald, als gewaardeerd lid van de Lotus-familie. Diverse monteurs en engineers waarmee Jan in zijn Lotus-carrière samenwerkte, grepen de gelegenheid aan om de Nederlander hartelijk te verwelkomen. Het weerzien met de Lotus Type 79 Cosworth – in dit geval de in de iconische zwart-gouden John Player Special kleuren getooide auto waarmee Andretti in 1978 kampioen werd – bracht bij de Nederlandse coureur vele herinneringen terug aan een periode waarin Lotus domineerde in de Formule 1.
Technologie als basis voor succes
Ook nu wordt Lotus nog steeds erkend vanwege de vele geavanceerde innovaties die het merk in zijn hoogtijdagen in de Formule 1 introduceerde, waarvan er vele ook vandaag-de-dag nog terug te vinden zijn in de huidige Formule 1-auto’s. Zo bracht Lotus in 1957 als eerste de sequentiële transmissie, gebruikte het merk de motor in 1966 voor het eerst als structureel onderdeel van het chassis, introduceerde het merk de achterdiffuser in 1979 en debuteerde Lotus in 1981 met een koolstofvezel monocoque. En zelfs zoiets gebruikelijks als sponsoruitingen op de auto werd door Lotus geïnitieerd. Maar misschien wel de bekendste innovatie van het merk was de zogenaamde ‘ground effect’ technologie die voor het eerst zijn opwachting maakte op de Lotus Type 78, en die op de Type 79 werd geperfectioneerd. Dit ‘ground effect’ is de aerodynamica die de lucht onder de auto versnelt waardoor hij als het ware aan het asfalt wordt vastgezogen.
Het was de Lotus Type 79 die echt succesvol werd met die technologie. Direct bij zijn debuut in 1978 op het circuit van Spa-Francorchamps won de Type 79 de race in de handen van Mario Andretti, die er dat jaar nog vijf zeges aan toevoegde. Eén ervan was de overwinning op Zandvoort, die extra speciaal werd om Andretti’s teamgenoot Ronnie Peterson beslag legde op de tweede plek, waarmee hij de ‘dubbel’ veiligstelde voor Lotus. Die zegereeks in 1978 leverde Andretti uiteindelijk de titel in het rijderskampioenschap op, en Lotus de titel bij de constructeurs.
Test met een kampioensauto
Datzelfde Type 79-chassis stond een jaar later, op 24 en 25 oktober 1979 voor Jan Lammers gereed op het circuit van Paul-Ricard, ditmaal voorzien van de bekende ‘Martini’ kleurstelling. Lammers mocht dat jaar voor Lotus een test in de auto doen, om een felbegeerd Formule 1-zitje bij het fabrieksteam te bemachtigen. Uiteindelijk ging het felbegeerde stoeltje dat jaar naar de Italiaan Elio de Angelis.
Handgeschreven testnotities nog steeds bewaard
Samen met Clive Chapman, de zoon van Colin Chapman en eigenaar van Classic Team Lotus, herleefde Jan Lammers zijn debuut in de Lotus Type 79 afgelopen week in Hethel. Tot zijn grote verbazing bewaart het team nog steeds de handgeschreven testnotities van Lammers’ test op Paul Ricard. Clive Chapman greep het bezoek van Lammers aan om hem een schilderij van de beroemde een-twee overwinning van Lotus op Zandvoort te overhandigen.
Uiteraard bleef het in Hethel niet bij herinneringen alleen en nam Lammers ook plaats achter het stuur van de John Player Special-auto, voor een aantal memorabele ronden over Lotus’ testcircuit.
“Het was hartstikke leuk om weer herenigd te worden met de mensen van Lotus, die ik zowel uit mijn Formule 1-tijd als uit het GT-programma ken”, verklaarde Jan Lammers na afloop. “Het feit dat een top-dominante Formule 1-auto uit die tijd en de moderne Lotus Evija hypercar van nu qua prestaties en handling nauwelijks onder doen voor elkaar, is wel tekenend voor de evolutie van de hele automobielindustrie.”
Lotus goed voor zes Formule 1-zeges op Zandvoort
Hoewel Lotus al jarenlang niet meer actief is in de Formule 1, blijft het met zes overwinningen één van de meest succesvolle merken op het circuit van Zandvoort. Absolute recordhouder op Zandvoort is nog steeds de legendarische Jim Clark, die met Lotus in 1963, 1964, 1965 en 1967 vier maal zegevierde op het duinencircuit. In 1970 was het de Oostenrijker Jochen Rindt die voor Lotus op Zandvoort overwon, terwijl Mario Andretti die prestatie voor Lotus nog eens herhaalde in 1978.
Eén van de auto’s waarmee Jim Clark in het verleden zo succesvol was voor Lotus, was de Type 33, waarmee Clark in 1965 Formule 1 wereldkampioen werd. In datzelfde jaar won hij ook nog eens de beroemde Indy 500; een indrukwekkende prestatie die tot op de dag van vandaag niet meer is geëvenaard. Diezelfde Lotus Type 33 is door Lotus recent helemaal gerestaureerd en weer rijdend gemaakt, en vormde uiteraard één van de highlights voor Jan Lammers in Hethel.
Lammers test ’s werelds meest krachtige elektrische productieauto ooit
De Lotus Type 79 was overigens niet de enige auto waarin Jan Lammers plaatsnam tijdens zijn bezoek aan Hethel. Voor deze gelegenheid had Lotus ook de splinternieuwe, 2.039 pk sterke elektrische Lotus Evija hypercar – ’s werelds meest krachtige elektrische productieauto ooit gebouwd – voor hem klaargezet. Met een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in minder dan drie seconden en een begrensde topsnelheid van 350 km/u legt deze Lotus Evija ongeëvenaarde prestaties aan de dag. Daarmee beschikt de Evija over de perfecte ingrediënten voor een aantal bloedsnelle ronden over het circuit van Hethel in de handen van Jan Lammers, die zich erg onder de indruk toonde van de prestaties van de Evija.”
![]()
Cornelissen Groep:
“Cornelissen versterkt vloot met 26 Mercedes-Benz eActros 600
Cornelissen Transport versterkt zijn duurzame vloot met de ingebruikname van 26 volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 trucks. De voertuigen worden ingezet voor de distributie van Albert Heijn en markeren een belangrijke stap in de gezamenlijke ambitie om het langeafstandstransport verder te verduurzamen.
Duurzame samenwerking
De uitbreiding van de elektrische vloot sluit aan bij de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van Cornelissen Transport en Albert Heijn. Beide partijen werken al jaren intensief samen aan het verduurzamen van de logistieke keten, onder andere door de inzet van alternatieve brandstoffen en innovatieve transportoplossingen.
“We zijn trots op de samenwerking met onze strategische partner Cornelissen. Dankzij onze gedeelde ambities kunnen we de logistiek verduurzamen en zijn we goed opweg naar emissievrije bevoorrading van alle winkels in Nederland en België in 2030”, aldus Annemieke Sirre director Transport bij Albert Heijn.
eActros 600 als gezamenlijke stap in verduurzaming
De Mercedes-Benz eActros 600 is speciaal ontwikkeld voor zwaar langeafstandstransport en combineert kracht, efficiëntie en duurzaamheid. Met een actieradius tot 600 kilometer, een laadvermogen van 44 ton en een snellaadcapaciteit van 400 kW biedt de eActros 600 een toekomstbestendig alternatief voor conventionele trucks. Met deze kenmerken is de truck ook zeer geschikt voor het intensieve retailtransport in de Benelux. Daarnaast zijn de voertuigen voorbereid op het Megawatt Charging System (MCS), waarmee ze in de toekomst nog sneller en efficiënter kunnen worden opgeladen.
Tjeerd Tromp, Head of Sales Daimler Truck Nederland: ” Wij zijn verheugd met de samenwerking met een professionele logistiek dienstverlener als Cornelissen Group. Met de ingebruikname van deze eerste eActros 600 trekkers, als onderdeel van een order van maar liefst 27 stuks, laat Cornelissen zien dat ze innovatie omarmen. Met een actieradius van circa 500km bij een treingewicht van 40ton is de truck volop inzetbaar in de dagelijkse praktijk. De lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu’s en innovatieve e-as, die zorgt voor een directe vermogensoverdracht op de wielen, resulteren in een efficiënte inzet. Ook voor de chauffeur biedt de eActros 600 met zijn moderne interieur en stilte dankzij de elektrische aandrijflijn volop comfort.”
Duurzame koers Cornelissen Groep
Cornelissen Groep heeft als doel om de logistieke sector toekomstbestendig te maken door te investeren in innovatie, duurzame energiebronnen en emissievrije voertuigen. Het familiebedrijf streeft ernaar om een volledig emissievrije vloot te realiseren en daarbij altijd samen te werken met ketenpartners die dezelfde ambitie delen. Zo wil Cornelissen bijdragen aan een schonere leefomgeving én een sterke, betrouwbare logistieke keten voor de toekomst.
“De overgang naar volledig emissievrij transport vraagt om nauwe samenwerking in de hele keten. Van fabrikant tot retailer en logistiek dienstverlener. Met Albert Heijn en Mercedes-Benz Trucks als partners laten we zien dat verduurzaming geen toekomstvisie meer is, maar een realiteit van vandaag. Deze stap met de eActros 600 onderstreept hoe gezamenlijke keuzes leiden tot concrete vooruitgang voor de hele sector.” – Mark van der Drift, CEO Cornelissen Groep”
Pon Volkswagen:
“50 jaar Polo: van stadsicoon tot hoogvlieger
Al vijftig jaar bewijst de Volkswagen Polo dat compact en karaktervol prima samengaan. Van je eerste auto tot liefhebbersobject, van zuinig stadsmaatje tot onverwacht sportief – de Polo heeft vele kanten. Je ziet hem in elke straat, op elke oprit en in iedere parkeergarage. In deze serie zetten we de jarige Polo in de spotlights. In de rallysport groeide de Polo uit tot één van de meest succesvolle en veelzijdige competitieauto’s van zijn tijd, en was hij letterlijk en figuurlijk een hoogvlieger.
Volkswagen zette in de jaren tachtig en negentig de eerste stappen in de rallysport met Golfs GTI, 16V en kitcar. Die leerzame periode gaf de technici precies de bagage die nodig was voor een nieuw hoofdstuk.
Rallykanon
Dat begon met de Polo R WRC, een rallykanon dat de wereldtop bestormde alsof elke rit een special stage was. Vierwielaandrijving, een 1,6-liter TSI-turbomotor met ruim 300 pk en een sequentiële zesversnellingsbak zorgden ervoor dat Volkswagen Motorsport de concurrentie het snot voor de ogen reed. Tijdens zijn eerste optreden in Monte Carlo zette de Franse fabrieksrijder Sébastien Ogier direct de op één na snelste tijd neer, in Zweden gevolgd door zijn eerste overwinning. Het was een duidelijk signaal: deze Polo is niet gekomen om rustig een stukje mee te toeren, maar om te winnen. In drie seizoenen won de Polo R WRC maar liefst 43 van de 52 rally’s, waarvan 31 keer met Ogier achter het stuur. Daarmee was het model drie jaar lang dé maatstaf in het World Rally Championship.
Op eigen titel
Het rally-DNA van de WRC-versie vond ook zijn weg naar het FIA World Rallycross Championship, waar de Polo R WRX debuteerde in korte sprintheats vol duw- en trekwerk op steeds wisselende ondergronden. Met 570 pk uit een 2.0-liter turbomotor, permanente vierwielaandrijving en een breed, agressief koetswerk werd hij een vaste winnaar. De Zweed Johan Kristoffersson pakte er in 2017 en 2018 de rijderstitel mee, samen met Petter Solberg ook twee keer het teamkampioenschap voor PSRX Volkswagen Sweden. Kristoffersson keerde in 2020 terug in een privé-Polo R WRX en greep opnieuw de wereldtitel.
Nederlands tintje
Volkswagen Motorsport smeedde de opgedane kennis om tot een nieuw rallywapen voor klantenteams: de Polo GTI R5. Hij was gebaseerd op de zesde generatie Polo, maar alles aan deze versie ademde rally: een 1,6-liter turbomotor met directe injectie, goed voor 272 pk en 400 Nm, gekoppeld aan permanente vierwielaandrijving en een sequentiële vijfversnellingsbak. De carrosserie rolde in Pamplona van de band, maar kreeg eerst een FIA-goedgekeurde rolkooi en andere veiligheidsvoorzieningen aangemeten. Onder leiding van technisch directeur François-Xavier ‘FX’ Demaison en de Nederlandse projectingenieur Gerard-Jan de Jongh perfectioneerde het team elk detail tot op de tiende millimeter. Het resultaat: een machine die tot nu toe meer dan 500 overwinningen heeft opgeëist en goed is voor ruim 1.200 podiumplekken.
Kleurrijk
Terwijl de R5 in handen van klantenteams nog altijd successen boekt, kreeg het verhaal van de Polo dit jaar ook een opvallend kleurrijk hoofdstuk. Het vijftigjarig jubileum werd gevierd met een visueel hoogtepunt dat niet te missen was: een Polo R WRX – de 570 pk sterke rallycrossversie die in het FIA World Rallycross Championship doorgaans zijn tegenstanders zand (en soms modder) laat happen – verscheen in een Harlekin-livery. De bonte mix van Chagallblau, Flashrot, Ginstergelb en Pistaziengrün is een onmiskenbare knipoog naar de legendarische Polo Harlekin uit de jaren negentig. Met het jubileumlogo fier op de flank is het meer dan een competitiewapen; het is een rijdend eerbetoon aan de veelzijdigheid én de speelse kant van de Polo.
Volkswagen Motorsport richt zich op de toekomst. Onder de ID.-vlag werken de ingenieurs aan elektrische rallyconcepten zoals de ID. EXTREME die de wendbaarheid en competitieve inslag van hun benzinevoorgangers combineren met emissievrije aandrijving. Instant koppel op alle soorten ondergrond, fluisterstille starts en techniek die net zo vooruitstrevend is als de G-Lader ooit was. Een nieuwe arena, maar met dezelfde drang om te winnen.”

Mediatic voor VOYAH Benelux:
“Een op de drie Nederlanders rijdt liever Chinese dan Amerikaanse auto
Eén op de drie Nederlandse automobilisten zegt liever een Chinees automerk te rijden dan een Amerikaans merk, zoals Tesla of Ford. Dat blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door Panelwizard onder 1.010 Nederlanders met een rijbewijs, in opdracht van VOYAH Benelux. Bovendien heeft maar liefst 26 procent wel eens serieus overwogen om een Chinese auto aan te schaffen.
In de afgelopen jaren zijn Chinese automerken bezig met een opmars. Recent becijferde KPMG dat hun marktaandeel in de totale Europese automarkt zal toenemen van vier procent in 2023 naar tien procent in 2030. “Dit zien wij ook terug in onze showrooms,” zegt Kjeld Riegen, CEO van VOYAH Benelux. “Daarbij hebben de recente ontwikkelingen in de Verenigde Staten ons eerlijk gezegd geen windeieren gelegd. Het verbaast me niet dat automobilisten in het volledig elektrische segment steeds vaker naar alternatieven kijken, en dat Chinese auto’s daarbij steeds vaker een rol spelen. Praktisch alle auto’s daar zijn elektrisch, daar liggen ze qua gebruik en innovatie flink voor op Nederland.”
Serieuze concurrent
Naast Amerikaanse auto’s worden Chinese automerken zoals BYD, Dongfeng, MG en Xpeng inmiddels ook als volwaardig alternatief gezien voor traditionele Europese fabrikanten. Zo beschouwt maar liefst 51 procent van de ondervraagden ze als een serieuze vervanger van bijvoorbeeld een Peugeot of Volkswagen. Opvallend is dat dit vooral geldt voor jongere generaties: onder de veertig jaar loopt dit percentage op tot zestig procent. Tegelijkertijd twijfelt een aanzienlijk deel van de Nederlanders over de betrouwbaarheid van Chinese auto’s. Niet minder dan één op de drie denkt zelfs dat ze op het gebied van veiligheid, bereik en verbruik niet (altijd) leveren wat ze beloven. Riegen: “Consumenten kijken steeds kritischer en objectiever naar auto’s en wegen daarbij zorgvuldig af wat ze krijgen voor hun geld. Aspecten als duurzaamheid, functionaliteit en innovatieve technologie spelen daarbij een grote rol. Dat een aanzienlijk deel van de ondervraagden inmiddels een Chinese auto overweegt, laat zien dat hierbij het kwartje steeds vaker onze kant op valt. Terecht, want op het gebied van veiligheid, bereik en verbruik voldoen we inmiddels aan alle Europese normen.”
Prijs-kwaliteit wint het van herkomst
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders vooral openstaan voor Chinese auto’s vanwege de scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Zo zegt één van de respondenten: “Chinees is betaalbaarder, ook in onderdelen”. Ook zien steeds meer mensen dat technologische innovaties tegenwoordig vaak juist uit China komen. Tegelijkertijd blijven er zorgen over zaken als betrouwbaarheid en veiligheid. Anderen wijzen juist op de sterke punten van de auto’s zelf: “Bij elektrische auto’s is de batterij het belangrijkst, en die kunnen ze tegenwoordig heel goed maken in China.” Een andere respondent reageert: “Een auto kopen en je afvragen waar deze vandaan komt, dat is helemaal niet meer zo interessant, vooral omdat de onderdelen wereldwijd worden ingekocht en gemonteerd”. Riegen: “Alles wat nieuw is en vreemd, is spannend. Zoals iedere fabrikant die zijn producten in Europa wil verkopen, moeten ook Chinese automerken voldoen aan alle Europese wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid en kwaliteit. Bovendien is het onderscheid tussen ‘Westers’ en ‘Chinees’ allang niet meer zo zwart-wit. Veel elektrische auto’s, ook van Europese merken, worden al in China gemaakt. Batterijen zijn bijna altijd van Chinese komaf en ook een groot deel van de nieuwste technologie komt daarvandaan. Wat de consument vaak niet weet, is dat er steeds meer samensmelting ontstaat tussen Europese en Chinese onderdelen en techniek, waardoor juist het beste van twee werelden samenkomt.”
Over VOYAH Benelux en Dongfeng
VOYAH Benelux is de importeur van de merken VOYAH, Dongfeng en MHERO in de Benelux, die deel uitmaken van Dongfeng Motor Corporation. Dongfeng, opgericht in 1969, is een van de grootste en oudste autofabrikanten in China en produceert jaarlijks 3,5 miljoen voertuigen. Dongfeng is wereldwijd actief en heeft een focus op elektrische en hybride voertuigen met sterke innovatie in batterij- en autonome voertuigtechnologie. Dongfeng zorgt ervoor dat het merk de Europese richtlijnen, zoals de WLTP-normen voor verbruik en actieradius, strikt naleeft, aan alle eisen voldoet. VOYAH Benelux richt zich met de genoemde merken op volledig elektrische personenwagens en streeft ernaar om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van elektrische mobiliteit toegankelijk te maken voor een breed publiek.”

ANWB:
“ANWB roept kabinet op: stop indexering accijns brandstof
De ANWB doet een dringende oproep aan het kabinet om de jaarlijkse indexering van de accijns op brandstof stop te zetten. In aanloop naar de augustusbesluitvorming over het laten vervallen van de accijnskorting per 1 januari 2026, waarschuwt de ANWB voor de gevolgen van een verdere stijging van de brandstofprijzen.
Accijnsverhoging overschaduwt lichte daling olieprijs
Als je met de auto op vakantie gaat valt op dat de prijs aan de pomp in het buitenland vaak een stuk lager is dan in Nederland. Dat komt door de hoge accijns. Hoewel de benzineprijs de afgelopen weken enkele centen is gedaald, weegt deze daling niet op tegen de geplande accijnsverhoging van 26 cent per liter. Het grootste deel van deze verhoging komt door de indexering die Nederland als enige land in Europa toepast. Hierdoor is Nederland koploper in accijnstarieven, en lopen we steeds verder uit de pas met buurlanden.
Marga de Jager, bestuursvoorzitter ANWB: ‘Wat ANWB betreft moet de indexering van accijns op brandstof stoppen. We zitten middenin een transitie naar elektrisch rijden, maar voorlopig rijdt het merendeel van de auto’s nog op benzine of diesel. De extra lastenverzwaring maakt autorijden onnodig duur en zet de betaalbaarheid van mobiliteit onder druk.’
Automobilisten maken zich zorgen
Uit recent ANWB-onderzoek onder 1.500 automobilisten blijkt dat:
· 50% zich zorgen maakt over de stijgende autokosten
· 32% autorijden als onbetaalbaar ervaart
· 12% bespaart op boodschappen en energie om te kunnen blijven rijden
Vooral automobilisten met een tweedehandsauto voelen de druk. De grootste zorg zit bij de brandstofkosten.
Elektrisch rijden
Nederland werkt aan de transitie richting elektrisch rijden. Maar op dit moment rijden de meeste particulieren in een brandstofauto. Slechts zo’n zes procent rijdt volledig elektrisch, maar daarvan is 64% zakelijke lease. De prijs voor brandstof heeft dus invloed op een grote groep mensen. Vooral in landelijk gebied, waar minder alternatieven zijn voor vervoer. Een auto is voor veel mensen geen luxe, maar noodzaak.”































Dikke lappen tekst, wat een werk. Maaar mooi alles gedocumenteerd.
De Mercedes E600 truck begint steeds meer een succes te worden.
Mooi is dat om te zien.