De Citrofiele lezers van mijn blog zullen blij zijn, we zijn eindelijk aangekomen bij het jaar dat André Citroën begon met het bouwen van auto’s (munitie verkocht niet zo goed meer nu de Eerste Wereldoorlog af was gelopen). Daar waar Citroën nu bekend staat om haar ‘individuele’ auto’s was de Type A de eerste Europese lopende band auto… Limoenman junior is niet de enige die en autofabriek begint, andere bekende namen zijn Stutz (de brandweerwagens dan), Bentley, Day-Elder, Alvis, Graham, Walter, Skoda, Willème en Scammell. Op 7 oktober wordt de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën opgericht, waar ze vliegtuigen moeten kopen is niet zo moeilijk, Anthony Fokker is een paar maanden eerder net begonnen met zijn fabriek. Dezelfde dag is overigens ook de allererste fotofinish, bij paardenraces in Duitsland word voor het eerst een camera ter controle gebruikt. De 48-urige werkweek is niks nieuws, op 12 april 1919 word die in Engeland ingevoerd. De inkt op het verdrag van Versailles is nog niet eens opgedroogd en de eerste aanzet voor de volgende ellende word al weer ingezet: ene Adolf Hitler wordt lid van de NDSAP. Wat veel mensen niet weten is dat het drielandenpunt bij Vaals tot 1919 nog een vierlandenpunt was, met het verdrag van Versailles word Neutraal Moresnet aan België toegewezen. Cultureel gezien is het een belangrijk jaar: men kan voor het eerst en tekenfilm van Felix de kat zien. Enkele mensen die dit jaar worden geboren zijn Eva Peron, Joop den Uyl en Drs. P.
Fiat 510
Mercedes Knight. Volgens het bordje een Mercedes-Benz. Stomme fout van Museum Sinsheim, Mercedes en Benz fuseerden pas 7 jaar later…
Rover
American LaFrance
Excelsior
Peugeot Quadrilette Cyclecao