Hoe de DAF 95 aan haar naam komt

Een tijdje terug vroeg ik me plots af waar DAF eigenlijk de naam van de 95 vandaan had. 45 tot n met 85 is logisch, dat is in lijn met die 95, maar toen die als eerste kwam was het een complete ommezwaai in de naamgeving van DAF. Om dat ik er zelf niet uit kwam de vraag in een DAF groep op facebook gesteld, na wat niet kloppende antwoorden (de naam heeft niets met het GVW of de motorinhoud te maken…) kwam dan toch het goede antwoord, Wibo Pieters heeft de Product Planning afdeling gebeld, daar zitten nog een paar mensen die er destijds bij waren.

Het getal is min of meer willekeurig gekozen. Het heeft geen enkele relatie tot tonnage of cilinderinhoud.
De werknaam van de 95 was binnen DAF: NTG oftewel Nieuwe Truck Generatie. Concept 95 is pas bij de introductie verzonnen. De 95 is niet uit Concept 95 ontstaan, maar was gelijk daaraan. De eerste demo-opleggers reden rond met de tekst Concept 95 in een witte driehoek op het blauwe zeil.
De NML = New Medium Line (65, 75, 85) werd in 1992 geïntroduceerd. In dat zelfde jaar ging de Light Line 45 en 55 heten.Dat was een logisch gevolg van de naamgeving van de 95. De 65 had in eerste instantie de 6.2 liter DNS-motor, de 75 had de 8.65 RS-motor (intern NMG = Nieuwe Motoren Generatie) genoemd en de 85 had de 11.6 liter WS-motor.

En even later:

Ik heb nog wat meer informatie ingewonnen. Het verhaal gaat dat de 95 oorspronkelijk als DAF 90 op de markt gebracht zou worden. MAN was DAF een stapje voor met de F90. Vandaar dat het 95 werd.
In mijn vorige reactie zei ik dat de RS 865 intern de NMG (Nieuwe Motoren Generatie) werd genoemd. Dat was niet zo. De NMG zou gaan bestaan uit 3 motorseries: 13 liter, 10 liter en 7 liter. Ze zijn er geen van allen gekomen. De 13.2 liter is wel getest, maar bij het faillissement in 1993 geschrapt. De 7 liter is tot het tekenplankstadium gekomen. Ze hadden twee bovenliggende nokkenassen.

Toch leuk om te weten!

NET ZO INTERESSANT

2 Comments

  1. Barry van de Grift 24 december 2013 Reply
    • Louis God 23 december 2015 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *