Renault Trucks introduceert D-wide CNG in euro 6 uitvoering

Al sinds 2004 biedt Renault Trucks voertuigen op CNG (Compressed Natural Gas) aan. Nu wordt de distributietruckreeks aangevuld met de Renault Trucks D Wide CNG in combinatie met een 9-liter Euro 6 gasmotor met een vermogen van 320 pk en in een configuratie van 19 ton 4×2 of 26 ton 6×2.
Renault D-serie
Onder alle alternatieve oplossingen die Renault Trucks aanbiedt, is CNG (Compressed Natural Gas) een van de meest betrouwbare en volwassen gebleken met een zeer lage uitstoot: de motoren stoten vrijwel geen roetdeeltjes of geur uit. Bovendien beschikt de motor bij inzet in stedelijke gebieden over dezelfde hoge actieradius als een conventionele dieselmotor.

De Renault Trucks D Wide CNG Euro 6 is geschikt voor aardgas als ook bio-methaan gas (biogas). Bio-methaan gas is een hernieuwbare brandstof die wordt gewonnen uit gewassen en geeft een significant lagere CO2-uitstoot dan een dieselmotor. Voertuigen op CNG of bio-methaan zijn daarom zeer geschikt voor inzet in stedelijke gebieden. “We merken dat deze voertuigen vooral in trek zijn bij overheden als bijvoorbeeld vuilniswagen of in de distributie”, verklaart Erik Lenssen, product manager bij Renault Trucks Nederland.

Het voertuig beschikt over een nieuwe Euro 6 NGT9 6-cilinder motor met een inhoud van 9 liter en een vermogen van 320 pk. “De motor biedt hetzelfde rijcomfort en dezelfde prettige rijeigenschappen als een truck met dieselmotor. Tegelijkertijd biedt het voertuig echter een hoger koppel (1.356 Nm) en een lager geluidsniveau”, licht Erik Lenssen toe. De Renault Trucks D Wide CNG is verkrijgbaar in twee configuraties: een bakwagen in 4×2 uitvoering van 19 ton en een bakwagen in 6×2 uitvoering van 26 ton.

De Renault Trucks D Wide CNG Euro 6 beschikt over een volautomatische Allison 3200 versnellingsbak, aangepast voor inzet binnen het segment huisvuilinzameling. Net als in de dieselversie, heeft de D Wide CNG een versnellingsbak die automatisch van de neutraal stand naar de eerste versnelling schakelt en vice versa. Dit maakt het mogelijk om de opbouw te activeren zonder handmatig naar neutraal te hoeven schakelen.

Om aan verschillende behoeften te kunnen voldoen, biedt de Renault Trucks D Wide CNG zes brandstoftanks met een capaciteit van 600 liter voor gecomprimeerd gas onder een druk van 200 bar – wat gelijk staat aan 90 kg gas – en een capaciteit van 800 liter in acht brandstof tanks wat gelijk staat aan 120 kg gas. Voor het tanken van de D Wide CNG zijn er aansluitingen volgens de NGV1 en NGV2 richtlijnen zodat wordt voldaan aan de eisen van gasleveranciers binnen Europa.

De stalen tanks zijn ontworpen om een druk tot 500 bar aan te kunnen: 2,5 keer zo hoog dan gebruikelijk en hebben een levensduur van meer dan 20 jaar.
Net zoals de Renault Trucks-dieseltrucks wordt ook de D Wide CNG geproduceerd in Blainville-sur-Orne in de Franse regio Calvados. Service en onderhoud worden uitgevoerd door het uitgebreide Europese Renault Trucks-dealernetwerk.

Om de infrastructuur van gas te ondersteunen en motiveren, beschikt de Europese Unie sinds september 2014 over nieuwe wetgeving waardoor het aantal tankstations met de mogelijkheid voor het tanken van gas aanzienlijk is toegenomen.
Renault D-serie
Techniek:
– 4×2 (19t) and 6×2 (26t) bakwagens
– Euro 6 NGT9 gasmotoren, met gecontroleerde ontstekingstechnologie
– 320 pk / 1.356 Nm
– Automatische Allison 3200 versnellingsbak
– Dagcabine
– Wielbasis: 3.500 tot 4.750 mm
– Tanks met een inhoud tot 800 liter = 160 m3 = 120 kg Compressed Natural Gas
– Actieradius tot 400 km binnen stedelijke omgevingen

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *