Transport van en naar Zwitserland uitvoeren met de precisie van een Zwitsers uurwerk. Het in het Limburgse Wanssum gevestigde transportbedrijf Datrans Nederland B.V. is erin gespecialiseerd. De jongste aanwinst in het wagenpark is een MAN TGX 18.400 4×2 BLS EURO 6. Een keuze die direct voordeel oplevert, want in Zwitserland geldt voor Euro 6-vrachtauto’s lagere tol.
Het wagenpark van transportbedrijf Datrans Nederland B.V. bestaat nu uit 45 voertuigen. Elf daarvan zijn van het merk MAN. Twee jaar geleden waren dat er nog maar twee. Directeur Ruud Hagens: “De MAN’s bevallen dus goed. Mede door de gunstige kilometerkostprijs. Ook deze nieuwe Euro 6-trekker is op dat punt concurrerend en in Zwitserland betalen we voor deze trekker 10 procent minder tol. Dat was dan ook de belangrijkste overweging om voor de TGX met Euro 6 te kiezen en het is de eerste auto in ons wagenpark die aan deze emissienorm voldoet.”
Ervaringsdeskundige
Datrans Nederland B.V. werd op 6 augustus 1981 opgericht als éénmansbedrijf. Hagens, nog altijd directeur-eigenaar, ging als chauffeur rijden op Zwitserland en werd daardoor ervaringsdeskundige in alles wat met het vervoer naar en van Zwitserland te maken heeft. Het werd zijn expertise én passie als transporteur.
Vanaf 1981 bouwde het bedrijf een enorme en unieke hoeveelheid ervaring, deskundigheid en kennis van zaken op. Datrans beschikt over eigen in- en uitklaringfaciliteiten in Nederland en heeft in Wanssum bovendien een warehouse voor op- en overslag. Omdat Zwitserland geen deel uitmaakt van de Europese Unie is gedegen kennis van in- en uitvoerregels en belastingen een must. Datrans transporteert stukgoed en complete ladingen over de weg en gedeeltelijk ook per spoor.
Zwitserse precisie
De planning vormt het hart van het bedrijf. Vrachten worden zoveel mogelijk gecombineerd, waardoor flexibel en concurrerend wordt gehandeld. Hagens: “Stabiliteit, degelijkheid en snelle service zijn de kwaliteiten die het bedrijf kenmerken en die hoog in het vaandel stonden, staan en blijven staan. Onze klanten merken weinig van het geregel achter de schermen. De planning wordt met Zwitserse precisie uitgevoerd. En we rijden echt alleen maar op Zwitserland, gemiddeld zo’n 100 tot 120 keer per week. In het Duitse Schwegenheim, zo’n 4,5 uur rijden vanaf hier, hebben we een station waar we trailers afkoppelen en weer koppelen aan een trekker die naar Zwitserland rijdt of omgekeerd. Het is ons estafettesysteem, waardoor we trailers 24 uur per dag kunnen laten rijden en een hoge mate van efficiency bereiken.”