IVECO blaast 40 kaarsjes uit, een belangrijke mijlpaal voor een groot bedrijf dat zijn stempel heeft gedrukt op de geschiedenis van het wereldwijde commerciële transport. Het merk vertegenwoordigt niet alleen 40 jaar ervaring, maar ook 150 jaar van werken voor klanten, uitmuntende prestaties en voertuigen die wereldwijd onderweg zijn en vandaag nog steeds een boodschap van betrouwbaarheid, technologische innovatie en duurzaam vervoer uitdragen.
Tegenwoordig is IVECO een merk van CNH Industrial en een wereldleider in de kapitaalgoederensector, met fabrieken in Europa, China, Australië, Argentinië, Brazilië en Afrika, en bedrijfsfaciliteiten in meer dan 160 landen.
Om deze belangrijke verjaardag te vieren, heeft IVECO voor de gelegenheid een speciaal logo ontworpen, dat een gestileerd voertuig voorstelt met de slogan ’40 jaar Iveco, 150 jaar ervaring’. Het logo zal tot eind 2015 op alle geschreven communicatie van het bedrijf verschijnen.
Een groot deel van de feestelijkheden zal plaatsvinden op de specifieke website www.iveco40.com, die in 14 talen wordt gepubliceerd. Vandaag wordt op die website een wedstrijd gelanceerd die IVECO-liefhebbers uitnodigt om de 40e verjaardag van het merk mee te vieren door hun verhalen in foto- of videoformaat met iedereen te delen. Elke week zal de beste foto worden toegevoegd aan een virtueel boek gewijd aan deze bijzondere verjaardag.
Ter gelegenheid van deze speciale verjaardag werd ook een video gemaakt die per decennium de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis van IVECO vertelt tot op de dag van vandaag. Het gaat hierbij over lanceringen van nieuwe voertuigen, technologische innovaties en belangrijke sponsorcontracten, die onlosmakelijk met de geschiedenis van Italië en de wereld verbonden zijn.
IVECO van 1975 tot nu: technologie, TCO, business partner en duurzaamheid
IVECO heeft door de jaren heen bewezen dat het niet bang is voor verandering. In dit nieuwe hoofdstuk van zijn geschiedenis houdt het merk vast aan zijn roeping als een belangrijke speler op het internationale en multiculturele podium. Het blijft zich richten op technologische vernieuwing, duurzaamheid, het verlagen van de TCO (Total Cost of Ownership) van zijn voertuigen en het bevorderen van klanten relatie.
Het bedrijf ging deze uitdaging op de markt aan in 1975, toen het ontstond uit de samensmelting van vijf firma’s met meer dan 150 jaar ervaring in het ontwerpen en vervaardigen van industriële voertuigen: Magirus-Deutz, Fiat, Lancia, Unic en OM. Door overnames, allianties en internationale samenwerkingsverbanden is IVECO er door de jaren heen in geslaagd wereldwijd een van de belangrijkste spelers binnen het wegtransport te worden. Het merk groeide uit tot een groep met uitgebreide gespecialiseerde kennis en een voorloper op het vlak van technologische innovatie. Het werd een gevestigde waarde als fabrikant en verkoper in de belangrijkste industrielanden en opkomende markten.
In de loop van onze geschiedenis heeft IVECO een positieve internationale erkenning opgebouwd. We hebben ook heel wat prijzen gewonnen, met hoogtepunten als drie ‘International Truck of the Year’-awards, voor de Eurocargo in 1992, de EuroTech in 1993 en de Stralis in 2013. Bovendien werd de New Daily onlangs tot ‘International Van of the Year 2015’ gekroond.
IVECO heeft zijn energie altijd gebundeld in samenwerking met de grootste namen uit de internationale sportwereld, zoals het Scuderia Ferrari-raceteam en de All Blacks, het nationale rugbyteam van Nieuw-Zeeland. Daarnaast drukte het merk zijn stempel op grote initiatieven die het publiek zich jaren later nog steeds herinnert. Denken we maar aan het beroemde Overland-project uit 1995, met de expeditie van Rome naar New York, waarin IVECO-technologie een belangrijke rol speelde voor een wereldwijde positieve beeldvorming rond vrachtwagens. De gevaarlijke avonturen die ze doorstonden en de extreme moeilijkheden en barre weersomstandigheden die ze overwonnen – een getuigenis van hun betrouwbaarheid en kwaliteit – leverden Iveco’s oranje voertuigen internationale waardering op.
En ook vandaag gaat de uitdaging verder, maar nu in de Dakar-rally, de beroemdste rally ter wereld, die miljoenen bezoekers aantrekt en officieel door IVECO gesponsord wordt. Het merk sponsort het PETRONAS-DE ROOY-IVECO-team op hun spectaculaire avonturen door Zuid-Amerika.
Iveco
Iveco is een onderdeel van CNH Industrial N.V., een toonaangevende internationale leverancier van kapitaalgoederen die genoteerd staat op de New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) en op de Mercato Telematico Azionario van de Borsa Italiana (MI: CNHI). Iveco ontwerpt, bouwt en verkoopt een ruim gamma lichte, middelzware en zware bedrijfsvoertuigen en terreinvrachtwagen.
Het breed product aanbod bevat: de DAILY (3.5 tot 7 ton MTM), de EUROCARGO (7,5 tot 19 ton MTM), de TRAKKER (Off-Road) en de STRALIS (vanaf 19 ton). Daarnaast bouwt het merk Iveco Astra terreinwagens, starre en gelede dumpers en speciale voertuigen.
Iveco biedt wereldwijd circa 21.000 mensen werk en beheert productievestigingen in 7 landen in Europa, Azië, Afrika, Oceanië en Latijns-Amerika. Daar produceert de onderneming haar voertuigen met de allerbeste en modernste technologieën. Dankzij 4.200 verkoop- en service punten in meer dan 160 landen biedt Iveco gegarandeerd technische opvolging overal ter wereld waar één van zijn voertuigen wordt ingezet.