Mijn hoogtepunten van IAA 2022

Na vier jaar was er eindelijk weer een IAA! Een stuk kleiner en korter dan voorheen, en met een totaal andere insteek. De focus lag echt op alternatieve aandrijftechnieken. Maar ook met een pracht van een wereldprimeur: de DAF XD, XDC en XFC! Na ruim 38 kilometer lopen heb ik meer dan 2.800 foto’s in Hannover gemaakt. De interessantste deel ik hier onder met jullie, op chronologische volgorde van mijn beursroute. VEEL nieuwe merken!


Geen enkel voertuig is ooit zelf rijdend hoger gekomen dan deze Unimog. Op de achtergrond het origineel van het Siku jubileummodel. Gelukkig is hij in 1:1 een stuk mooier dan op schaal!

MOIA.

Grootste Vito-familielid ooit? Drie-asser van K-Bus (Kutsenits) op basis van de EQV.

Deze IAA had ik een mooie samenwerking met DAF Fan International, ik stuurde foto’s vanaf de beurs live naar hem toe zodat hij direct de mooiste aanwezige DAFs in het digitale zonnetje kon zetten.

Bergingswagen op basis van de vorige generatie DAF XF.

Erg leuk gedaan deze deur.

Elektrische Volvo voor Renewi.

Volvo FMX met dubbele cabine.

Een waterstof truck, maar waarom ze een (inmiddels niet meer leverbaar type) Kamaz als basis gekozen hebben mag Jodocus weten.

Iveco Daily 4×4 met Bimobil opbouw.

Geen enkele Dakar-veteraan op deze beurs! Met de afwezigheid van Renault Trucks en Tatra en bij Iveco de focus op Nikola zat dat er wel een beetje in misschien. Gelukkig had Iveco als pleister op de wonde wel de racetrucks van Steffi Halm en Lukas Hahn meegenomen.

Iveco X-Way en T-Way.

Karsan e-Atak.

Er zijn al heel wat optische aanpassingen voor de DAF XG+ leverbaar.





Paul bouwt bijzondere voertuigen op maat op Mercedes-Benz basis.

HYVA.

Terberg YT203EV.

Steyr is terug! Naast een elektrische bus hadden ze ook drie toekomstvisies meegenomen vanuit Oostenrijk.

Kuda.

Voith.

Scania 560G XT.

Scania 25P.

Veldhuizen.

Volkswagen I.D. Buzz. De Cargo versie is van of the year geworden.

Trolleytruck.

Leuke kantine.

Torsus. Beste rolstoelbus OOIT.

VW Multivan.

Ford eTransit ambulance.

DAF XG met Wielton opbouw en aanhangwagen.

Nursan Trailer.

GINAF E3123.

GINAF O6 4341S-H.

Broshuis.

Bax.

Cenntro Desert Beaver.

Civiele Gryphus met HMF kraan.

Blitzlader 2.

Magirus Eurocargo.

Iveco X-Way.

Silenth op Rolfo.

Lohr Cristal.

Barkas.

Kraker, zie nu thuis pas dat Eline de Vries toevallig (letterlijk) door beeld komt gelopen!

Scania R770 XT met Empl bergingsinstallatie.

Volvo FH met Stokota opbouw.

Op de persdag is het nog rustig op de Kleyn stand. Dat zou op de dagen dat de IAA voor publiek open was gelukkig flink anders zijn!

XCMG Hanyan E5.

XCMG Hanyan E7.

XCMG Hanyan P9.

Tevva.

Einride.

Volvo FM Electric.

Ford F-MAX.

Weasel.

Rheinmetall.

Polaris Sportsman Touring XP 1000.

DAF LF Electric.

BYD ETH8.

Hyzon.

DAF XD.

DAF XD Electric.

DAF XF Electric.

DAF XD.

DAF XDC.

DAF XD.

Bouwbumper.

DAF XFC.

Tekno heeft de XD meteen al in miniatuur.

Elektrische Ford vuilniswagen.

Nikola Tre.

Iveco Daily Tigrotto.

Iveco eDaily Leoncino.

Nikola.

Coxx.

TMT.

Alfa Romeo.

DAF XD. De verschillen met de XDC portaalwagen die binnen staat zijn evident.

Scania G500 XT met Spitzer opbouw.

MAN 750.

In en om hal 11 kun je zelf met elektrische voertuigen rijden. Onder andere met deze Brightdrop, een Amerikaans merk.

Volta.

Erlingklinger.

Scania 25P.

Volvo FE Electric.

Tevva.

Enginius Bluepower.

Nikola Tre.

DW Mid Cab, trekt (een stuk) sneller op dan mijn Mercedes-Benz SLK!

Keyou.

Westport, deze truck heeft een verbrandingsmotor op waterstof.

Ford F-MAX.

MAN TGM.

Elektrische MAN TGX.

Australische MAN TGS.

MAN TGS.

Scania 25L.

Scania 45R.

Mooie plaagstoot naar de mensen die elektrische auto’s stofzuigers noemen.

VW I.D.Buzz.

VW I.D.Buzz Cargo.

Rosenbauer Panther, door Magna elektrisch gemaakt.

De nieuwe VW Amarok.

Nextem.

Ford Electric Supervan.

Brightdrop.

Duracar.

VW ID Buzz met Veth ombouw.

Mercedes-Benz Vito met Veth ombouw.



Maxus.

Quantron met Junge opbouw.

Nextem.

Nextem.

Maxus met Schutz opbouw.

Sevic V500E.

Door Oberaigner naar 4×4 omgebouwde Renault Master.

OHM 35.

Cenntro Logistar 400, leuk dat de Mercedes-Benz Vario nog steeds verder leeft!

Cenntro New Logistar 100.

Evum met Al-Ko chassis. Wat een heerlijk gedrocht!

Geen idee wat dit is, oeps… Zie ook nu pas het grote klapbord er naast.

Arrival L500.


Xbus.




Evetta.

Gaius Rapide 3.

Allsafe.

Addax MT15n.

Rinspeed.

Tekno.

Evum.

Unicaragil.

Orten E75 AT.

Van Eck.

Hanomag Kurier met Spier opbouw.

Mercedes-Benz eActros.

Iveco Daily met Sommer opbouw.

Iveco X-Way.

Kässbohrer.

Celsineo.

Quantron QHM FCEV.

Quantron QHM BEV.

DongFeng line up van klein naar groot.

Pepper Etrofit.

Enginius Citypower.

Bosch.

Mercedes-Benz GenH2 Truck.

Een rallytrucksmannetje en een bandenmannetje.

DongFeng Captain Nebula.

Twee mannen met ontzettend veel plezier in hun werk.

Opel Blitz.

Scania R660.

CityFreighter CF1 Beta, met Coxx chassis!

Waterstof tanken na de beurs.

Hyundai op de VIP parking.

Dag 2 begin ik in de bussenhal, hier een Stylebus.

AOS BIG-e.

Anadolu Isuzu Citivolt 12.

Revar 2022 Fuar.

Karsan e-Jest.

Sambus.

Tekaydinlar.

Erener.

Nesobus.



Güleryüz.

Voor wie de Vito helemaal bovenin nog niet gek genoeg vond…Hier is zijn broertje op Toyota basis!

Volta.

Enginius Bluepower.

Mercedes-Benz eActros Longhaul. Nu kan ik gaan zeggen dat dit het ei van Columbus in de hoop dat ik bij de volgende IAA eindelijk bij de rest van de journalisten in het Mercedes-hotel mag… Maar zo ben ik niet, ik ben altijd eerlijk. En een range van 500 kilometer vind ik geen long haul, sorry! Dat is voor mij net genoeg om heen en weer naar kantoor op Vuren te komen…

Mercedes-Benz eEconic met Geesink opbouw.

Cummins H2-ICE.

Kenworth T2000.

Peterbilt.

International.

Henschel F161.

Borgward.

Magirus-Deutz.

Kempf.

Mercedes-Benz L319.

Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz L315.

MAN 735.

Büssing 8000.

Büssing.

DAF XG+ met Heiwo oplegger van Jan de Rijk.

Steyr.

Volvo van Red Bull.

ETTC en EBTS delen een stand.

Mercedes-Benz Arocs met Hidrokon kraan.

Lekker druk bij Kleyn.

XCMG in half nul.

Bij de Formule E wisselen ze halverwege de race van auto, maar bij elektrische heftrucks die in 24-uurs dienst draaien wisselen ze gewoon aan het eind van de dienst niet alleen de chauffeur maar ook de batterij. Dat moet ze bij XCMG aan het denken hebben gezet. Je hebt alleen wel vrij specifieke randvoorwaarden nodig om dit werkend te maken.

Ontzettend veel aandacht voor Nikola.

De elektrische DAF line up.

Robert, Martin, Marcel, Eline en alle fijne standhouders, collega’s en collega’s die standhouder zijn: bedankt voor twee geweldige dagen. Ik heb momenteel een belabberde periode in mijn leven, door jullie was dat even iets minder op de voorgrond aanwezig.

5 Comments

  1. Lucas Ensing 21 september 2022 Reply
    • Alex Miedema 22 september 2022 Reply
  2. Jan Clevering 22 september 2022 Reply
  3. piet druijf 25 september 2022 Reply
    • Alex Miedema 26 september 2022 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *