Nieuwe FUSO eCanter beleeft Europese primeur op de IAA Transportation 2022

Krachtiger, efficiënter, grotere actieradius en een breed scala aan toepassingen: zo kan de op de IAA Transportation 2022 gepresenteerde Next Generation eCanter van FUSO worden samengevat. Sinds de introductie van de eCanter in 2017 wordt FUSO, de Japanse dochteronderneming van Daimler Trucks, beschouwd als een pionier op het gebied van eTrucks en werkt het consequent aan de implementatie van duurzame, CO2-neutrale transportoplossingen. Sindsdien zijn er meer dan 450 FUSO eCanters aan klanten afgeleverd in Europa, Japan en de VS, evenals in Australië en Nieuw-Zeeland. De totale afstand die de wereldwijde eCanter-vloot in volledig elektrische en dus lokaal emissievrije kilometers aflegt, bedraagt ​​nu meer dan 6 miljoen kilometer – dit komt overeen met circa 150 keer de wereld rond. De Next Generation eCanter voegt nu een nieuw hoofdstuk toe aan het succesverhaal.

Karl Deppen, CEO Daimler Truck Asia: “FUSO wordt beschouwd als voorloper in de elektrificatie van bedrijfswagens. Sinds de FUSO eCanter vijf jaar geleden in kleine series werd geïntroduceerd, hebben we waardevolle feedback van klanten verzameld over het dagelijks gebruik. Met de Next Generation eCanter bieden we onze klanten nu individuele eMobility-oplossingen voor een breed scala aan toepassingen. Met de volgende stap, de uitbreiding van ons portfolio en grootschalige productie, zullen we een voortrekkersrol blijven spelen in het duurzame transport van de toekomst.”

Klaar voor nóg ecologischer en economischer rijden
Om nog beter aan de wensen van klanten te kunnen voldoen, heeft FUSO verschillende aanpassingen gedaan aan de Next Generation eCanter. Waar de vorige eTruck alleen leverbaar was als 7,49-tons truck met een wielbasis van 3.400 mm, hebben klanten nu keuze uit zes wielbases tussen 2.500 en 4.750 mm en een GVW van 4,25 tot 8,55 ton. Het draagvermogen van het onderstel is maximaal 5 ton. De Next Generation eCanter wordt aangedreven door een elektromotor van 110 kW (varianten met een GVW van 4,25 en 6 ton) of 129 kW (varianten met een GVW van 7,49 en 8,55 ton) met een geoptimaliseerde aandrijflijn en 430 Nm koppel., de maximumsnelheid is 89 km/h.

Afhankelijk van de wielbasis zijn er drie verschillende accupakketten leverbaar: S, M en L. De accu’s maken gebruik van lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP). Deze overtuigen vooral door een lange levensduur en meer bruikbare energie. Het accupakket in de S-variant heeft een nominale capaciteit van 41 kWh en maakt een actieradius tot 70 mm mogelijk. De M-variant heeft een nominaal vermogen van 83 kWh en een actieradius tot 140 km. De L-variant, het krachtigste pakket, biedt een nominaal vermogen van 124 kWh en een actieradius tot 200 km. Dat is veel meer dan de afstand die normaal gesproken per dag wordt afgelegd in het lichte distributietransport. Door recuperatie kan de actieradius nog verder worden vergroot, wat tegelijkertijd de laadpauzes minimaliseert. Ter vergelijking: tot nu toe had de eCanter slechts één accu-optie met een nominale capaciteit van 81 kWh en een actieradius tot 100 km.

Wat het laden van de accu’s betreft, is de Next Generation eCanter compatibel met alle netspanningen in de belangrijkste landen. De lader ondersteunt laden met zowel wisselstroom (AC) als gelijkstroom (DC). De laadstandaard is het Combined Charging System (CCS), waarmee tot 104 kW kan worden geladen.

DC-snelladen tot 90 procent van de capaciteit is al naargelang het accupakket in circa 36 (S), 44 (M) en 75 minuten (L) mogelijk, bij AC-laden (11 en 22 kW) duurt het tussen de 4 en 6 uur, al naargelang het accupakket.

Deskundig advies voor eMobility op maat
Aangezien eMobility meer is dan alleen een nieuwe aandrijving, integreert FUSO de Next Generation eCanter in een holistisch ecosysteem dat ook tools en advies omvat voor efficiënt voertuiggebruik en optimalisatie van de TCO. Met een speciale analyse van de TCO kunnen FUSO-dealers voor elke klant een zeer individuele berekening maken over het gebruik van de eCanter. Het is ook mogelijk om met behulp van de Daimler Truck Incentive Tool een overzicht te krijgen van subsidies en voordelen zoals specifieke overheidssubsidies voor voertuigen of laadinfrastructuur, evenals belastingverlagingen of tolvrijstellingen. Dankzij een strategisch partnership met Siemens Smart Infrastructure en ENGIE kunnen klanten zich uitgebreid laten adviseren over de DC-laadinfrastructuur en een compleet servicepakket krijgen – van laadtechniek tot installatie en afstemming met de netbeheerder.

Veelzijdig, comfortabel en veilig
De Next Generation eCanter, die leverbaar is in twee cabinevarianten (Standaard = 1.695 mm breed en Comfort = 1.995 mm breed), overtuigt niet alleen door zijn algehele ecologische en economische concept, maar ook door zijn veelzijdigheid. De eTruck van FUSO is geschikt voor veel opbouwen, waardoor het de ideale partner is voor een breed scala aan toepassingen – of het nu gaat om levering van stukgoed over korte afstanden, pakketservice, transport van dranken of industriegas, sleepdienst, vuilophaaldienst, hoveniersbedrijven of de bouw.

Talrijke functies en voorzieningen zorgen voor een hoog comfort voor de chauffeur en voor een hoge mate van veiligheid voor alle betrokkenen. Tot de standaard highlights behoren het multifunctionele stuurwiel met toetsen voor het bedienen van het volledig digitale lcd-combi-instrument, de led-koplampen die ten opzichte van halogeenlampen 30 procent helderder zijn voor meer zicht en zichtbaarheid, de Autolight-functie voor het regelen van de koplampen al naargelang de lichtomstandigheden alsmede de intelligente grootlichtassistent.

Wat de veiligheid betreft, zijn de accu’s onder het onderstelframe van het voertuig gemonteerd met een zeer stijve stalen beugel, die ook dient als bescherming van de accu bij een frontale botsing of een botsing van opzij. Bij een ongeval schakelt een crashsensor het HV-systeem automatisch uit. Voor een betere akoestische waarneming, bijvoorbeeld door voetgangers of fietsers, is de Next Generation eCanter standaard uitgerust met een extern Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS). Voor meer veiligheid bij het afslaan naar rechts is ook standaard de afslagassistent Active Sideguard Assist geïnstalleerd. Bovendien kan het noodremsysteem Active Brake Assist met voetgangersdetectie van de vijfde generatie, dat eveneens standaard is, het risico op een aanrijding in parallel verkeer verminderen.

Tekst: Daimler Truck Nederland B.V.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *