Uit het archief: Fryske topsleepers

Om maar zo veel mogelijk laadruimte te creëren was het in de jaren ’80 erg populair om een topsleeper boven een (al dan niet nog korter gezaagde) dagcabine te plaatsen. Tegenwoordig is er in de wet gelukkig wat meer ruimte voor de chauffeur voorzien, dus in west Europa zie je ze nog zelden. Gelukkig hebben we de foto’s nog! (ook al waren veel chauffeurs er niet heel gelukkig mee?)


Een van de laatste der Mohikanen. Deze truck bestaat nog steeds, maar nu met korter chassis en zonder topsleeper!


Waarschijnlijk de enige vuilniswagen met topsleeper? Ik heb nooit navraag gedaan, maar ik gok dat op de boot naar Ameland per meter betaald moet worden en de chauffeur ook graag slaapt als hij de boot mist? Opvallend is wel dat de truck tegenwoordig vaak in Stiens vuilnisbakken leegt.


Foto van Aeltsje Veenstra-Schriemer


Bij De Bruin in Surhuisterveen kon je in het weekend hele rijen zien staan.


Eén van de redenen waarom nu nog voor een topsleeper gekozen word is ruimte maken voor een kraan en toch een kort chassis behouden.


Wiersma verhuizingen kwam tot in Rusland met hun trucks, maar deze foto is gewoon in Leeuwarden genomen.


Groeneveld heeft een tijdje een voormalige Huisman Streamline gehad.


De DAF 95 was af fabriek met topsleeper leverbaar. Foto uit de Jaap Vijfhuize collectie.


Toen de Volvo FH12 kwam werden de lengteregels al bijna aangepast, dit type is dus een bijzonderheid gebleven.


KLMV


Prinsen heeft er nog steeds één in dienst.


Althuisius had ook een flink wagenpark met topsleepers.

6 Comments

  1. Rick_Blaine 23 augustus 2013 Reply
    • alexmiedema 23 augustus 2013 Reply
      • Rick_Blaine 25 augustus 2013 Reply
  2. jan arends 25 augustus 2013 Reply
    • alexmiedema 26 augustus 2013 Reply
  3. Edwin berrevoets 24 september 2017 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *