Porsche Centrum Twente laat oude, maar prachtige tijden herleven met de introductie van een nieuwe Porsche 911 Carrera 4S in politie-striping. Met deze speciale, one-off politie-uitvoering zet Porsche Centrum Twente het 50-jarig bestaan van de 911 extra luister bij en blikt de Porsche-distributeur uit Enter terug op de oorspronkelijke 911 in politietrim waarmee de Rijkspolitie in de tweede helft van de vorige eeuw ’s lands heren wegen domineerde.
De aanblik van een Porsche 911 in politie-uitvoering in de binnenspiegel boezemde in de jaren ’60, ’70, ’80 en zelfs de beginjaren ’90 van de vorige eeuw bij menigeen ontzag in. Wanneer die 911’s het in die jaren op je gemunt hadden, was er geen ontkomen meer aan. Door die reputatie dwongen de Porsches 911 van de snelwegpolitie respect af, zoals de huidige 911 dat in zijn normale livery en in zijn 50ste jubileumjaar nog steeds doet. Voor Porsche Centrum Twente een goed moment om even stil te staan bij die glansrijke historie.
50 jaar Porsche 911 tekent ruim 50-jarige historie snelwegpolitie
Begin jaren ’60 van de vorige eeuw was de toenmalige AVD (Algemene Verkeersdienst) van de Rijkspolitie op zoek naar snelle, betrouwbare surveillancewagens. Na een evaluatie van diverse merken en modellen kwam de Porsche 356 B Cabriolet als beste uit de bus. De eerste twaalf modellen in politie-uitvoering kwamen in 1962 op de weg. De 356 werd in 1967 opgevolgd door de 912 Targa met zogenaamde softwindow (een uitritsbare achterruit). Nog geen twee jaar daarna volgden de 914-modellen met zescilindermotor. In deze periode werd er echter ook al getest met de politie-Porsche die de meeste bekendheid zou krijgen: de 911 Targa met – uiteraard – de fameuze zescilinder boxermotor, die weer werd opgevolgd door de 911 Cabriolet (type 964). Van 1962 tot en met 1994 hebben in totaal 509 politie-Porsches langs de Nederlandse (snelwegen) gesurveilleerd.
Porsche 911 Carrera 4S
De politie-911 van Porsche Centrum Twente, die een prachtig vervolg op die glansrijke geschiedenis had kunnen zijn, vormt een ode aan die periode in het jaar dat de 911 50 jaar bestaat en wordt door de Porsche-distributeur enkel voor promotiedoeleinden ingezet. Hij is gebaseerd op de nieuwe 911 Carrera 4S die sinds eind vorig jaar in Nederland leverbaar is. De Carrera 4S (294 kW/400 pk) is uitgerust met het Porsche Traction Management, waarbij actieve vierwielaandrijving een centrale rol speelt. Dit systeem zorgt onder alle omstandigheden voor optimale grip en stabiliteit. Daarbij is de dynamiek van uitzonderlijk hoog niveau – de intelligente vierwielaandrijving stuurt in principe zo veel mogelijk aandrijfkracht naar de achterwielen. De verdeling van de aandrijfkracht is zichtbaar te maken via de display van de boordcomputer.
De Porsche 911 4S is bij Porsche Centrum Twente (exclusief politie-striping) leverbaar vanaf € 136.500,-.
Porsche 911 bestaat 50 jaar
Al vijf decennia vormt de 911 de kern van het merk Porsche. Er zijn maar weinig auto’s ter wereld die kunnen terugblikken op zo’n lange traditie en continuïteit. Een auto die bij liefhebbers tot de verbeelding spreekt sinds zijn debuut in september 1963 als model 901 op de internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt. Met meer dan 820.000 gebouwde Porsches 911 is het de succesvolste sportwagen ter wereld. Als geen ander verenigt de auto schijnbare tegenstrijdigheden, zoals sportiviteit en alledaags gebruiksgemak, traditie en innovatie, exclusiviteit en sociale acceptatie en design en functionaliteit.
De Porsche 911 is niet alleen uitzonderlijk door de klassieke en unieke vormgeving, maar ook door de toonaangevende technologie. Veel van de in de 911 toegepaste ideeën vonden hun oorsprong op het circuit, waar de 911 zich de afgelopen 50 jaar heeft bewezen als een veelzijdige en verdienstelijke winnaarsauto. Meer dan twee derde van de 30.000 Porsche-overwinningen staat op naam van de 911.