Regelmatig verschijnen er op deze blog berichten over nieuwe MAN trucks die zijn afgeleverd aan Fryske bedrijven. De MAN dealer voor Friesland is Wierda, met vestigingen in Drachten en Joure. Om te kijken waar die MAN trucks vandaan komen ben ik op bezoek gegaan bij vestiging Joure, waar ik een rondleiding kreeg van Geert Veenstra. De werkplaats van het bedrijf in Joure is verdeeld in drie afdelingen. Eerst is er een plek waar nieuwe trucks klaar gemaakt worden voor aflevering. Op het moment van mijn bezoek was de TGX volumecombi voor Van der Hoek net afgeleverd en werd de laatste hand gelegd aan een nieuwe truck voor Meindersma. Het grootste deel van de werkplaats is voor truckservice bestemd. Men ontvangt niet alleen MAN trucks, maar kan aan alle merken onderhoud plegen. Het derde en misschien wel interessantste deel is Wierda Voertuig Techniek, ook wel bekend als WVT. Hier worden MAN trucks omgebouwd naar klantspecifieke eis. Denk hierbij aan assen bijplaatsen en dergelijke.
Met het verplicht worden van Euro 6 hebben trucks meer ruimte nodig voor de techniek voor het verkrijgen van schonere uitlaatgassen. In Zwitserland hebben vijfassers een lang chassis en is daar nog net ruimte voor. De Nederlandse vijfassers hebben een kort chassis, waar de ruimte dus veel beperkter is. Om die reden heeft bijvoorbeeld Terberg besloten zich voorlopig terug te trekken uit de truckproductie en levert Mercedes-Benz ook geen vijfassers meer naar Nederland. Bij de andere merken is er nog niet bekend of er weer vijfassers leverbaar worden, op dit moment is Wierda de enige leverancier. De eerste twee Euro 6 vijfassers (uit een order van 11 stuks voor Buko)zijn afgelopen vrijdag net vertrokken voor de verdere opbouw, dus heb ik helaas niet op de foto kunnen zetten, hier volgt later nog een item over. Wel waren er een vijftal Euro 5 10×8’s aanwezig voor Spaansen, die al op kenteken staan.
Wierda heeft een bewogen geschiedenis. Op 4 juli 1931 begon Enne Jacob Wierda in de loods van zijn vader in Sneek een garagebedrijf. Het eerste dealerschap was van Steyr. Toen dit na zo’n 20 jaar eindigde eind jaren ’60 stapte men over op Volvo, die ook zelf geassembleerd werden. In 1965 verhuisde het bedrijf naar Joure. Na Volvo werd er met verschillende merken geflirt. Zo had men dealerschappen van O.M, Dodge en M.A.N. Toen het M.A.N. dealerschap weg viel door een verschil in visie, kwam men toevallig in contact met Pegaso. Pegaso wilde aanvankelijk helemaal niet exporteren, de Spaanse markt was op dat moment genationaliseerd en interessant genoeg. Toch haalde Wierda Pegaso over om te exporteren, eerst zelf, later werd Van Gorp uit Rotterdam importeur, maar bleef Wierda wel Pegaso dealer. In totaal zijn er 1.100 Pegaso’s door Wierda verkocht, een aantal daarvan niet onder de naam Pegaso maar als ‘Wierda Special’. Deze waren zo ver omgebouwd dat het echt een eigen product was. In dit tijd is Wierda ook zelf constructeur geworden. Onder andere de eerste vijfasser betonmixer van Europa werd gebouwd. Als Pegaso in 1990 door Iveco over wordt genomen verdwijnt het helaas van de markt en is Wierda weer een onafhankelijke bedrijfswagengarage. In 2003 ging MAN-dealer Kroeze in Heerenveen failliet. Dit bedrijf werd samen met het dealerschap en personeel door Wierda overgenomen en geïntegreerd met het bedrijf in Joure. Sinds 1 oktober 2003 is Wierda weer officieel MAN-dealer.
Service voor alle merken.
Vijfasser voor Spaansen in opbouw.
Na het succes van de vorige hybride mixer is er nu weer een nieuwe in opbouw, ditmaal een vijfasser. Met de hybride aandrijving van de mixinstallatie kan een brandstofbesparing tot 30% gerealiseerd worden.
In de link die je hebt geplaatst over de 5 assige Mercedes staat dat die wel naar Nederland komen.
Klopt, maar afgelopen donderdag is bekend geworden dat Mercedes daar (in ieder geval voorlopig) toch van af ziet.
Bedankt voor je antwoord. Is dat ook weer duidelijk.
Hallo Alex ik kom zelf nog regelmatig bij Terberg in Benschop ze maken nog wel 5 assers maar alleen op bestelling ze zijn niet gestopt met bouwen