Hiab introduceert haar grootste kraan ooit

Hiab, onderdeel van Cargotec, staat op het punt de grootste kraan tot heden met groot hefvermogen te lanceren: de HIAB X-HiPro 1058. Dit markeert het begin van een serie introducties daar Hiab aanzienlijke verbeteringen voorbereidt op het gebied van kwaliteit, prestaties en zuinigheid voor de hele reeks zware kranen.
Mercedes-Benz Arocs
De HIAB X-HiPro 1058 is ontwikkeld om te voldoen aan steeds strengere eisen en is voorzien van diverse unieke functies die allemaal zijn ontworpen om de productiviteit en betrouwbaarheid te verbeteren en om de cost of ownership gedurende de levenscyclus terug te dringen. Met een capaciteit van 90 tm en een horizontale reikwijdte van tot 34,5 meter met een JIB en tot 38 meter verticaal is deze kraan met extra vermogen ideaal voor het heffen van zware en volumineuze materialen.

40% lagere installatiekosten
De laad- en lostechnologie van marktleider Hiab is ook ontwikkeld met deze krachtpatser in het achterhoofd. De tijd die nodig is voor montage en configuratie van de kraan is aanzienlijk teruggebracht als gevolg van het geschroefde geïntegreerde subframe, op de voet gemonteerde olietank en de geïntegreerde extra steunpoten; functies waarvan Xavier Picart, Director, TVI Tècnica de Vehicles Industrials Girona, diep onder de indruk was.

“Installatie van de nieuwe HIAB X-HiPro 1058 is sneller, schoner en goedkoper. Ik schat dat we bij een standaardkraan circa 180 arbeidsuren besparen, wat goed is voor 40% van de totale kosten,” meent Picart. “Vooral de nieuwe geschroefde voet raagt bij aan een aanzienlijke tijdsbesparing. Deze kan worden vastgezet aan het subframe waardoor zijplaten overbodig worden. Er hoeven geen onderdelen meer te worden verwijderd van de truck om het subframe te installeren. Bovendien kunnen we het volledige subframe spuiten oordat we de kraan installeren. Voor klanten leidt dat tot aanzienlijk kortere wachttijden voor levering.”

“Ik denk er nauwelijks concurrentie op de markt is voor de HIAB X-HiPro 1058. De nieuwe Variable Stability Limit+ (VSL+) geeft de bedienaar veel meer vrijheid bij de vrachtafhandeling. Dankzij de excellente stabiliteit kan de capaciteit van de kraan maximaal worden benut.”

“Het nieuwe en verbeterde VSL+ stabiliteitssysteem maakt gebruik van het geladen laadbak: de extra last op de truck fungeert als contragewicht. De VSL+ optimaliseert automatisch het hefvermogen van de kraan op voet van de uitmuntende stabiliteit. Door deze functie kan de kraan flexibeler worden ingezet, vooral op locaties waar de steunpoten niet volledig kunnen worden uitgeschoven,” vertelt Sergio Peiro, productmanager, Hiab.

Uitstekend rendement op de investering
Carl Gustaf Göransson, senior vice-president, Sales and Markets, Hiab, zegt: “De nieuwe HIAB X-HiPro 1058 stelt echt de norm voor kranen met groot hefvermogen. Ons team voor productontwerp heeft een uitzonderlijke oplossing ontwikkeld door goed te luisteren naar onze klanten. We begrijpen de kritische vereisten waarmee onze klanten te maken krijgen als ze hun diensten leveren en zakelijk succes boeken. Onze focus op producten van hoge kwaliteit die zorgen voor een hogere productiviteit en tegelijkertijd de cost of ownership verlagen, heeft geresulteerd in de eerste van een nieuwe serie kranen met hoog hefvermogen en een uitstekend rendement op de investering.”

Nieuw systeem helpt lading te beschermen
Met het nieuwe Load Stability System (LSS) kan een kraan sneller en soepeler worden bediend, met haarfijne precisie, zelfs bij volledige reikwijdte, in veel verschillende toepassingen. Het systeem compenseert automatisch voor en geeft tegenwicht tegen onbedoelde bewegingen tijdens verticale bedieningen. Het LSS dempt ook hefbewegingen, zelfs als de bedieningshendel abrupt wordt losgelaten. Dit betekent dat het LSS het werken met de kraan niet alleen sneller en soepeler maakt, maar dat de last, de kraan en de werkomgeving in nabijheid van de kraan ook worden beter beschermd tegen mogelijke beschadiging.

Ook nieuw is het 9 meter lange, door een ketting aangedreven uitschuifsysteem van de steunpoten. Doordat het systeem is voorzien van slechts één uitschuifcilinder maar twee telescopische uitschuifarmen, is de uitschuifsnelheid bijna verdubbeld wat kostbare tijd bespaart tijdens installatie van de kraan en het intrekken van de steunpoten.

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *