Dorrestein Overslag en Recycling neemt multifunctionele Volvo FM 10×2 in gebruik

Dorrestein, gevestigd in Den Dolder, is een overslag- en recyclingbedrijf dat verschillende afvalstromen verwerkt en daarnaast actief is in de bouw. Het bedrijf was op zoek naar een multifunctioneel voertuig en koos voor een Volvo FM 500 10×2. Een configuratie die het mogelijk maakt verschillende diensten van het bedrijf met een voertuig uit te voeren. De truck werd geleverd door Volvo Trucks-dealer Van Dijk Utrecht.
Volvo FM 4th gen
Leo van Dorrestein is directeur van het bedrijf dat bijna 70 jaar bestaat en is de tweede generatie. Hij is volop bezig met het ontwikkelen van concepten waardoor hij zijn wagenpark multifunctioneel kan inzetten. De nieuwe Volvo FM 500 10×2 is een prachtig voorbeeld. “Door de opbouw en de kraan is deze truck eigenlijk drie trucks in één. Wij wilden een multifunctioneel concept en kwamen uit op deze configuratie. De truck is geschikt voor het vervoer van open containers, heeft een kipinstallatie en dient tevens voor het vervoer van zeecontainers en bouwunits. We hebben de truck in nauwe samenspraak met HSM Hydrauliek Service en Volvo Trucks-dealer Van Dijk Utrecht ontwikkeld. Zo is de truck uitgerust met een HIAB 1055 120 ton/meter autolaadkraan.”

Breed eisenpakket
De wensen van Leo van Dorrestein waren zeer breed, waarbij aan alles een invulling is gegeven. Zo heeft Rhino Engineering met HSM een kippende open laadbak ontworpen, die voorzien is van twee lieren en een kiepcilinder voor het kippen tot een hoek van ca. 55 graden. De lieren maken het bovendien mogelijk om open top containers op de laadbak te lieren. Indien nodig kan de laadbak 1,5 meter extra uitschuiven, bijvoorbeeld wanneer bouwunits of zeecontainers vervoerd worden. Alle functies van de laadbak zijn te bedienen met een afstandsbediening. De kraan heeft een totale reikwijdte van 19,4 meter, waarbij het nog mogelijk is om 3.450 kg te heffen. Tevens is de kraan uitgerust met een 175X-5 Jib. Deze combinatie zorgt ervoor dat de kraan op lastig bereikbare plekken kan komen zoals daken van hoge gebouwen. Door de aan de voorkant gemonteerde steunpoot is het ook mogelijk om voorover te draaien met de maximum capaciteit. Vandaar ook dat de Volvo FM is uitgerust met een slaapcabine in plaats van de hogere Globetrotter-variant.
Volvo FM 4th gen
Volvo voldoet aan specificaties
De keuze voor een Volvo FM komt voort uit het feit dat Volvo als enige een chassis kan leveren dat voldoet aan de specificaties die Leo van Dorrestein wilde. Af fabriek werd de truck geleverd in een 8×2 configuratie. Terberg Techniek uit IJsselstein heeft de truck gemodificeerd met een extra 9-tons voorloopas, die stuurbaar en hefbaar is. “In totaal zijn vier assen stuurbaar. Het maakt het mogelijk dat we ook in binnensteden makkelijk kunnen manoeuvreren. De 10×2 configuratie is gekozen vanuit het oogpunt efficiency, zowel op het gebied van brandstof, als wel minder slijtage aan bewegende delen.”

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *