Afvalservice Gemeente Breda heeft onlangs twee Volvo FE Hybrid inzamelingstrucks met Geesink-opbouw in gebruik genomen. De trucks werden afgeleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus Breda, die ook het onderhoud voor haar rekening neemt.
Christ de Graaf is wagenparkbeheerder van Afvalservice Gemeente Breda en enthousiast over de nieuwe trucks: “Volvo heeft met deze Volvo FE Hybrid een uitstekend product in de markt gezet. Er is geen andere producent die een dergelijk, uitontwikkeld concept heeft. Met deze techniek stappen we in een nieuwe wereld. Voor de chauffeurs is het wel enorm wennen, zij hebben echt moeten omschakelen. Rijden met een hybride is anders omdat de Volvo FE Hybrid nagenoeg geen geluid produceert, zeker ook omdat we gekozen hebben voor een plug-in Geesink-opbouw, die dus ook volledig op elektriciteit draait. Feitelijk hoor je alleen het afval als we aan het beladen zijn. Volvo heeft de chauffeurs getraind zowel in theorie als in de praktijk. Dat is echt nodig. Het is goed om geïnstrueerd te worden over de techniek van de truck en het is zeker goed om getraind te worden in het rijden. Een positief punt van de Volvo FE Hybrid is de cabine, waarbij door de zijruiten de dode hoek nog verder wordt beperkt.”
Binnen de milieuzone
De inzamelingstrucks worden ingezet op routes die door een milieuzone lopen. Christ de Graaf: “Op die trajecten kun je de meeste milieuwinst behalen. Ik denk dat we als gemeente er ook een statement mee afgeven. Breda wil vooroplopen en we durven te investeren in nieuwe techniek. Het is een en-en combinatie, die past in ons streven naar duurzaam ondernemen. We besparen tegelijkertijd op brandstofkosten, waardoor het economisch haalbaar is. Tot slot, en dat speelt zeker mee, hebben we veel vertrouwen in Bluekens Truck en Bus. Een bewezen concept, net als het product Volvo.”
Parallelle hybride
De Volvo FE Hybrid, de parallelle hybride van Volvo Trucks, is ontworpen voor een totaalgewicht van maximaal 27 ton. De hybride truck is inclusief hybride opbouw ongeveer 30% zuiniger. Hierdoor wordt ook 30% CO2 bespaard. Met de opvolging van Volvo’s boordcomputer Dynafleet wordt getracht de chauffeurs nog zuiniger te laten rijden. Doordat de hybride truck bij stilstand en optrekken volledig elektrisch werkt, is hij veel stiller: de ideale oplossing voor distributie- en vuilniswagens in stedelijk gebied. De hybride truck is dan ook een officiële ‘Quiet Truck’, die max 72dB produceert.