Uit het archief: Newexco

Jonker Veendam en Koeneman uit Sappemeer vormden samen de dochteronderneming ANEXCO (Algemene Nederlandse EXpeditie COmpagnie), om het grensoverschrijdend papier- en kartonvervoer van deze beide firma’s efficiënter te kunnen regelen. In 1965 verkocht Jonker zijn aandelen aan het Duitse transportbedrijf Rhenus en veranderde de naam in Newexco. Men was huisvervoerder van de Duitse papierfabriek Nordland, wat de naam ‘Nordtrans’ van de Duitse vestiging verklaart. In het begin was Newexco niet winstgevend, Koeneman verkocht stukje bij beetje zijn aandelen aan Rhenus, totdat dit bedrijf alle aandelen in har bezit had. Toen werd de naam van Nordtrans in Rhenus veranderd, de heer Koeneman zelf vertrok naar Lommerts. Bij Newexco in Winschoten kwam op dat moment een nieuwe directeur, die als één van de eerste bedrijven met eigenrijders begon, verder werd transportbedrijf Brul overgenomen. Rhenus ging op in het grote Schenker / Stinnes transport, dat vond Newexco niet zo goed binnen het bedrijf passen, eind jaren ’90 werd het verkocht aan De Bruin uit Surhuisterveen, via die weg is het opgegaan in het grote Vos concern. Van Delden rijdt nog met een Volvo FH12 Globetrotter XL-70 in de Newexco kleuren en er zijn nog een paar ex- Newexco wagens op de kermis beland die nog in de oude kleuren rondrijden. Grootste kans om nog een auto in Newexco kleuren te zien zal dus wel in Griekenland zijn gok ik, daar hebben ze, net als veel Newexco charters destijds, een voorkeur voor ‘dikke’ Volvo’s.


DAF 95XF


Volvo FH16 ~ Abels Nieuwschans, inmiddelst in dienst bij een Vlaamse kermisexploitant.


DAF 95XF ~ Versteegen Deurne


MAN F90, inmiddels van een kermisexploitant


Renault Magnum ~ J. Klijnstra Drachten


DAF 95XF ~ R. Botter Nieuw-Amsterdam


MAN F2000 Evo

NET ZO INTERESSANT

8 Comments

  1. Joris Smits 6 oktober 2013 Reply
  2. klaas 18 december 2013 Reply
    • admin 18 december 2013 Reply
  3. Floris 30 december 2016 Reply
  4. J.l. Boot 24 augustus 2017 Reply
    • Jaap Danhof 23 januari 2021 Reply
  5. Peter Hanssen 12 februari 2019 Reply
  6. Jan 23 februari 2019 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *