Booij Twello uit het archief van Marco Havers

Scania 113Door de jaren heen dat ik (Marco Havers, red.) heel erg actief was met vrachtwagenfotografie heb ik ook enkele trucks van de firma Booij uit Twello op de foto gezet. Helaas bestaat het bedrijf Booij niet meer. De familie Booij verkocht het bedrijf begin jaren ’90 aan het Duitse RSB Logistic dat jaren later weer opging in het huidige HSF Logistics.
Scania 82
Het bedrijf was in 1913 opgericht door Evert Booij senior. Hij nam een bodedienst over van weduwe Wichman. Reed hij eerst met een hondenkar en later met paard en wagen, pas in 1953 kwam de eerste vrachtwagen in het bedrijf. Tot 1962 werden zelfs nog de besteldiensten met paard en wagen en de bakfiets gedaan.
Scania 112
In Twello en omgeving was de vlees- en vleeswarenfabrieken goed vertegenwoordigd. Er kwamen vragen vanuit deze industrie naar koelwagens voor het vervoer van vlees. Ook het vervoer van hangend vlees. Booij is zich gaan specialiseren naar dit type transport. Daarom werd goed materiaal aangeschaft en kocht men trucks van het merk Scania. In 1965 kwam de eerste in het bedrijf en in 1992 kwam de 150e in het bedrijf.
Scania 113
Werd het transport eerst alleen in Nederland gedaan, later reed men ook naar het buitenland. Was het bedrijf vroeger gevestigd in Twello later verhuisde men naar Apeldoorn. Booij-Twello reed voor grote opdrachtgevers zoals Coveco, Kips, Friki, Gosschalk, maar ook voor Coberco en ijs van Davino. Booij Twello reed door geheel Europa maar was vooral gespecialiseerd op het vervoer van en naar Frankrijk. In dit land werd veel als retourvracht terug geladen bij Bonduelle.
Scania 113
Nadat het dus aan RSB logiscs is verkocht is het later opgegaan in het bedrijf HSF logistics (redactionele update 2021: dat is nu van het Deense DFDS). HSF logistics is een specialist in geconditioneerd vervoer in de voedingsmiddelenbranche. Ook heeft het bedrijf (gekoelde)op- en overslagmogelijkheden, emballageverhuur en emballagereiniging. Zij vervoeren door geheel Europa en hebben in vele landen ook op- en overslag en kantoren.
Scania 112Scania 113Scania 113
Tekst en foto’s: Marco Havers.

2 Comments

  1. Pascal 24 maart 2018 Reply
    • Alex Miedema 25 maart 2018 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *