Van de Daf BATU zijn slechts twee exemplaren gebouwd, een 4×2 en een 6×4, in 1972. De ‘Basic Automotive Transport Unit’ was ontwikkeld rond de 850 cc Daf motor en Variomaticaandrijving. De bedoeling was om deze onderdelen dan vanuit Nederland te verschepen, de rest kon gemakkelijk ‘ter plaatse’ door lokale fabrikanten vervaardigd worden. Dat ter plaatse was in eerste instantie Indonesië, later kregen ook China, Egypte en Zuid-Afrika interesse.Na het kleine prototype volgde al snel een groter exemplaar. Deze had 6×4 aandrijving, een 950 cc motor en een samengestelde Variomatic aandrijving: één primaire Daf 66 aandrijving gecombineerd met twee secundaire Daf 46 aandrijvingen. Bijna alles aande BATU klopte, behalve de timing: in 1972 was er een oliecrisis. Hij is helaas nooit productierijp geworden. De beide prototypen staan gebroederlijk naast elkaar in het DAF Museum.
De BATU was geen uniek idee. General Motors had de BTV (Basic Transport Vehicle), Volkswagen de Basistransporter en zelfs Datsun had een voertuig (deze werd Sado genoemd in Portugal). Ook door Ford (Fiera) en Toyota (Kijang) werden zulke voertuigen gemaakt, maar die in Azië, maar met hetzelfde principe. Ik haal de BTV er even uit om het potentieel te laten zien: Deze werd gemaakt in Portugal, Nigeria, Maleisië, Nicaragua, Costa Rica, Guatemala, Honduras, (Brits) Guyana, Ecuador, Paraguay, Indonesië, Thailand, en de Filipijnen (wellicht ben ik nog een land of twee vergeten)
Overigens, bij International Harvester, toentertijd de eigenaar van DAF, heette een soortgelijk voertuig anders. WUT (World Utility Truck). Hiervan heb ik foto’s gevonden met een afwijkend front