Unimog Museum in Gaggenau

Een tijdje terug heb ik het Unimog Museum in Gaggenau bezocht. Die bestaat uit slechts één niet al te grote hal, in de omgeving van het museum zie je meer Unimogs dan in het museum zelf. Maar wat er staat is toch wel erg gaaf, de museumwinkel heeft hele leuke spulletjes en, wellicht wel het allerleukst, je kunt meerijden met een Unimog over een best heftig terrein, waar de Unimog optimaal tot haar recht komt. Officieel heet het overigens Mu-Se-Um, wat staat voor Murgtal Sehenswurdigkeit Unimog-Museum.

Unimog U1700 (of U1500?) met Schmidt sneeuwfrees in de kleuren van sponsor Merex voor de deur.Unimog 404 als reclamezuil in het offroad-terrein.Voor de kleinsten is er een heuse

Een wel hele gave skibus.De beer van Berlijn was nog nooit zo leuk.In de periode tussen 1946 en 1948 zijn zes Unimog prototypes gebouwd. Dit is U6, U5 is te vinden in het Deutsche Landwirtschaftsmuseum Hohenheim.De Unimog 70.200 was het eerste model in militaire dienst, het Zwitserse leger kocht er een aantal. De motor komt uit de Mercedes-Benz 170D personenwagen.

Ter vergelijk staat er een Ferguson TEA 20 uit 1950 naast. De Unimog was destijds nog echt een landbouwvoertuig.Weer een prototype, de eerste voor de S-serie, uit 1953.Unimog 404.111, nieuw geleverd aan het Franse leger, tegenwoordig van Patrick Brauch uit Walzbachtal-Wössingen.Unimog 404 met ontgiftingsopbouw van Harmening.De techniek van een Unimog 2010 beter bekeken.Wie nog nooit een Unimog van binnen heeft gezien kan hier in een UGN cabine kruipen.Rechtstreeks uit de fabriek, een Unimog U5023 met Euro 6 motor.Unimog 404 met cabine van een 406 en een Metz opbouw.Nog een Unimog 404 met Metz opbouw.Unimog 2010 van het Zwitserse leger.Unimog 401 met Schmidt sneeuwschuiver van de stadsreiniging van Berlijn.Blik op de techniek van een Unimog 404.Wederom een Unimog 404, uit de bestanden van het Zwitserse leger.e Bundeswehr gaf rijles met deze Unimog 404 met dubbele cabine.Kinderen kunnen voor een foto poseren achter dit frontje.Unimog 404 met houtgasgenerator.Unimog 404 met radio-opbouw van de Bundeswehr.Het Belgische leger gebruikte deze Unimog U1550L als testvoertuig.

17 december 1991 liep deze MB Trac van de lopende band in Gaggenau ,(helaas!!!) de allerlaatste die gebouwd is.

Unimog 421.

Een deel van de in het museum getoonde Unimog miniaturen.Unimog 404 met Iveco motor.Als de kinderen eerder klaar zijn met kijken dan pappa kunnen ze naar de speelhoek. Uiteraard is het ook daar Unimog wat de klok slaat.Een Unimog U1450 op het offroadterrein, mooi te zien via de bovenetage.

De geländetaxi is een Unimog U4000 met dubbele cabine.Als kind wilde ik ook heel graag een trap-Unimog, ik snap het gedrag van deze jongeman wel…

Toch had ik geen problemen om zonder Unimog-traptrekker mijn jeugd door te komen, ik heb menig kilometer afgelegd op een vrijwel identieke MB Trac.Buiten ook een chassis waar je goed kunt zien hoe en wat.Mooie gevulde boekenkast. Een handjevol van die boeken staat overigens ook in mijn boekenkast, ik ben een echte boekenjunk.De Unimog knuffels zijn helaas behoorlijk prijzig.Opvallend dat het restaurant in het museum de Ford Transit Custom prefereert boven een Vito.Een Mercedes-Benz B-klasse ligt wel weer in de lijn der verwachting als eigen voertuig van het museum. Toffe Skoda op de achtergrond ook trouwens…In het bos naast het museum werd gewerkt, uiteraard met Unimogs.Restauratieprojecten?

Wil je nu zelf ook eens die kant op, meer informatie over het museum vind je op hun website.

NET ZO INTERESSANT

No Responses

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *