Het bizarre leven van de BR-LV-74

De BR-LV-74 heeft zo veel kleuren gehad dat de gemiddelde regenboog jaloers op hem is. Maar hij heeft ook drie merknamen op de grille gehad. Samen met Robert Baarda wil ik een boek gaan maken over de diverse Nederlandse Dakar trucks. De BR-LV-74 is één van de deelnemers met een vrij bewogen leven, ook al werkt hij al sinds het begin voor hetzelfde team, namelijk dat van De Rooy. Overigens mijn hartelijke dank aan Roger ‘Dakarcollector’ van Driel voor het helpen met het uitvogelen van deze historie. Als iemand nog correcties of aanvullingen heeft hoor ik het graag in de reacties.

Hij begon zijn leven als DAF CF serie. Deze zou meedoen aan Le Dakar 2006. Helaas voor de Nederlandse deelnemers werden alle DAFs al voor aanvang van de Rally afgekeurd, in deze uitvoering heeft hij dus nooit aan de rally mee gedaan. Hij was wel bij de preproloog voor dat jaar, waar Jaco Terlouw deze foto kon maken.

De liefde voor DAF was daarna wel voorbij, in 2007 reed men met GINAF trucks. Er zat nog wel een DAF motor in. De BR-LV-74 reed in dat jaar niet mee.

In 2008 was de Ginaf X2223 niet meer blauw, sigarettenreclame was verboden geworden, dus Gauloises moest noodgedwongen afhaken. De Rooy was nu zijn eigen hoofdsponsor, met Iveco Schouten als subsponsor. Dat had wel als gevolg dat er nu ook een Iveco motor gebruikt werd. Voor het goedkeuren van de truck geen probleem, je kunt een GINAF (C-serie, dat dan weer wel…) gewoon af-fabriek met een Iveco motor bestellen. De foto komt van Hans Kramer. Ook dat jaar was de truck voor niks naar Portugal afgereisd, de rally werd een dag voor de start afgeblazen in verband met terrorisme-dreiging. De truck reed dat jaar wel de Trans-oriental Rally.

In 2009 werd Le Dakar in Zuid-Amerika gehouden. Dit tot ergernis van Jan de Rooy, de dat jaar niet Le Dakar maar de Africa race reed. Bij de truck was niet meer alleen de motor van Iveco afkomstig, maar de cabine ook, voor het gemak wordt de truck vanaf dat moment dus maar Iveco Trakker genoemd. Strikt gezien is het trouwens überhaupt geen DAF, GINAF of IVECO, maar een DRAF. De Rooy heeft de truck immers zelf (elk jaar opnieuw…) gebouwd. Leuk detail is dat de Iveco cabines geleverd werden door Veldhuizen, die enkele trucks met Iveco Trakker chassis met een landbouwcabine uit heeft gerust.

Gerard de Rooy liep bij de Silk Way rally van 2009 een zware rugblessure op, waardoor hij in 2010 niet mee kon doen aan Le Dakar. Net als Gerard bleef ook de BR-LV-74 die winter in Nederland. Ook in 2011 rijdt de truck niet mee.

In 2012 is de truck weer van kleur verschoten, met Petronas heeft De Rooy een nieuwe grote hoofdsponsor gevonden, zodat de truck nu groen wordt gespoten. De BR-LV-74 is dit jaar snelle servicetruck, met Hugo Duisters achter het stuur. Hij werkt dit jaar mee aan de overwinning van Gerard de Rooy in zijn torpedo.

In 2013 is hij weer mee als snelle service, dit keer met Jo Adua als coureur. Net als de voorgaande twee foto’s is dit beeld gemaakt door Roger van Driel.

Er lijkt eindelijk enige consistentie in het leven van de Iveco Trakker te zitten, in 2014 is hij wederom snelle service wagen, wederom bestuurd door Adua.

In 2015 is het weer een snelle service truck, voor het derde jaar op rij met Adua achter het stuur. Maar de truck is niet meer in de kleuren van De Rooy! Het team heeft besloten met minder trucks deel te nemen aan de wedstrijd om de kosten wat te drukken. Men huurt dit keer service in bij het team van Boucou, wat puur is ingericht om andere teams snelle service te bieden. De betaling daarbij is de BR-LV-74… Maar het eerste wat Boucou deed toen de truck binnen kwam was een pot gele verf pakken en de truck in de eigen kleuren schilderen natuurlijk!

Update: In 2016 reed de truck weer mee in de kleuren van Boucou Nu met Klaus Bauerle achter het stuur, de truck verzorgde de snelle service voor het X-Raid (Mini) team.

NET ZO INTERESSANT

6 Comments

  1. arno 21 mei 2015 Reply
  2. Andre 21 mei 2015 Reply
  3. Edwin 21 mei 2015 Reply
  4. Gouki 21 mei 2015 Reply
  5. Bert 12 november 2016 Reply
  6. Chris Somsen 26 november 2016 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *