Binnengekomen berichten week 21 2024

Vaak krijg ik foto’s toe gestuurd wat net niet genoeg is voor een eigen artikel, maar ook zonde is om niks mee te doen. Daarnaast komen er regelmatig beeldreacties binnen op bestaande artikelen. Plus interessante persberichten, die zonde zijn om ze alleen op truckfan te laten zien, maar ook om welke reden dan ook geen eigen artikel krijgen. Hier onder een aantal van de dingen die ik de afgelopen week via mail, WhatsApp en privé berichten op de diverse socials toegestuurd kreeg.




Mike van Stein is al één van de hofleveranciers gebleken in het korte bestaan van deze rubriek, ook deze week stelt hij weer niet teleur.



Anne de Boer: “Onlangs bij mij in de straat een bejaarde Trucker (circa midden 80 schat ik) in deze iets jongere Scania Vabis. Zeg nou zelf, hoe vaak gebeurd het dat er zo’n mooie truck bij je langs de voordeur langs rijdt. Hij had waarschijnlijk geen Tom Tom bij zich en vroeg aan mij op de ouderwetse trucker manier de weg in Burgum. Gelukkig heb ik bijna altijd de camera wel onder hand bereik te liggen zodat nog snel even een paar foto’s kon worden gemaakt. En zo bleek ik dus de Redder van deze Redder.

Renault MeerdereRenault TraficRenault Master
Bluekens Truck en Bus:
Dubbel voordeel: nieuwe state-of-the-art Renault Bedrijfswagens met BPM-voordeel voor Wou-Ma
De aanschaf van de eerste Renault Bedrijfswagens was voor Wou-Ma een mooie gelegenheid om flink uit te pakken. De specialist in grondwerk, bestrating en kraanwerk heeft zijn wagenpark vernieuwd met een Renault Trafic en Renault Master. Deze bedrijfswagens combineren functionaliteit met een state-of-the-art uitstraling. De voertuigen zijn geleverd door Renault Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Roosendaal.

Wou-Ma uit Dinteloord wordt gerund door vader Corné en zoon Wouter Schijvenaars. “Ik doe veel grondwerk voor particulieren, gemeenten en bedrijven”, vertelt Wouter. “Mijn vader Corné werkt veelal voor opdrachtgevers die zich bezighouden met onderhoud aan en het vernieuwen van gas- en waterleidingen. Ook bieden we 24/7 service voor rioolontstopping.”

Vader en zoon
Corné en Wouter rijden sinds kort met een nieuwe Renault Trafic en Renault Master. “De keuze voor Renault is een keuze voor de dealer”, vertelt Wouter. “Het contact met Bluekens was er al langer. Toen onze vorige bussen aan vervanging toe waren, was dat een mooie gelegenheid om eens echt kennis te maken met Bluekens en Renault Bedrijfswagens. We hebben een rondleiding gehad en een goede indruk gekregen van de werkplaats en de kans gekregen om een paar dagen met een Renault Master te rijden. Dat heeft ons overtuigd om voor Renault te kiezen. Mijn vader rijdt met een aanhanger met een graafmachine naar zijn klussen toe. Daarom hebben we gekozen voor een Renault Master in dubbellucht uitvoering met achterwielaandrijving en 3.500 kg trekvermogen. Ik heb vooral een voertuig nodig waarmee ik van en naar mijn projecten kan rijden en gereedschap kan meenemen. Daarvoor is de Renault Trafic ruim voldoende. Ook is er een dieseltank van 200 liter ingebouwd in de laadruimte waarmee ik op locatie mijn machines kan aftanken.”

Tot in de kleinste details uitgedacht
Aan de inrichting en aankleding van de Renault Trafic en Renault Master is veel aandacht besteed. “Mijn vorige bus kwam uit 2007 dus dat geeft wel aan dat bussen bij ons jaren meegaan. We wilden echt iets moois neerzetten waarmee we jaren vooruit kunnen en dat is gelukt. De Renault Trafic heb ik helemaal naar mijn zin samengesteld en ook de Renault Master voor mijn vader heb ik mogen samenstellen.”

Beide bussen zijn gespoten in de spuiterij van Bluekens Truck en Bus in Breda. Over letterlijk elk detail is nagedacht. Zo zijn bij de Trafic zelfs de remklauwen meegespoten in de kenmerkende huisstijl van Wou-Ma. Als finishing touch is de Trafic uitgerust met zwarte velgen. ASH Carrosserie heeft de bussen voorzien van sidebars, een dakventilator, zonneklep, LED-flitsers in de grille en op de achterdeuren en LED-verlichting in de laadruimte.

Ook aan het interieur is veel aandacht besteed. ModiWorks heeft de Renault Master en Renault Trafic voorzien van lederen bekleding met sierstiksels en bedrijfslogo. Voor het comfort en rijgemak zijn de bussen uitgerust met parkeerhulp, camera en mediasysteem. Tot slot heeft Haas Reklame de bestickering verzorgd.

Profiteren van BPM-vrijstelling
Met de Renault Trafic en Renault Master kan Wou-Ma weer jaren vooruit. Wouter Schijvenaars: “Onze oude bussen waren al wat ouder maar deze voertuigen voldoen aan de nieuwste Euro 6-normen. Andere reden om nu te investeren in nieuwe bedrijfswagens is omdat we nu nog gebruik konden maken van de BPM-vrijstelling voor ondernemers. Die vervalt namelijk per 1 januari.”

Wat goed is, moet goed blijven
Wouter Schijvenaars is zeer tevreden over het eindresultaat. “Dit zijn echt bussen waar je naar blijft kijken als ze voorbijkomen. Wat goed is, moet natuurlijk ook goed blijven. Daarom gaan we het onderhoud laten uitvoeren bij Bluekens Truck en Bus Roosendaal.”






Volkswagen:
Jarige Scirocco groeit uit tot gezochte cult car
Iedereen heeft het de afgelopen tijd over de Volkswagen Golf die dit jaar zijn vijftigste verjaardag viert. Maar je zou bijna vergeten dat de Golf een stijlvolle broer had, die Volkswagen zelfs al een paar weken eerder dan de Golf aan het publiek toonde: de Scirocco.

“Dat kunnen wij ook. En beter,” zeiden ze in 1971 in Wolfsburg – en daarmee begon de ontwikkeling van een coupé die het antwoord moest worden op de Ford Capri en Opel Manta. Het lukte Volkswagen met glans. Want waar Ford en Opel nog vertrouwden op een starre achteras en achterwielaandrijving, kwam de nieuwe Scirocco met moderniteiten als een watergekoelde dwarsgeplaatste motor, voorwielaandrijving en een modern chassis – en dat alles tegen een aantrekkelijke prijs.

Conventies doorbreken
In de jaren zeventig werden Volkswagens nog weleens als saai beschouwd, dus de eerste Scirocco was een kleine revolutie die conventies doorbrak. Het was een waardig opvolger van de succesvolle Karmann Ghia Type 14 Coupé, die 19 jaar lang bij Karmann in Osnabrück in productie was. Net als de Karmann Ghia rolde ook de Scirocco van de productielijn van de Karmann-fabriek in Osnabrück, onder de rook van Enschede. De Typ 53, zoals de Scirocco intern heette, debuteerde al vóór de Golf MK I en kwam ook eerder op de markt. Zo kon Volkswagen eventuele kinderziektes verhelpen en de reacties van de consument testen voordat het volumemodel Golf in de showroom stond, was het idee. De naam Scirocco verwees naar een hete woestijnwind die van de Sahara richting de Middellandse Zee waait.

Sportcoupé in topvorm
Volkswagen presenteerde het nieuwe model op 24 februari 1974 voor het eerst aan een selecte groep journalisten, drie maanden vóór de presentatie van de Golf. Begin maart mochten de dealers de auto bekijken en op 14 maart 1974 vond de wereldpremière plaats in Genève. ‘Scirocco. Een sportcoupé in topvorm’ luidde de slogan van Volkswagen, waarbij je niet kon vermoeden dat hij gebaseerd was op de Golf MK I die toen nog moest uitkomen. De coupé was niet alleen een technisch vooruitstrevend ontwerp, maar ook visueel aantrekkelijk dankzij het tijdloze design van Giorgetto Giugiaro – die ook verantwoordelijk was voor de Golf MK I. De ‘meester’ had een hoekige, functionele en elegant gestileerde 2+2-zitter ontworpen, 3,85 meter lang en slechts 1,31 meter hoog. Inclusief motor en bak woog het model maar 800 kilo. De Scirocco deelde zijn techniek met de Golf. De basis voor zuinige rijders was de 1,1 liter motor met 50 pk, daarboven stonden de 1,5 liter met 70 pk en de Scirocco TS met 85 pk. Er waren drie uitrustingsvarianten: N als basismodel, L met meer luxe, S en TS met krachtigere motoren, waarbij de TS een sportievere uitrusting had. Uiterlijk verschilden de modellen door de koplampen: rechthoekige koplampen bij de N en L, opvallende dubbele koplampen bij de sportieve TS.

GTI
De Scirocco GTI en GLI gingen in de zomer van 1976 in productie, opnieuw eerder dan de iconische Golf GTI die Volkswagen pas in de herfst van dat jaar onthulde. De 1,6-liter motor met 110 pk kreeg een mechanische K-Jetronic benzine-injectie. Vanbuiten waren de GTI- en GLI-modellen vooral te herkennen aan hun prominentere voorspoiler. Vanbinnen hadden ze een sportstuur, toerenteller en een middenconsole met klokje en olietemperatuurmeter. Vooral de sportstoelen met het ruitjespatroon waren kenmerkend voor de GTI. De GLI was de luxe versie met getinte ramen, tapijt in de deurpanelen en in hoogte verstelbare voorstoelen met speciale bekleding. De Scirocco kreeg in 1977 een milde facelift met kunststof bumpers, grotere richtingaanwijzers vóór, een zwart gelakte B-stijl en zwarte spiegels in plaats van verchroomde exemplaren.

Special editions
Na 504.153 geproduceerde Scirocco MK I-modellen verscheen in maart 1981 zijn opvolger – met compleet nieuwe looks. De Scirocco MK II – Typ 53B – was opnieuw gebaseerd op het platform van de Golf I, maar het interieur en de kofferbak waren ruimer en de Cw-waarde was verbeterd om het brandstofverbruik te verminderen. Volkswagen gebruikte aanvankelijk de bekende motoren uit de Scirocco MKI; in 1985 begon echter het serieuze werk met de 16-kleppenmotor met 139 pk uit de Golf II GTI. De krachtige motor was beschikbaar in de nieuwe topklasse Scirocco GTX 16V. Het merk leverde zoveel verschillende uitrustingsniveaus, dat je daar bijna de Hogere Scirocco Academie voor moest hebben gevolgd. Afhankelijk van het modeljaar en de markt stonden de L, CL, GL, LS, GLS, GLI, GT, GTI, GTL, GTS, GTX, GT II, ​​Scala, GT 16V en GTX 16V bij de dealer. Daarnaast waren er nog vele special editions van de Scirocco. Zo was wit in 1985 het nieuwe zwart, toen Volkswagen de ‘White Cat’ introduceerde. De lak in Alpinweiss, witte stalen velgen en besmettelijk witte stoelen, de achterlichten met witte lijntjes, een spoilerpakket en een Zender achterspoiler maakten van deze Scirocco een echte blikvanger. De ‘Scala 16V’ volgde een soortgelijke lijn, maar was ook in andere kleuren verkrijgbaar. De dynamische GTS special edition had krachtige motoren, maar was iets goedkoper dan de GTI.

Volkswagen startte bij de introductie van de Scirocco MK II al met de ontwikkeling van zijn opvolger. Die moet als Scirocco MK III op de markt komen. Toch besloot de directie in Wolfsburg om het technisch meer geavanceerde model op basis van de Golf MK II ‘Corrado’ te noemen en die vanaf 1988 naast de Scirocco MK II te gaan leveren. Met zaken als een G-Lader, VR6-motor en de eerste actieve achterspoiler, die zich tijdens het rijden aanpaste aan de snelheid, was de auto echt iets bijzonders. Karmann bouwde in 1992 na 291.497 exemplaren de laatste Scirocco MK II. Daarmee verdween de naam Scirocco echter niet.

Gezochte cult car
In 2008 lanceerde Volkswagen een comeback van de Scirocco met de derde generatie van de coupé. De Scirocco MKIII, gebaseerd op de fascinerende ‘iroc’ concept car, liep in Palmela (Portugal) van de band. Hij was gebaseerd op het platform van de Golf MK VI en werd aangedreven door moderne turbomotoren met vermogens variërend van 122 pk tot 280 pk. Na de productie van 272.150 auto’s van de derde generatie ging de Scirocco-wind in de herfst van 2017 liggen. Inmiddels is de Scirocco uitgegroeid tot een gezochte cult car.




De anonieme Brabantse busjesfotograaf kwam de afgelopen week ook weer de nodige dingen tegen.


Ook vanuit het midden van het land werd anoniem weer wat ingestuurd.


Martijn Manrho spotte een pracht van een Volvo 340!


Martijn Manrho: “Rare ijssmaak bij ons in Belfeld.














Jannick Bolten was in Estland, als het goed is komt er nog een uitgebreidere blog over het nationaal transportmuseum aldaar, hier alvast een voorproefje.

Formel 1 – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis der Emilia Romagna 2024. George Russell
Formula One – Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Emilia Romagna GP 2024. George Russell


Mercedes-Benz media:
2024 Emilia Romagna Grand Prix – Sunday
Double points and fastest lap on Sunday at Imola

Lewis Hamilton finished P6 with George Russell P7 in Sunday’s Emilia Romagna Grand Prix.
Both drivers started on the Medium compound tyre, George lining up P6 with Lewis P8.
Lewis made immediate progress passing Tsunoda for P7, with our duo running line astern and with similar pace to the cars ahead for the opening 20 laps.
George began to see his Medium tyres dropping off and was the first of the top-10 to stop, switching to the Hard tyre on lap 21.
Lewis meanwhile extended his opening stint and, after stopping for the Hard tyre on lap 27, was able to run a one-stop race to the end.
Having pitted earlier than others, the team had some concerns over George’s Hard tyres making it to the end. He therefore made a precautionary stop for the used Medium tyre, dropping behind his team-mate, but then utilised it to take the fastest lap of the race point.

Lewis Hamilton
My race was generally good. I had one moment which cost me about five seconds, but my race pace was generally strong so I’m happy with how it went. I made a good start and that was important to get past Tsunoda. From there, I was able to extend my opening stint and that helped me make the one-stop strategy work.

We’ve taken a small step forward this weekend and we have improved. Unfortunately, that is slightly masked by the step forward others such as McLaren and Ferrari have taken. We will keep pushing to bring more updates that can add performance. Until then, we will make sure we are scoring as many points as we can.

George Russell
We had some concerns over the Hard tyre being able to go to the end so made a second pit stop. Of course that means I lost a position to Lewis, but we were able to score one extra point as a team. It was quite a lonely race for us. We’ve slightly closed the gap to Red Bull and extended our advantage over the midfield. However, McLaren and Ferrari have also found similar gains so we are aiming to bring more performance and bigger steps as soon as we can. We’re never going to be satisfied with P6 and P7, but this is where we are at the moment.

Everyone is super motivated and it’s very inspiring to see. Everyone at Brackley and Brixworth are working so hard to bring improvements and it’s great to see. We’ve got to keep on pushing. This weekend we maximised the package we had, and we will continue to aim to do that moving forward.

Toto Wolff, Team Principal & CEO
It’s not possible to see it in terms of the result, but we have taken a small step forward this weekend. Our closest competitors have also done so recently, but we have closed the gap to the front a little. We still have a lot of work to do and of course, we are all frustrated finishing P6 and P7. There is more to come though, and it is all about making incremental gains. These are what we need to keep delivering if we are to get ourselves in the fight with the three teams ahead of us.

With George’s second stop, our wear forecasts showed that he may struggle to make it last to the end of the race on the Hard tyre. We had the opportunity to pit and get out ahead of Perez, and therefore opted to stop him. That also enabled us to go for the fastest lap point. It cost George a place to Lewis but ultimately the team was able to score an additional point.

Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director
It’s clear we have made progress this weekend, but our nearest competitors are also pushing hard. The race today confirmed that we need to continue to make these gains to be in the fight with the top-three teams. We are continuing to work on that, with the factory flat out on development. We will look to continue to bring updates to subsequent races.

Today, the Grand Prix didn’t throw us any opportunities. There were no Virtual Safety Cars or Safety Cars, so as much as P6 and P7 is frustrating, it is what our pace deserved. We’re not lacking any determination or effort to improve, and over the last few weeks it has been encouraging to see the efforts that every team member has put into the drive to get back to the front.

Mercedes-Benz Actros MP4
René Henkes had nog een foto van de Mercedes-Benz Actros die eerst voor de Raket-trailer stond.


Vincent Smit: “Ik heb een nieuw merk voor je, een kermiswagen van het merk IA.😃


Van Loon Racing:
Erik en Anja van Loon hebben zin in ELE Rally
Aankomend weekend wordt de ELE Rally verreden, voor Erik en Anja van Loon een echte thuisrally. Erik gaat rijden met de Subaru Impreza S14 WRC en Anja met de Renault Clio Rally3. Beiden hebben veel zin om weer achter het stuur te kruipen en het publiek te vermaken met mooie doorkomsten.

Erik is vooral blij dat er met de WRC gereden mag worden in Nederland. “Het zorgt altijd voor spektakel en mensen komen ervoor naar de rally. Met de WRC rijden we in een demo-klasse, dus doen we niet mee in het klassement. Maar dat maakt de pret niet minder, zeker niet voor zoveel familie, vrienden en kennissen die altijd naar de ELE Rally komen kijken. We gaan een leuke rally tegemoet.”

Voor Anja speelt de competitie een grotere rol, met de Clio rijdt ze voor het klassement. “Het is alweer even geleden dat ik met de Clio heb gereden, dus ik wil op vrijdag vooral weer even inkomen en dan op zaterdag proberen om het tempo op te voeren. Ik heb er wel echt zin in om weer een gewone rally te gaan rijden, dat is zo anders dan cross country en Dakar. Hopelijk kunnen we richting de top 15.”

De ELE Rally begint op vrijdag 24 mei met vier proeven rondom Helmond en Lierop. De start is om 18:53 op het startpodium in het centrum van Son. Op zaterdag 25 mei staan er nog 11 proeven op het programma, om 12:55 start de tweede dag. Naar verwachting is de finish rond 23:40 in Son.

Scania 530S
Scania Benelux:
Weer 10 nieuwe Scania’s voor Overmeer Logistics
Tankspecialist Overmeer Logistics uit Mijnsheerenland nam recent negen nieuwe Scania 420S en een Scania 530S V8 als 4×2 ADR gekeurde trekkers in gebruik. De trucks zijn niet alleen voor Overmeer. Enkele gaan naar Bok Transport en TSL; beide onderdeel van de Overmeer Group.

Met meer dan honderd eigen voertuigen is het familiebedrijf Overmeer Logistics een van de grotere spelers binnen het tanktransport. Het komt voort uit een management buy out die Hans Michels meer dan 20 jaar terug deed. Sinds twee jaar neemt Jeffrey het stokje over. Het bedrijf levert een zeer veelzijdig pallet aan diensten waaronder een eigen depot waar ze de diensten tankcleaning, repair en verwarmen voor tankcontainers verlenen. Verder is het bedrijf specialist in het vloeistoffenvervoer met flexitanks waarbij ze een totaalpakket aanbieden voor het stukje voor- en natransport en hierin de klant dan ook volledig kunnen ontzorgen.

De nieuwe Scania’s die Overmeer nu krijgt, zijn vervanging voor andere auto’s uit de vloot. “Wij hebben een gemengde vloot trucks van rond de 100 voertuigen en met deze toevoeging komen we op een totaal van 24 Scania’s. Maar bij de 10 trucks die er nu uitgaan, zijn ook andere merken. Dus het totale aantal Scania’s is de afgelopen maanden nog iets groter worden”, vertelt eigenaar directeur Jeffrey Michels.

“Dat wij met meerdere merken rijden, komt behalve het contact met de dealers en de kwaliteit van de werkplaats ook voor een deel voort uit de keuze van de chauffeur. We hebben er behoorlijk wat die echt het liefste op een Scania rijden. Maar soms is er een andere reden. De ene V8 die ik nu gekocht heb is een jubileumcadeautje voor een chauffeur die al heel lang bij ons werkt. Die heeft altijd op een ander merk gereden. Maar toen hij mocht kiezen, wilde toch één keer in zijn leven een V8. Ja, dan kom je bij Scania uit.”

“De drie onderdelen van ons bedrijf Overmeer Transport, Bok Transport en TSL hebben elk hun eigen zwaartepunt”, vertelt Jeffrey Michels. “Overmeer Transport heeft als core business het trekken van tankcontainers en flexitanks. Een typische dag daar begint vaak bij ons op het depot met het opzetten van een tankcontainer, die laden bij, bijvoorbeeld, Shell en afleveren op een deep sea terminal. Veel werk dat altijd begint of eindigt in de Rotterdamse en Antwerpse haven waarbij we zo’n 90.000 km per jaar rijden. Bok Transport, dat wij in 2019 overnamen, zit veel meer in de distributie van vloeibare meststoffen en rijdt tot het erf van afnemers in de land- en tuinbouw. En TSL dat sinds drie jaar bij onze groep hoort, is de afdeling die de echte internationale kilometers maakt. Hoewel wij dat zoveel mogelijk beperken tot afstanden van zo’n 700 kilometer rond Rotterdam.”

Jeffrey Michels kiest altijd voor de combinatie van een grote ruime cabine met een normaal motorvermogen. “De vorige Scania’s die wij vijf jaar geleden kochten, hadden 410 pk. De nieuwe zijn nu 420. Dat lijkt niet overdreven veel, maar uit alle data die Scania ons aanlevert over de belasting van de motor, zie ik dat de combinatie vermogen en verbruik in ons werkgebied meer dan voldoende is. En in deze 420S ligt de nieuwe Super-motor met de bovenliggende nokkenassen gekoppeld aan de nieuwe versnellingsbak en de verder geoptimaliseerde aandrijflijn. Die zou het nog beter moeten doen.”

Overmeer Logistics kiest bewust voor een rijk uitgeruste cabine. “Zo’n grote cabine met een vlakke vloer, zoals de S-cabine van Scania, geeft onze chauffeur tenminste echt wat ruimte. Wij zorgen ook altijd voor een leren interieur, een kastenwand, magnetron, ijskast en standkoeling. Dat is natuurlijk luxe, maar aan de andere kant weet ik dan zeker dat de chauffeurs niet meteen onthand zijn als ze ergens onderweg moeten overstaan. Want de ervaring leert dat het doorgaans niet overal in Europa de meest inspirerende parkeerplaatsen zijn.”

Mercedes-Benz eActros
Daimler Trucks Nederland:
Eerste eActros van een bestelling van 25 gaat de weg op voor Sligro
Sligro Food Group Transport heeft een compleet nieuwe, volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 300 bakwagen in gebruik genomen. Deze eerste aflevering is onderdeel van een grote bestelling van maar liefst 25 exemplaren voor Sligro Food Group Transport. Yvonne Poels, Manager Transport bij Sligro: “Bij de versnelling van onze verduurzaming voeren we een tweemerkenbeleid. Hierbij was het voor ons logisch om weer voor Mercedes-Benz Trucks te kiezen: we reden namelijk al een aantal jaar naar zeer grote tevredenheid met een eActros 300.”

– De uitlevering van 25 eActrossen gebeurt de komende tijd in samenwerking met meerdere dealers en is medio juli voltooid.
– Speciaal voor deze bestelling heeft Mercedes-Benz de inrichting van het laadsysteem aangepast aan de wensen van Sligro Food Group Transport.
– Middels een aflever- en chauffeursinstructie worden de chauffeurs klaargestoomd om hun eActros optimaal te kunnen gebruiken.

De eActros 300 bakwagen rijdt in Nederland al veelvuldig rond, maar een levering van 25 exemplaren in één keer is toch iets bijzonders. Richard Bos is eKey Accountmanager bij Daimler Truck Nederland. Hij vertelt hierover: “De elektrificatie van het wagenpark raakt in Amsterdam nu in een stroomversnelling, mede door de strenge eisen rondom de volgend jaar in te voeren uitstootvrije zone. Sligro zet nu deze overtuigende stap voorwaarts met in totaal maar liefst 50 nieuwe e-trucks. Om vanuit Mercedes-Benz tot aan de zomervakantie alle exemplaren goed af te leveren, zetten we alle zeilen bij. Mercedes-Benz Truckdealers Louwman Mercedes-Benz in Gilze en Van Mossel in Bergschenhoek nemen samen het aflever klaarmaken van alle trucks voor hun rekening. Daarna is dealer Gomes Noord-Holland voor Sligro Food Group Transport het aanspreekpunt voor alle onderhoud en service.”

Laadaansluiting verplaatst
Mercedes-Benz Trucks past op speciaal verzoek de elektrische trucks aan naar de specifieke wensen van Sligro Food Group Transport. Richard Bos: “Normaal gesproken zit de laadaansluiting van de eActros bakwagen aan de voorkant, achter de cabine. Sligro vroeg ons om mee te denken over de meest efficiënte indeling voor het laden op hun eigen terrein. Daarom hebben we een technische aanpassing doorgevoerd: de truck is nu eenvoudig aan de achterzijde aan te sluiten op de laadfaciliteit.” Manager Transport Yvonne Poels licht deze keuze namens Sligro toe: “Vanwege de veiligheid zetten we de trucks graag in de nacht achteruit aan de laadpaal om ze op te laden. Omdat we slim willen omgaan met de capaciteit van ons terrein, wilden we laadpalen liever niet midden op het plein plaatsen bij de cabines. Het is fijn dat men bij Daimler Truck Nederland wilde meedenken en tot een concrete, werkende oplossing is gekomen.”

Mercedes-Benz: proven technology
Na een grondige verbouwing telt het terrein van Sligro Bezorgservice in Amsterdam nu twee keer zoveel laadpalen als vorig jaar: in totaal zijn het er 36. Poels: “Met de 25 nieuwe eActrossen erbij, komen we in totaal op een vloot van 59 e-trucks. Ze hoeven niet allemaal iedere nacht te worden opgeladen, want gemiddeld rijden ze zo’n 100 kilometer op een dag, terwijl de actieradius van de eActros bijvoorbeeld rond de 300 kilometer ligt. Daarom is 36 laadunits voor nu voldoende.”

Sligro voert voor de aanschaf van elektrische trucks op dit moment een tweemerkenbeleid. “We versnellen op verduurzaming en daarom vragen we om een snelle levering van een groot aantal trucks. Bij de overname van een deel van de activiteiten van Simon Loos hoorde 1 eActros, die het al jaren uitstekend deed. Deze proven technology maakte het voor ons logisch weer voor Mercedes-Benz te kiezen.”

Chauffeurs blij met vooruitgang
Alle chauffeurs die gaan rijden met de eActros krijgen vanuit Daimler Truck Nederland een training om goed te leren omgaan met het product en de capaciteiten van eActros volledig te benutten. Ook voor de mentorchauffeurs van Sligro is hiertoe een speciaal trainingsprogramma ontwikkeld.

De eerste ervaringen met de eActros zijn bijzonder positief, zo vertelt Yvonne Poels: “De chauffeurs die bij de aflevering aanwezig waren, gingen meteen een blokje om met de nieuwe truck. Ze reageerden allemaal erg positief. Vooral de directe beschikbaarheid van vermogen bevalt, evenals het gebrek aan motorgeluid, trillingen in het stuur en uitstoot. Mooi om hun enthousiasme te zien.”

Samenwerking partners
De eActrossen die voor Sligro gaan rijden zijn allemaal 6×2 bakwagens van het type eActros 300 L, volledig luchtgeveerd. Richard Bos: “Om alles goed en betrouwbaar tot stand te brengen, werken we weer naar grote tevredenheid samen met verschillende partners. Zo tekende Ebo van Weel in Rhoon voor de levering van de koelopbouw. De Groot RMO uit Opmeer stelt de volledig elektrische en beproefde koelmachines van Frigoblock in bedrijf. Zo komen we al met al tot een zeer sterke combinatie waarmee Sligro in de komende jaren het positieve verschil kan maken. Wij zijn trots op deze samenwerking.”

Over Sligro
Sligro Food Group bestaat uit specifiek op de foodservicemarkt gerichte bedrijven in Nederland en België. In Nederland is Sligro als marktleider actief in de groothandelsmarkt voor de etende en drinkende mens met een totaalpakket food en aan food gerelateerde non food producten en diensten. Sligro Bezorgservice Amsterdam is de partner voor een zeer groot scala van bedrijven en organisaties in en rond Amsterdam: van de bruine kroeg op de hoek tot aan de gevangenis; van het theater tot aan het verzorgingstehuis. In de binnenstad wil Gemeente Amsterdam vanaf 1 januari 2025 een grote uitstootvrije zone invoeren, waar alleen elektrische of waterstof aangedreven vervoer is toegestaan. Met deze 25 nieuwe eActrossen én de al in Amsterdam rijdende elektrisch trucks is Sligro klaar om de binnenstad volledig elektrisch te kunnen beleveren.




Anne de Boer: “Opvallend veel Niek Dijkstra hier bij het papierfabriek in Sumar. Dezen hier nog niet eerder gezien.



Kleyn collega Frank Klijn: “Dit kwam vrijdag het terrein op rollen. Helaas niet voor ons. Wel wat opknap werk aan 🤔


Goodyear FIA ETRC Media:
WHAT’S NEW IN 2024
Get ready for an adrenaline-fuelled season as the 2024 Goodyear FIA ETRC gears up for action this weekend. This season brings a revamped qualifying format, the introduction of two official FIA title categories, new tyres and updates in the technical regulations.

EXCITING NEW QUALIFYING FORMAT
An exciting new qualifying format is set to debut in the upcoming season. The single qualifying session followed by the Super Pole for Races 1 and 3 will be replaced by a dynamic three-stage qualifying format, designed to progressively narrow down the field and showcase the talents of the top contenders.

Here’s how it works:
Q1 (15 minutes) determines grid positions 13-end: The first session will be open to all trucks, allowing every driver the opportunity to set their fastest time on the track. With 15 minutes on the clock, competitors will need to push themselves and their machines to the limit to secure a spot in the next round.
Q2 (10 minutes) determines grid positions 7-12: Building on the momentum of Q1, the second session will see the fastest 12 competitors from Q1 advance to battle it out. With only 10 minutes on the clock, the intensity will be high as drivers fight for the chance to lead the pack in the upcoming race.
Q3 (5 minutes) determines grid positions 1-6: The final showdown will feature the top 6 competitors from Q2 in a nail-biting five-minute shootout. With time running out, every second counts as drivers make their final bid for the prized pole position.

As before, the grid positions for Races 2 and 4 will be determined by the results of Races 1 and 3, with the top 8 drivers starting in reverse order.

CHANGES TO THE COMPETITION FORMAT

In a move aimed at enhancing competition and providing greater recognition for drivers, the Goodyear FIA ETRC will now feature two distinct categories: TITAN and CHROME.

Both TITAN and CHROME drivers will continue to race together and each category will have its own winner in every race. Drivers will compete within their respective categories throughout the season, with each category being awarded an official FIA title at the end of the season for the highest-scoring driver.

This change represents a departure from the previous format, which featured an overall category and one official FIA title, as well as a Promoter’s Cup class category that did not carry an official FIA title. With the introduction of the TITAN and CHROME categories, all drivers will now have the opportunity to battle for official FIA recognition, adding a new level of distinction to the championship.

UPDATES IN THE TECHNICAL REGULATIONS
One of the key updates in the 2024 technical regulations is the limitation of the caster angle for the front axle to 30 degrees. This update comes as a result of extensive collaboration between ETRA, the FIA and teams, who recognised the need for standardised parameters to address issues related to steering mechanics and mechanical part damage.

“Previously, the caster angle for the front axle was not specifically regulated, leading to a wide range of setups adopted by teams in pursuit of performance gains,” said Frans Steilberg, Technical Delegate of the FIA. “These setups, while aimed at performance improvement, often led to issues such as broken springs and increased stress on the front tyres.“

The decision to implement a maximum caster angle was made after thorough evaluation by the FIA technical working group with input from the teams. By introducing this regulation, the championship aims to optimise truck performance while ensuring the longevity of critical components.

NEW AND IMPROVED TYRES

Following an extensive period of testing, Goodyear introduces new Truck Racing Tyres. The new tyre compound has been developed to deliver more grip, especially in wet conditions, thereby elevating the safety standards in truck racing. The new tyres also offer increased durability, supporting sustainability efforts by reducing the number of tyres used throughout the season.


Zonnegilde:
Zonnelaadinstallatie in gebruik bij transportbedrijf E. van Wijk
De Laden op Zon installatie voor e-trucks bij het transportbedrijf E. van Wijk in Giessen is klaar voor gebruik. Vanaf nu wordt het lokale verbruik geleverd door de zon in plaats van door het stroomnet. De samenwerking tussen de installateur Zonnegilde en slimme batterij leverancier iwell zorgt ervoor dat het transportbedrijf zelf de benodigde groene energie produceert om de elektrische vrachtwagens te laden. Het overvolle stroomnet was de reden dat E. van Wijk moest uitwijken naar een alternatieve oplossing voor het laden van de elektrische voertuigen in het wagenpark. Met 2.800 zonnepanelen en een slim batterijsysteem worden de duurzaamheidsambities nu toch gehaald.

Netcongestie is nog steeds aan de orde van de dag. Voor veel bedrijven is het een complexe uitdaging om aan hun duurzaamheidsambities te voldoen, omdat ze sterk afhankelijk zijn van het overvolle stroomnet. In het geval van netcongestie maakt de totaaloplossing van Zonnegilde elektrisch laden lokaal toch mogelijk. Dit het tweede Laden op Zon-project dat succesvol wordt opgeleverd.

Groene ambities
Elektrisch rijden is een ambitie van een steeds groter aantal transportbedrijven. Het is kosten efficiënter, duurzamer en steeds vaker vragen opdrachtgevers om een bijdrage van hun transporteur aan verduurzaming. Bovendien geldt er vanaf 2025 een zero-emissie beleid in veel binnensteden. Ewout van Wijk, CEO van E. van Wijk Group, is blij met de verduurzaming van zijn totale energiehuishouding: “Mijn business draaide op diesel, dat wordt nu kilowattuur. Met zonnepanelen en een slimme batterij met een energiemanagementsysteem ben ik gegarandeerd van de benodigde energie. Daarnaast voldoe ik nu al aan de duurzaamheidsrichtlijnen van de toekomst.”

Verduurzamen transportsector
Zonnegilde leidde het volledige proces van de totstandkoming van de zoninstallatie tot aan het realiseren van de batterij. Gerard de Ruiter, CEO Zonnegilde: “Duurzaamheid in de transportsector vraagt om een complete benadering. Daarvoor hebben we het concept Laden op Zon ook ontwikkeld. We geven niet alleen advies, maar nemen de leiding in het ontwikkelen en technisch realiseren van projecten, samen met onze opdrachtgevers en partners. We kunnen dit niet alleen! Bovendien denken we mee over het algemene energiebeheer en de financiering van duurzaamheidsinitiatieven. We adviseren over het terugverdienen van de elektrificatie van het wagenpark en het laadsysteem.”

Energie opslaan
Een belangrijke partner van Zonnegilde is batterijspecialist iwell. Door een overbelast lokaal stroomnet draaide E. van Wijk op een kleine netaansluiting waarbij teruglevering van opgewekte energie niet mogelijk was. Het slimme batterijsysteem van iwell zorgt ervoor dat er nu wel genoeg vermogen beschikbaar is en slaat opgewekte energie op voor een later moment. “Het batterijsysteem heeft een vermogen van 1 MW en een capaciteit van 4,3 MWh. Hierdoor wordt voldoende vermogen geleverd voor de laadpalen en wordt de zonne-energie opgeslagen om de e-trucks met schone stroom te laden,” aldus Jan Willem de Jong, CEO van iwell.

De Ruiter: “Duurzaam transport komt met onze oplossing binnen bereik van alle spelers met een wagenpark van vijftig of meer vrachtwagens. Het levert echt een win-winsituatie op. Zo bespaar je dankzij zelf opgewekte stroom op je netto energiekosten en verklein je je eigen CO2-voetafdruk”.

Iveco S-Way
IVECO Group:
IVECO on the road with Metallica for the M72 Tour in Europe
IVECO, the brand of Iveco Group N.V. (EXM: IVG) that designs, manufactures and markets light, medium and heavy commercial vehicles, is delivering on its partnership with the legendary Metallica for the European leg of the band’s M72 World Tour.

As Metallica gears up to thrill fans across Europe, IVECO is ready to support the tour through eco-friendly transport solutions, trucker engagement initiatives and projects for giving back to the local communities. The tour will stop in nine European cities from May to July: Munich, Milan, Vienna, Helsinki, Copenhagen, Oslo, Clisson, Warsaw and Madrid. The partnership was unveiled in November 2024 during the launch of IVECO’s renewed 2024 full range of vehicles, with the official product launch video featuring the song “It’s Electric” as performed by Metallica.

SUSTAINABLE FLEET LOGISTICS
Ground transport for the European leg of the Metallica M72 Tour will be enhanced with an IVECO multienergy fleet to support the band in reducing its environmental impact as it moves its equipment and production gear between venues. The convoy will include 10 IVECO S-Way heavy-duty Liquefied Natural Gas (LNG) vehicles and 4 IVECO S-Way trucks powered by renewable diesel. The use of these low-carbon fuels that are available today at scale will contribute to reducing the CO2 emission impact of the Tour on the road.

Additional logistics support will be provided by a complementary convoy of 2 electric IVECO S-eWay vehicles (the first electric-born heavy-duty truck fully manufactured by IVECO), 2 IVECO S-Way LNG trucks and 1 IVECO S-Way truck powered by renewable diesel. An IVECO S-eWay Fuel Cell Electric Vehicle will join the fleet in Spain for the final dates of the tour. The IVECO fleet for Metallica is fully connected and remotely monitored 24/7 through the brand’s Customer Uptime Centre.

For the refuelling of the vehicles along the routes to the concert venues, IVECO will leverage its partnership with Shell. The energy company’s network of filling stations will supply low-carbon fuels to enable the vehicles to achieve a low-emission transport journey in an extension of the ongoing agreement with IVECO for the joint development of low-carbon and highly efficient energy solutions. Carbon credits will be purchased by Shell for the calculated well-to-wheel CO2 equivalent emissions that could not be avoided or reduced through the utilisation of renewable fuels.

LOW-IMPACT SHUTTLE BUSES
The crew shuttle service to concert venues throughout the European tour will be provided by IVECO BUS, the urban, intercity and tourist bus brand of Iveco Group. Two eDaily electric minibuses and a renewable diesel-compatible Evadys coach will be used in the different cities, ensuring that the staff move about sustainably and comfortably.

SPECIAL EDITION M72 LIVERY
Iveco Group’s Centro Stile designed a special edition livery for the entire fleet, taking inspiration from the colours featured on Metallica’s 72 Seasons album, which centres on the formative first 18 years of life, or 72 seasons, that are full of growth and evolution. The trucks are painted black with a bright yellow finish, and the front grille proudly displays the iconic Metallica logo. An additional Metallica special series, limited to 72 high-end heavy-duty trucks with exclusive outfitting, will hit the market in the second half of the year.

TRUCK DRIVERS TOP OF MIND
At the core of all IVECO does are truck drivers, including in its partnership with Metallica, and initiatives are planned to celebrate their special role. On specific routes, a journalist or vlogger will be on board to document the journey from venue to venue, giving visibility to the fundamental work of truckers. A unique contest will encourage drivers of any vehicle brand to submit videos of themselves performing to Metallica music for a chance to win concert tickets and other prizes. Finally, the MY METALLICA TRUCK digital tool will offer fans a Metallica-themed background that can be personalised with their photograph for sharing on social media.

IVECO VILLAGE
At the nine concert venues guests will be invited to IVECO VILLAGE, an area dedicated to fans where a heavy-duty electric IVECO truck will be on display. Within the area there will also be an IVECO motorhome customised with the distinguishable M72 livery and a photo opportunity with the front grille of an IVECO S-Way heavy-duty truck decorated in Metallica 72 Seasons colours.

COMMUNITY CONTRIBUTIONS
Among the strongest links between IVECO and Metallica is a commitment to social responsibility. Equal donations will be made at each tour stop to local organisations by both the brand and the band through Metallica’s All Within My Hands Foundation. These contributions will be delivered through grants to support the fight against hunger and provide emergency services for the homeless and vulnerable women and children.

Gerrit Marx, Chief Executive Officer, Iveco Group, commented: “Collaborating with Metallica, a band that not only resonates with fans worldwide but also echoes our commitment to environmental sustainability and social responsibility, makes perfect sense for Iveco Group. This partnership goes above and beyond mere logistical support; it embodies our resolve to lead the transition towards a cleaner future in transport and advance a more sustainable society. Metallica and Iveco Group share several core values: a spirit of innovation, a drive for change and a commitment to community contribution. Staying at the forefront of our industries requires us to continually evolve and challenge ourselves, pushing the limits of what we can achieve and constantly seeking innovative ways to enhance our performance. This ethos we share with Metallica motivates us to keep striving for excellence.”

“When we first met with Iveco Group they illustrated their vision for this project and how they aim to change the future of transportation and carbon emissions. We immediately knew that Metallica’s goals aligned with theirs, and realized the huge potential of reducing CO2 emissions in heavy-duty transport vehicles. We’ll be launching our partnership in May of ’24 when the M72 World Tour continues throughout Europe with IVECO’s electric and natural gas vehicles moving our gear from city to city. Together we’ll be able to contribute to Iveco Group’s pledge of reaching net zero carbon emissions by the year 2040. How incredible for us to be part of that!” commented Metallica.



Louwman Museum:
Expositie ‘Supercars uit de jaren 90’ in het Louwman Museum
Het wordt een hete zomer voor de sportwagenliefhebbers. Van 5 juli tot en met 1 september staat het Louwman Museum in het teken van ‘Supercars uit de jaren 90’. Het is het Louwman Museum gelukt om een imposante collectie supersportwagens samen te brengen. Verschillende modellen zijn niet eerder op Nederlands grondgebied getoond en een enkeling ziet zelden het daglicht.

Het is de taak van het Louwman Museum om alle facetten en periodes van de auto-evolutie met het publiek te delen. Vorig jaar nog lag de focus op de cyclecars uit het begin van de vorige eeuw. Dit maal staat de tijdmachine ingesteld op de jaren 90. “We belichten de supercars uit die tijd, want in dat decennium leek er een ware gekte rond high performance-sportwagens te ontstaan. De basis daarvoor werd al in de jaren 80 gelegd. Er ontstonden nieuwe merken. Vooral voor het begin van de jaren 90 stonden veel introducties gepland. Het was een financiële crisis rond 1992/93 die de gefortuneerde autoliefhebbers terughoudend maakten, waardoor de orderintake voor supercars instortte en nieuwe sportwagenmerken failliet gingen of projecten voortijdig werden beëindigd”, legt Ronald Kooyman, directeur van het Louwman Museum, uit.

Toch zijn er tal van interessante en imponerende supersportwagens in de jaren 90 verschenen. “We hebben een unieke collectie bij elkaar gebracht, waarbij we voor ons het begrip supercar hebben gedefinieerd als gelimiteerd productievolume, minimaal 500 pk en een topsnelheid van ruim 300 km/h. Daarbinnen tonen we een diversiteit aan modellen, die we onderverdelen in verschillende categorieën: productiemodellen, limited editions, homologatie-auto’s en prototypes. Sommige modellen zijn niet eerder in Nederland getoond, zelfs niet in de Benelux. En de groep sportwagens an sich is als geheel niet eerder in Nederland te zien geweest. Ook niet in de Benelux en zelfs niet in Europa. Misschien zelfs niet in de wereld…”, aldus Kooyman.

Met gepaste trots presenteert het Louwman Museum tijdens de expositie ‘Supercars van de jaren 90’ de volgende auto’s:

Productiemodellen

  • Aston Martin Vantage V600
  • Bugatti EB110 Super Sport
  • Vector W8
  • Limited Editions

  • Ferrari F50
  • Jaguar XJ220
  • McLaren F1
  • Homologatiespecials

  • Mercedes CLK GTR Strassenversion
  • Nissan R390 GT1
  • Porsche 911 GT1 Strassenversion
  • Toyota GT-One street
  • Prototypes

  • BMW M8 E31
  • Mercedes-Benz C112
  • De expositie toont een uiteenlopende collectie supersportwagens die binnen één decennium zijn uitgebracht en de toon zette voor latere supercars.

    Iveco eDAILY
    Iveco eDAILY
    IVECO Group:
    IVECO BUS makes Metallica M72 tour in Europe more sustainable
    IVECO BUS will provide a sustainable fleet to deliver a crew shuttle service to concert venues throughout the European leg of the Metallica M72 Tour. Two eDaily electric minibuses and an EVADYS coach with a latest-generation engine compatible with XTL alternative fuel will ensure the staff travels sustainably and comfortably.

    “Metallica’s M72 tour is a perfect fit for IVECO BUS, a pioneer and expert in alternative energy vehicles,” stated Domenico Nucera, President, Bus Business Unit, Iveco Group: “This tour, organised on environmental sustainability and social responsibility principles and attracting a wide international audience, is a perfect platform to showcase our portfolio of sustainable solutions suitable for all missions. Our low environmental impact vehicles for the tour demonstrate that we can meet different requirements while respecting natural resources, the environment and public health.”

    The IVECO BUS sustainable fleet that will be used by the band’s crew during their European tour will be made up of two eDaily electric minibuses and an EVADYS coach. For the occasion, a special livery taking inspiration from the colours featured on Metallica’s 72 Seasons album was designed by the Centro Stile of Iveco Group.

    The 2 eDaily minibuses can accommodate 19 and 22 passengers respectively. They are equipped with 3 batteries for a total capacity of 111 kWh and a synchronous electric motor delivering a maximum power of 140 kW (maximum torque of 400 Nm). The flexible charging mode allows charging at public charging facilities, industrial sockets, and domestic sockets quickly at up to 80 kW. The eDaily minibuses offer a range of 200 km, allowing them to cover a wide variety of missions – shuttle service, transport service for people with reduced mobility, and school transport – with zero local emissions.

    The EVADYS is a 13-metre-long vehicle with a 400 hp (294 kW) Cursor 9 XTL compatible EURO VI-e engine. It can accommodate 63 seated passengers. To guarantee passengers the best conditions of comfort and safety, the vehicle is equipped with USB sockets, offers close to 12 m3 of luggage storage space, and incorporates the new ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) devices in compliance with the GSR (General Safety Regulation) regulations. As a versatile and multi-tasking vehicle, EVADYS can accomplish any mission: from shuttle service to use by tour operators, from excursion coach to transport on regular routes.

    The tour will stop in nine European cities from May 24th to July 14th: Munich, Milan, Vienna, Helsinki, Copenhagen, Oslo, Clisson, Warsaw and Madrid.

    IVECO BUS
    IVECO BUS is a brand of Iveco Group N.V. (EXM: IVG), a global leader in commercial and specialty vehicles, powertrain, and financial services, listed on the Borsa Italiana in Milan.

    With a worldwide presence and a leading position in Europe in sustainable public transport, IVECO BUS supports public and private operators in all their missions, with an offer of global mobility solutions available in different energies, such as electric or powered by compressed natural gas compatible with biomethane.

    Volvo FH 5th gen
    Volvo FH 5th gen
    Volvo Trucks Nederland:
    Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor
    Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren. Vrachtwagens die rijden op groene waterstof zijn een belangrijke stap voor Volvo om de netto nul-doelstelling te bereiken en om klanten te ondersteunen bij het behalen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. In 2026 zullen de eerste klantentests plaatsvinden, ter voorbereiding op de start van de serieproductie die daarna volgt.

    Het gebruik van groene waterstof in plaats van fossiele brandstoffen past binnen Volvo’s strategie om transport koolstofvrij te maken met een mix van verschillende technieken en brandstoffen. Vrachtwagens die rijden op waterstof (H2) zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden. Het kan het een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is voor het opladen van de accu’s.

    In 2026 begint Volvo met klantentests met trucks die zijn uitgerust met een waterstofverbrandingsmotor. De trucks met waterstofverbrandingsmotor vormen een aanvulling op Volvo’s aanbod van andere alternatieven, zoals batterij-elektrische trucks, elektrische trucks op brandstofcellen en trucks die rijden op hernieuwbare brandstoffen, zoals biogas en HVO. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

    “Trucks waarbij de traditionele verbrandingsmotor blijft bestaan, maar op groene waterstof rijden, zullen dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als onze dieseltrucks. Maar dan met potentieel net zero CO2-uitstoot whell-to-wheel. Ze zullen een waardevolle aanvulling vormen op onze batterij-elektrische trucks, die al enkele jaren op de markt zijn”, zegt Jan Hjelmgren, Hoofd Product Management en Kwaliteit bij Volvo Trucks.

    Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren zullen uitgerust zijn met High Pressure Direct Injection (HPDI). Dit is een technologie waarbij een kleine hoeveelheid ontstekingsbrandstof wordt gebruikt, om compressieontsteking mogelijk te maken op het moment dat waterstof onder hoge druk wordt ingespoten. Het levert onder andere een hogere energie-efficiëntie op, met een lager brandstofverbruik en een hoger motorvermogen en koppel. Het is verglijkbaar met de bewezen betrouwbare techniek die Volvo sinds 2017 toepast op de (Bio-)LNG-motoren.

    Volvo-trucks met waterstofverbrandingsmotoren kennen een zeer lage CO2-uitstoot en kunnen worden gecategoriseerd als een ‘Zero Emission Vehicle’ (ZEV) onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.

    “Het is duidelijk dat verschillende soorten technologie nodig zijn om de uitstoot in het wegtransport drastisch te verlagen. Als wereldwijde vrachtwagenfabrikant ondersteunen wij onze klanten door verschillende oplossingen aan te bieden. Klanten kunnen hun alternatief kiezen op basis van de inzet, de beschikbare infrastructuur en de prijzen van (groene) brandstof en energie,” zegt Jan Hjelmgren.

    Volvo Group heeft een overeenkomst getekend met Westport Fuel Systems om een joint venture op te richten, om de HPDI-technologie verder te ontwikkelen. De joint venture zal, na formele goedkeuring, naar verwachting operationeel worden in het tweede kwartaal van 2024.

    Feiten

  • Een waterstofverbrandingsmotor staat ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine).
  • Volvo-trucks op waterstof zullen in verschillende configuraties leverbaar worden en hebben een actieradius die voldoende is voor veel uiteenlopende inzetten.
  • Trucks met waterstofverbrandingsmotoren stoten nagenoeg geen CO2 uit. Hoewel bij waterstofverbranding nog zeer kleine hoeveelheden stikstofoxiden en roetdeeltjes vrijkomen, kunnen deze trucks gecategoriseerd worden als ‘Zero Emission Vehicles’ onder de overeengekomen nieuwe CO2-emissienormen van de EU.
  • Waterstof kan ook worden gebruikt om elektrische vrachtwagens met brandstofcellen (fuel cell) aan te drijven, waarbij elektriciteit aan boord van de vrachtwagen wordt geproduceerd. Elektrische vrachtwagens met brandstofcellen stoten geen uitlaatgassen uit, alleen waterdamp. Volvo Trucks werkt ook aan de ontwikkeling van trucks voorzien van deze technologie.

  • Hankook Tire Europe:
    HANKOOK COMPETITION to race ADAC RAVENOL 24H Nürburgring
    HANKOOK COMPETITION, a Korean premier motorsports team sponsored by Hankook, will compete in the ADAC RAVENOL 24H Nürburgring, taking place in the Eifel (Germany) from 30 May to 2 June.

    The 24-hour race on the legendary Nordschleife has a rich history spanning over 50 years and counts as one of the most notorious endurance races in the world. With an anticipated 200,000 passionate spectators, 130 racing cars – including Ferrari 296 GT3, Mercedes-AMG GT3, Lamborghini Huracán GT3 EVO2, Audi R8 LMS GT EVO2 as well as Porsche 992 GT3 and SPX – will battle it out for 24 hours under extremely demanding driving conditions.

    The Nürburgring, often referred to as “Green Hell”, is characterised by a 300-metre elevation change and 73 bends on the 25.4 kilometres track, features that make the circuit a challenge for cars and drivers alike.

    HANKOOK COMPETITION’s top drivers, including Steven Cho, Recardo Bruins and Jong-Kyum Kim, will be competing for victory in their class this year. The Porsche 992 SPX will be equipped with Hankook’s Ventus racing tyres, developed using the company’s top-notch motorsports technology. The racing tyres are noted for their outstanding grip, top handling performance and excellent durability to reliably support the vehicle’s explosive performance.

    Celebrating its 15th anniversary this year, HANKOOK COMPETITION has established itself as Korea’s leading motorsports team. Over the past nine years since 2014, the team has won seven championships overall in the Super 6000 Class, Korea’s top motorsports racing series. In 2022, the team made history by winning the Driver’s and Team Championship in this class, marking a milestone in the history of Korean motorsports.

    HANKOOK COMPETITION has also competing with the best on the international stage. In 2020, the team raced the Dubai 24H of the 24H Series powered by Hankook. The team won the international race in its first year of entry and reaffirmed its potential by winning its class at the Barcelona 24H in 2022.

    In 2023, the team participated in 24H Series European Championships and won three titles – the GT4 Class, GT Trophy, and GT Driver Championship – proving the excellence of Korea’s tyre technology and motorsports skills. Only recently, Jong-Kyum Kim participated in the 2024 O-NE Super Race Championship and ranked first in the GT4 class. He is now eyeing both the Korean and international championship trophies.

    Under the leadership of Hyunbum Cho, Chairman of Hankook & Company Group, the company has been actively investing in motorsports. Through targeted marketing efforts, Hankook has enhanced its premium brand image globally and developed high-performance tyres using data from motorsports and showcasing top-tier technology and quality.

    The company provides racing tyres to approx. 70 top-tier racing series worldwide, including the all-electric ABB FIA Formula E World Championship, and the prestigious 24H Series powered by Hankook.



    InterClassics Maastricht:
    Bezoekers krijgen regie over 30e editie InterClassics Maastricht
    De oldtimerbeurs viert haar 30 jarig jubileum en stelt de bezoeker centraal. Het publiek bepaalt middels twee stemmomenten welke auto’s worden gepresenteerd op de expositie ’30 jaar InterClassics Maastricht’ die van 16 t/m 19 januari 2025 in MECC Maastricht plaatsvindt. De mooiste bezoekersverhalen worden gedeeld bij de auto’s en de meest gekozen auto wordt de nieuwe postercar.

    Van donderdag 16 tot en met zondag 19 januari 2025 is MECC Maastricht voor de 30e editie hét internationale trefpunt voor liefhebbers van oldtimers, youngtimers en supercars. InterClassics viert het 30-jarige jubileum samen met haar fans. De organisatie nodigt bezoekers uit om te stemmen op hun favoriete auto’s uit 30 jaar InterClassics Maastricht. In twee stemronden kan men kiezen uit meer dan 100 exclusieve oldtimers en supercars. Aan de hand van deze stemming wordt de auto op de poster bepaald, die speciaal voor deze editie in een Maastrichtse setting is geplaatst. Op de beursvloer krijgt het thema vorm door de mooiste motivaties bij de diverse auto’s te presenteren.

    De populaire verkoopbeurs voor ‘collectible cars’ en automobilia wordt sinds 2003 omlijst door een thema en heeft in de afgelopen edities tientallen thema’s laten passeren, onder meer: “70 Jaar Ferrari”, “125 jaar Mercedes-Benz”, “Dutch Grand Prix Classics” en vele andere. Middels twee stemmomenten krijgt de bezoeker de regie over de autoselectie, deze zijn afkomstig uit alle voorgaande thema’s. Enkele bijzondere auto’s in de eerste stemronde zijn de Le Mans winnende Jaguar D-Type en Alfa Romeo T33/TT/3 van Jacky Ickx. Aan de liefhebbers van moderne auto’s wordt ook gedacht: onder meer de hyperexclusieve Aston Martin Victor en Bugatti Chiron staan in de shortlist. Over een maand volgt de tweede stemronde. Bovendien wordt aan de hand van beide stemrondes de auto op de poster bepaald. Hierop is de (nog afgedekte) auto ingetekend op het kenmerkende Vrijthof in Maastricht. Na de zomervakantie wordt de definitieve poster mét winnende auto bekendgemaakt.

    Beursmanager Erik Panis beschrijft het thema als volgt:
    “Het succes van 30 jaar InterClassics Maastricht hebben wij te danken aan de bezoekers. Speciaal om de binding met onze achterban te benadrukken is dit thema opgezet. Wij zien het zelf als een bedankje richting hen en hopen dat we door al dat moois een kort moment van keuzestress kunnen veroorzaken. Een soort Top 2000 van de oldtimers!”

    Het verhaal maakt de auto
    Dat een auto meer is dan een verzameling onderdelen is voor de InterClassics-bezoeker niet nieuw. Daarom dat de organisatie benieuwd is naar de verhalen áchter de auto’s. Bij het invullen van ieders stem wordt gevraagd welke auto specifiek een blijvende indruk op de bezoeker heeft achtergelaten en bovenal: waarom? InterClassics is opzoek naar de mooiste anekdotes, herinneringen en verhalen van die ene speciale auto. De mooiste verhalen worden gedeeld op de expositie ’30 jaar InterClassics Maastricht’. Bovendien maken de leukste inzendingen kans op gratis tickets, rondleidingen én de hoofdprijs: toegang tot de InterClassics Preview Night! Een sterrendiner op de vooravond (15 januari 2025) van InterClassics die plaatsvindt tússen de auto’s van de thema expositie!

    Vrije keuze: droomauto
    Een jubileum draait volgens InterClassics niet enkel om terugblikken. De wereld van de classics- en supercars staat namelijk allerminst stil. Daarom geeft InterClassics iedereen de kans om zijn of haar ultieme droomauto in te sturen. Klassiek, modern, fluisterstil of juist oorverdovend: alles is mogelijk. InterClassics zal haar netwerk van gerenommeerde musea en internationale (privé)collecties raadplegen om de top 3 meest gevraagde auto’s in Maastricht te presenteren. Op die manier zal de organisatie een nooit eerder vertoonde line-up te exposeren.

    FIVA lidmaatschap
    Om het jubileum kracht bij te zetten heeft InterClassics zich aangesloten bij de FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens). Deze non-profit organisatie is in 1966 opgericht om het behoud en de promotie van historische auto’s te bewerkstelligen. De FIVA is tevens een raadgevende partner van UNESCO en vertegenwoordigt het werelderfgoed van de automobielindustrie en de daaraan gerelateerde cultuur.

    InterClassics Maastricht vindt plaats van donderdag 16 tot en met zondag 19 januari 2025 in MECC Maastricht. De klassieke autobeurs trekt traditiegetrouw meer dan 35.000 kopers en liefhebbers. Entreekaarten zijn online met korting te koop: Online prijs volwassenen € 22,00 t.o.v. dagkassa prijs volwassenen € 25,-. Kinderen tot 8 jaar zijn gratis. Kinderen van 8 tot 15 jaar betalen € 12,50 aan de dagkassa.

    Im Vorfeld des F1™ Grand Prix in Monaco präsentiert Mercedes-AMG das Concept Mercedes-AMG PureSpeed. Das Konzeptfahrzeug gibt einen Ausblick auf das erste Modell der stark limitierten Mercedes Benz Mythos-Serie.
    In the run-up to the F1™ Grand Prix in Monaco, Mercedes-AMG is presenting the Mercedes-AMG PureSpeed concept. The concept car provides a preview of the first model in the highly limited Mercedes-Benz Mythos series.


    Im Vorfeld des F1™ Grand Prix in Monaco präsentiert Mercedes-AMG das Concept Mercedes-AMG PureSpeed. Das Konzeptfahrzeug gibt einen Ausblick auf das erste Modell der stark limitierten Mercedes Benz Mythos-Serie.
    In the run-up to the F1™ Grand Prix in Monaco, Mercedes-AMG is presenting the Mercedes-AMG PureSpeed concept. The concept car provides a preview of the first model in the highly limited Mercedes-Benz Mythos series.


    2024 / Concept Mercedes-AMG PureSpeed / Exterieurfarbe Le Mans Rot & graphitgrau Metallic
    2024 / Concept Mercedes-AMG PureSpeed / exterieur color Le Mans red & graphitgrey metallic


    Mercedes-Benz Group AG:
    Concept Mercedes-AMG PureSpeed – expressive concept car gives a look at the first model in the Mythos series
    Exciting, energising and breathtaking – the Mercedes‑AMG PureSpeed concept is the highlight in the run-up to the Formula 1™ Monaco Grand Prix. The radical design of a completely open, two-seater performance car without a roof or windscreen is a tribute to motor racing. The concept car provides a preview of the first model in the highly limited Mercedes-Benz Mythos series. The world premiere of the Concept Mercedes‑AMG PureSpeed took place in an exclusive setting on the sidelines of the Formula 1™ Monaco Grand Prix. The vehicle was unveiled on a floating pontoon in the harbour of the principality and also impressed Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team racing drivers Lewis Hamilton and George Russell.

    “The Concept Mercedes-AMG PureSpeed offers a glimpse of what is probably the most direct way to experience performance and driving pleasure. Radically open, neither a roof nor the windscreen separate the two passengers from the elements. You can experience light, air and passion unfiltered with all your senses. As the concept of our first Mythos vehicle, it embodies the highest level of exclusivity. Design elements such as the HALO also create a Formula 1 feeling. There is therefore no better place for its world premiere than Monaco.”
    Michael Schiebe, Chairman of the Board of Management of Mercedes-AMG GmbH and Head of the Mercedes-Benz G-Class & Mercedes Maybach divisions

    The Concept Mercedes‑AMG PureSpeed celebrates the unique tradition of Mercedes‑Benz with pure and uncompromising race-car design, innovative materials and modern technology. The strictly limited series of 250 units will only be available to the most dedicated Mercedes‑Benz enthusiasts and collectors. Inspired by legendary race cars, the combination of unrivalled racing aesthetics and highly dynamic performance makes the Concept Mercedes‑AMG PureSpeed a unique driving machine for connoisseurs. It embodies the “pinnacle of exclusivity” from Mercedes-Benz in the top segment.

    HALO system instead of A-pillar
    One highlight is the HALO system which replaces the conventional A-pillar on the vehicle. This element is a direct derivative of the premier class of motorsport and has been part of every Formula 1™ vehicle since 2018. It protects the driver’s head in the event of an accident. The name HALO describes its shape. As in Formula 1™, the safety system in the Concept Mercedes‑AMG PureSpeed consists of a bracket that is connected to the body of the vehicle. This aerodynamically optimised component serves to protect the occupants, just as in Formula 1™. Included are two aerodynamically optimised helmets specially designed and manufactured for the Concept Mercedes‑AMG PureSpeed. The field of vision as in Formula 1™ thus becomes a reality for two people. Neither roof, windscreen nor side windows separate them from their surroundings. The interior adds further highlights, with its unique colour and equipment concept as well as a custom clock designed by IWC Schaffhausen on the dashboard.

    Design inspired by the Mercedes-AMG ONE hypercar
    The Mercedes‑AMG PureSpeed concept is a true performance car with an extremely low silhouette. Many design features were inspired by the Mercedes‑AMG ONE hypercar – technical, sharply cut visible carbon fibre parts in the lower section of the vehicle provide a strong contrast to the sensual, rounded shapes of the upper part of the vehicle.

    The design of the wheels is characterised by the unique carbon fibre cladding on the front and rear wheel covers. The rear wheel covers are completely closed to improve aerodynamics. The front wheel covers are open to optimise airflow at the front end for brake cooling and downforce.

    Typical of a sports car are the long bonnet and the very low front end with a pronounced “shark nose”. The front design is similar to the Mercedes‑AMG ONE with a wide lower air intake with AMG lettering and a dark, chrome-plated Mercedes star on the soft nose. Added to this is the aerodynamically optimised, sportive bonnet with an additional air outlet. Small, transparent deflectors at the front and sides direct the wind over the cockpit.

    The design team’s precision work can also be seen in the side-sill panelling with aero flics. The muscular shoulders above the wide-track rear wheels merge into the elegant boot lid and the width-emphasising rear apron.

    Homage to legendary Mercedes models
    Many other design details also pay homage to motorsport. The two flying buttresses behind the seats are reminiscent of legendary racing cars such as the 300 SLR, in which Stirling Moss and Denis Jenkinson won the 1955 Mille Miglia in Italy – with a record average speed of an incredible 157 km/h on public roads.

    The eye-catching paintwork – in a colour gradient from Le Mans red to graphite grey with a black AMG pattern – alludes to the colour scheme of the victorious Mercedes car at the 1924 Targa Florio race in Sicily. It was painted red, which was typically reserved for Italian vehicles. German race cars were traditionally painted white at the time. The red paint was meant to deter local fans from impeding the car’s progress in the race. The coup worked. After 6:32:37.4 hours and a race distance of 432 kilometers, the victorious Mercedes 2-litre race car with the number 10 crossed the finish line in first place with Christian Werner behind the wheel. The number 10 can also be found on the front wings of the Concept Mercedes‑AMG PureSpeed and refers to that Targa Florio victory 100 years ago.


    Met Marijke van der Wal was ik voor een toekomstig artikel in gesprek over haar eerste auto, een Lada Samara. Die ze op mijn advies had gekocht, ze is gelukkig niet boos op me, en mist de auto nog steeds. Ze vertelde me dat ze in Sint Petersburg ook Samara’s had gezien, dat is niet heel opvallend, wel dat de politie ze nog steeds gebruikt! De foto die ze stuurde toont zowaar een Lada Diva, de sedan-variant van de Samara. Maar, omdat het in Rusland zelf is, is het geen Lada (wat immers de exportnaam is), maar een VAZ-21099. Erg gaaf!!

    Reageer

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *