The Truckrace Battle in actie bij het grootste truckfeest ter wereld.

Afgelopen weekend werd het grootste truckfestival wereldwijd georganiseerd, de truck GP op de Nürburgring in de Duitse Eifel. Ondanks het tropische weer en de concurrentie met de Formule 1 die datzelfde weekend op de Hockenheimring was, kwamen er toch nog 170.000 mensen op af. Dat is ruim meer dan twee keer zo veel als het bezoekersaantal van de F1, wie had ooit gedacht dat de F1 ingehaald zou worden door het truckracen? De tribunes waren niet alleen met Duitsers gevuld, Nederland, België en Luxemburg liggen allemaal binnen anderhalf uur rijden, bovendien hebben de diverse teams allemaal hun eigen fanschare die hen overal achtervolgen.
onbekend meerdere (diverse merken)

De truckraces worden door de ADAC georganiseerd, dat houd in dat er naast de Europese races van de FIA ook de ‘Mittelrhein-cup’ verreden word. Die wordt al jaren in samenwerking met de BTRA (Britse truckrace organisatie) georganiseerd, maar nu voor het eerst ook met The Truckrace Battle. Hiermee ontstond een groot startveld van Duitse, Britse en Nederlandse rijders. Om het ingewikkeld te maken rijden er ook Britten en Duitsers mee bij The Truckrace Battle, en zijn er na iedere Mittelrhein-race vier podiumceremonies: eerst de Mittelrhein-cup, dan divisie A en B van de BTRA , en tot slot The Truckrace Battle.
Het festival rond ‘de groene hel’ is over drie dagen verdeeld. Op zaterdag en zondag zijn de officiële races, zodat er op vrijdag tijd is voor trainingen en een go-and-stop competitie. Bij deze competitie lieten de Nederlanders meteen al goed van zich spreken. Niet alleen met een spectaculaire rijstijl (met name Marco Donk is erg goed om zijn truck schuin in te parkeren in het toch kleine met pionnen afgezette gebied), maar ook met een klinkende overwinning. Erwin Kleinnagelvoort, de winnaar van vorig jaar, heeft afgelopen winter een nieuwe truck gebouwd, maar heeft de oude ook nog staan. Het is natuurlijk zonde om die in een schuur te laten staan verstoffen, dus het team heeft de truck meegenomen naar de Ring, waar Henry Tijhuis er in reed. Zo kon het na een spannende competitie dus ineens gebeuren dat debutant Tijhuis er met de overwinning vandoor ging, nota bene in dezelfde truck die het jaar er voor ook al had gewonnen, maar toen nog met Erwin achter het stuur! Erwin zelf werd overigens derde, de Brit Mathew Summerfield completeerde het podium met zijn tweede plek.

De race op zaterdag kende al vóór de start twee Nederlandse uitvallers. Bij Marco Donk was het rookgas-boutje uit de brandstof pomp getrild, zodat hij van de baan afgesleept moest worden. Wim Groteboer kwam de baan überhaupt niet op door een communicatiefout. De race zelf werd vooral getekend door een zeer spannend gevecht tussen vader Werner en zoon Sascha Lenz met David Jenkins. De raceleiding vond de acties van Sascha wat al te driest, wat hem op een drive-through penalty kam te staan. Ook Lenz senior en Jenkins werden gestraft, deze kregen achteraf een tijdstraf van 10 seconden. Hierdoor kon het gebeuren dat Werner Lenz de beker voor de eerste plek die hij bij de podiumceremonie kreeg mocht gaan ruilen met Erwin Kleinnagelvoort, die als tweede Truckrace Battle-coureur over de streep kwam, maar door de tijdstraf van Werner wel de snelste tijd en daarmee dus de eerste plek had. Het podium werd aangevuld met Cees Zandbergen, die ondanks de nodige problemen toch nog de race uitreed op deze respectabele positie.

Bij de race op zondag kwamen gelukkig wel alle Nederlanders bij de start. Sascha Lenz zette zijn strijd met Jenkins direct bij deze start voort, waarbij ze samen in de grindbak na de eerste bocht terecht kwamen. Jenkins moest uit de bak weggesleept worden, Sascha kon wel verder, maar moest zijn auto in de pits parkeren, en kon niet meer aan de wedstrijd deelnemen. Erg zuur voor de jonge Duitser, als hij deze race gewonnen zou hebben was er een goede kans de eerste plaats in het tussenklassement over te nemen van Cees Zandbergen, in plaats daarvan is hij daar nu afgezakt naar de vierde plek. Cees Zandbergen zorgde ook voor het nodige spektakel, door samen met drie Britse collega’s met vier trucks dik door een aantal bochten te gaan, wonder boven wonder kon iedereen zijn weg vervolgen. Verder op de baan zijn meerdere gevechten bezig. Marco Donk en Rody Smit vechtten in de achterhoede onderling uit wie de beste Volvo heeft. Verder voorin is het Erwin Kleinnagelvoort die rondenlang in een spectaculair gevecht is met BTRA-deelnemer Steve Thomas. In de zevende ronde lukt het de Scania-coureur om de Britse MAN in te halen, een ronde later moet hij die plek helaas weer opgeven, een volgorde die de rest van de race zo blijft. Kleinnagelvoort is wel de snelste van The Truckrace Battle, en wint wederom. Tweede plek is voor Werner Lenz, derde wederom Cees Zandbergen. Frans Smit moest zichzelf tevreden stellen met een vierde plek, maar kruipt qua snelheden steeds dichter bij de top, en schuift ook in het algemeen klassement door naar een mooie derde plek.

Al met al vooral een prachtig resultaat voor het team van Kleinnagelvoort dus het afgelopen weekend, met drie eerste plekken en een derde plek, in dat over 3 wedstrijden!

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *