Presentatie Dakar Team Holland

Het Dakarteam Holland van Marcel Schoo is helemaal klaar voor de 2013 editie van Le Dakar. Met een gloednieuwe en unieke Tatra-rallytruck zal het team deelnemen aan de meest prestigieuze en uitdagende rally ter wereld. Vandaag was de perspresentatie bij Hotel van der Valk in Wolvega.

Comeback
Dakarteam Holland zet dit jaar een splinternieuwe rallytruck in voor de rally. Twee jaar geleden reed het team de rally met een Ginaf rallytruck maar dat avontuur strandde vanwege medische redenen. De truck werd van de hand gedaan en even zag het er naar uit dat Marcel voor een rallyauto zou gaan als hij weer aan een Dakar mee zou gaan doen.

Toch een truck
Toch kruipt ook bij Schoo het bloed waar het niet gaan kan, en uiteindelijk werd het toch weer een truck. Marcel Schoo: “Wij hebben in de afgelopen rally’s veel geleerd en voor mij werd één ding duidelijk; als we weer gaan dan met het beste materiaal wat je kunt kopen. We kwamen toen in contact met Tatra en dat was altijd al een bijzonder goede rallytruck. Toen het nieuws kwam dat ze gebruik gingen maken van DAF-cabines en motoren zag ik het meteen zitten. Een Tatra met MX-motor en DAF-cabine, dat moest het worden. Tatra was al snel enthousiast over onze plannen en al snel hierop hebben we twee trucks besteld. Te weten twee Tatra Phoenix-trucks. Een 6×6 met aanhangwagen als assistentie truck en de 4×4 rallytruck. Beide trucks zijn dus splinternieuw en voorzien van DAF-motoren en -cabines en de bekende ZF-versnellingsbak. Het unieke zit hem er in dat dit de allereerste rallytruck van Tatra is die gebouwd is op basis van de Phoenix. Zelf rijden de Tsjechen dit jaar nog gewoon met de oude modellen.”

Koker
De-Tatra trucks staan al jaren bekend om hun bijzondere chassislayout. Het Tsjechische merk maakt als enige af-fabriek gebruik van onafhankelijke wielophanging waarbij de hele aandrijflijn in een centrale koker is ondergebracht. Dat zorgt voor een optimale bescherming van de aandrijflijn en voor een bijzonder laag zwaartepunt. Verder is het veerkarakter van de onafhankelijke wielophanging uniek, vooral nu er luchtvering wordt toegepast. Voor Marcel was het rijden met de Phoenix dan ook een hele nieuwe ervaring. Marcel: “Dit rijdt echt als een rallyauto. Op een piste met veel hobbels en stenen reed een bladgeveerde Liaz-rallytruck 70 waar wij gewoon met 120 overheen gingen. De wegligging is formidabel met deze wielophanging in combinatie met luchtvering. De nieuwe rallytruck is ook een meter korter dan de Ginaf maar de wielbasis is dezelfde. We hebben veel minder voor- en achteroverbouw en dat scheelt enorm in de duinen. Het belangrijkste is echter het lage zwaartepunt, de uitstekende gewichtsverdeling en de unieke wielophanging. De truck is alleen al 33 cm lager dan de Ginaf en daarbij ligt het zwaartepunt ook nog eens lager. Het verschil bleek meteen tijdens de testen die we gedaan hebben.”

Testwerk
Tijdens meer dan zeshonderd kilometer zwaar testwerk in Tsjechië was het team diep onder de indruk van de kwaliteiten van de Tatra. Jaap de Wit, monteur in de rallytruck: “Dit rijdt echt veel comfortabeler dan wij gewend zijn, maar dan met een stabiliteit die een stuk hoger ligt. De Tatra komt zeer betrouwbaar op mij over. Neem alleen al het bandenaflaatsysteem. Dat wordt niet met een computer geregeld maar gewoon met kraantjes die naast mijn stoel zijn aangebracht. Heel eenvoudig maar uiterst doeltreffend en solide. Tijdens het testwerk is de gereedschapskist eigenlijk niet open geweest. We hebben alleen wat afstellingen aan de Reiger-dempers uitgeprobeerd en er waren wat kleinigheidjes.”

Uitrijden
Voor de service kan het team in het bivak terugvallen op de eigen 6×6 maar op de piste is er geen snelle assistentie zoals de grote teams dat hebben. Marcel: “Echte snelle assistentie is het niet, maar wij hebben afspraken met de andere Tatra-rijders gemaakt. Als één van ons een stilgevallen Tatra-truck ziet dan helpen we elkaar. Dat wil niet zeggen dat we urenlang gaan sleutelen of iemand kilometers lang voortslepen, maar even een handje helpen of iemand uit een kuil trekken is wel de bedoeling. Op die manier is het ook voor ons als kleinere teams goed te doen verwacht ik.”

Goed Doel
Dit jaar heeft Dakarteam Holland ook een goed doel op de rallytruck staan om deze te promoten. Dit doel heet Racing Against Cancer. Het waarom is heel simpel, de ziekte kanker is heel dicht bij het team gekomen en vond Marcel het niet meer dan gewoon om hier iets mee te doen. Jaap de Wit is namelijk dit jaar aan de ziekte geopereerd en ook de huidige eigenaar van de oude truck van het team heeft met deze verschrikkelijke ziekte te maken. De organisatie van Racing Against Cancer organiseert onder andere een paar keer per jaar met raceauto’s op een circuit rijden of echt “off-road” rijden met Dakar-auto’s danwel Dakar-trucks. Er rijden dan met deze voertuigen kinderen mee welke deze verschrikkelijke ziekte hebben en op zo’n dag dit even kunnen vergeten.

Team
Dakarteam Holland is voor de 2013 editie van Le Dakar uitgebreid met Pierre Blom. Deze ervaren Dakar veteraan bestuurt de 6×6 servicetruck en daarnaast is hij ‘regelneef’ tijdens de rally. Blom zat onder meer in team Dakarsport en reed met McRea rallywagens de rally. Verder is het team ongewijzigd. Marcel Schoo rijdt de rallytruck, bijgestaan door de ervaren navigator Michel van Herpen en monteur Jaap de Wit. In de 6×6 servicetruck zitten naast Pierre Blom monteurs Pier Stuursma en Coen Bakkenes. Voor het team is het komende jaar vooral het uitrijden van de rally de grote uitdaging: Marcel: “We rijden met compleet nieuw materiaal en dat willen we vooral heel houden. De Tatra heeft beslist de capaciteit om mee te doen met de grote jongens maar dit jaar willen we op zeker spelen. Ik zie dit als een project van minstens twee jaar. Eerst aankomen en ervaring opdoen met de Tatra en kijken waar we toe in staat zijn en dan volgend jaar knallen.”


Marcel Schoo


Pièrre Blom

Meer foto’s vind je in het topic van het team in het Dakar Forum op BuzzyBeeForum, waar je komt door hier te klikken.

One Response

  1. philip 10 november 2012 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *