Bijzondere Volvo FM 420 Euro 6 voor Udinga RMO

Udinga RMO heeft een unieke Volvo FM 420 Euro 6 in gebruik genomen. Uniek omdat de wielbasis van de trekker is verkort tot 3,30 meter, terwijl de totale combinatie ruim binnen de twaalf meter is gebleven. Het concept dat in samenwerking met Nijwa Groep en Hobur werd uitgedacht, kan ook op moeilijk bereikbare erven goed uit de voeten, waardoor een groter volume kan worden geladen. De truck, die wordt ingezet voor Friesland Campina, werd geleverd door Nijwa Groningen.

Volvo FM 4th gen


De Volvo FM met Hobur RMO (Rijdende Melk Ontvangst) van Auke Udinga is een bijzondere truck. Iedere centimeter binnen de wettelijke normen is benut en het resulteert in een Volvo FM 420 Euro 6 trekker met een verkorte wielbasis en een zeer compacte oplegger, alles ruim binnen de twaalf meter en toch met een maximaal laadvermogen. Auke Udinga: “De wereld in de zuivel is de afgelopen jaren enorm veranderd. We zetten in op efficiency en zo min mogelijk transportbewegingen. In de bijna veertig jaar dat ik dit werk nu doe, begonnen we ooit met melkbussen. Per dag vervoerden we 400 bussen met in totaal 10.000 liter melk. Nu doen we 200.000 liter melk per dag. Er is een enorme schaalvergroting opgetreden, ook aan vervoerderszijde. We merkten dat Friesland Campina graag één aanspreekpunt wilde hebben. Dat is de reden dat we met elf vervoerders TGN hebben opgericht, vanuit daar wordt de planning verricht.”

Volvo FM 4th gen

“De schaalvergroting zie je nog steeds verder gaan. Zo heeft de nieuwe Volvo FM RMO bijvoorbeeld een laadvermogen van 36.000 liter. De truck is ontstaan uit de behoefte ook op boerenerven die slecht bereikbaar zijn toch een groot volume te kunnen laden. Daarvoor moest de totale combinatie binnen de 12 meter blijven. Door een goede samenwerking met Nijwa Groep en Hobur zijn we uiteindelijk uitgekomen op de combinatie van 11,35 meter. De Volvo FM heeft een verkorte wielbasis van 3,30 meter, een unicum. De inkorting is in overleg met Volvo Engineers gedaan, het is absoluut de eerste truck in Nederland.”

Auke Udinga heeft met deze RMO een uniek concept neergezet dat echt alle randen van de wet heeft opgezocht. De drieassige trailer heeft bijvoorbeeld een zeer korte overbouw en twee van de drie assen zijn hefbaar. “We kunnen met behulp van een joystick de assen besturen, soms gaat het echt om centimeters. Feitelijk is er niets standaard aan deze RMO: van de achterlichten van de trekker, die moesten worden verplaatst, tot en met de breedte van de trailer en het assenstel. Het is een ideale combinatie, die we nu aan het uittesten zijn. Uiteindelijk willen we hem ook op de Waddeneilanden gaan inzetten, daar is het een ideale combinatie voor, die vanwege de compactheid kostenefficiënt is en overal kan komen. Daar waar tot voor kort twee bakwagens nodig waren, zouden we het nu af kunnen met deze combinatie.”

Volvo FM 4th gen

De keuze voor de Volvo FM is niet alleen ingegeven door het lage eigen gewicht en de mogelijkheid het chassis aan te passen. “De lage instap van de Volvo FM is echt belangrijk in dit werk. Daarnaast is het zicht goed, ook omdat we overal camera’s hebben geplaatst. Dat laatste moet wel vanwege de beperkte ruimte waarbinnen we kunnen manoeuvreren. Volvo I-Shift helpt daarbij ook. Tot slot hebben we de cabine luchtgeveerd laten uitvoeren omdat de koppelschotel dicht achter de cabine zit. Voordeel daarvan is dat we een optimale aslastverdeling hebben, waarbij we de negentons vooras goed kunnen uitnutten.”

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *