Ford Motor Company kondigde vandaag de productie aan van de zeven miljoenste Transit, de befaamde en succesvolle bedrijfswagen die in 1965 in Europa werd geïntroduceerd en waarvan de verkoop nu wordt uitgebreid naar 118 markten op zes continenten.
Als ze achter elkaar worden geparkeerd, reiken zeven miljoen Transits van Londen tot Sydney en weer terug.
Deze mijlpaal werd vorige week gevierd tijdens de officiële opening van de nieuwe Transit-assemblagefabriek in Nanchang. Alan Mulally, President en CEO van Ford, woonde de opening bij. De Jiangling Xiaolan-fabriek is het resultaat van een investering van 300 miljoen (Amerikaanse) dollar door Jiangling Motors Corp (JMC), de strategische partner van Ford. In deze fabriek worden auto’s van zowel het JMC- als het Ford-merk voor de groeiende Chinese markt geproduceerd.
“De Ford Transit speelt een belangrijke rol in het privé- en arbeidsleven van miljoenen mensen”, zegt Mulally. “In de hele wereld vertrouwen mensen erop dat de Ford Transit de klus geklaard krijgt: van arbeiders naar een bouwlocatie brengen tot het leveren van belangrijke pakketten of zelfs een patiënt met spoed naar een ziekenhuis vervoeren.”
De Transit werd geïntroduceerd in hetzelfde jaar dat de eerste mens een ruimtewandeling maakte en bood praktische hulp aan de snelgroeiende economieën van Europa. Sindsdien heeft Ford een breed scala aan carrosseriestijlen en -varianten ontwikkeld: van postauto’s, kiepwagens en campers tot extreme one-off’s, zoals de Supervans met Cosworth V8-motor.
De gloednieuwe 2-tons Transit, die in het voorjaar van 2014 in Europa wordt geïntroduceerd, voert een opnieuw vormgegeven en uitgebreide reeks modellen voor Europa aan. De reeks omvat ook de Transit Custom, de Transit Connect en de Transit Courier.
De productie van de Transit ging in rap tempo omhoog en bereikte na de mijlpaal van één miljoen verkopen in 1976 opnieuw mijlpalen in 1985, 1994, 2000, 2005 en 2010.
“De Ford Transit wordt continu vernieuwd, zodat klanten meer producten kunnen vervoeren, hun bedrijfskosten kunnen reduceren en veilig hun bestemming bereiken”, aldus Mulally.
Met de bouw van nieuwe fabrieken in Nanchang en Hai Duong (Vietnam) in 1997 werd de Transit voor het eerst buiten Europa geproduceerd. De nieuwe Jiangling Xiaolan-fabriek betekent voor JMC meer dan een verdubbeling van de jaarlijkse productiecapaciteit voor bedrijfsauto’s: van 245.000 eenheden naar 545.000 eenheden. JMC, dat de Ford Transit voor de Chinese markt bouwt, is voor 30% in handen van Ford.
De wereldwijde groei van de productie en verkoop van de Transit zal medio 2014 een volgende fase ingaan. Dan maakt de gloednieuwe Transit voor het eerst zijn opwachting in Noord-Amerika. De Noord-Amerikaanse Transit wordt gebouwd in Kansas City.
Ford verwacht tegen 2016 in totaal meer dan 400.000 1- en 2-tons Transits per jaar te verkopen. Dat komt neer op één auto per 80 seconden.
De introductie van de gloednieuwe 2-tons Ford Transit staat gepland voor het voorjaar van 2014. Het uitgebreide scala aan carrosserievarianten en uitvoeringen met een toonaangevend laadvermogen, lagere eigendomskosten en een uitzonderlijke duurzaamheid, moeten de capaciteiten en veelzijdigheid in dit segment naar een nieuw niveau brengen.
Met de verkoopstart medio 2014 zijn de 2-tons Transit en 1-tons Transit Custom de eerste auto’s uit een getransformeerde en uitgebreide reeks van vier gloednieuwe Transit-modellen die in Europa worden verkocht. Hiertoe horen ook de gloednieuwe Transit Connect met een laadvermogen van 550-1000 kilo en de gloednieuwe, compacte Transit Courier met een maximumlaadvermogen van 660 kilo.
“De Ford Transit heeft een fantastische geschiedenis en gaat een nog mooiere toekomst tegemoet”, zegt Mulally. “Nu we deze ongelooflijke mijlpaal van zeven miljoen hebben gehaald, willen we nog meer klanten helpen, zodat ook zij hun business met een Transit kunnen stimuleren.”