Een bedrijf met een groot en gevarieerd wagenpark is Arriva. Nu ben ik niet een typische busfotograaf, die vol enthousiasme alle busnummers uit zijn hoofd weet, maar ik vind het wel gewoon leuk om naar te kijken en er foto’s van de maken. Hierbij een paar voorbeelden.
Het begin van Arriva in Nederland was in het noorden, waar VEONN over werd genomen. Arriva introduceerde de Engelse bus in Nederland. Vooral de Dennis was niet bepaald populair bij de passagiers…
Citroën Nemo
In Leeuwarden rijden Irisbussen op aardgas op de stadsdienst.
15-meter VDL Citea voor de dienst op lijn 66, die voorheen door een gelede bus uit werd gevoerd.
Volkswagen Crafter van afdeling infrabeheer
Waar de Britse Dennis bussen nu afgevoerd worden moeten de door Wright gebouwde exemplaren schijnbaar nog even mee.
Mercedes-Benz Integro als Q-Liner
Arriva is ook op het spoor aanwezig. In Noord Nederland met de Spurt treinstellen.
De nieuwste generatie Mercedes-Benz Intouro voor de Q-Liner-diensten.
12-meter VDL Citea is de nieuwe standaardbus voor Fryslân
Gelede Mercedes-Benz Citaro
Irisbus op diesel
De korte versie van de VDL Amabassador is vreemd genoeg (nog?) niet gefacelift naar Citea.
Gelede Scania
De touringcar afdleing van Arriva heet Arriva Touring (je verwacht het niet…). Uiteraard verzorgt Arriva als sponsor ook het vervoer voor voetbalclub SC Heerenveen.
Arriva vind je niet alleen in Engeland en Nederland. Op Malta rijd men met King Long bussen.
Touring heeft nog steeds een aantal Berkhofs van Duvedec ontwerp in dienst, bijvoorbeeld voor pendelvervoer bij grote evenementen, of vervangend vervoer als er geen treinen rijdne.
Taxi Centrale Renesse (TCR) rijdt veel voor Arriva, onder andere met deze Mercedes-Benz Vito…
…en een hele reeks Mercedes-Benz Integro’s.
Lijkt op wat we in Nederland hebben: een Alexander in York. (Dennis en Alexander zijn tegenwoordig gefuseerd overigens)
Dubbeldekkers in het OV kennen we in Nederland alleen op het spoor. In York doen een aantal van deze dubbeldeks Wrights dienst.
In Tsjechië is Arriva door overnames ook één van de grotere spelers op de markt geworden. Deze oudere Karosa komt uit de boedel van één van de overgenomen bedrijven.
Bluecoach Rošero First Electric op Busworld in Kortrijk
Tot voor kort de standaardbus in Nederland, de VDL Berkhof Ambassador.
De laatste Den Oudstens zijn helaas al weer een tijdje buiten dienst.
Volkswagen LT als flexbus voor De Marne
Toen het spoor tussen Harlingen en Harlingen-Haven opengebroken was reden daar tijdelijk twee als trein bestickerde bussen, namelijk een gelede Mercedes-Benz…
…en een Berkhof.
Mercedes-Benz Citaro in de Brabantse kleuren.
Iveco Daily van de technische afdeling
Uit de tijd dat Den Oudstens nog heel gewoon waren…
Dennis met reclame voor de Leeuwarder Courant.
Temsa Avenue
Vanuit Zoutkamp reden in het verleden een hele serie Volvo’s.
Scania in Waterland
Uitegrangeerd bij de sloper
Op het circuit
Ik heb nog veel meer foto’s, met name uit de beginperiode van Arriva in Nederland. Ik hoor het wel als er interesse is voor een deel II van deze blog?
Hallo Alex,
Hele mooie foto’s heb je van de Arriva bussen hier.
Ik ben erg benieuwd naar de andere serie foto’s van je.
Met vriendelijke groet,
Eddy
Hoi Alex,
Ik ben sinds 2018 met pensioen, en vanaf 1976 Buschauffeur geweest stalling Alphen ad Rijn
Hartstikke leuk, ben heel benieuwd naar deel 2,