De oogst van 12 augustus 2007

We gaan weer verder met mijn eerste solo-oosteuropareis, in 2007. Op 12 augustus werd ik wakker op dezelfde plaats waar ik 11 augustus in slaap was gevallen (je verwacht het niet…): in de huurFabia op een parkeerplaats tussen Berlijn en Cottbus. Mijn verslag van destijds:
“Wonder boven wonder sliep het best goed in de auto. Ik werd om kwart over 5 wakker van de kou, heb mijn jas om gedaan, en weer doorgeslpaen tot een uur of 9. Rustig ontbeten, en bij Cottbus even de stad in geweest, onder andere een stokoude Multicar op de foto gezet. Daarna door naar de Poolse grens. De douaniers daar waren erg vriendelijk, en ik kon zonder problemen door. Eerst even geld gewisseld, en vervolgens via de ‘snelweg’ verder Polen in. Deze weg was niet meer dan een wasbord, en langs de kant zat om de paar kilometer iemand paddestoelen te verkopen. En natuurlijk de nodige fietsers en voetgangers op de snelweg. Nog even bij een kermis gekeken in Polska Cerekew, maar helaas geen vrachtwagens daar, alles werd met tractoren gebracht. Nog even verdwaald in de bergen, en in Raciborz foto’s gemaakt in een volksbuurt, waar ten minste een paar typisch Poolse auto’s stonden. Helaas geen Star, Jelcz of andere Poolse vrachtwagens op de foto kunnen zetten op deze zondag, dus ik zal een andere keer terug moeten naar Polen 😛 . Wat erg toch 😉 .
De grensovergang naar Tsjechië was een piepkleine, er was ook helemaal geen wechselstube of iets waar ik autobahnvignetten kon kopen. Doordat ik nog niet aan de auto gewend was deed ik bij de paspoortcontrole mijn raam dicht in plaats van open, en reed ik weg in plaats van dat ik stil ging staan, maar ondanks dit ook hier vriendelijk lachende douaniers, kreeg zelfs nog een compliment voor de auto geloof ik. Waar komen toch die verhalen over grimmige oostblokdouaniers vandaan? Ik zou ze bijna gaan missen als Polen en Tsjechië straks ook Schengen-landen zijn…
Meteen over de Tsjechische grens kreeg ik al veel bekijks. De nieuwe Fabia zie je zelfs daar nog niet zo veel, en zeker niet met Nederlandse kentekenplaten. Na de grens bij Bohumin was de eerste stad van formaat in Tsjechië Ostrava. Vanaf de rondweg gezien een mooie stad, ook al is die rondweg soms best eng, als er weer eens een stuk driebaans is zonder strepen op de weg. Gelukkig rijden de Tsjechen iets beter dan de Polen, dus geen ongelukken gebeurd. In Kopřivnice aangekomen had ik keus uit het stadion hotel, aan de rand van de stad heuvel op, een pension aan de andere kant van de stad, en het Tatra hotel, wat letterlijk het middelpunt van de stad vormt. Ik heb heit en mim geSMSt met de vraag of ze uit konden zoeken wat dat hotel zou kosten. Dat hebben ze voor me gedaan (bedankt nog!), en de prijs viel me mee, dus naar binnen gestapt en gevraagd of ze een kamer vrij hadden tot en met woensdag. Dat bleek zo te zijn, ik kreeg kamer nummer 908. De kamer had een hard en een zacht bed, dus ik kon kiezen. Het uitzicht was fijn, het centrale plein van de stad zag ik als ik naar beneden keek, recht naar voren de bergen, en als ik naar links keek zag ik een stukje van de Tatra fabriek. Deze fabriek neemt ongeveer 1/3e van het oppervlakte van de stad in beslag. De hele stad ademt Tatra uit, je ziet de personenwagens zelfs nog in het gewone straatbeeld rondrijden! Op zondag dan, een Tatra is niet echt een doordeweekse auto 😉 In heel Tsjechië zie je de vrachtwagens van Tatra, dus dat is op zich niet zo heel bijzonder als je die ziet.”

De eerste foto’s komen natuurlijk vanaf de Raststätte waar ik overnachtte. Scania R380Scania R380.DAF XF95DAF XF95.Mercedes-Benz Actros MP2Mercedes-Benz Actros MP2.Mercedes-Benz Actros MP2Mercedes-Benz Actros MP2.Renault Premium 2nd genRenault Premium 2nd gen.

Fortschritt.

Komatsu.

Hako Yanmar.

Even een kijkje in Cottbus. (De oer-Multicar die ik daar spotte heeft een eigen blogpost.)

Alfa Romeo 155.

De Poolse grens over, het dorpje Legnickie Pole.Onbekend busOnbekend busOnbekend bus

In de omgeving van Wroclaw (bekend van de Breslau-rally).FSO PolonezFSO Polonez.VW LT 1st genVW LT 1st gen.Volvo FH 2nd genVolvo FH 2nd gen.Scania 143 StreamlineScania 143 Streamline.MAN F90MAN F90.Mercedes-Benz Axor MP2Mercedes-Benz Axor MP2.


Atlas.

Daewoo Matiz, made in Poland.

Polska Cerekew

Raciborz

FSO Polonez.


Proton 313GLi (gebaseerd op de Mitsubishi Colt).

Fiat.

FSO Polonez.

FSO.

VW Scirocco.

Rover 100.

Renault Thalia (Clio met kont).


Ford Probe.

Polski Fiat 126.

Twee blauwe Poolse Fiats.

Opel Tigra.

Daewoo Tico.

Polski Fiat 125.


Mazda 323.

FSO.

Fiat Cinquecento.

FSO Polonez.


De 126 was in 2007 nog best algemeen.

Volvo 340. LDV ConvoyLDV Convoy.

Dat was Polen alweer, de eerste stad in Tsjechië die ik op deze reis bezocht was Ostrava.


Mercedes-Benz Bremer (TN/T1)Mercedes-Benz Bremer (TN/T1).Mercedes-Benz Atego MP2Mercedes-Benz Atego MP2.Mercedes-Benz Axor MP2Mercedes-Benz Axor MP2.Piaggio PorterPiaggio Porter.Piaggio PorterPiaggio Porter.Piaggio PorterPiaggio Porter.Mitsubishi Fuso CanterMitsubishi Fuso Canter.Mercedes-Benz VitoMercedes-Benz Vito.Ford F250Ford F250.Toyota HiLuxToyota HiLux.TAZ 1203TAZ 1203TAZ 1203.Fiat PuntoFiat PuntoDe Fiat Punto Van is in Nederland nooit te koop geweest.

Aangekomen in Kopřivnice, het eindpunt van die dag.

Lada.


De trein op de stoep bij het Tatra-museum.


Škoda’s

Hotel Tatra. Later verder met 13 augustus!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *