Om maar zo veel mogelijk laadruimte te creëren was het in de jaren ’80 erg populair om een topsleeper boven een (al dan niet nog korter gezaagde) dagcabine te plaatsen. Tegenwoordig is er in de wet gelukkig wat meer ruimte voor de chauffeur voorzien, dus in west Europa zie je ze nog zelden. Gelukkig hebben we de foto’s nog! (ook al waren veel chauffeurs er niet heel gelukkig mee?)
Een van de laatste der Mohikanen. Deze truck bestaat nog steeds, maar nu met korter chassis en zonder topsleeper!
Waarschijnlijk de enige vuilniswagen met topsleeper? Ik heb nooit navraag gedaan, maar ik gok dat op de boot naar Ameland per meter betaald moet worden en de chauffeur ook graag slaapt als hij de boot mist? Opvallend is wel dat de truck tegenwoordig vaak in Stiens vuilnisbakken leegt.
Foto van Aeltsje Veenstra-Schriemer
Bij De Bruin in Surhuisterveen kon je in het weekend hele rijen zien staan.
Eén van de redenen waarom nu nog voor een topsleeper gekozen word is ruimte maken voor een kraan en toch een kort chassis behouden.
Wiersma verhuizingen kwam tot in Rusland met hun trucks, maar deze foto is gewoon in Leeuwarden genomen.
Groeneveld heeft een tijdje een voormalige Huisman Streamline gehad.
De DAF 95 was af fabriek met topsleeper leverbaar. Foto uit de Jaap Vijfhuize collectie.
Toen de Volvo FH12 kwam werden de lengteregels al bijna aangepast, dit type is dus een bijzonderheid gebleven.
Waarom worden ze nu minder gebruikt? Een korte cabine is toch altijd gunstig?
er is een maximum laadlengte en een maximum voertuiglengte. het verschil tussen die twee is dus de ruimte die je overhoud voor een cabine. Dat is nu groter geworden.
Aha, ik dacht dat je de ruimte vrij kon indelen (gelukkig voor de chauffeur dus niet) .
alex ik heb er in mijn loopbaan op 4 gereden, had toen meer cab ruimte als nu. ik ben niet zo groot en kon me er prima in vinden.
Was die Actros Gigaspace van jou? Daar wil ik binnenkort ook een blog over tikken 🙂
Ik kende een chauffeur die op een F12 eurotrotter altijd op spanje reed en hij was zeer in z.n nopjes met deze auto. Ik moet zeggen dat die auto vanbinnen ruimer was dan dat hij vanbuiten leek. Volvo en Daf waren de enige twee merken die af fabriek een topsleeper konden leveren.ik vond een eurotrotter als strakke volumecombi geen vervelende auto om te zien.