Binnengekomen berichten week 19 2024

Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hier onder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privé berichten op de diverse socials toegestuurd kreeg. (Omdat we van maandelijks nu naar wekelijks gaan met deze reeks zitten er ook nog een paar dagen week 18 bij)


Paul Bennink spotte een Hongqi E-HS9.

Unimog meerdere
Unimog meerdere
Unimog Met sneeuwvrees
Mercedes-Benz Special Trucks:
With the Unimog against the deep snow: Mercedes-Benz Special Trucks developers help clear the Grossglockner High Alpine Road
A team from Mercedes-Benz Special Trucks spent two weeks on a winter test with four Unimog along the Grossglockner High Alpine Road. As part of the Mercedes-Benz Special Trucks Alpine testing program, the team supported Großglockner Hochalpenstraßen AG in clearing the pass road. The developers carried out numerous technical tests with the winter service vehicles and the corresponding attachments.

The developers focused on the new UNI-TOUCH operating system with movable center console, large touchscreen and individually assignable buttons. The joystick can be attached to either the right armrest of the driver’s or passenger’s seat, making it easier to operate the attachments. In addition to ergonomic improvements, UNI-TOUCH is designed to enable more efficient and therefore more economical implement operation. The aim is for all new attachments to be operated via UNI-TOUCH in the future.

During the test period, the conditions in the clearing area at an altitude of around 2,500 meters were difficult, with an increased risk of avalanches and continuous fresh snow, accompanied by poor visibility. The breakthrough, the meeting of the snow clearing vehicles from two directions, nevertheless succeeded as planned at the end of April. The High Alpine Road, which connects the Austrian states of Salzburg and Carinthia, will be open to traffic again from May.

Scania P460
Scania P460
Wilma Veldhuizen:
Luchtgeveerde 8×4 Scania P460 Wide Spread
Veldhuizen Trucks heeft een volledig luchtgeveerde Scania 8×4 chassis voorzien van een hydraulisch Wide- Spread gestuurd tandemstel. Dankzij de toepassing van een draaikrans is dit een bijzonder onderhoudsvriendelijke oplossing, waarbij voor 99% gebruik wordt gemaakt van originele Scania onderdelen.

De keuze van VT viel op de Scania P460 8×4 en niet op de XT uitvoering, aangezien die niet leverbaar is met luchtgeveerde voorassen. Door gebruik te maken van een draaikrans besturing van de laatste as ontstond een bijzonder wendbaar voertuig met een precieze hydraulische besturing die boven de 40 km per uur geblokkeerd wordt. In combinatie met de 10 tons voorassen is de 8×4 goed voor een GVW van 43 ton. Bijzonder is de chassishoogte, die slechts 100 cm bedraagt. Daarmee vormt dit chassis de ideale basis voor een afzetsysteem, waarbij ook hoge containers vervoerd kunnen worden. Bijkomend voordeel van de lage bouwwijze is het lage zwaartepunt, wat zich uit in een stabiel weggedrag.

Lage onderhoudskosten
De draaikrans is een echte noviteit. VT koos voor dit systeem vanwege de grote onderhoudsvriendelijkheid, en omdat hierdoor gebruik kan worden gemaakt van de originele luchtvering van Scania. De cilinders voor de besturing zijn hoog weggebouwd, vlak onder het chassis waardoor deze minder snel vervuilen, en dus minder slijten. Alles bij elkaar zorgt deze constructie dan ook voor lagere onderhoudskosten op termijn, terwijl de voordelen van het WS systeem overeind blijven. Die voordelen zijn een grote wendbaarheid, minder bandenslijtage en geen verstoring van de ondergrond door wringing.

Primeur op het Kipper Event
Dankzij de luchtvering rondom is het comfort op hoog niveau. De Scania P C17 cabine met hoog dak biedt veel opbergruimte en de Scania Super krachtbron met 460 pk doet zijn werk stil en zuinig. De truck is voorzien van aslast overheveling voor optimale tractie en dwars- en langssperren. Verder valt de grote stuurhoek op, waardoor de truck bijzonder wendbaar is. Drie van de vier assen sturen en dat is ideaal. VT bouwt drie van deze Scania P460 8×4 WS trucks met een autolaadkraan en een afzetsysteem voor de verhuur. De primeur van deze afgebouwde truck is tijdens het Kipper Event in Harderwijk op 7 en 8 juni aanstaande.

Volvo FMX 3rd gen
Volvo Group Truck Center:
Welvreugd levert energie elektrisch met Volvo FMX Electric kraanauto
Een primeur voor Welvreugd: de specialist in de aanleg van kabels en leidingen heeft zijn eerste Volvo-truck in gebruik genomen. Met deze Volvo FMX Electric 6×2 kraanauto vervoert het bedrijf onder meer accupakketten voor zijn elektrische machines. De truck is geleverd door Volvo Group Truck Center Maasdijk.

Welvreugd legt kabels en leidingen aan en levert een belangrijke bijdrage aan de energietransitie, vertelt Aart Vreugdenhil, eigenaar van Welvreugd. “80% van het werk dat we doen heeft daarmee te maken, zoals de aanleg van waterstofleidingen en infrastructuur voor warmtenetten en zonne-energie. We werken veel voor nutsbedrijven. Opdrachtgevers eisen dat je het werk zo duurzaam mogelijk doet. Bij aanbestedingen krijgt de partij die het werk met zo min mogelijk uitstoot kan doen het project gegund.”

Elektrische machines en trucks
Welvreugd investeert flink in duurzaamheid. “We hebben inmiddels elektrische graaf- en boormachines en we zijn bezig om meer machines en gereedschap te elektrificeren”, vertelt Vreugdenhil. “Ik ben ervan overtuigd dat tussen nu en 10 jaar al het equipment is geëlektrificeerd of draait op alternatieve brandstoffen. Inmiddels rijden we ook met elektrische trucks, waaronder een Volvo FMX Electric 6×2 kraanauto met open laadbak. Met deze truck brengen we accupakketten bij projecten waar we met elektrische machines en gereedschap werken. Die accupakketten kunnen we op locatie wisselen. Vanwege het gewicht van de accu’s hebben we gekozen voor een 22 tonmeter Hiab-autolaadkraan.”

‘Volvo Trucks behoort tot de koplopers’
De aflevering van de Volvo FMX Electric was voor Welvreugd extra bijzonder. Het is namelijk de eerste Volvo-truck in de vloot. “Met onze trucks zetten we nu vervolgstappen op het gebied van verduurzaming in ons machinepark. Volvo Trucks behoort tot de koplopers en heeft al meerdere elektrische trucks rijden. Dat geeft een stukje zekerheid. In eerste instantie rijden we met deze truck in een straal van zo’n 100 kilometer rond onze vestiging in Maasland, maar het is de bedoeling dat we er straks het hele land mee doorgaan. Met een actieradius van zo’n 300 kilometer kan dat prima met de Volvo FMX Electric. We moesten er rekening mee dat de autolaadkraan ook draait op de accu’s van de trucks. Daarom hebben we gekozen voor het maximale aantal van zes accu’s. Ook heeft de truck een versnellingsbak PTO voor de aandrijving van de kraan.”

Opladen bij eigen laadstation
De aanschaf van een elektrische truck past in het beleid van Welvreugd. Aart Vreugdenhil: “Investeren in duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Daarin hebben we al veel bereikt. Zo is ons kantoor sinds 2016 gasvrij en CO2-neutraal en hebben we inmiddels 1500 zonnepanelen op ons dak liggen. Onlangs hebben we een laadstation geopend bij onze vestiging in Maasland. Met ons eigen laadstation kunnen we (vracht)auto’s en materieel voorzien van stroom die is opgewekt met onze zonnepanelen. In de toekomst gaan we mobiele accupakketten verhuren die op projecten kunnen dienen als stroomvoorziening. Ook is ons laadstation toegankelijk voor bedrijven die hun elektrisch materieel en vrachtwagens willen opladen.”

Stil én krachtig
De Volvo FMX Electric heeft inmiddels de eerste kilometers gemaakt. “De chauffeurs zijn heel positief. De truck is stil, krachtig en luxe uitgevoerd, met onder meer een slaapcabine. Het was voor ons ook de eerste kennismaking met Volvo Group Truck Center en daar ben ik positief over. De verkoper heeft ons goed geïnformeerd en tijdens het traject op de hoogte gehouden over de voortgang. Voor mij was het ook prettig dat Volvo Group Truck Center en Hiab onderling zaken afstemden. Zo zijn de opbouwbevestigingspunten af fabriek meegenomen om het monteren van de kraan en de open laadbak zo makkelijk mogelijk te maken. Onderhoud gaan we laten uitvoeren bij Volvo Group Truck Center in Maasdijk. Daarvoor hebben we een onderhoudscontract afgesloten.”

Over Welvreugd
Welvreugd uit Maasland houdt zich al 55 jaar bezig met de aanleg van kabels en leidingen en alles wat daarmee te maken heeft. Het bedrijf is onder meer gespecialiseerd in sleufloze technieken, spiegellassen, leidingen traceren, zuigtechniek, ontwerp & engineering en grondwerk. Welvreugd heeft 40 medewerkers en werkt voor opdrachtgevers in Nederland, België en Duitsland.

Sonderpostwertzeichen aus Anlass des 175. Geburtstags von Bertha Benz (3. Mai 1849 bis 5. Mai 1944). Ausgabetag: 2. Mai 2024. Herausgegeben vom Bundesministerium für Finanzen. Präsentation der Briefmarke im Mercedes-Benz Museum am 29. April 2024. Das Foto zeigt eine vergrößerte Wiedergabe des Motivs neben der authentischen Replika des Benz Patent-Motorwagens von 1886. Gestaltung des Postwertzeichens: Stahl R, Susanne Stahl, Berlin; Fotos: © Mercedes-Benz Classic.
Special postage stamp to mark the 175th birthday of Bertha Benz (May 3, 1849 to May 5, 1944). Issue date: May 2, 2024. Published by the Federal Ministry of Finance. Presentation of the stamp in the Mercedes-Benz Museum on April 29, 2024. The photo shows an enlarged reproduction of the motif next to the authentic replica of the Benz Patent Motor Car from 1886. Design of the postage stamp: Stahl R, Susanne Stahl, Berlin; photos: © Mercedes-Benz Classic.


Mercedes-Benz Museum:
Great honour in a small format: Special postage stamp for the 175th birthday of Bertha Benz
A stamp for her birthday: Bertha Benz was born 175 years ago. The Federal Ministry of Finance is issuing a special postage stamp to mark the occasion. The Ministry has presented this work of art in a small format at the Mercedes-Benz Museum and also took this opportunity to honour personalities from all over Germany who render outstanding services to the memory of Bertha Benz.

From 2 May 2024, the stamp with a postage value of 70 cents will be available at all Deutsche Post AG points of sale. The special postage stamp emphasises the importance of Bertha Benz for mobility and the global automotive industry. It shows her portrait photo next to the Benz Patent Motor Car in which she undertook the first long-distance journey in automobile history in 1888.

“The special stamp honours an extraordinary woman. With courage, foresight and determination, Bertha Benz played a decisive role in shaping individual mobility as we know it today. Her intrepid drive in August 1888 is a milestone in the history of the motor car. She demonstrates the reliability and potential of this innovative means of transportation and paves the way for its future. Her legacy continues to inspire us today to push boundaries and make the seemingly impossible possible.”
Bettina Haussmann, Director of Mercedes-Benz Museum

Bertha Benz was born Cäcilie Bertha Ringer in Pforzheim on 3 May 1849. In 1869 she met engineer Carl Benz, and they got married on 20 July 1872. Benz makes the combustion engine suitable for everyday use in order to realise his vision of the horseless carriage. Bertha Benz played a large part in this, supporting her husband with her ambition and curiosity for technical innovations. The couple’s perseverance is rewarded: on 29 January 1886, Carl Benz applies for a patent for his “motor car with gas engine operation”.

But the new means of transporting people and goods initially met with strong scepticism. Bertha Benz takes action: in August 1888, without her husband’s knowledge, she drives more than 100 kilometres from Mannheim to Pforzheim with her two sons Eugen and Richard in the production version of the Patent Motor Car – the first long-distance journey in an automobile. In this way, Bertha Benz demonstrates the reliability and practicality of the vehicle to the public and also provides important impulses for technical improvements.

The rest is history: the automobile offers individual mobility in a new dimension. All over the world, it becomes part of everyday life. Since these beginnings, Mercedes-Benz has been continuously reinventing the automobile in an unrelenting process of innovation, and setting industry standards. Bertha Benz dies in Ladenburg on 5 May 1944, two days after her 95th birthday.

Carl and Bertha Benz received numerous honours during their lifetime – and far beyond: both were posthumously inducted into the prestigious Automotive Hall of Fame for their achievements, he in 1984 and she in 2016. A copy of the original patent, which no longer exists, was added to the Memory of the World Register of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO) in 2011. Here, the patent of 1886 ranks right next to testimonies such as the Gutenberg Bible, the Song of the Nibelungs and the Magna Carta.


CNH Industrial NV:
Agrishow 2024: New Holland presents alternative fuel solutions and shows Machine of the Year Brazil-winning front-boom sprayer
New Holland has devoted a key area of its stand at the 29th edition of Agrishow, the largest agricultural fair in Latin America, to its alternative fuel tractor developments, including the T4 Electric Power – the industry’s first 100% electric utility tractor concept with automated functions – and the T6.180 Methane Power – the world’s first tractor powered by biomethane generated from the decomposition of organic waste and animal manure, and which is commercially available in Brazil.

Methane and electric tractors, a spraying drone, tech innovations
Reaffirming its global leadership in clean energy, the New Holland stand features the T6.180 Methane Power tractor launched as a commercial product in 2022 and now available on the Brazilian market. In 2023, the brand announced the sale of the first T6.180 Methane Power unit in Brazil, and in partnership with the main companies in the biomethane sector introduced in Latin America the concept of the energy-independent farm, to create a new ecosystem – the first of its kind in Brazil – promising to revolutionise the country’s biogas market. The same year, New Holland sold the first biomethane tractor to a mill processing sugar cane, a sector with great potential for generating biomethane gas from cane waste.

Alongside the methane solution, New Holland debuts in South America, as part of its strategic electrification plan, the T4 Electric Power, an agricultural tractor powered entirely by electricity. Producing 75hp, it is the first utility tractor powered entirely by a battery pack that replaces the internal combustion diesel engine, eliminating tractor emissions and helping protect the environment.

At Agrishow New Holland is also pre-launching the New Holland Spraying Drone, imported and distributed in Brazil by the brand and offered in two models with 30-litre or 70-litre tank capacities – the latter the largest capacity currently available on the market. This preview at the fair marks New Holland and its parent CNH’s partnership with one of the largest companies in the spraying drone segment, China’s XAG.

The New Holland stand at Agrishow will also feature the latest digital agriculture developments, with three technology islands focused on solutions including operation management, planting, spraying, soil preparation and harvesting. The brand will be presenting the latest in its portfolio of precision farming technologies, connectivity and service packages to help growers boost productivity, including the new FieldOps™ platform, a new farm management application available for mobile devices and the web.

Machine of the Year Brazil: the Guardian SP310F high-performance sprayer
Launched at Agrishow 2024, New Holland’s new Guardian SP310F sprayer was announced at the event as Machine Of The Year Brazil 2024/2025 in the Spraying Machines category. The award was given following judgement by a technical committee of researchers from various regions of Brazil, who analysed the characteristics of entered products based on technical and scientific criteria, assessing not only functionality and performance, but also ethical issues, sustainability and the potential to transform industries and societies.

Powered by a 6.7-litre FPT NEF6 Tier 4B engine producing 289hp, the Guardian SP310F features an easy-to-clean stainless steel tank of 4,500 litres, supplying of 36m or 40m booms that are front-mounted. The SP310F is the only machine with this boom configuration on the Brazilian market. The arrangement ensures the product applied immediately reaches the target, for optimal efficacy, and provides the operator with excellent visibility across the boom, allowing ease of monitoring and ensuring safe operation from a cab ventilated with filtered air. A full suspension package allows higher travel speeds and greater workrates.

To meet modern farming’s need for precision agriculture, the Guardian SP310F features the IntelliView™ 12 monitor, with remote access connectivity via the customer internet portal for instant monitoring and recording of operations, enhancing fleet management. The sprayer can also be monitored by the IntelliCentre, staffed by New Holland specialists focused on maximising machine performance for customers.

Further specification includes a compressed air system which purges the spray lines to ensure all the liquid they contain is ejected when spraying is completed or stopped between tasks. With 50:50 weight distribution between rear and front axles, the Guardian SP310F’s design reduces the spraying constraints potentially caused by soil conditions or crop stage. Machine clearance can be varied from 1.83-1.98m to allow late applications on crops such as maize without causing damage.


Martijn Manrho: “En dit is een toch een trekkertje die je wil knuffelen als een baby dwerggeitje






Kleyn-collega Frank Klijn zette deze week weer de nodige leuke dingen op de foto.

Scania R530
Scania R530
Scania Benelux:
Multifunctionele Scania V8 knijperauto voor M. van de Haar
M. van de Haar Handel & Verhuur uit Amsterdam nam onlangs een nieuwe multifunctionele vijfassige knijperauto in gebruik. De Scania R530 10×4 met een CR20H cabine en een V8 is een bijzondere verschijning. Volgens het bedrijf was het zo’n beetje de laatste mogelijkheid om een achtcilinder aan het wagenpark toe te voegen. ”De regelgeving en de zero emissie zones zorgen ervoor dat het steeds moeilijker wordt om met dit soort voertuigen in de stad te werken. Hoewel vaak wordt gedacht dat het brandstofverbruik van een V8 hoog zou zijn, is het ons al bijzonder meegevallen. In combinatie met de G33CM Opticruise versnellingsbak noteerden wij een verbruik van 1 op 4,” aldus de trotse chauffeur Bas van de Haar.

Een duurzame inzet van de voertuigen van M. van de Haar is sowieso gegarandeerd omdat het bedrijf standaard op de hernieuwbare brandstof HVO100 rijdt. Zo wordt de uitstoot van CO2 met 90% verlaagd en draagt men optimaal bij aan een duurzame toekomst.

De Scania R530 10×4 met de robuuste 530 pk V8 motor is rondom luchtgeveerd en wordt ingezet voor het vervoer van materiaal voor de wegenbouw, asfalt en gladheidsbestrijding van de snelwegen A9 en A22. Daarom kan de auto worden voorzien van een DIN plaat om de snelwegen sneeuwvrij en begaanbaar te houden.

“Eigenlijk zouden wij in eerste instantie de auto met kipper opbouw laten uitvoeren. Maar om aan de vraag van onze opdrachtgevers te voldoen en de auto voor meerdere toepassingen in te kunnen zetten, is gekozen voor een 30 tons kabelafzetsysteem van HTS-NCH in combinatie met een HMF 1943 Z2 kraan met knijper. Deze opbouw werd door HSW in Weesp geleverd. “Renzo Mets heeft met zijn team een werkelijk fantastisch staaltje techniek weten op te bouwen,” vult Bas van de Haar aan.

De Scania is naast de fraaie lichtmetalen velgen voorzien van extra verlichting, luchthoorns op het dak, zwaailampen en flitsers en een verlengde zonneklep. De Scania spatlappen onder voorbumper maken het plaatje af. De truck werd geleverd door Scania Amsterdam.

MAN TGS
MAN TGS
Goodyear FIA ETRC Media:
Taylor’s Tale: A debut season of surprises in the Goodyear FIA ETRC
For Mark Taylor, his 2023 rookie season in the Goodyear FIA European Truck Racing Championship (ETRC) was marked by unforeseen challenges and remarkable achievements.

“When we first started, we expected to be at the back of the pack,” Taylor recalls. “It was all a big learning curve. Just finishing races, that’s all we were aiming for. And then when we started getting podiums, we knew we could do more than that.”

The British team surprised itself, when Taylor secured a spot in Super Pole at Misano. “The team came on the radio and said, ‘You’re in Super Pole,’ and I went, ‘Are you sure?'” Taylor remembers with a chuckle. “It was a good thing really looking back.”

The momentum continued to build as Taylor showcased his confidence on the track, with a standout performance in round three at Poland, where he secured four podium finishes. “Poland was a game changer,” Taylor reflects. “We got a podium in every race. We were finding our feet and everyone was really getting into it. It was the best weekend I’ve had.”

However, the euphoria of success was met with the harsh reality of racing at Most, where a big crash in race two brought Taylor’s season to an abrupt halt. Reflecting on the incident, Taylor acknowledges the steep learning curve that comes with such challenges. “It’s a very expensive lesson, but it’s a big learning curve at the same time,” he admits.

Despite the setback, Taylor’s resilience shone through as him and his team, with the help of some other teams in the paddock, rallied to rebuild the damaged truck in record time, a testament to their unwavering dedication and the true #onetruckfamily spirit of the Goodyear FIA ETRC. “For all of them to do that, you’re grateful for it to just get back on track again,” Taylor reflects.

For the remainder of the season, Taylor faced a series of ups and downs, battling through teething problems and unforeseen setbacks. “We were on for a solid third in the Promoter’s Cup up until Most,” Taylor explains. “Then with the teething issues, we weren’t going on track that much and if we did go out, we had things go wrong.” Despite all the challenges, he achieved two more podium finishes in the last three rounds.

As the pre-season test in Most signalled the dawn of the 2024 season, Taylors Trucksport marked a successful return to form, with Mark’s #81 MAN truck running flawlessly after the extensive rebuilding efforts over the winter: “Testing has gone well and the truck is back on form. Our performance and times were great,” said Mark.

Taylor remains determined to build on the lessons learned from his debut season and set his sights on more success. “I’m aiming for at least being top three in class.”

With the team’s renewed confidence and determination, all eyes are eagerly set on the opening round of the championship in three weeks’ time in Misano.





COMMS – Arvid Mentink
Ferrari 12Cilindri: voor de happy few
Een specifiek element van Ferrari brengt de liefhebbers van het merk al sinds 1947 in vervoering: de atmosferische midden-voor geplaatste V12. Het iconische motorblok dat de modellen van Ferrari sinds jaar en dag van hun ziel voorziet, lag voor het eerst in de Ferrari 125 S — het eerste productiemodel dat de fabriekspoorten in Maranello verliet. Ter ere van de 70e verjaardag van Ferrari’s introductie op de Amerikaanse markt, onthult het merk in Miami Beach de spectaculaire Ferrari 12Cilindri.

De Ferrari 12Cilindri is geïnspireerd op de legendarische Grand Tourers van de jaren ‘50 en ‘60 en is de jongste telg in een lange bloedlijn van indrukwekkende modellen. Het silhouet van de 12Cilindri straalt sportiviteit en klasse uit: in het eenvoudige maar harmonieuze lijnenspel is een actief aerodynamisch systeem geïntegreerd dat garant staat voor ongeëvenaarde prestaties. De motorkap is op traditionele wijze vormgegeven, om zicht te bieden op het motorblok waaraan de auto een eerbetoon is. De twee dubbele uitlaatpijpen die de achterzijde sieren zijn een onmiskenbare signatuur van alle Ferrari’s met een 12-cilinder.

De motor van de Ferrari 12Cilindri is de nieuwste doorontwikkeling van de iconische V12 die ooit de basis legde voor het succes van de fabrikant uit Maranello. Met een vermogen van maar liefst 830 pk en een maximumtoerental van 9.500 tpm, biedt de 12Cilindri indrukwekkende prestaties: vanaf slechts 2.500 toeren is al 80% van het totale koppel beschikbaar, wat resulteert in een onmiddellijke acceleratie en het gevoel van eindeloos vermogen. Vanbinnen garandeert het interieur van de Ferrari 12Cilindri superieur comfort voor zowel bestuurder als passagier, ook op lange ritten. Zorgvuldig geselecteerde materialen, een glazen dak en displays voor beide passagiers dragen bij aan een rijbeleving die zo exclusief is als het model zelf.

De Ferrari 12Cilindri is specifiek gericht op autoliefhebbers, maar ook op degenen die de hoogste standaard eisen op het gebied van prestaties, comfort en design: een auto voor échte ‘Ferraristi’, trouw aan de unieke emoties die alleen een Ferrari V12 kan leveren.










Robert Baarda had een bruiloft als bijvangst van de Terberg Environmental werldprimeur.



Arnold Tamminga: “Ambulance fietsen in Wageningen (bij start bevrijdingsvuur ophalen).


Gert Duson:
Morocco Desert Challenge 2024 – Het zit erop!
Beste rally-vrienden,

Deze week voor het eerst terug op kantoor na 3 weken onderweg. De Morocco Desert Challenge 2024 zit erop. “It’s a wrap”, zeggen ze in het Engels. Een een jaar van hard werken werd opnieuw vertaald in een succeseditie. Met 850 mensen van 31 nationaliteiten trok ’s werelds 2de grootste rallye-raid gedurende 10 dagen dwars door de Marokkaanse woestijn. Van Agadir aan de Atlantische Oceaan, naar Saidia aan de Middellandse Zee. Een episch avontuur voor iedereen die erbij was.

Gemakkelijk hebben we het ons niet gemaakt. Geen lusjes rijden maar een lineaire race van 3000 kilometers met 7 verschillende bivakken eiste veel van de racers, de assistentieteams en de organisatie, maar de klus is geklaard en aan de finish zag je enkel blije gezichten. Dag en nacht verschil met de pech-editie van vorig jaar, waarbij de rally te kampen had met een hittegolf en enkele zware ongevallen.

De vele extra veiligheidsmaatregelen (airbag vesten, vroege start, beperking van het aantal wedstrijdvoertuigen, medische testen, etc.) en aangename temperaturen zorgden ervoor dat het 16-koppige medische team dit jaar geen levensreddende interventies moesten verrichten en dat de lichamelijke schade beperkt bleef tot een gebroken sleutelbeen en pijnlijke knie bij 2 motorrijders. Beter nieuws kan een organisator zich niet toewensen.

Een oprechte dank gaat uit naar de Marokkaanse autoriteiten (Ministeries van Toerisme, Defensie, Binnenlandse Zaken), de Gouverneurs van de verschillende provincies, politie, douane, gendarmerie, federaties en vele anderen voor hun hulp, maar in het bijzonder die van Zijne Majesteit Mohammed VI, Koning van Marokko, onder wiens “High Patronage” de rally voor de 3de keer mocht georganiseerd worden.

Aan mijn trouw organisatie team: jullie waren top! Jullie werklust was ongekend, jullie prestaties uitmuntend en jullie enthousiasme aanstekelijk. Bedankt uit de grond van mijn hart.

En tenslotte aan alle deelnemers: opnieuw hebben jullie getoond waarom de MDC de mooiste en uniekste rally-raid is: op de race track vochten jullie voor de beste plaats in het klassement, en toch hielp iedereen elkaar om samen de finish te bereiken. En in het bivak, onze microcosmos van 31 nationaliteiten, hielp iedereen elkaar en was er altijd tijd voor een borrel op het eind van de dag. Dit is waar we voor staan, dit is waar rally-raid voor staat. Daarom ook onze hashtag #WeAreRally.

De Morocco Desert Challenge 2024 zit erop en we kijken al volop uit naar 2025 wanneer we onze 10de MDC gaan vieren. (De inschrijvingen openen op 1 augustus.)
Hopelijk ook met jullie erbij.

Met sportieve en welgemeende groet

Gert Duson
Organisator

PROFICIAT AAN ALLE WINNAARS
We willen graag de winnaars van deze 2024 editie van de Morocco Desert Challenge feliciteren met hun mooie prestaties.

Bij de motoren ging de winst dit jaar naar de Andorrees Pol Tarrés van het Yamaha Ténéré World Raid team die maar liefst 6 van de 8 etappes op zijn naam schreef. Verder een volledig Frans podium bij de motoren: op de 2de plaats #108 Amaury Baratin en op 3 Valentin Sertilhanges met het nummer 121. Amaury Baratin is bovendien de eindwinnaar in het veteranenklassement. Een eervolle vermelding gaat nog naar de Pool Loj Marec die als enige quadrijder op een mooie 16e plaats eindigde.

In de categorie van de SSV’s ging de overwinning voor het tweede jaar op rij naar het Nederlandse duo #201 Mitchel Van den Brink en Bart Van Heun. Gert Huzink en Rob Buursen (#202) worden tweede in het algemene klassement en de Polen Adam Kus en Marcin Pasek (#234) vervolledigen de top 3.

Bij de auto’s en buggy’s schreven #301 Mathieu Serradori en Loïc Minaudier maar liefst 7 etappe-overwinningen op hun naam en ze zijn dan ook de winnaars in het eindklassement. De top 3 wordt verder aangevuld door het Franse duo #315 David Gerard en Pascal Delacour en de Belgen Christian Femont en Christophe Van Dessel vervolledigen het podium met een mooie derde plaats algemeen.

Bij de trucks ging de overwinning naar Igor Bouwens met Sydiely Wade en Ulrich Boerboom van het Belgische Gregoor Racing (#501). Ze zetten maar liefst 5 van de 8 etappes op hun naam en eindigden deze MDC2024 met een voorsprong van meer dan 2 uur op de nummer 2. Op de tweede plek eindigde het Italiaanse trio Claudio en Andrea Bellina en Ettore Vitali van MM Technology. De top drie bij de trucks wordt vervolledigd door de nummer 507 van de Nederlanders Giso Verschoor, Pascal de Baar en Alfred Sturm.


Serve Vliegen: “Kijk eens wat ik hier tegenkom, een Terberg SF serie. Deze is van Maastricht Aachen Airport en rijdt met de schneeuwschuiver en zoutverspreider. Meestal staat deze wagen op een onzichtbare plek, maar nu er grondwerken aan de gang zijn, staat deze vlak achter het hek in het zicht.




Anne de Boer: “Op 20 april 2024 was ik in Drachten bij de Sligro Oldtimers dorpentocht. Daar stond o.a deze Cadillac V63 uit 1924. Een interessant karretje deze racer van weleer!

Unimog U5023Unimog U5023Unimog U5023Unimog U5023Unimog U5023
Daimler Truck AG:
26 multifunctional Unimog contribute to Hessian civil protection during forest fires and floods
The Hessian Ministry of the Interior receives 26 new emergency vehicles for disaster control. They are based on the extreme off-road Mercedes-Benz Unimog. The crane, flatbed and interchangeable modules with suitable interfaces make it possible to quickly adapt the vehicle equipment to different types of operations. In future, the Unimogs can be used to fight forest fires, advance in flood situations, or be deployed as logistics trucks. According to the state of Hesse, the aim of the procurement is to expand capacities in the area of off-road mobility and wading capability and thus to be even better prepared for crisis situations such as forest fires, floods or severe storms.

Hajo Brunsiek, Segment Manager at Mercedes-Benz Special Trucks: “Extreme off-road Unimog are built so robustly that firefighters can always get as close as possible to the scene of an extreme incident. When extinguishing forest fires, for example, the heat protection package allows them to move right up to the scene of the fire in the forest and work in flowing water up to 1.2 meters deep in the event of flooding. As a vehicle manufacturer, we want to enable as many different applications as possible so that the emergency services can help on site flexibly and with full confidence in the vehicles.”

The basic vehicle for the 26 new emergency vehicles is the extreme off-road Mercedes-Benz Unimog U 5023 with a ground clearance of over 50 centimetres under its portal axles. The off-road truck comes with 1.2 meters of wading capacity and a tire pressure regulation system as special equipment. Despite the high ground clearance and the permanently installed loading crane behind the cab, the vehicle complies with the required standard height of 3.3 meters.

Equipped with the appropriate module, the Unimog can be used either as a forest fire fighting vehicle with over 2,000 liters of extinguishing agent, as an evacuation vehicle for rescuing people with eight seats or as a rescue vehicle for flood operations. The various deployment modules can be lifted onto the flatbed by crane and secured using ISO container holders. The modules are supplied with electrical and hydraulic power via the interfaces provided on the chassis. Three modules (“vegetation fire”, “evacuation” and “flood”) will be available in the operations centers for each vehicle. The combination of all-terrain mobility and multifunctional superstructure makes various deployment scenarios possible in difficult terrain, where effective assistance would otherwise only be expected from the air. The vehicle concept with crane, flatbed, integrated module mounts, cable winch and storage boxes was implemented by Eggers Fahrzeugbau.

If no module is fitted, the large loading area makes the Unimog a flexible logistics specialist, for example for transporting sandbags or up to eight Euro pallet spaces. The crane enables fast loading and unloading. In addition, a cable winch compliant with fire department standards is installed at the front of the vehicle, which can also be used for self-recovery.

The 26 Hessian districts and independent cities will each be allocated an emergency vehicle for state-wide and cross-state disaster control and stationed at municipal fire departments. The future users will be trained by the Unimog general agency KBM Motorfahrzeuge GmbH & Co. KG from Limburg, Germany, specifically for off-road use. KBM will also be exhibiting one of the vehicles at the RETTmobil trade fair in Fulda.






Public Relations Volkswagen:
Oldtimerdepot Autostadt: Walhalla voor de autogek
Autostadt, het bezoekerscentrum van Volkswagen in Wolfsburg, heeft niet alleen een indrukwekkende collectie klassiekers uit de Volkswagen Groep, maar ook van verschillende andere merken. Sommige van deze bijzondere voertuigen zijn in het ZeitHaus van Autostadt te zien, maar de meeste staan in een anoniem oldtimerdepot in een buitenwijk van Wolfsburg. Tot nu toe kenden alleen insiders de exacte locatie van de geheime schatkamer van Autostadt, maar sinds kort kun je er een bezoek brengen.

In zijn 86-jarige geschiedenis heeft Volkswagen een veelvoud aan legendarische auto’s op de markt gebracht. Veel ervan hebben inmiddels de felbegeerde oldtimerstatus bereikt en zijn gewilde verzamelobjecten. Naast de collecties zoals die van Autostadt is ook het Stiftung Automuseum in de Dieselstraße in Wolfsburg al jarenlang een trekker voor autofans. Sinds november heeft Wolfsburg er een trekker bij: het oldtimerdepot van Autostadt is nu beperkt open, met een verzameling auto’s die autoliefhebbers in vervoering brengt.

Van Kever tot 2CV
Het anonieme pand van Volkswagen Classic herbergt zoveel unieke auto’s, dat je bijna niet weet waar je moet beginnen. Hier vind je meer dan zestig merken en een kleine driehonderd automobiele mijlpalen, van de allereerste Kever en unieke versies van de jarige Golf, Passat en Scirocco, tot de Chinese staatslimo van Hongqi en de aaibare Renault 4 en Citroën 2CV. Leuk detail: ze rijden allemaal of zijn in no time rijdend te krijgen. De auto’s worden immers regelmatig ingezet voor oldtimerrally’s, beurzen of fotoshoots.

Op de bonnefooi naar het depot rijden, behoort helaas niet tot de mogelijkheden. Je dient je voor de rondleiding vooraf eerst aan te melden via een website van Autostadt. Deelnemers verzamelen zich op een parkeerplaats van Autostadt en worden vervolgens met een shuttle naar het oldtimerdepot in Vorsfelde gereden. Daar leiden gidsen je in 1,5 uur rond, geven achtergrondinformatie en vertellen fascinerende verhalen over de meest interessante modellen uit het oldtimerdepot.

De collectie beperkt zich niet tot de merken van de Volkswagen Groep alléén. Net zoals bij de openbare tentoonstelling in het ZeitHaus staan er naast modellen van Volkswagen, Audi, Seat, Porsche, Škoda, Bugatti en Lamborghini ook voertuigen van andere merken. Het enige verschil met het ZeitHaus in Autostadt: in het oldtimerdepot mag je absoluut niet fotograferen.

Als nieuw
Een team van gepassioneerde medewerkers is verantwoordelijk om de auto’s rijdend te houden; het depot in Vorsfelde is hun uitvalsbasis. Daar wachten niet alleen de meeste voertuigen op hun volgende inzet, maar er zijn ook kantoorruimtes en een volledig uitgeruste werkplaats, waar de automobiele schatten gerepareerd en gerestaureerd kunnen worden. De auto’s in het depot zien er dankzij hun werk uit alsof ze gisteren nog van de band liepen. Ze worden zelden gestart: de accu’s – als die er al in zitten – zijn losgekoppeld, en vanwege brandveiligheid is er nauwelijks brandstof in de tanks.

De taak om zo’n diverse collectie automobiele schatten te creëren, te onderhouden en te behouden, is waarschijnlijk één van de meest veelzijdige in de autobranche. Om deze taak te volbrengen, hebben de experts van Volkswagen Classic niet alleen een uitgebreid archief opgebouwd, maar kunnen ze ook terugvallen op een uitgebreid netwerk van deskundigen. Bij de Volkswagen-modellen kan het ZeitHaus ‘seniorexperts’ raadplegen, voormalig medewerkers die aan de auto’s hebben gewerkt of ze hebben ontwikkeld. Voor andere merken is dit vaak lastiger. Dat betekent vele uren achter de computer, clubs aanschrijven, en het netwerk aanspreken.

De rondleidingen door het oldtimerdepot vinden elke tweede dinsdag van de maand plaats om respectievelijk 11:15 en 14:15 uur. De kosten voor de 90 minuten durende tour – met een maximale groepsgrootte – bedragen € 51 per persoon, waarbij een minimumleeftijd van 12 jaar geldt. Fotograferen is verboden, terwijl rugzakken, handtassen en mobiele telefoons in kluisjes bij de ingang van het depot dienen te worden opgeborgen.


DAF Trucks N.V.:
Jeroen van den Oetelaar benoemd tot DAF Trucks Chief Engineer
Jeroen van den Oetelaar is benoemd tot Chief Engineer DAF Vehicles en treedt daarmee ook toe tot DAF Trucks’ Board of Management. Van den Oetelaar neemt vanaf 1 juni deze functie over van Patrick Dean, die promotie maakt tot Director PACCAR Electronics.

Van den Oetelaar (37) trad in 2011 in dienst bij DAF en bekleedde functies met toenemende verantwoordelijkheid binnen onder meer Program Management, Product Development en Operations. In zijn meest recente functie was hij Assistant Chief Engineer Vehicle Engineering. Van den Oetelaar heeft een Bachelor in Werktuigbouwkunde aan de University of Applied Sciences in Eindhoven en behaalde een MBA aan TIAS University van Tilburg. In zijn nieuwe positie rapporteert Van den Oetelaar aan Harald Seidel, President-directeur van DAF Trucks.

Klantsucces garanderen
Jeroen van den Oetelaar: “De transportsector betreedt een nieuw tijdperk en DAF Trucks blijft zijn klanten de beste transportoplossingen bieden. Samen met ons team van ingenieurs bij DAF en onze collega’s bij PACCAR in de Verenigde Staten, ontwikkelen en leveren we kwaliteitsproducten die onze klanten helpen succesvol te zijn.”

Patrick Dean (50) keert terug naar de Verenigde Staten om leiding te geven aan PACCAR Electronics. Deze nieuwe divisie gaat richting geven aan de mondiale software- en elektronicaontwikkeling en speelt in op het toenemende belang van een wereldwijde strategie op het gebied van elektronische producten binnen productontwikkeling.

Scania P500
Scania Benelux:
Theunissen neemt Scania P500 RMO ‘shorty’ in gebruik
RMO Theunissen uit Klimmen heeft een Scania P500A4X2NB in gebruik genomen. Jos en Jolanda zochten een voertuig met een lage instap en vanwege de goede ervaringen met de dealer in Nuth lieten zij de keuze wederom op Scania vallen. “Een betrouwbare werkplaats is voor ons onmisbaar, want onze dienstverlening gaat 24/7 door. Koeien stoppen niet met melk geven.”

Transport- en Handels- onderneming J. & J. Theunissen rijdt 365 dagen per jaar door de weilanden tussen Vijlen en Ysselsteyn om melk op te halen bij Limburgse veehouderijen en vervolgens af te leveren bij de kaasfabriek van Friesland Campina in Born. Sinds kort wordt daarvoor een gloednieuwe Scania P500 ingezet.

“De lage instap van de P-cabine is een enorm groot voordeel, daar hebben we bewust voor gekozen,” verklaart Jos Theunissen. “Een RMO-chauffeur moet per dienst, die we twee keer per dag draaien, gemiddeld twintig tot vijfentwintig keer in- en uitstappen. Bovendien zijn al onze chauffeurs op leeftijd.”

Optimaal zicht P-cabine
De P-serie, Scania’s meest veelzijdige cabineserie, biedt van zichzelf een uitstekend zicht voor een optimale veiligheid. Speciaal voor het manoeuvreren op krappe boerenerven werd de nieuwe 4×2 trekker van Theunissen uitgerust met drie achteruitrijcamera’s en een dodehoekcamera. Extra ramen aan de achterzijde van de slaapcabine geven een nog beter overzicht. “Zeker in de toeristische omgeving waarin wij rijden komen we veel fietsers, wielrenners en wandelaars tegen. Dan is het nog belangrijker om de dodehoek optimaal in beeld te hebben.”

Blij met rijgedrag
Zowel Jos en Jolanda, die de P-serie met 500 pk ‘delen’ met hun zoon en nog twee medewerkers, zijn even enthousiast over het comfort van Scania. Jos prijst het verstelbare stuur en de nieuwe versnellingsbak met vier achteruitversnellingen, die het mogelijk maakt om heel langzaam achteruit te rijden. Jolanda is vooral blij met het rijgedrag en gebruikersgemak. “Het is een fijne, vrouwvriendelijke auto, die licht stuurt en makkelijk in omgang is. Ik ben er helemaal happy mee.”

De Van Hool oplegger achter de P-cabine is voorzien een elektrische Atop pompsysteem, die speciaal is ontworpen om melk op te halen bij de melkveehouder en voldoet aan de strengste eisen op het gebied van voedseltransport, hygiëne en voedselveiligheid. Voor het laden onderweg of wanneer er bij de boer geen stroom voorhanden is, werd op de Scania trekker een generator gemonteerd.

Loyaal aan Scania
Het bedrijf is loyaal aan Scania vanwege de uitstekende ervaringen met Scania Nuth. Voor het onderhoud van de RMO ‘shorty’ sloot Theunissen een Scania reparatie- en onderhoudscontract af. Hij benadrukt het belang van een betrouwbare partner. “Of het nou een gewone maandagmiddag is of Kerstmis, wij rijden gewoon door. Mochten we pech krijgen, moeten we erop kunnen vertrouwen dat de dealer ons snel weer op weg helpt. Scania zit bij ons om de hoek en onderdelen die daar niet op voorraad zijn, kunnen binnen een half uur geleverd worden. Dat heeft voor de doorslag gegeven om deze truck aan te schaffen.”


Anonieme inzender: “Ik zag vd week een rijdende groenteboer

VW MultivanVW MultivanVW Multivan
Public Relations Volkswagen Bedrijfswagens:
Nieuwe California innovatiever dan ooit
De geheel nieuwe California staat klaar om op avontuur te gaan. Hij is gebaseerd op de lange uitvoering van de geavanceerde Volkswagen Multivan. Uiteraard beschikt ook de nieuwste generatie over het slimme hefdak en hij heeft nu zowel links als rechts een handige schuifdeur. Veel camperfuncties zijn met een app te bedienen. De plug-in hybridetechnologie biedt het beste van twee werelden: elektrisch rijden voor kortere afstanden en een riante actieradius voor lange reizen. Ook de 4MOTION vierwielaandrijving brengt de California nog verder. Met keuze uit drie uitvoeringen is er een California voor elk type reiziger.

De nieuwe California maakt net als de Multivan met lange wielbasis gebruik van het innovatieve MQB-platform. Hij is 5,17 meter lang (voorganger: 4,90 m), en 1,94 m breed (voorganger: 1,90 m). De hoogte (inclusief luifelcassette) van 1,99 m is ongewijzigd. Daarmee houdt ook de nieuwe California toegang tot de meeste parkeergarages. De wielbasis van 3,12 m vertaalt zich in nog meer interieurruimte. Met gesloten dak bedraagt de interieurhoogte 1,30 m, met het hefdak omhoog komt dat op 2,11 m. De nieuwe California is er natuurlijk ook weer in de iconische two-tone kleurstelling. Voor het tentdoek van het hefdak is er keuze uit drie kleurstellingen. De wielmaten variëren van 16 tot 19 inch.

Plug-in Hybride en 4MOTION
Voor het eerst wordt de nieuwe California geleverd als eHybrid met een combinatie van plug-in hybridetechnologie, 4MOTION vierwielaandrijving en de automatische DSG-transmissie. Hierbij gaat een direct ingespoten viercilinder turbobenzinemotor (1.5 TSI evo2) een efficiënt samenspel aan met een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 180 kW/245 pk. De California eHybrid kan over kortere afstanden volledig elektrisch rijden en biedt daarnaast een zeer ruime totale actieradius.

Altijd met hefdak
Elke nieuwe California wordt standaard geleverd met het kenmerkende hefdak. De openingen voorin en opzij zijn uitgevoerd met fijnmazige klamboe-stof. Zo wordt het mogelijk om ook boven in de buitenlucht te slapen. De opening voorin is los te ritsen en op te rollen, bijvoorbeeld voor een onbelemmerd uitzicht. De ruime stahoogte onder het hefdak (2,11 m) maakt het werken in de keuken makkelijk.

Nu standaard met twee schuifdeuren
De nieuwe California heeft nu standaard een schuifdeur links en rechts. Dat heeft zo zijn voordelen. Om te beginnen kan in-/uitstappen en in-/uitladen nu van twee kanten. Bovendien is nu aan beide zijden van de California een terras te creëren met de optionele zonneschermen.

Handig tot in detail
In de nieuwe California is de traditionele achterbank vervangen door verplaatsbare en verwijderbare individuele stoelen. Voor de inzittenden vertaalt zich dat in extra comfort, maar door deze opstelling is het ook gemakkelijker om bijvoorbeeld kostbare fietsen in de camper te plaatsen. Diverse uitvoeringen van de nieuwe California zijn uitgevoerd met de nieuwe Camper Control Unit, een aanraakscherm in de C-stijl waarmee camperfuncties kunnen worden bediend. Zo is het mogelijk om te checken wat de status is van bijvoorbeeld de koelkast en de verlichting. Ook is te zien hoeveel vers drinkwater er nog aan boord is. Het doordachte karakter van de California komt ook in details tot uiting. Door te dubbelklikken op één van de vele lichtschakelaars in het interieur gaan alle LED-interieurlichten uit. Voor nog meer gemak zijn de meeste van deze functies ook te bedienen via de in het infotainmentsysteem geïntegreerde app of met de California on Tour-app voor smartphones.

Personenauto, vergaderruimte, camper met terras
Omdat elke reis anders is én omdat reizigers zo hun voorkeuren hebben, zijn er drie verschillende California’s met specifieke interieurs en eigen stoelopstellingen. Elke California is perfect geschikt voor dagelijks gebruik als personenauto. Zeker de modellen met draaibare voorstoelen en vouwtafel kunnen ook fungeren als mobiele vergaderruimte. In combinatie met de dubbele schuifdeuren, de zonneschermen en de vouwtafels zijn er verschillende manieren om binnen en buiten te genieten van elke (vakantie)trip.

De California Beach Camper is een vijfzitter met een zeer compacte minikeuken met enkele gaskookpit, een besteklade en een 230 volt-aansluiting. De keuken is ondergebracht in een speciale module in de bagageruimte. Als de achterklep is geopend, is hij uit te schuiven. De achterklep beschermt dan tegen bijvoorbeeld regen. De Beach is uitgerust met een comfortabel matras (2,05 x 1,14 m) onder het makkelijk te bedienen hefdak. Daarnaast zijn de buitenste twee stoelen achterin om te bouwen naar extra slaapplaatsen.

De California Coast is een vierzitter met draaibare voorstoelen en een complete kitchenette met extra opbergmogelijkheid aan bestuurderszijde, keukenkastjes en een éénpits gaskookpit. Het opklapbare bed in het interieur meet 1,98 x 1,06 meter. De stoelen voorin zijn naar het keukengedeelte toe te draaien. Ook een uitklapbare tafel voor buitengebruik is inbegrepen.

De vierzits California Ocean is het topmodel van de reeks. Hij heeft alle features van de California Coast en vult dat aan met luxe items zoals stoelverwarming, fraaie bekledingsstoffen van gerecycled materiaal, heteluchtkachel, een automatische airconditioning (Climatronic), een opbergbox in het dak en achtergrondverlichting voor de keuken. Net als in de Coast heeft de watertank een inhoud van 28 liter. Aan de buitenzijde bevindt zich een walstroomaansluiting.

California on Tour App: beschikbaar vanaf donderdag 9 mei
De California on Tour-app biedt veel handige functies voor het plannen van het #VanLife avontuur. Zo kan de kampeerder met deze gratis app voor iOS en Android eenvoudig campingplaatsen zoeken, direct boeken en een reisroute uitstippelen, ook als deze niet in het bezit is van een Volkswagen California. De eigenaar van een California vindt in de app de digitale handleiding van het voertuig en handige how-to video’s met daarin uitleg over bijvoorbeeld het in- en uitklappen van het bed of het vullen van de watertank. Daarnaast kan de app ook worden gebruikt als afstandsbediening voor het openen en sluiten van het hefdak van de California 6.1 en andere camperspecifieke functies. Uiteraard zal de app straks ook te gebruiken zijn in combinatie met de nieuwe California. De app is beschikbaar vanaf donderdag 9 mei.

Maatwerk voor elke kampeerder
Niet alleen de keuze uit drie uitvoeringen staat voor maatwerk. Er zijn ook volop mogelijkheden om de uitrusting van een California eigen (reis)wens verder te verfijnen.

Volkswagen Bedrijfswagens maakt voorafgaand aan de marktintroductie in 2025 de Nederlandse specificaties, prijzen en timings bekend. De voorverkoop start eind dit jaar.



Anne de Boer over E. Drost, naar aanleiding van een bericht over de veiling van hun inventaris: “Lijkt mij dat er geen doorstart meer komt als ik onderstaande allemaal lees.



Anne de Boer: “Bijgaande foto’s lijken mij de Ex van Kloosterman Drachten. Nu van Albert van der Werf Sumar. Naast de Ginaf nu dus ook een Scania.


Triple P Entertainment:
Monster Jam ® is terug in Arnhem!
Het wachten is voorbij! Monster Jam®, het meest spectaculaire motorsportevenement voor families en thrillseekers van alle leeftijden, komt dit weekend terug naar Arnhem!

De voorbereidingen voor het evenement zijn vandaag begonnen want voordat ook één van de ongelooflijke stunts kan worden uitgevoerd, moet er nog wel wat gebeuren. Er worden maar liefst 300 vrachtwagenladingen aarde binnengereden om de speciaal geprepareerde baan met sprongen en hellingen te bouwen.

Acht coureurs zullen het tegen elkaar opnemen in hun supergrote Monster Jam trucks van meer dan 5500 kilo. Het publiek kan geniet van races en spectaculaire stunts van de vier Marvel Monster Jam trucks, The Amazing Spider-Man™, Iron Man™, Black Panther™ en Thor™, die het opnemen tegen fan-favorieten, de legendarische Grave Digger®, El Toro Loco®, Max-D™ en Megalodon®. Fans kunnen tijdens het evenement via hun smartphones stemmen op de winnaar van de Skills Challenge- en Freestyle-competities en ook genieten van de sprongen en trucs van de
FMX-freestyle-motorcrossers.

De Monster Jam Pit Party voorafgaand aan het evenement geeft fans van alle leeftijden een unieke kans om de gigantische Monster Jam trucks van héél dichtbij te bekijken, de coureurs en crew te ontmoeten, foto’s te maken en handtekeningen te verzamelen. De Pit Party op zaterdag is geheel uitverkocht maar voor zondag zijn nog enkele tickets beschikbaar.

Monster Jam fun facts
-Iedere Monster Jam-truck is ongeveer 3,2 meter hoog, 3,8 meter breed, 5,2 meter lang en weegt 5.500 kilo.
-Een Monster Jam motor genereert 1.500PK dankzij een supercharger die lucht en brandstof de motor in stuwt.
-Deze motor wordt aangedreven door methanol-brandstof en verbruikt ongeveer 11 liter per minuut.
-De BKT-banden zijn 1,70 meter in doorsnee en 1,10 meter breed. Opgepompt wegen ze elk 295 kilo.
-Er zijn ongeveer 300 vrachtladingen met aarde nodig om de track te bouwen en er wordt in totaal 113 liter verf gebruikt om de baan en obstakels te beschilderen

Unimog U5023
Daimler Truck:
Mercedes-Benz Special Trucks presents a extreme off-road Unimog fire-fighting vehicle at the RETTmobil
At this year’s RETTmobil, Mercedes-Benz Special Trucks will be presenting a Unimog water tender at stand F16 in the outdoor area. With numerous off-road features, the vehicle is designed for operations in particularly difficult terrain, such as forest and vegetation fires or flood and rescue operations. Visitors can obtain advice on site about the Unimog and its wide range of applications for blue light organizations. Other Unimog-based emergency vehicles, such as one of the 26 Unimog U 5023 recently procured by the state of Hesse, will also be on display at RETTmobil. The annual trade fair for innovative solutions in the field of fire and rescue technology takes place from May 15-17 in Fulda.

Unimog U 5023 as a “TLF 3000” water tender with Rosenbauer body
The all-terrain Unimog U 5023 offers a range of technical features that equip it for operations in rough terrain and especially for fighting forest fires. With its high ground clearance of 50 centimetres, the Unimog can drive over many obstacles even in extreme terrain and climb steep slopes thanks to the large ramp and slope angles. The combination of special off-road tires and an integrated tire pressure regulation system, which allows the tire pressure to be quickly adjusted while driving, ensures traction on various surfaces. The so-called fording capability of up to 1.2 meters as an optional extra allows the crew to drive through rivers or use their vehicle in flooded areas, for example. The Unimog is also equipped with heat protection on all operationally relevant lines, which increases the safety of the emergency services and the reliability of the vehicle in heat-intensive environments.

The Unimog U 5023 is equipped with a Rosenbauer superstructure that meets the requirements of a TLF 3000 in accordance with fire department standard DIN-14530-22. The tank holds 3,000 liters and the extinguishing agent is applied by means of a FPN 10-2000 centrifugal fire pump in accordance with DIN EN 1028. Larger pump capacities and additional spray bars can also be added at the customer’s request. Two equipment compartments on each side and an equipment compartment in the rear of the vehicle provide the necessary storage space. Folding, non-slip steps facilitate access to the equipment compartments, while the step lighting further increases the safety of the emergency crews at night. For operations in the dark, ambient lighting with around 5,000 lumens per meter is on board and other equipment such as a light mast can be added.

The welded aluminium frame of the Rosenbauer superstructure ensures high stability and low weight, while the best possible weight distribution between the front and rear axles and a low centre of gravity optimize the vehicle’s handling characteristics. With the superstructure, the slope angle at the rear is 42 degrees, which also allows driving in very demanding terrain with changing topography.

More Unimogs at the stand of our partners
The Unimog general agency KBM Motorfahrzeuge GmbH & Co. KG will be presenting a multifunctional Unimog with crane and forest fire protection module (GW-L KatS) from a major contract with the Hessian Ministry of the Interior. Göbel Fahrzeugbau will be presenting a Unimog U 5023 as a logistics equipment vehicle with vertical lift. Visitors to the trade fair will also have the opportunity to experience two Unimog ambulances from the German Red Cross and a Unimog with a crew cab up close on the off-road course at Entrance 2.

Mercedes-Benz eActros
Daimler Truck:
Mercedes-Benz Group AG is using the eActros to electrify its logistics between Bad Cannstatt and Sindelfingen
Mercedes-Benz Trucks specialists from Daimler Truck AG successfully consulted the Mercedes-Benz Group AG on the electrification of parts of their works logistics. As part of the new “Sustainable Logistics Consulting” (SLC) range of services, Mercedes-Benz Trucks consultants provided assistance with the electrification of the route between the Bad Cannstatt engine plant and the Mercedes-Benz plant in Sindelfingen. Here, as logistics partner, Große-Vehne is deploying two battery-electric eActros 300 semitrailer tractor units for transporting car engines. The two battery-electric Mercedes-Benz e-trucks each travel around 180 kilometers daily; until the planned charging infrastructure has been put in place, they are charged at a service station.

Andreas Scharff, Head of eMobility Sales and Dealer Network Development Mercedes-Benz Trucks at Daimler Truck AG: “Electrification of logistics continues to pick up speed. Increasing numbers of companies, also from the industrial sector, intend to put carbon-neutral supply chains in place. We are pleased to be able to join Mercedes-Benz Group AG, as the first customer of our consulting services, in celebrating our success in reaching a milestone towards sustainable logistics.”

Elke Pusskeiler, Head of Supply Chain Management, Mercedes-Benz Group AG: “In our supply chain, we are building on an optimum transport mix in which road transportation plays a significant role. Consequently, its electrification is a decisive factor on the way to balance sheet carbon neutrality. We are proud to be able to take such an important step towards sustainable transport logistics together with Mercedes-Benz Trucks and our partner Große-Vehne.”

Jens Hildenbrand, Managing Director of Große-Vehne Speditions GmbH: “The support of the SLC project enabled us, together with our customer, to plan the optimum process flow of emission-free transportation of motors in advance, taking account of the real-life situation. This comprises not only performing an analysis of the routes and the required charging times but also creating a shared definition of the setup of a charging infrastructure aligned to the process. As the whole topic was previously uncharted territory for us, too, together we were able to score points with the customer by providing a higher level of specialist expertise. Together with all parties involved, the next step will be to evaluate practical implementation, which is sure to give rise to additional insights for future deployments.”

About “Sustainable Logistics Consulting” – SLC
Sascha Strähle, Head of Sustainable Logistics Consulting (SLC), Mercedes-Benz Trucks at Daimler Truck AG: “In the SLC range of consulting services, we focus on evaluating together with industrial companies the routes to be electrified in the area of inbound and outbound logistics and, together with the respective fleet operators, drawing up plans of the optimum routes with the corresponding charging points. On this basis, we then create customized charging solutions, both for the industrial companies and for the shipping companies.” The design of the consulting program involves the following steps:

Configuration of a customer-specific transformation strategy
Analysis of the various logistics routes
Development of an electrification concept
Identification of products suitable for electrification
Planning of a suitable depot charging infrastructure
First assignments with e-trucks

About the eActros 300 semitrailer tractor unit
The eActros 300 semitrailer tractor unit is based on the same technology as the rigid variant of the eActros 300. Three battery packs, each with 112 kWh of installed battery capacity,[1] make it possible for the semitrailer tractor unit to achieve a range of up to 220 km[2] with one battery charge. The eActros can be charged at up to 160 kW: At a standard DC rapid charging station, with 400 A charging current, the three battery packs need just over one hour be charged from 20 to 80 percent[3].

Mercedes-Benz Meerdere
Mercedes-Benz Group:
Mercedes-Benz auf der GPEC 2024
Auf der 13. GPEC General Police Equipment Exhibition & Conference®, die vom 6. – 8 Mai in Leipzig stattfindet, präsentiert sich Mercedes-Benz erneut mit mehreren Exponaten als Anbieter für Einsatzfahrzeuge der Polizei. Im Fokus des Messeauftritts auf der Internationalen Fachmesse für Innere Sicherheit steht die Angebotsvielfalt unterschiedlicher Pkw- und Van-Modelle aus dem Hause Mercedes-Benz.

„Auf der GPEC können wir erneut auf einen Blick zeigen, dass wir für jeden Einsatz die passende Lösung bereitstellen können. Mit innovativer Technik für hohe Sicherheit trifft sich unser wichtiger Markenwert mit den hohen Anforderungen der Sicherheitsbehörden.“
Kersten Trieb, Leiter Direktgeschäft & ABH Vans Deutschland

Neben dem neuen Vito Tourer und der neuen E-Klasse, die jeweils als Funkstreifenwagen ausgestellt sind, finden sich mit dem S 680 GUARD 4MATIC (WLTP: Energieverbrauch kombiniert: 20,0 l/100 km | CO₂-Emissionen kombiniert: 453 g/km | CO₂-Klasse: D)[1] in der Schutzklasse VPAM VR10 und dem neuen eVito Tourer als Hundeführerfahrzeug zwei weitere Fahrzeuge für spezielle Aufgabenbereiche auf dem Messestand.

Die GPEC ist Europas größte geschlossene, nur für Behörden zugängliche Info-Plattform zur Inneren Sicherheit und umfasst diesmal mehr als 460 Aussteller aus 33 Staaten.

[1] Die angegebenen Werte wurden nach dem vorgeschriebenen Messverfahren WLTP (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure) ermittelt. Die angegebenen Spannweiten beziehen sich auf den deutschen Markt. Der Energieverbrauch und der CO₂-Ausstoß eines Pkw sind nicht nur von der effizienten Ausnutzung des Kraftstoffs bzw. des Energieträgers durch den Pkw, sondern auch vom Fahrstil und anderen nichttechnischen Faktoren abhängig.


Zowaar nog een kleine tractor uit het CNH concern gespot door Martijn Manrho.


Arnold Tamminga: “Vanochtend op weg naar mijn werk, zag ik deze Renault D met de recente facelift achterop een DAF XD van De Rooy op de A2. Helaas was het niet mogelijk meer foto’s te maken.

Renault T-serie
Renault T-serie
LVS Trucks:
Boekema Workum slaat nieuwe weg in met Renault Trucks T High containerauto
Met de aanschaf van een Renault Trucks T High 480 6×2 containerauto voegt Boekema Workum een nieuw merk toe aan zijn vloot. Boekema Workum gaat met deze truck dedicated (bedrijfs)afval afvoeren. De keus viel op de Renault Trucks T High vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding. De truck is geleverd door Renault Trucks-dealer LVS Trucks Leeuwarden.

Voor eigenaar Klaas Boekema is de Renault Trucks T High een hernieuwde kennismaking met het merk. “Vroeger heb ik zelf met een Renault-truck gereden toen ik als chauffeur in dienst was bij een transportbedrijf en dat is mij altijd goed bevallen. Nu waren we op zoek naar een nieuwe containerauto om afval af te voeren en dat vond ik een mooi moment om eens voor een Renault-truck te kiezen. Prijstechnisch is de Renault Trucks T High heel aantrekkelijk. Je krijgt veel waar voor je geld en ik ben benieuwd wat we anno 2024 van deze truck mogen verwachten. Daar kom je maar op één manier achter.”

Truck waarmee je kort kunt draaien
Boekema rijdt met de Renault Trucks T High dedicated voor Omrin, een afvalverwerkingsbedrijf dat actief is in Noord-Nederland. Omrin zamelt het afval van ruim 1,5 miljoen mensen en 10.000 bedrijven in. Boekema: “We brengen onder meer afval, dat is ingeleverd bij milieustraten van Omrin in Groningen en Friesland, naar verwerkers. De Renault Trucks T High is voorzien van een Hyva haakarmsysteem om containers te kunnen wisselen. Ook hebben we gekozen voor een gestuurde naloopas. Bij milieustraten is de ruimte soms beperkt en met een gestuurde naloopas kun je net wat korter draaien. Ook beperk je daarmee de bandenslijtage. Voor extra remkracht heeft deze truck Optibrake+.”

De chauffeur is er blij mee
De Renault Trucks T High is verder voorzien van een luxe chauffeursstoel en een standairco, voor een aangenaam cabineklimaat onder alle omstandigheden. “De chauffeur is er heel blij mee”, vertelt Klaas Boekema. “Het is een prima truck om mee te rijden en te werken, en dat heb ik zelf ook al ervaren. Ik heb een dag met deze truck gereden en dat ging uitstekend. We vinden het ook belangrijk dat ons wagenpark er representatief uitziet en deze T High past er prima bij. Het is een heel mooi voertuig om te zien.”

‘LVS is een zeer correcte dealer’
Boekema Workum heeft in totaal 25 trucks in de vloot. “We hebben verschillende merken en zodoende kennen we LVS Trucks al. Het is een zeer correcte dealer waar je van op aan kunt. Ook met de werkplaats kun je prima samenwerken. Als je belt word je altijd netjes te woord gestaan en geholpen.”

Over Boekema Workum
Boekema Workum begon in de jaren ’70 met het transport van melkbussen. Later ging Boekema verder als loonbedrijf met kraanwerk en sloopwerkzaamheden. Rond de eeuwwisseling werd de eerste truck aangeschaft voor het afvoeren van sloopafval. In de jaren daarna groeide het aantal trucks en werden de werkzaamheden steeds verder uitgebreid. Nu verzorgt Boekema Workum onder meer het transport van slachtafval, (bedrijfs)afval en de af- en aanvoer van materiaal voor wegenbouw. Ook verricht het bedrijf kraanwerkzaamheden. Bij Boekema Workum, dat in 2023 zijn 50-jarig bestaan vierde, werken 35 mensen.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *