G.L. de Haan Transport vervoert locomotief met Meusburger MPG-6

Transportbedrijf G.L. de Haan uit Nijkerk vervoert een 45 ton zware spoorlocomotief van Volker Rail over de weg met een gloednieuwe zes-assige Meusburger oplegger.
Meusburger MPG-6
De open semi-dieplader van Meusburger, met een lengte van 15,19 meter (en uitschuifbaar in stappen van 50 cm tot maximaal 24,19 meter) wordt ook gebruikt voor het transport van pontons (met lengtes tot twintig meter en gewichten tot 72 ton) die worden gebruikt bij zandzuiginstallaties, en voor andere exceptionele lading. De Haan vervangt met deze Meusburger een vijf-assige oplegger van het merk Kromhout.
Meusburger MPG-6
De loc van Volker Rail heeft de bijnaam Beaver en wordt gebruikt voor het onderhoud van spoorwegen. Hij wordt geladen en gelost op spoorwegovergangen. De Beaver heeft vier hydraulische stempels waarmee hij zichzelf kan liften, en een centrale stempel waarmee de complete loc om zijn verticale as kan draaien.

De Meusburger van het type MPG-6 beschikt over hydraulische vering met electronische hoogteregeling waardoor de oplegger altijd horizontaal blijft. De zes twaalftons Gigant assen met onafhankelijke wielophanging zijn alle gestuurd door middel van een Tridec systeem, waarmee een stuurhoek van 57 graden mogelijk is. De wielen kunnen radiografisch worden nagestuurd. De Haan maakt van deze voorziening gebruik niet alleen vanuit de cabine of door een derde persoon maar ook vanuit een begeleidingsvoertuig dat achter de combinatie rijdt.
Meusburger MPG-6
Opvallend is verder dat de laadvloer is voorzien van een verzonken rails ten behoeve van het transport van spoormaterieel.

De breedte van deze trailer is 2,75 meter, en hij is verbreedbaar door middel van houten balken tot 3,50 meter. In de transportpraktijk vervoert De Haan met deze Meusburger ook objecten van vier meter breed.
Meusburger MPG-6
Deze semi-dieplader van Meusburger heeft een indrukwekkend laadvermogen van ongeveer 72 ton en wordt getrokken door een 6×4 met een normale koppelingshoogte (125 cm) Het eigen gewicht bedraagt circa 21.500 kg, het maximaal combinatiegewicht bedraagt 99,5 ton. In combinatie met een 8×4 trekker is het maximaal toelaatbare combinatiegewicht zelfs 107 ton. Het spreekt vanzelf dat alle transporten met deze oplegger met een ontheffing moeten worden gereden.

Voor G. de Haan, directeur van het gelijknamig transportbedrijf, is dit zijn eerste ervaring met een Meusburger. “We kwamen bij deze Duitse bouwer terecht door onze activiteiten in het machinevervoer. Toen we offerte lieten maken bleek Meusburger ook nog eens goedkoper dan de concurrenten.” Over de kwaliteit is hij zo tevreden dat hij inmiddels een bestelling voor nog ’n Meusburger heeft geplaatst, een twee-assige huifgesloten verbreedbare dieplader waarin machines vervoerd kunnen worden tot 5 meter breed en 4 meter hoog.
Meusburger MPG-6

NET ZO INTERESSANT

One Response

  1. Teus 5 juli 2014 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *