Volvo FM – Hooghiemstra

Het allereerste voertuig wat zich voor het BuzzyBee jubileum aanmeldde was de Volvo FM voor het verwijderen van wegmarkeringen van Hooghiemstra uit Uitwellingerga. Dit heeft er vooral mee te maken dat Hendrik Spoelhof, zoon van chauffeur Piet, op dit moment stage loopt bij Broshuis.

De combinatie kan door middel van waterstralen eenvoudig alle soorten wegmarkering verwijderen. Met hoge druk waterstralen worden wegmarkeringen zoals thermoplast, wegenverf en andere typen markeringsmateriaal in een handomdraai verwijderd. Wegmarkeringen verwijderen wij zorgvuldig zodat er geen beschadigingen aan het wegdek ontstaan. Dankzij de regelbare hoge druk blijven beton, asfalt en alle andere vormen van bestrating in topconditie. Ook voor het opruwen van asfalt of beton is onze machine uitermate geschikt.

De machine zuigt al het vuil en de reststoffen na het stralen direct op, zodat een schoon oppervlak achter blijft. De afvalstoffen worden verwerkt op een erkende afvalverwerkingplaats. Niet alleen goed voor het beton en asfalt, maar ook voor het milieu.

Jaarlijks verwijdert de waterstraalcombinatie van Hooghiemstra B.V. tienduizenden vierkante meters wegmarkering, thermoplast, wegenverf en belijning. Daarnaast wordt de combinatie ingezet voor het opruwen van asfalt/beton, het verwijderen van cementsluier t.b.v. het aanbrengen van nieuwe markeringen en het verwijderen van coating. Markering verwijderen doet het bedrijf niet alleen op wegen, maar ook op bijvoorbeeld landingsbanen van vliegvelden waar tevens de rubbersporen kunnen worden verwijderd.

Toen de voorganger van deze truck ten einde was(niet door kilometers maar wel draaiuren), is de FM gekocht. Deze is heel slim opgemaakt, de arm hangt aan de standaard bevestigingspunten voor een sleepoog(dus ook DIN-plaat) en achter de I-Shift hangt een soort koppeling die tussen de I-Shift schakelt en een hydromotor. Op de weg is het een rechtstreekse koppeling voor de standaard aandrijving, voor het werk gaat de PTO aan om de hydromotor in werk te stellen en schakelt de koppeling over op deze hydromotor.

De oplegger heeft voorop een Steyr staan met een vacuumpomp. Deze is voor het opzuigen van het water en het vuil (dat zijn de twee dikke rode slangen vanaf de kar). Daarachter staat een Caterpillar met een hoge druk pomp. Deze kan de druk laten variëren van een goede 1500 tot 2400 bar. Het water gaat door de gele slang. Achter de Cat staat de schoonwatertank. Dit is de vierkante bak waarop staat “Waterstralen 2500 bar”. Deze heeft een goede 12 kuub inhoud. Daarachter staat de vuilwatertank. Deze is 15 kuub. Door deze loskoppeling van tanks, is het niet heel handig met aslasten.

Text en info met dank aan Hendrik Spoelhof en wegmarkeringverwijderen.nl

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *