Alfa Romeo Aerospider: een auto met een verhaal


Soms is het verhaal van een auto nog mooier dan de auto zelf. Deze Aerospider (voluit Alfa Romeo Jankovits 6 C 2300 Aerodinamica Spider) ontstond uit een samenwerking tussen Vittorio Jano (chef-constructeur bij Alfa Romeo) en de gebroeders Jankovits. Deze allereerste ‘supercar’ was zijn tijd ver vooruit met de middenmotor, met een windtunnel ontworpenbody en nog veel meer noviteiten. Het doel was om een raceauto te bouwen om de Duitse hegemonie in de racerij te doorbreken. Na drie jaar ontwikkelen was de auto zo goed als klaar, maar er kwam een groot probleem: omdat de Grand Prix van Italië wederom door een Duits team gewonnen was, werd Jano door Mussolini persoonlijk ontslagen. Omdat de Jankovits-broers de auto zonder Jano niet verder konden ontwikkelen, bouwden ze hem maar om tot een auto voor weggebruik. Na de Tweede Wereldoorlog gebruikte Gino Jankovits de auto om het communisme te ontvluchten. Kerstavond 1946 reed hij in volle vaart de Joegoslavisch-Italiaanse grens bij Rijeka over. Het kostte hem een set banden en de achterkant zat vol kogelgaten, maar hij kwam veilig in het ‘vrije’ westen. Met auto maar zonder geld, dus de auto werd verkocht aan een militaire officier. In 1967 dook de auto pas weer op, in Engeland nota bene. In de jaren ’90 keerde de auto terug naar Italië en werd hij gerestaureerd naar hoe hij als racewagen was.

Dit artikel verscheen eerder als fragment in de blog over Mythos Alfa Romeo in Technik Museum Sinsheim, maar is aangevuld met nog nooit eerder gepubliceerde foto’s uit mijn archief.

One Response

  1. Johannes de Vreeze 14 november 2020 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *