Gisteren (17 juni 2014) was ik te gast bij GINAF in Veenendaal. Hier kreeg ik een uitgebreide rondleiding van Dakar-veteraan Coen Bakkenes. Deze begon in het nieuwe kantoor, waar het bedrijf sinds februari dit jaar in gevestigd is. Eerder zat men verspreid over diverse locaties, dat is natuurlijk niet ideaal, daarom werd besloten deze locaties samen te brengen.
Volgende stop was de montagehal, waar op het moment van mijn bezoek allemaal DAFs stonden om omgebouwd te worden, onder een aantal 4×2 trekkers (zowel XF als CF) die worden omgebouwd naar Hydro Axle+. Verder stond er nog een aantal 10×6 chassis in opbouw, een model dat vooral in Limburg populair is. Deze chassis worden door DAF naar GINAF specificaties en deels met door GINAF aangeleverde onderdelen op maat gemaakt voor GINAF, die er daarna in eigen huis onder andere een aangedreven Sisu as bijplaatst. In een hoek van deze hal stond nog een heel bijzondere truck waar ik in een latere blog op terug kom overigens.
De volgende hal die we bezochten was chassisbouw. GINAF bouwt niet alleen chassis van anderen om, men bouwt ook nog steeds eigen chassis, ook in euro 6 uitvoering. Als je nu als klant een nieuwe GINAF besteld wordt bekeken of het type dat je wilt het best op basis van een bestaand chassis gebouwd kan worden, of dat deze helemaal nieuw ontwikkeld moet worden. Enkele stuks worden helemaal zelf gebouwd, mocht het om een serie gaan (GINAF is natuurlijk een relatief kleine fabrikant, dan is 5 stuks ook al een serie) worden de chassisbalken compleet met gaten en dergelijke volgens eigen tekening bij een toeleverancier uit de regio besteld.
De volgende hal waar we kwamen was misschien wel mijn favoriet, die met een aantal prototypes. Ik mag er niet al te veel over zeggen, behalve dat GINAF vriend en vijand de komende tijd nog een paar keer flink gaat verbazen. Daarnaast was de Euro 6 versie van het C-serie chassis, met Iveco motor en cabine, eigen chassis en aangepaste assen, in ontwikkeling. Waar ik tot mijn grote vreugde wel een foto van mocht maken was het prototype-chassis voor de GINAF HD5395TS. Deze is nu grotendeels ontwikkeld, zodat met de eigenlijke bouw begonnen kan worden. De eerste exemplaren zullen binnen enkele maanden afgeleverd worden.
Verderop buiten stond een flink aantal HD5380T’s, de 80 tons miningtruck, klaar voor verschepen naar China. Iets meer dan de helft van de 200 bestelde trucks is inmiddels op de werkplek aangekomen, de rest staat in havens, klaar om te verschepen of juist net uitgescheept, en een aantal dus nog in Veenendaal, wachtend op de boot. Leuk detail is dat de GINAF merknaam ook uit de luifel van de kipper gesneden is.
De aftersales heeft een eigen afdeling. Hier stonden slechts twee trucks, iets wat wel wat zegt over de kwaliteit van GINAF. De twee trucks die er stonden waren overigens niet eens kapot: de ene stond er om monteurs op te leiden, de ander was een prototype, net terug van de testbaan van de RDW, deze wordt gebruikt voor typegoedkeuringen. Veel aftersales werk wordt overigens al door de dealer gedaan, alleen de echt moeilijke gevallen hoeven terug te komen naar Veenendaal.
De laatste hal die ik beschrijf is voor de trucks ook de laatste hal die ze zien voor ze naar de opbouwer gaan. Tijdens en na een proefrit van een uur wordt gekeken of alles goed is, waarna de laatste dingetjes nog aan worden gepast. In deze hal was het gisteren een drukte van belang. Een goed teken, we kunnen binnenkort dus flink wat Euro 6 GINAFs op de weg verwachten.
Vanaf deze plek nogmaals heel veel dank voor de vriendelijke ontvangst door Ginaf, en Coen Bakkenes in het bijzonder.
Leuke blog vandaag Alex!
Schitterende reportage Alex… Boeiend Bedrijf…
Mooie reportage Alex, stonden er ook 2 van de firma uit Drachten?