Chevrolet introduceert de zesde generatie van de Camaro, de sportwagen van GM die in de USA al vijf jaar koploper is in zijn marktsegment. De nieuwste Camaro biedt een nog hoger prestatieniveau, nog meer verfijning en uitgebreide reeks geavanceerde technologieën.
De ‘Gen Six’ Camaro heeft een volledig nieuwe, lichtere bodystructuur en de keuze uit meer, moderne motoren. Zes compleet nieuwe aandrijflijnen worden aangeboden, waaronder een 2-liter turbo, een volledig nieuwe 3.6-liter V6 en de LT1 6.2-liter V8 die 440 pk levert en een koppel heeft van 610 Nm, de meest krachtige Camaro SS ooit. Iedere motor is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak, of met een automatische achtversnellingsbak.
Het interieur is afgestemd op de bestuurder, met toonaangevende technologieën, een nieuwe Drive Mode Selector, een te configureren instrument cluster en een naar persoonlijke voorkeur in te stellen ambient verlichting. De structurele stijfheid van de body is met 28% toegenomen, terwijl het gewicht met 60,5 kg is verlaagd.
Bij de ontwikkeling van de Camaro richtte Chevrolet de focus op drie kernzaken:
Prestaties
Een lager gewicht (vermindering 60,5 kg)
Meest zuinige Camaro ooit, met de nieuwe 2.0-liter turbo, 270 pk (201 kW) en 393 Nm
Nieuwe 3.6-liter V6 met directe injectie, continu variabele kleptiming en Active Fuel Management (cilinder de-activatie), 330 pk (246 kW) en 386 Nm
De meest krachtige Camaro SS ooit, 6.2-liter LT1 Small Block V8 met directe injectie, 440 pk (328 kW), 610 Nm
Magnetic Ride Control active suspension op Camaro SS
Technologie
Compleet nieuwe Drive Mode Selector met 4 standen: Snow/Ice, Tour, Sport en – op SS-modellen – Track settings
Interior Spectrum Lighting met 24 verschillende ambient lichteffecten
Draadloos opladen van mobiele telefoons Chevrolet MyLink
Design
Tien carrosseriekleuren, 5 interieur-kleurcombinaties
Enkele duizenden eigenaren van de ‘Gen 5’ Camaro hebben GM feedback verstrekt over wat zij wilden voor de ‘Gen 6’ Camaro.
De nieuwe Camaro komt later dit jaar in Amerika op de markt, terwijl Europa in de eerste helft van 2016 aan de beurt is. De model line-up en de technische specs voor Europa zullen later bekend worden gemaakt.
Zowel de 3.6-liter V6 als de 6.2-liter V8 is leverbaar met een uitlaatsysteem met twee instellingen, dat elektronisch gecontroleerde kleppen heeft. Hiermee worden bij het accelereren de geluiddempers ‘gepasseerd’ voor betere prestaties en een nog mooier geluid.
Het dashboard is volledig nieuw vormgegeven maar is toch duidelijk Camaro-herkenbaar met de twee ronde klokken.
Met de nieuwe Driver Mode Control, te bedienen met een knop op de middenconsole, kan de bestuurder de uitstraling, het geluid en het gevoel van de nieuwe Camaro afstemmen op persoonlijke voorkeuren en rijomstandigheden.