’s nachts naar de Appie met een hybride Volvo

Onlangs heeft Knap Transportgroep uit Wormerveer, onderdeel van St. van den Brink uit Ermelo, drie Volvo FE Hybrids in gebruik genomen. De Volvo’s worden exclusief ingezet voor de bevoorrading van Albert Heijn-supermarkten in stedelijke gebieden. Vooral het feit dat de hybride trucks volledig elektrisch kunnen rijden, daardoor heel stil zijn en 24 uur per dag ingezet kunnen worden, was doorslaggevend in de keuze voor deze trucks.

Volvo FE 1st gen

De drie partijen (vervoerder Knap/St vd Brink, verlader Ahold Transport en producent Volvo Trucks) zijn tot het uiterste gegaan om deze voertuigen op de weg te krijgen. “De hybride trucks worden circa 25% meer ingezet dan een conventioneel voertuig en rijden zo’n 20 van de 24 uur per dag, 7 dagen per week. Door deze maximale inzet is de business case haalbaar geworden. Ik hoop echt dat dit als voorbeeld kan dienen om snel meer grotere, stille en schone voertuigen op de weg te zien”, verklaart Peter Leegstraten, Senior Consultant Transport bij Ahold Transport.

Volvo FE 1st gen

Er zijn verschillende redenen voor Ahold Transport en St. van den Brink om te investeren in hybride techniek. “Allereerst is er het milieu-aspect, maar met name de zeer geluidsarme laatste kilometer die we met een hybride truck kunnen afleggen, speelt een belangrijke rol in de keuze. Vervoerders hebben te maken met venstertijden. Tussen 19.00 en 23.00 uur moet bij laden en lossen de geluidsproductie beperkt blijven tot 65 decibel. Tussen 23.00 en 7.00 uur is de norm gesteld op 60 decibel. Met een truck die enkele honderden meters volledig elektrisch kan rijden en dus vrijwel geheel stil is, kunnen we een groot deel van onze winkels 24 uur per dag bevoorraden”, aldus Peter Leegstraten.

“Bovendien hebben wij gemerkt dat dagranddistributie zorgt voor een betere doorstroming, minder filekilometers, brandstofbesparing, minder uitstoot en een grotere verkeersveiligheid, met name in de buurt van de winkel. Het biedt ons de kans om efficiënter te plannen en dus minder ritten te maken. Daar hebben niet alleen bedrijven baat bij: mits goed uitgevoerd, ervaren omwonenden minder overlast van vrachtverkeer en wordt de stad beter bereikbaar”, vervolgt Peter Leegstraten.

Volvo FE 1st gen

Knap Transportgroep verzorgt het transport, de opslag en de uitlevering van handelsgoederen en levensmiddelen volgens een beproefde overnight service. Voor het transport beschikt Knap over meer dan 100 vrachtwagens en ruim 200 medewerkers. Knap is sinds april 2013 onderdeel van St van den Brink uit Ermelo. Het moederbedrijf St. van den Brink is een transportonderneming met als specialisatie het vervoer van temperatuur gecontroleerde producten. De groep is nu actief voor een groot aantal vooraanstaande bedrijven in de zuivel en foodservicesector en het non-food retail segment. Gezamenlijk hebben St. van den Brink en Knap ruim 700 medewerkers en een up-to-date wagenpark van 450 trekkende eenheden.

Volvo FE 1st gen

St. van den Brink is inmiddels het bedrijf met de meeste Volvo FE Hybrids, namelijk vijf stuks. Alex van den Brink, directeur van St. van den Brink is er trots op: “Wij willen altijd voorop lopen met name op het gebied van zorg voor het milieu. Ons doel is om een forse CO2-besparing te realiseren. Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant met een zware hybride truck tot 27 ton. Deze truck is ideaal voor het werk waarvoor wij hem inzetten.”

Volvo FE 1st gen

De Volvo FE Hybrid werd in 2010 geïntroduceerd in Nederland. Volvo’s hybride-oplossing is geschikt voor de zwaardere distributietaken tot 27 ton. De Volvo FE Hybrid combineert een dieselmotor met een elektromotor, waarbij de elektromotor wordt gebruikt bij het wegrijden vanuit stilstand en voor acceleratie tot ongeveer 20 km/u. Bij hogere snelheden wordt de dieselmotor geactiveerd. Wanneer de truck stopt, wordt de dieselmotor automatisch uitgeschakeld zodat onnodig stationair draaien wordt voorkomen. De accu’s laden op met het vermogen dat wordt gegenereerd tijdens het remmen, waardoor dit systeem zeer geschikt is voor bedrijfscycli met herhaaldelijk stoppen en optrekken, zoals bij het ophalen van vuilnis of in de distributie het geval is.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *