Dit vinden Italianen gek: de Alfa Romeo Matta

Alfa Romeo Matta
Toen het Italiaanse leger in 1951 op zoek was naar een terreinwagen, kwamen ze al snel bij Alfa Romeo terecht. Nu kennen we het Italiaanse merk vooral van haar sportieve personenwagens, maar toen maakten ze ook nog legervoertuigen. Op basis van een verkort Alfa Romeo 1900 chassis ontstond de AR51. Deze had (uiteraard) aandrijving op alle wielen en een iets terug geschroefde motor zoals die ook in de 1900 lag. De versnellingsbak had vier versnelling vooruit, één achteruit en een hoge en lage gearing. De bijnaam van de auto was ‘La Matta’, wat Italiaans voor ‘De Gek’ is.
Alfa Romeo Matta
Op basis van de militaire AR51 werd ook een civiele versie van La Matta ontwikkeld, de AR52. Alhoewel, ontwikkeld is wellicht een iets overdreven term. Het grootste verschil tussen de AR51 en AR52 is de kleur.
Alfa Romeo Matta
Je zou verwachten dat het AR in het type voor Alfa Romeo staat. Fout! Het staat voor Autovetture da Ricognizione, oftewel verkenningsvoertuig.
Alfa Romeo Matta
De Matta werd tussen 1952 en 1954 gebouwd. Er zijn 2007 AR51’s aan het Italiaanse leger geleverd en slechts 154 AR52’s aan civiele klanten.
Alfa Romeo Matta
Leuk detail aan de auto zijn de uitsparingen in de grille: door slim met vormen te spelen is toch een typisch Alfa Romeo front ontstaan terwijl er ook voldoende koeling is op deze manier.
Alfa Romeo Matta
Alfa Romeo Matta
Alfa Romeo Matta
Alfa Romeo Matta
Alfa Romeo Matta
De Alfa Romeo Matta op de foto’s uit deze blogpost is één van de weinige AR52’s. Deze was tijdens de tijdelijke ‘Mythos Alfa Romeo’ expositie te bewonderen in Technik Museum Sinsheim. Een uitgebreid verslag daarvan vind je vanaf de nacht van vrijdag op zaterdag op deze blog.
Alfa Romeo Matta

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *