Terug in de tijd: 1910

Advance-Rumely begint in 1910 met het bouwen van Oil-Pull tractoren. Op 13 januari is de eerste radio-uitzending, Lee De Forest zendt een optreden uit van Enrico Caruso vanuit de Metropolitan Opera. Ze haalden direct een eerste plek qua airplay in de top 40 😉 Op 13 maart vestigt Barney Oldfield een nieuw snelheidsrecord op de mijl op Daytona Beach. Hij gebruikt hierbij de Blitzen Benz die al in de blog over 1909 staat, echter word deze hernoemd naar “Lightning Benz”. Het allitereert een stuk minder lekker, maar ondanks dat haalt hij er toch 211,977 km/h mee. De eerste experimenten met dieselmotoren en trucks doen M.A.N. en Krupp in april. Het einde van de wereld word voorspeld, niet vanwege deze dieselmotor maar omdat de komeet Halley rakelings langs de aarde schiet. De mensheid krijgt niet alleen wielen, maar ook vleugels, op 29 juli is Johan Hilgers de eerste Nederlander die boven Nederlands grondgebied vliegt. In Brussel word flink gebouwd aan de wereldtentoonstelling, blikvanger hierbij is een tot gigantische proporties uitvergrootte atoom midden in de stad. Het sigarettenmerk Hongroise komt op de markt, dit word al snel hernoemd naar Gauloises. Waarschijnlijk niet ten compensatie daarvan, maar wel een stuk gezonder, in 1910 word muesli ontwikkeld. Bedrijfswagenfabrikanten die starten zijn onder andere Saurer-Spyker, Rolls-Royce, Locomo, Universal, American LaFrance, Oliver, Franz, Zwicky, DAAG, Atkinson, Buick, Case, Audi, Atterbury, Federal, Pierce-Arrow en Brockway. Manhattan gebruikt voortaan alleen nog de merknaam Mack. Een lange lijst dus, volgens mijn statistieken is 1910 dan ook het jaar waarin de meeste bedrijfswagenfabrikanten zijn gestart.


Clement-Bayard


Garrett

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *