Terug in de tijd: 1906

Op 15 januari 1906 waren er in Nederland 2064 kentekens uitgegeven (men had nummer 11 overgeslagen) op het moment dat men overstapte op een nieuwe provinciaal kenteken, Friesland kreeg daarbij de letter B toebedeeld. Hieruit blijkt dat de overheid inzag dat motorvoertuigen echt de toekomst hadden, het Nederlandse leger werd vanaf dat moment ook gemotoriseerd.

In 1906 begon Leon Claeys in Zedelgem met de bouw van dorsmachines. Sentinel begint te Polmadie met de productie van stoomtrucks. Eysink bouwt te Amersfoort haar eerste bedrijfswagen. De leeuw was al sinds 1858 het logo van Peugeot en men bouwde in 1891 de eerste auto, maar pas in dit jaar verscheen de leeuw voor het eerst als logo op een auto. Bernard Krone verhuist zijn smederij naar Spelle, waar het bedrijf overigens nog steeds gevestigd is. BUKH wordt opgericht en bouwt haar eerste stationaire motor. Wederom is er een enorme lijst van andere firma’s die beginnen met het produceren van bedrijfswagens, een paar van de bekendste zijn Saurer Austria, Hansa, SLM, Goldschmidt, Turner-Miesse, Jaffa, LeMoon, Berliet, Pontiac, Commer Car, Reliance, Rochet-Schneider, Rover, Waltham, Isotta-Fraschini en Chenard-Walker. Er werd ook al weer gestopt door enkele bedrijven, het Haarlemse Altena ging failliet bijvoorbeeld.


Deze Le Zebre (Frans voor ‘de zebra’) is van bouwjaar 1906. Zou de reputatie die Franse auto’s hebben daar vandaan komen? ­čśë

NET ZO INTERESSANT

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *