IAA Hannover 2012

Van 20 tot en met 27 september jongstleden was de IAA in Hannover, de grootste bedrijfswagenbeurs ter wereld. Ik was er… 18 en 19 september…. Het leek me wel interessant om behalve op de 19e naar de persdag te gaan, de 18e ook al bij de opbouw te kijken. Hieronder een paar van de interessantste voertuigen die ik er aan trof. Een compleet verslag kunnen jullie, zoals jullie van me gewend zijn, op BuzzyBee vinden, om precies te zijn hier.


CAMC had dezelfde twee trucks als twee jaar terug meegenomen. Qua design vind ik hem wel wat weg hebben van de nieuwe Volvo FH. Waar vroeger de Chinezen Europese designs kopieerden, lijkt het nu steeds vaker andersom te gebeuren?


Road Ranger maakt opbouwen voor pick ups, van camper tot mobiele werkplaats.


Ford bestelwagens worden nu in de hele wereld gelijk. Dit is de nieuwe generatie Transit in een hulpverleners-jasje.


En zijn zware broer, die een iets meer Amerikaans uiterlijk heeft.


De Ford Ranger is in Nederland nooit een groot succes geweest, maar in vele andere landen zijn ze waarschijnlijk erg blij dat deze ook flink is opgefrist.


MAN wilde de Indische markt samen met Force, het vroegere Bajaj Tempo, veroveren. De samenwerking is inmiddels gestopt, nu bouwt MAN de CLA zelf voor de markten waar men behoefte heeft aan wat minder technsich complexe voertuigen.


Wat voor de Europese markt interessanter is, zijn de Euro 6 motoren, met bijbehorende frisse snoet voor de TG-reeks.


De Iveco Leoncino konden we vorig jaar ook al bewonderen. Dit is een product van NAVECO, simpel gezegd de Chinese afdeling van het Italiaanse concern. Met dit type richt men zich met name op de Afrikaanse markt.


Ook bij Iveco gaat de komst van de Euro 6 motoren samen met een kleine facelift voor de Stralis en Trakker reeks.


De Kamag Wiesel, met Mercedes-Benz Atego cabine, is zowel geschikt voor het verplaatsen van wissellaadbakken als voor gebruik als terminaltrekker.


Göppel is vooral bekend van de bus-aanhangwagens. Op het buitenterrein stond deze dubbelgelede bus van hen.


De Mercedes-Benz Antos, de opvolger van een deel van de Axor reeks, werd voor het eerst aan het publiek getoond. Bij diverse opbouwers was de truck te bewonderen, een slimme zet ven de marketing-afdeling van Daimler.


De bijzonderste truck in de oldtimerhal was helaas compleet ingebouwd. Want wanneer zie je nu een Vomag?


De wereldprimeur van de DAF XF. Toch wel een tegenvaller dat men wederom terug is gevallen op de aloude Cabtec (Pegas Troner) cabine uit 1986…


Bij Volvo was het grote nieuws uiteraard de nieuwe FH serie.


Iveco had een truck van haar dochterbedrijf Astra meegenomen. Sinds de huidige generatie is men helaas van de eigen cabine’s afgestapt, in de basis is deze nu hetzelfde als die van Iveco. Gelukkig wel met een geheel eigen smoel!


Mercedes-Benz haar interpretatie van de Renault Kangoo heet Citan. Was de aanwezigheid van deze nieuwe compacte besteller de reden van de afwezigheid van Renault (de personenwagenafdeling) en Dacia?


Bij Unimog werkt men hard aan de volgende generatie. Zij die hier op gaan lijken?


Ginaf is na haar faillisement door het Chinese CHTC overgenomen. Deze wil de merknaam van Ginaf gebruiken om haar bussen in Europa te verkopen.


De toekomsttruck die MAN twee jaar terug al toonde heeft er nu een toekomstoplegger van Krone achter hangen.


Ben Pon kreeg inspiratie voor het ontwerp van de Volkswagen Transporter toen hij dit transportvoertuig op basis van de kever zag rijden in de fabriek in Wolfsburg, voor het interne transport aldaar.


Het Tsjechische Avia is tegenwoordig, net als onder andere Volgabus en Optare, een dochter van het Indische Ashok Leyland. De dubbele cabine ging in Hannover in primeur.


Paul is het bekendst van het ombouwen van Mercedes-Benz Actrossen tot veelassers, maar men maakt ook eigen creaties, zoals deze oilfield truck. De cabine is wel afkomstig van de Actros.


Na verschillende geflopte samenwerkingen probeert Daimler het nu zelf op de Indische markt met het merk BharatBenz.


Van de Mercedes-Benz Zetros rijd er in Nederland voor zover ik weet slechts één exemplaar rond. Deze heeft een brandweeropbouw van Rosenbauer.


De Braziliaanse bedrijfswagen-afdeling van Volkswagen valt tegenwoordig onder MAN, wat op haar beurt weer (net als Scania overigens) onder VAG valt. Derhalve was de Volkswagen Constellation te bewonderen op de stand van MAN Latin America.


Een toekomstvisie van Volkswagen, de eT!


Oberaigner bouwt vooral voertuigen om naar 4×4, maar de Mercedes-Benz Spinter is zelfs als 6×6 verkrijgbaar.


Voor mij was de grootste verrassing de aanwezigheid van het Servische FAP. Men gebruikt nog steeds de cabinevan de Mercedes-Benz NG, maar daar ligt tegenwoordig wel een Euro 5 motor onder! Erg bijzonder.

Zoals eerder gemeld, voor de rest van de foto’s kun je kijken op http://buzzybeeforum.nl/viewtopic.php?f=120&t=38723, want er waren nog VEEL meer primeurs en interessante voertuigen!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *