Achter de schermen bij een Ritchie veiling


Als je over de A17/A59 ter hoogte van Moerdijk rijdt vallen de enorme rijen bouwmachines en trucks op het terrein van Ritchie Bros altijd flink op. Wij kregen een uitnodiging om eens te kijken wat daar nu precies achter die hekken gebeurt op een veilingdag. Deze veiling was verdeeld over twee dagen, 26 en 27 september. De 26e werden er vooral bouwmachines geveild, voor ons was het natuurlijk het interessantst om bij de veiling van de trucks te kijken, die op de 27e plaatsvond.

Als je het terrein opkomt kun je je eerst als bieder registreren, daarna gaat het door naar een verwarmde en overdekte tribune waar je rustig plaats kunt nemen terwijl al het materieel letterlijk voor je ogen voorbij rolt. Drie ‘bidcatchers’ houden ieder een eigen deel van de tribune in de gaten en geven met veel theater aan wie op dat moment het hoogste bod heeft. In zijn eigen kantoortje houd een ‘spreekstalmeester’ deze bidcatchers weer in de gaten en praat de veiling op typisch Amerikaanse wijze in razend tempo aan elkaar. De shifts van deze mannen duren ‘slechts’ 45 minuten. Dat lijkt niet veel, maar probeer zelf maar eens 45 minuten aan één stuk door te praten en ook nog eens alles tegelijk in de gaten te houden! In Europa zijn er geen mensen die dit werk aan kunnen, Ritchie heeft daarom 26 Canadezen (het is van oorsprong ook en Canadees bedrijf) en Amerikanen in dienst die en jarenlange opleiding tot veilingmeester hebben gevolgd. Deze mannen vliegen vervolgens de hele wereld over van de ene Ritchie veilinglocatie naar de andere. Naast ‘on site’ bieden kun je je ook via de Ritchie website inschrijven om ‘online’ mee te bieden, wat vooral voor buitenlandse bieders een uitkomst is. Nadeel is uiteraard wel dat je niet het voertuig wat je wilt kopen zelf kunt inspecteren.


Soms komt het voor dat er direct een hele rij vrijwel identieke voertuigen geveild word. De bieder met het hoogste bod mag dan kiezen hoeveel en zelfs welke uit de rij hij dan van dit voertuig wil hebben. Als deze bieder niet alle voertuigen uit de serie wil hebben zet de bidcatcher een verkeerskegel op de verkochte items, en word voor de rest nog een rondje bieden in gang gezet. Een machine word altijd aan de hoogste bieder verkocht, zonder bodemprijs of wat dan ook. In theorie kan het dus voorkomen dat je voor 1 euro (exclusief btw en een klein percentage veilingkosten) met een vrachtwagen naar huis gaat! Het is voor verkopers verboden om mee te bieden op items die ze zelf ingebracht hebben, op straffe van uitsluiting van alle Ritchie veilingen wereldwijd. Dat wil je natuurlijk niet, Ritchie is op wereldniveau groter dan de andere machineveilingen bij elkaar opgeteld.

Op de 27e werd voor het eerst in de geschiedenis van Ritchie Moerdijk de veiling even stilgelegd. Bij het truckfestival in Assen organiseerde Ritchie een miniatuurauto veiling waarvan de opbrengst geheel ten goede ging aan Stichting Hoogvliegers, de stichting van onder andere eigenrijder Frank Bakker die ernstig zieke kinderen een leuke dag bezorgt door ze een stuk met een helikopter of vliegtuig mee te laten gaan. De Hoogvliegers kregen een cheque met een bedrag van €11.500 uitgereikt, zodat er dus weer heel wat kinderen even hun ziekte kunnen vergeten.

Ritchie veilt niet alleen machines, op het terrein is ook een grote hal aanwezig waar het materieel, vooral optisch, flink opgeknapt kan worden, zowel op verzoek van koper als verkoper is dit mogelijk. Er zijn drie hallen aan elkaar geschakeld. In de eerste hal worden machines gereinigd. Als één van de weinige Europese bedrijven is men ook gecertificeerd om machines voor export naar Australië schoon te maken. Men wil ‘down under’ immers letterlijk nog geen vreemde zandkorrel het land in hebben! Direct achter de schoonmaak hal is een zandstraalhal, weer gevolgd door een spuithal. Met name bij bouwmachines word hier voor gekozen, niet in de laatste plaats omdat een machine die er als nieuw uit ziet als snel een paar duizend euro meer oplevert bij een veiling natuurlijk.

De afgelopen veiling zijn alle 2800 items weer verkocht, aan in totaal zo’n 300 bieders. Samen zorgden deze voor een omzet van 30 miljoen euro. Op dit moment zijn de voorbereidingen voor de volgende veiling in Moerdijk op 11 en 12 december al in volle gang. De veilingen zijn gewoon openbaar toegankelijk, ook als je geen interesse hebt om mee te bieden.

Een rij zwaar transport trekkers op de ramp.


Voor iedere potentiële bieder is er een boek met uitgebreide informatie over alle voertuigen beschikbaar, online, maar zoals hier ook offline.

Veilingmeester

Rij bulldozers

Buchbinder had een flink aantal Iveco Daily’s ingebracht.

Caterpillar 988H wordt tot in detail gereinigd.

Ford Transit kopen? Keus genoeg!

Caterpillar D8R, door Ritchie van een nieuwe laag verf voorzien.

Graafmachines zo ver het oog reikt.

Mooie exoot, International truckje.

JianCong Gnognai, made in China.

Moxy, een in Noorwegen gebouwde knikdumper met Scania motor.

Betonpomp op Pegaso chassis.

Landwind

De Scania P124C400 4×4 van is vliegende keep en verleent service en starthulp waar nodig.

Deze rij Terex TA400 dumpers komt de volgende veiling aan bod.

Thomas is een Franse fabrikant die met vooral Renault onderdelen speciale trucks bouwt. Dit is een crashtender chassis met Sides opbouw.

Voor het tanken van de voertuigen op de werf heeft Ritchie een eigen Mercedes-Benz Ecoliner

Een kijkje in het ‘hokje’ van de veilingmeester. Het groene vlak op zijn scherm geeft aan dat er op dat moment geen online bieding als hoogste bieder is. De dame er naast is een clerk, nadat de veilingmeester een item verkocht heeft voert ze direct de verkoopprijzen en het biedernummer van de koper in. Dit wordt door een tweede (back-up) clerk ook gedaan. Op die manier weet Ritchie achteraf wie wat voor hoeveel gekocht heeft. Het weergeven van de actuele vraagprijzen (voor de signboards in het theater en het internet) wordt vanuit het Ritchie kantoor in Breda aangestuurd. Daar zit ook een ‘internet clerk’ die de veilingmeester via een live verbinding nauwkeurig volgt en een speciaal scherm voor zich heeft waar hij/zij de vraagprijzen razendsnel ik kan voeren.

Verkocht! De complete reeks met foto’s zien die ik 27 september heb gemaakt? Dat kan op BuzzyBeeForum.

4 Comments

  1. bauke van dijk 25 oktober 2013 Reply
  2. Rick_Blaine 25 oktober 2013 Reply
  3. Han Tuttel 1 november 2013 Reply
    • admin 1 november 2013 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *