De BR-LV-74 heeft zo veel kleuren gehad dat de gemiddelde regenboog jaloers op hem is. Maar hij heeft ook drie merknamen op de grille gehad. Samen met Robert Baarda wil ik een boek gaan maken over de diverse Nederlandse Dakar trucks. De BR-LV-74 is één van de deelnemers met een vrij bewogen leven, ook al werkt hij al sinds het begin voor hetzelfde team, namelijk dat van De Rooy. Overigens mijn hartelijke dank aan Roger ‘Dakarcollector’ van Driel voor het helpen met het uitvogelen van deze historie. Als iemand nog correcties of aanvullingen heeft hoor ik het graag in de reacties.
Hij begon zijn leven als DAF CF serie. Deze zou meedoen aan Le Dakar 2006. Helaas voor de Nederlandse deelnemers werden alle DAFs al voor aanvang van de Rally afgekeurd, in deze uitvoering heeft hij dus nooit aan de rally mee gedaan. Hij was wel bij de preproloog voor dat jaar, waar Jaco Terlouw deze foto kon maken.
De liefde voor DAF was daarna wel voorbij, in 2007 reed men met GINAF trucks. Er zat nog wel een DAF motor in. De BR-LV-74 reed in dat jaar niet mee.
In 2008 was de Ginaf X2223 niet meer blauw, sigarettenreclame was verboden geworden, dus Gauloises moest noodgedwongen afhaken. De Rooy was nu zijn eigen hoofdsponsor, met Iveco Schouten als subsponsor. Dat had wel als gevolg dat er nu ook een Iveco motor gebruikt werd. Voor het goedkeuren van de truck geen probleem, je kunt een GINAF (C-serie, dat dan weer wel…) gewoon af-fabriek met een Iveco motor bestellen. De foto komt van Hans Kramer. Ook dat jaar was de truck voor niks naar Portugal afgereisd, de rally werd een dag voor de start afgeblazen in verband met terrorisme-dreiging. De truck reed dat jaar wel de Trans-oriental Rally.
In 2009 werd Le Dakar in Zuid-Amerika gehouden. Dit tot ergernis van Jan de Rooy, die dat jaar niet Le Dakar maar de Africa race reed. Bij de truck was niet meer alleen de motor van Iveco afkomstig, maar de cabine ook, voor het gemak wordt de truck vanaf dat moment dus maar Iveco Trakker genoemd. Strikt gezien is het trouwens überhaupt geen DAF, GINAF of IVECO, maar een DRAF. De Rooy heeft de truck immers zelf (elk jaar opnieuw…) gebouwd. Leuk detail is dat de Iveco cabines geleverd werden door Veldhuizen, die enkele trucks met Iveco Trakker chassis met een landbouwcabine uit heeft gerust.
Gerard de Rooy liep bij de Silk Way rally van 2009 een zware rugblessure op, waardoor hij in 2010 niet mee kon doen aan Le Dakar. Net als Gerard bleef ook de BR-LV-74 die winter in Nederland. Ook in 2011 rijdt de truck niet mee.
In 2012 is de truck weer van kleur verschoten, met Petronas heeft De Rooy een nieuwe grote hoofdsponsor gevonden, zodat de truck nu groen wordt gespoten. De BR-LV-74 is dit jaar snelle servicetruck, met Hugo Duisters achter het stuur. Hij werkt dit jaar mee aan de overwinning van Gerard de Rooy in zijn torpedo.
In 2013 is hij weer mee als snelle service, dit keer met Jo Adua als coureur. Net als de voorgaande twee foto’s is dit beeld gemaakt door Roger van Driel.
Er lijkt eindelijk enige consistentie in het leven van de Iveco Trakker te zitten, in 2014 is hij wederom snelle service wagen, wederom bestuurd door Adua.
In 2015 is het weer een snelle service truck, voor het derde jaar op rij met Adua achter het stuur. Maar de truck is niet meer in de kleuren van De Rooy! Het team heeft besloten met minder trucks deel te nemen aan de wedstrijd om de kosten wat te drukken. Men huurt dit keer service in bij het team van Boucou, wat puur is ingericht om andere teams snelle service te bieden. De betaling daarbij is de BR-LV-74… Maar het eerste wat Boucou deed toen de truck binnen kwam was een pot gele verf pakken en de truck in de eigen kleuren schilderen natuurlijk!
Update: In 2016 reed de truck weer mee in de kleuren van Boucou Nu met Klaus Bauerle achter het stuur, de truck verzorgde de snelle service voor het X-Raid (Mini) team.
Update 16 januari 2024
In de jaren ’20 kwam het kenteken weer terug bij De Rooy en zit hij op een Powerstar. De truck werd eerst gehuurd door Vick Versteijnen…

En later door hem gekocht. Met zijn eigen team heeft Vick met deze truck de Morocco Desert Challenge 2023 gewonnen en werd hij vijfde in de Dakar rally van 2024.
Update 2 van 16 januari 2024: Jerry Leeflang wist te melden dat hij ook nog van het Fesh Fesh team is geweest, toen met Tsjechisch kenteken. Llovera was toen de bestuurder, dus de truck was uitgerust met handbediening! Foto’s via Jerry.
Liefhebber van de ‘levens van’-blogs? Alle vorige en volgende blogs uit deze categorie vind je hier.
Jammer dat de truck niet in het team de Rooy bewaard is gebleven. Is tenslotte de laatste auto van Jan geweest en nog de winnaar van de Africa Race ook…………. Jammer
het kenteken is nog steeds actief/geldig en de tenaamstelling is van 2012 , dat wil echter niet zeggen dat de wagen nog bij de Rooy is , maar kan zijn dat de wagen uitgeleend is naar Boucou .
Is hij wel gespoten of is hij gewrapt?
Volgens mij heeft Miki Biasion in deze auto gereden!
Maar wat is dan eigenlijk de basis? Is het kenteken gekoppeld aan het chassis? Ik zie verschillende cabines, opbouwen, lees verschillende motorenmerken? Mag dat eigenlijk wel:-) ik mag van mijn personenauto officieel niet eens afwijken van de kleur die op kenteken staat
Deze auto reed ook mee in de Transorietalrally van 2008
Met dit kenteken rijd Vick Verstijnen dit jaar de Dakar rally
Ja! Heb hem weer up to date gemaakt, dank je.
@Bert
Kleur wijzigen mag gewoon, koste in het verleden een belletje RDW en 6 euro.
Kreeg je nieuw kenteken met de nieuwe kleur.
Maar momenteel is het geloof ik zo dat je niet meer dan 1 van de 3 hoofdcomponenten mag aanpassen
Dus of motor, of chassis of carrosserie. Hoe dat zit bij vrachtwagens weet ik niet, dit is bij auto’s de regel.
De liefde voor Daf was niet over. Dit had te maken met de homologatie. In verband met de afkeuring in 2006 lag het voor de hand de auto als Ginaf in te schrijven. Ginaf maakt immers alleen maar homologatie auto’s.
Bijkomend voordeel was dat Iveco (die graag voet aan de grond kreeg in NL) kon sponsoren. Want Ginaf leverde ook met Iveco motor.