De nieuwe zware Renault

Zojuist een blog over een Renault Premium geplaatst, en floeps, een paar minuten later een persbericht over de langverwachte opvolger (die ook de Magnum op gaat volgen) in de mailbox. De Midlum houd overigens de oude cabine, in lijn met de Volvo zusjes, maar wel met een mooi nieuw front. Hierbij het persbericht wat zojuist binnen kwam. Staat weinig nieuws in, maar een beetje teasen blijft leuk, en Renault weet dat, anders laat je niet al ver voor de introductie 300 trucks van de nieuwe generatie rondrijden:

Op 11 juni 2013 presenteert Renault Trucks in Lyon een volledig nieuw productgamma. De fabrikant heeft er alles aan gedaan om voertuigen met een zeer hoge betrouwbaarheid aan te bieden. De nieuwe vrachtwagens, met een efficiënt design en uitgerust met Euro VI motoren, werden gedurende zeven jaar onderworpen aan drastische kwaliteitstests. Dankzij computersimulaties, proefbanken, tests bij zowel klanten als op testbanken en vernieuwde productiemiddelen zijn deze trucks klaar voor levering met als enige doel om klanten te helpen hun kosten te beheersen. Met het nieuwe productgamma en met de steun van de Volvo Groep heeft Renault Trucks alles in handen wat nodig is om nieuwe klanten te winnen en het marktaandeel te vergroten.

Een expressief design
Het design van het nieuwe gamma van Renault Trucks staat in het teken van de efficiëntie. De designers hebben ervoor gekozen zich te richten op de rol van de vrachtwagen als hulpmiddel voor transporteurs, waarmee ze hun werk zo efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren. De nieuwe voertuigen beantwoorden aan deze verwachtingen. Brandstofbesparing was een belangrijke doelstelling vanaf het begin van het ontwerp. Zo werd er hard gewerkt aan de stroomlijning van het voertuig om de luchtpenetratie te optimaliseren.

Betrouwbare en krachtige Euro VI motoren
Renault Trucks heeft de nieuwe voertuigen uitgerust met Euro VI motoren. Om deze nieuwe motoren te ontwikkelen, heeft Renault Trucks zich gebaseerd op de Euro V motoren, bekend voor hun betrouwbaarheid en hun prestaties. Deze werden aangepast om te beantwoorden aan de Euro VI norm die op 1 januari 2014 van kracht wordt.

Tien miljoen kilometer afgelegd tijdens kwaliteitstests
Voor het ontwerp van de nieuwe vrachtwagens heeft Renault Trucks de strengste kwaliteitstests uit zijn geschiedenis uitgevoerd: sinds 2008 hebben driehonderd voertuigen tien miljoen kilometer afgelegd tijdens kwaliteitstests en werden vijf miljoen uren op testbanken doorgebracht, bij temperaturen van -40°C tot +60°C. Renault Trucks heeft bij het ontwerp eveneens gebruik gemaakt van computersimulaties. Dankzij deze simulaties konden er berekeningen worden gemaakt met betrekking tot alle onderdelen van de truck, in functie van het gebruik van het voertuig in reële bedrijfsomstandigheden of in extreme situaties. Deze middelen voldoen aan de beste normen van de auto-industrie en maken het mogelijk om alle technische specificaties te testen.

Renault Trucks heeft ervoor gekozen om nauw samen te werken met klanten. Vijftig internationale klanten hebben de voertuigen uitvoerig getest, zodat Renault Trucks zijn keuzes kon verfijnen, vanaf de eerste specificaties tot het testen van de voertuigen in reële bedrijfsomstandigheden. De testklanten hebben in totaal twee miljoen kilometer afgelegd.

Vernieuwde productiemiddelen
Er werd fors geïnvesteerd in productiemiddelen voor het nieuwe Renault Trucks gamma. In Lyon werd er een nieuwe uiterst krachtige perslijn geïnstalleerd voor de productie van de onderdelen van de nieuwe cabines. Blainville-sur-Orne heeft een nieuwe carrosserielijn en een nieuwe cabinebekledingslijn gekregen. En in Bourg-en-Bresse is sinds drie jaar een ontwikkelingslijn in werking gesteld die gebruikt wordt voor de nieuwe voertuigen.

De studiebureaus, de fabrieken, de product- en process engineering, en de after sales afdelingen werden vanaf het ontwerp van de voertuigen bij het proces betrokken.

In de fabrieken werken momenteel honderden personen uitsluitend aan het nieuwe gamma. Het productiesysteem werd volledig heringericht met kwaliteit als enige doel. Er werden ook nieuwe fabricageprocessen ingevoerd voor nog meer efficiëntie en veiligheid, met name op het vlak van ergonomie van de werkplekken.

De nieuwe voertuigen van Renault Trucks, die in het teken staan van rentabiliteit, betrouwbaarheid en trots, zullen op 11 juni 2013 in Lyon worden gepresenteerd.

De Volvo Groep, waar Renault Trucks deel van uitmaakt, heeft fors geïnvesteerd in het nieuwe gamma en in de productiemiddelen. De nieuwe organisatie zal de geografische dekking van Renault Trucks vergroten door op bepaalde markten het aantal verkoop- en servicepunten met 30% tot 40% te doen stijgen. Met het nieuwe productgamma en met de steun van de Volvo Groep heeft Renault Trucks alles in handen wat nodig is om nieuwe klanten te winnen en het marktaandeel te vergroten.

Kerncijfers nieuw gamma (Lange afstand, Bouw en Distributie):
– Er is 2 miljard euro geïnvesteerd
– Aan het project is 7 jaar gewerkt
– Er zijn 5.000 personen bij betrokken
– 50 internationale klanten werden vanaf het begin bij het project betrokken
– Er zijn reeds 500 voertuigen geproduceerd, waarvan 300 testvoertuigen
– Er werden 5 miljoen uren op testbanken doorgebracht
– En er werden 10 miljoen testkilometers afgelegd

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *