Truckland Noord-Holland leverde deze week de 100e nieuwe DAF aan De Waard Transport & Logistics in Noord-Scharwoude. Het meer dan acht decennia bestaande, internationaal opererende transportbedrijf is een trouwe DAF-relatie. In 1962 nam men de eerste DAF truck in gebruik: Een 2000 DO 6×2 motorwagen met 130 pk motor en twospeed bak. De jongste aanwinst is een rondom lucht geveerde DAF FAN 6×2 met 460 pk Euro 6 motor en Super Space Cab. Een voertuig dat volledig past bij de brede duurzaamheidsgedachte van de innovatieve Noord-Hollandse logistiek dienstverlener.
Om het precieze aantal te kunnen bepalen dook directeur Cees de Waard in de bedrijfsarchieven en kwam met de volgende gegevens. “Wij reden in 1957 al met DAF, de 1e aanschaf was een 2-assige DAF aanhanger. Dit is volgens ons precies de honderdste DAF motorwagen sinds 1962. Destijds ging het om een DAF 2000 DO met kenteken VB-25-48. Een 6×2 motorwagen met 130 pk dieselmotor, waarmee elke week 2 chauffeurs op Italië reden. Nu gaat het om een DAF XF FAN 6×2, rondom lucht geveerd met Euro 6 motor (460 pk) en een ruime en comfortabele Super Space Cab. Wel heel wat anders dan die eerste dus ”, maar ze waren er destijds net zo trots op als wij nu , opent huidig directeur Cees de Waard zijn verhaal. Hij geeft als vierde generatie leiding aan het hechte familiebedrijf.
De Waard rijdt momenteel met vijftig trekkende eenheden, verdeeld over twee merken, waarvan de helft van het merk DAF. Daarbij gaat het om zowel trekkers 4×2 als om 6×2 bakwagens. Eerder dit jaar leverde Truckland al 5 Euro 6 DAF XF trekkers bij het Noord-Hollandse transportbedrijf af. De Waard: “Als bedrijf streven wij naar duurzaamheid en continuïteit op alle fronten. Dus naar duurzame relaties met onze klanten en leveranciers, maar ook met ons personeel en binnen de familie. Wij zijn dan ook trots op onze jarenlange relatie met DAF en Truckland en de daarbij horende dienstverlening.”
Aan de ontwikkeling en levering van deze nieuwe DAF XF ging veel denkwerk vooraf en dat zie je terug in de details. Zo beschikt de motorwagen over een sturende na loopas, omdat De Waard weet dat zij daar een flinke kostenbesparing in de bandenkosten mee realiseren. “Met deze oplossing gaan de banden vier tot vijf keer langer mee en deze as draagt bij aan een hogere koersvastheid.”, weet Cees de Waard. “Verder is hij rondom lucht geveerd, omdat hij ook op de trein moet kunnen. In het kader van reducties op brandstofverbruik en CO2 uitstoot is ook gezocht naar gewichtsreducties door bijvoorbeeld van het weglaten van een laadklep. Om de laadbakken te koelen is gekozen voor duurzame koeling met de unieke generator voorbereiding welke af fabriek te leveren is bij DAF. De Euro 6 motor van de DAF truck draait bij stilstand en op de trein stationair en fungeert als generator voor de koelinstallatie, waarbij de koeling zelfstandig de DAF motor kan laten starten op momenten dat het nodig is . Waarmee De Waard transport in nauwe samenwerking met Truckland een wereldwijde primeur heeft door als eerste transportbedrijf met een dergelijk systeem op “de trein” te mogen. Middels deze oplossing wordt er niet alleen een veel lagere CO2 uitstoot bereikt, maar ook een flinke brandstofbesparing. De truckmotor draait 1,4 liter brandstof per uur tegen 2,5 liter voor een normale koelgenerator. Verder heeft de truck grote tanks en dus voldoende capaciteit. Die tanks zijn ook nog eens voorzien zijn van een door onszelf ontwikkelde tankdopbeveiliging met een akoestisch alarm signaal.”
Duurzaam ondernemen loopt als een rode draad door het bedrijf en is echt een kernbegrip. “We zijn Lean and Green gecertificeerd”, vervolgt Cees de Waard. “En proberen in de komende vijf jaar 20 procent CO2 te besparen. Dat doen wij door steeds meer over te gaan van vervoer over de weg naar vervoer over het spoor, oftewel intermodaal vervoer. Om dat goed te kunnen doen, hebben wij de laatste jaren fors geïnvesteerd in de ontwikkeling geconditioneerde koelbakken, inclusief de bijbehorende satellietbesturing op de koelmotoren, temperatuurcontrole, start stop en een meldingssysteem wanneer een motor uitvalt. Geconditioneerd intermodaal vervoer doen wij onder de motto’s ‘Road 2 Rail’ en ‘Fresh & CO2 less’. Met de komst van de nieuwste trucks is daar een motto aan toegevoegd: Eco Blue & Cool 2 You! Daarmee geven wij aan dat wij met de blauwe De Waard voertuigen in een zuivere helderblauwe leefomgeving de producten van onze klanten duurzaam groen naar de eindbestemming vervoeren. Om dat te bereiken gaan losse laadbakken niet alleen met de trein vanuit Rotterdam naar Verona, waar wij ook al jaren een eigen vestiging hebben. Maar maken wij in Oostenrijk en Zwitserland gebruik van de ‘Rollende Landstrassen’, waarbij wij complete transportcombinaties op de trein zetten om op die manier zonder tijdverlies en binnen het rijtijdenbesluit onze vervoersprestatie leveren. Dat is ook duurzaamheid legt de Waard uit.
De Waard Transport en Logistics richt zich op internationaal groupagevervoer met als specialisaties ADR en geconditioneerd. “Wij zijn in 1932 begonnen en inmiddels werken hier 75 mensen. Goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers die vaak al heel lang bij ons werken. We hebben zelfs gezien dat opa, vader en zoon hier werkten, dat zegt ook wel wat! Als bedrijf doen wij het normale onderhoud zelf en maken daarbij gebruik van de originele –door de dealer geleverde- onderdelen. Voor de grote beurten gaan alle voertuigen naar de betreffende dealerbedrijven. In het geval van DAF is dat Truckland in Heerhugowaard”, besluit Cees de Waard.
Op de cabinehoeken van deze 100e DAF XF zijn aanduidingen aangebracht die dat feit onderstrepen. Verder liet De Waard het DAF logo op de grille aanpassen. Daar wordt het merk DAF nu verweven in de slogan “DeWaar DÁ Fiducia!” Wat in het Italiaans betekent ‘De Waard geeft vertrouwen’.