Nieuwe Mercedes-Benz Vito: nog efficiënter, veelzijdiger én veiliger


Mercedes-Benz Vito
Eind dit jaar komt de volledig nieuwe Vito (die je het eerst hier op deze blog zag) op de markt. De mid-size Van met een maximaal toelaatbaar gewicht tussen 2,5 en 3,2 ton zet nieuwe maatstaven op alle fronten. Hij wordt leverbaar als bestelwagen, bestelwagen met dubbele cabine en als Tourer voor personenvervoer.
Mercedes-Benz Vito
De nieuwe Vito is een krachtige verschijning. Vorm en functie gaan hand in hand: de goede stroomlijn (Cw-waarde 0,32) is een belangrijke factor als het gaat om optimale prestaties en een gunstig verbruik. Bovenal is de nieuwe Vito een multitalent. Met de ruimste keuze uit carrosserievarianten, laadvermogens, wielbases, lengtes, aandrijving en motoren binnen zijn segment levert hij maatwerk voor elke ondernemer.
Mercedes-Benz Vito
Als gesloten bestelwagen is de Vito er met keuze uit drie lengtes – uniek in dit segment. Met voorwielaandrijving heeft hij bovendien het grootste laadvermogen in zijn klasse. De Vito wordt uiteraard ook leverbaar als dubbelcabine. Zo worden de voordelen van een bestelwagen gecombineerd met die van een Tourer. De Vito Tourer is toegesneden op personenvervoer. Er is keuze uit de robuuste BASE-uitvoering en de veelzijdige PRO. Ofwel: van puur functioneel tot stijlvol.
Mercedes-Benz Vito
De nieuwe Vito heeft een comfortabel interieur en biedt nog meer ruimte dan zijn voorganger. De cockpit is overzichtelijk en het bedieningsgemak is groot. Er zijn vele slimme opbergruimtes – voor veel gebruikers is de Vito immers dé werkplek. Bovendien is de uitstraling en uitvoering van hoog niveau – ook in dit opzicht is de Vito toonaangevend in zijn klasse.
Mercedes-Benz Vito
Als eerste in zijn segment is de nieuwe Vito leverbaar met keus uit vóór-, achter- en vierwielaandrijving. Voorwielaandrijving biedt optimale tractie. Bovendien is deze uitvoering voordelig in aanschaf. De achterwielaangedreven versies zijn toegespitst op gebruik met zwaardere belading én aanhangers. De Vito 4×4 komt buiten de gebaande paden en bij zware (weg)omstandigheden perfect tot zijn recht. Vierwielaandrijving is vanaf het begin ‘mee-ontworpen’. Daardoor zijn de 4×4-modellen net zo hoog als de andere Vito’s.
Mercedes-Benz Vito
De basismotor voor de Vito is een compacte 1,6-liter viercilinder turbodiesel, die dwars voorin wordt gemonteerd. In de Vito 109 CDI levert hij 65 kW/88 pk en in de 111 CDI 84 kW/114 pk. Voor beide varianten ligt de nadruk op lage tot middelzware belading. Ze zijn zeer kostenefficiënt. Voor ondernemers die hoge prestaties willen combineren met een hoog laadvermogen en ook nog de mogelijkheid om aanhangers te trekken, is er de achterwielaangedreven Vito met 2,15 l viercilinder turbodiesel. In de Vito 114 CDI levert hij 100 kW/136 pk, in de 116 CDI 120 kW/163 pk en in de 119 BlueTEC (de eerste Euro 6-Van in deze klasse) 140 kW/190 pk.
Mercedes-Benz Vito
De voor- en achterwielaangedreven Vito’s, met uitzondering van de 119BlueTEC, hebben standaard een handgeschakelde zesbak. De 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie met koppelomvormer is optioneel voor de Vito 114 CDI/116 CDI en standaard op de Vito 119 CDI en de 4×4-versies. De Vito is de enige Van in dit segment die leverbaar is met een zeventraps automaat met koppelomvormer, met een zeer gunstige uitwerking op verbruik én berijderscomfort.
Mercedes-Benz Vito
Alle drie lengteversies van de Vito zijn vergeleken met hun voorganger 140 mm gegroeid. De extra lengte zit hem vooral in het front – de voetgangersbescherming is verder verbeterd. De Vito is er met een lengte van 4.895 mm, 5.140 mm en 5.370 mm. De totale hoogte is afhankelijk van de gekozen uitvoering en bedraagt maximaal 1.910 mm. Daarmee blijven alle Vito’s onder de belangrijke ‘twee meter-grens’. Zo kunnen ze probleemloos parkeergarages en wasstraten in rijden.
Mercedes-Benz Vito
De versies met een toelaatbaar gewicht van 2,8 ton staan centraal in het programma. Het toelaatbaar gewicht kan optioneel worden verhoogd tot 3,05 ton of zelfs tot 3,2 ton. Verder komen er ook enkele aantrekkelijke basisversies met een toelaatbaar gewicht van 2,5 ton. De voorwielaangedreven Vito met de compacte 1,6-liter diesel en een lengte van 5.140 mm weegt in standaard uitvoering slechts 1.761 kg. Bij een maximaal toelaatbaar gewicht van 3,05 ton bedraagt het laadvermogen maar liefst 1.289 kg.
Mercedes-Benz Vito
Alle technische componenten van de Vito zijn afgestemd op maximale efficiency. Dan gaat het niet alleen om motor en transmissie, maar bijvoorbeeld ook over een achteras met verminderde wrijving en een elektromechanische stuurinrichting. Door een breed pakket aan maatregelen is de nieuwe Vito tot 20% zuiniger dan zijn voorganger. De zuinigste Vito’s dragen het BlueEFFICIENCY-label (optioneel op modellen met achterwielaandrijving, standaard op alle Vito’s Tourer met de sterkste motor en automaat). De Vito 116 CDI, met standaard BlueEFFICIENCY, verbruikt gemiddeld slechts 5,7 l/100 km. Dit zeer gunstige verbruik wordt overigens behaald met zowel de handgeschakelede ECO-gear versnellingsbak als de 7G-TRONIC PLUS automaat. Ook onderhoudsintervallen van maar liefst 40.000 km (of twee jaar) dragen bij aan de gunstige exploitatiekosten.
Mercedes-Benz Vito
Het onderstel van de Vito is verder verbeterd. Het nieuwe model heeft standaard een elektromechanische stuurinrichting en een semi-geleide achteras met schroefveren en een nieuwe veer/demper afstemming. Bij de bestelwagen-uitvoeringen (inclusief de dubbelcabine) ligt de nadruk op een groot laadvermogen. Op de Tourer- modellen is het comfortonderstel standaard. De kenmerken zijn een mindere stugge vering en een andere demperafstemming. Afhankelijk van de uitvoering beschikt de Vito over een krachtig remsysteem met rondom 16- of 17-inch schijven. Stabiliteitssysteem ADAPTIVE ESP is op alle modellen standaard.
Mercedes-Benz Vito
De Vito is de enige Van in zijn klasse met standaard airbags en gordelwaarschuwingssysteem voor bestuurder en passagier. De Vito Tourer PRO heeft daarbij ook windowbags en zij-airbags. Windowbags achterin zijn optioneel voor de Vito Tourer. De Vito Tourer is zodoende leverbaar met tot wel acht airbags. Ook dit is uniek in het segment.
Mercedes-Benz Vito
ATTENTION ASSYST is standaard op alle nieuwe Vito’s. Dit systeem kan op basis van een groot aantal parameters een vermoeide bestuurder herkennen. Ook standaard: een bandenspanning-controlesysteem en de innovatieve zijwindassistent, die de de invloed van zijwind volledig neutraliseert. Interessante opties zijn de actieve parkeerassistent, de COLLISION PREVENTION ASSYST, de dodehoek-assistent en de spoorassistent.
Mercedes-Benz Vito
De nieuwe Vito is optioneel leverbaar met het Intelligent Light System (ILS). Alle lichtfuncties (knipperlichten, dagrijverlichting, dim-/grootlicht en bochtverlichting) zijn dan uitgevoerd in LED-technologie. Afhankelijk van de snelheid wordt de lichtverdeling bovendien aangepast aan de omstandigheden (snelweg, buitenweg).
De nieuwe Vito komt eind dit jaar op de markt. De prijzen worden begin september bekend gemaakt.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *