Onderweg 1: Wegvervoer in heden en verleden in Noord-Nederland ~ Wilto H. Eekhof

Titel: Onderweg 1
Subtitel: Wegvervoer in heden en verleden in Noord-Nederland
Auteur: Wilto H. Eekhof
Uitgeverij: Knoop Haren bv
Jaar eerste druk: 2014
ISBN: 978.90.6148.096.0
Land van oorsprong: Nederland
Formaat: 21×30 cm, fullcolor hardcover 120 pagina’s
Aanschafprijs: bij voorintekening €27,50 (ex verzendkosten), daarna €32,50.

Van de hand van de auteur (en uitgever) van het boek over Lommerts, ‘Kin nait bestoat nait’, verschijnt binnenkort een nieuw boek met de titel ‘Onderweg deel 1′. Op dit moment heb ik één van de proefdrukken hier liggen, zodat ik nu al een recensie over het boek kan schrijven. Het boek heeft een lay-out die gebaseerd is op die van het Lommerts boek. Groot verschil is dat het nu niet over één bedrijf gaat, maar over meerdere. Deze bedrijven zijn Broersma, Burgler, Niek Dijkstra, Dik, Eitens, Flikkema, Gosliga, Hempenius, HTN, Kloezen-De Boer, Legro, Van der Meulen, Nijdam, NVO, Oosterheerd, Reen, Tiltrans, VATO, De Vries Ulrum en De Vries Makkum. Verder word er aandacht besteed aan bedrijven die hier uit ontstaan zijn of juist in op zijn gegaan, denk hierbij aan H & S, Dragt en AM Transport. De keuze voor de bedrijven was een persoonlijke van de auteur. Het boek staat vol met goed en interessant fotomateriaal, van zowel de echt oude trucks uit de beginperiodes, tot de Euro 6 trucks van nu aan toe. Deze foto’s worden afgewisseld met knipsels uit tijdschriften en kranten, en transportmemorabilia zoals ansichtkaarten, oude nota’s en vrachtbrieven. De heer Eekhof wil het verhaal van de bedrijven niet alleen in beeld beschrijven, maar vooral ook in tekst. In ieder hoofdstuk wordt de geschiedenis van het bedrijf beschreven, afgewisseld met duidelijk apart staande anekdote’s. Een anekdote die ik zelf bijzonder leuk vond was die over de vakanties van de familie Burgler. Omdat de personenwagen op de zaak moest blijven ging men met een tankwagen op vakantie. Daar paste niet iedereen in de cabine, dus een deel van het gezin en de bagage moest in de tank. Iedere keer als er een agent in beeld kwam werd er even getoeterd, als teken dat het stil moest zijn in de tank, men wilde natuurlijk niet betrapt worden.

In de geschiedschrijving word ook ingegaan op externe factoren. Zo had de zondagsrust op enkele bedrijven een behoorlijke impact tijdens het hoogtepunt van de verzuilingstijd. Ook is er aandacht voor enkele minder bekende truckmerken, zoals Pegaso en Kromhout. Al met al vond ik het een heel mooi boek, een must have voor iedere noordelijke truck en transportliefhebber, maar ook voor mensen van buiten de regio een heel leuke aanvulling op de collectie. Deel 2 is al in voorbereiding overigens, niet alle verhalen pasten in deel 1. Zo moesten twee verhalen over Drentse bedrijven noodgedwongen wegens ruimtegebrek geschrapt worden.

Het boek bij voorintekening bestellen kan door contact op te nemen met de uitgever via mailadres knoop.haren@hetnet.nl of telefoonnummer 050-5340211. Zodra het boek dan uit is (dat word eind maart/begin april) krijg je hem samen met de factuur thuis gestuurd.

Edit 25 september: het boek is inmiddels uitverkocht. Maar geen nood, deel 2 is al weer in de maak, deze is geplanned voor maart/april 2015.

NET ZO INTERESSANT

4 Comments

  1. tiedo boerema 14 februari 2014 Reply
    • admin 14 februari 2014 Reply
  2. Kor Bakker 24 oktober 2017 Reply
    • Alex Miedema 24 oktober 2017 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *