presentatie Schoonesdakar


Vanmiddag hield het Dakar team rond Aart Schoones haar presentatie. Het team groeit ieder jaar, dit jaar gaat men met drie racetrucks, twee servicetrucks en één servicejeep naar Zuid-Amerika. 22 teamleden gaan mee naar de andere kant van de oceaan, vier blijven er in Nederland achter om de website bij te werken en dergelijke. Het team is samengesteld uit drie aparte teams die ieder een wedstrijdtruck hebben. Centrale spil is schoonesdakar.nl, Dutch Desert Wings en Dakarspeed hebben daarbij aangehaakt voor service en algemene zaken. Men gaat elkaar natuurlijk helpen in de woestijn, doel is alle drie de trucks aan de finish te krijgen.

De bouwer van alle trucks is Aart Schoones, hij heeft het afgelopen jaar een nieuwe truck voor zichzelf gebouwd. Net als vorig jaar is zijn monteur Enrico van der Donk, broer Gertjan Schoones is navigator. Vorig jaar viel de truck van Aart om in etappe negen nadat een bocht wat verkeerd genomen werd, toen het filmpje werd getoond keek Aart maar even de andere kant op, hij vind het nog steeds niet leuk…

Dutch Desert Wings heeft dezelfde mannen in de cabine als vorig jaar. Carlo Reijs is nog steeds navigator, coureur van vorig jaar, Egbert Wingens, is nu monteur, terwijl Ton van Genugten dit jaar achter het stuur zit. Niet dat Egbert vorig jaar zo slecht reed of Ton niet kan sleutelen, dit was vorig jaar al het plan, het team had een tweejarenplan. Het team is ook bekend onder de naam Ton Trans Dakar. Vandaag mocht ik een stuk met Ton mee offroaden, zelfs op een krappe motorcrossbaan kan de truck goed uit de voeten!

Meest opvallende truck met de nieuwe DAF CF grille is die van equipe Dakarspeed, het team van coureur Maurik van den Heuvel, monteur Jack Derks en navigator André van den Wijngaard. De truck waar ze mee rijden is de oude truck van Aart, met bouwjaar 2010. Maurik gaat voor finishen, maar wil dat zeker niet als laatste doen.

Zoals gezegd, alle drie trucks zijn door Aart Schoones gebouwd, deze heeft de trucks in samenwerking met Eimbert Timmermans van XDakar ontwikkeld. In hoofdlijnen zijn het dezelfde trucks, maar ieder team heeft natuurlijk aanpassingen naar eigen inzicht doorgevoerd. De DAF MX motor brengt zijn vermogen via een ZF versnellingsbak en Rietveld aandrijfassen naar Sisu assen. Ieder wiel heeft twee Reiger schokbrekers.

De Mercedes-Benz Actros servicetruck met eigengemaakte container kon er vandaag helaas niet bij zijn, maar gaat wel mee naar de preproloog en Zuid-Amerika. De tweede servicetruck is ook een Mercedes, dat is de T2 die vorig jaar met het team van Eimbert Timmermans mee was. Tenslotte zet Sijbrand Booij nog zijn Nissan Patrol als servicejeep in.

De drie trucks hoeven niet op podiumplekken te rekenen, het hoofddoel van deelnemen aan de rally is een leuke ervaring opdoen en veel plezier hebben. De mannen die de trucks hebben gebouwd gaan stuk voor stuk zelf mee, men weet precies hoe ze in elkaar zitten dus. Het team staat bekend om zijn grote vriendelijkheid, een gestrande deelnemer voorbijrijden vind men maar moeilijk, maar ook in het bivak komt men vaak bij Schoones om hulp vragen, men is een beetje de wegenwacht van Dakar… Mannen (en vrouwen) heel veel succes in Zuid-Amerika en tot volgende week in Valkenswaard!

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *