Bijzondere Volvo-`trucktrein` voor Protec Railadvies

Protec Railadvies is onlangs overgegaan tot de aanschaf van een Volvo FM 420pk EEV 6×2 bakwagen met elektro/hydraulisch gestuurde naloopas. De truck heeft de naam ‘Magneta Inspection Vehicle’ (MIV) gekregen en zal worden ingezet voor inspectie-, reinigings- en onderhoudswerkzaamheden aan het spoor. De levering is gedaan door Volvo Truck Center Alblasserdam.
Protec Railadvies verzorgt de totale werkplekbeveiliging en het logistieke management voor opdrachtnemers en opdrachtgevers die spoorgerelateerde projecten uitvoeren of ontwerpen.

Zowel over weg als spoor rijden
De nieuwe Volvo FM (MIV) heeft de beschikking over een grote Globetrottercabine, omdat er meestal twee personen in de cabine aanwezig zullen zijn. De gestuurde naloopas is gekozen om, ondanks de enorme lengte van het voertuig, gemakkelijk op een spoorwegovergang op het spoor in te kunnen steken. De truck kan zowel over de weg als over het spoor rijden en met magneetbanden stukken ijzer en oud metaal van het spoor halen. Een activiteit die voorheen wandelend met emmertjes in de hand moest worden gedaan.

`Rijdend Zwitsers zakmes`
“Het meest bijzondere aan deze truck is dat het een soort rijdend Zwitsers zakmes is: brandblussen, sneeuwvrij maken, een hoogwerkermogelijkheid tot negentien meter boven de grond en een uitgebreid camerasysteem om kilometers spoor in kaart te brengen”, aldus Alvar Meijer van Volvo Truck Center.

De opbouw is verzorgd door verschillende partijen, waaronder Beentjes Service Engineering Ymond (BSE) uit Beverwijk en Protec Railadvies zelf. Jan Vink, directeur/eigenaar van Protec Railadvies: “In onze eigen werkplaats in Hattem hebben wij genoeg kennis en kunde in huis om zelf werkzaamheden aan de truck uit te voeren en het resultaat is een Volvo met nog nooit eerder vertoonde opbouw. De MIV zal worden ingezet bij inspectie- en reinigingswerkzaamheden aan het spoor. Bovendien kunnen er onderhoudswerkzaamheden aan bovenleidingen en andere zaken uitgevoerd worden en bestaat de mogelijkheid om bermbrandjes en gloeihaarden te blussen door de hoogwerkermodule te wisselen met een brandblusinstallatie.”

De samenwerking tussen Protec Railadvies en Volvo Truck Center is volgens Jan Vink en Alvar Meijer goed verlopen: een belangrijke voorwaarde in de zoektocht naar de juiste truck. “Het eerste contact is geweest op de BedrijfsautoRai van 2012, waar is begonnen met een blanco A4-vel en enkele uren is gebrainstormd. Deze Volvo FM 420pk EEV 6×2 met 13 liter EEV-motor met I-Shift en gestuurde naloopas bleek uiteindelijk het juiste voertuig te zijn voor onze doelstellingen.”

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *