Mercedes-Benz Citan getest bij de Truck Grand Prix


Mercedes-Benz Citan
Afgelopen weekend stelde de Leeuwarder vestiging van Wensink een Mercedes-Benz Citan ter beschikking zodat ik die in de praktijk kon testen terwijl ik de Truck Grand Prix op de Nürburgring bezocht.
Mercedes-Benz Citan
De Citan die ik mee had was een 109CDI in de kleur ‘limonietbruin metallic’ met de lange wielbasis van 270 centimeter. De Citan is daarnaast ook verkrijgbaar met een normale (231 cm) en extra lange (308 cm) wielbasis verkrijgbaar. De Lang was voor mij groot genoeg, er past precies een fiets in, een onmisbaar gereedschap als fotograaf op de Nürburgring. Naast de fiets was er nog steeds meer dan genoeg ruimte voor de bagage van mij en mijn bijrijder, ook de bekers van The Truckrace Battle vonden een plekje en kwamen onbeschadigd aan op het circuit. De 1461 cc grote Euro 5 viercilinder dieselmotor levert 66 kW, oftewel 90 pk. Het maximum koppel ligt op 200 Nm bij 1750-3000 toeren per minuut.
Mercedes-Benz Citan
Het was niet de ‘dikste’ uitvoering die ik mee had, maar dat hoeft ook niet in deze klasse. Op de autobahn miste ik de cruise control wel, maar dat is niet onoverkomelijk. Ook is er geen automaat, wel geeft de Citan uit zichzelf schakeladvies, niet alleen als je te hoog in de toeren zit, maar ook als je te laag zit. Voor de verandering was ik wel blij met dit schakeladvies: dat kwam namelijk een stuk eerder dan ik gewend ben, al bij 1600 toeren kun je hem in een ander verzet zetten. Dat is in het begin even wennen, maar bespaart op termijn een aardige drup diesel.
Mercedes-Benz Citan
Het brandstofverbruik viel me sowieso enorm mee. Ik heb geen officiële metingen gedaan, maar de cijfers die de fabriek opgeeft, 4,7 tot 4,2 liter per 100 kilometer, lijken in de praktijk behoorlijk te kloppen, zelfs inclusief de zware trajecten in de Eifel. Op de Autobahn hebben we het grootste deel zo’n 160 kilometer per uur gereden, met die snelheden kun je nog gewoon met elkaar praten en de benzinemeter zie je niet direct naar beneden duiken. De maximum snelheid die we hebben gereden (op een lege autobahn uiteraard) was 195 kilometer per uur. Natuurlijk, dit was heuvelaf en de teller heeft een afwijking van zo’n 3%, maar ik had het idee dat er zelfs toen nog meer in zat. Maar veiligheid voor alles, op dat moment kwam er weer verkeer op de weg, dus die test hebben we afgebroken. Denk nu niet dat het idioot is om dit te testen, in Duitsland wordt je regelmatig om de oren gereden door busjes uit de Citan klasse, het is ook niet voor niks dat DHL onlangs 150 Citans heeft besteld voor onder andere spoedbezorgingen.
Mercedes-Benz Citan
De lichtopbrengst is erg goed, ’s nachts hoef je niet te turen maar heb je gewoon helder beeld. Mocht er in dat beeld ineens iets onverwachts opduiken, nog geen probleem, de remmen werken, zoals we van Mercedes gewend zijn, perfect. Je hoeft maar naar het rempedaal te kijken en je staat al stil, bij wijze van spreken. In het geval van een noodstop springen de alarmlichten overigens automatisch aan, deze standaard feature verhoogt daarmee duidelijk de actieve veiligheid, niet alleen voor jezelf maar ook voor de medeweggebruikers.
Mercedes-Benz Citan
Een van de systemen die bijdraagt aan het lage brandstofverbruik van de Citan is het start-stop systeem. Als je stilstaat zet de Citan zelf de motor uit, om weer te starten als je de koppeling beroert. Ook in heuvelachtig landschap werkt dit, je rolt niet weg op het moment dat het systeem in werking treedt.
Mercedes-Benz Citan
De meeste Citans zullen toch vooral in de stad ingezet worden. Zijn zeer kleine draaicirkel zal daarbij zeker van pas komen, de Citan is een stuk wendbaarder dan menig personenwagen.
Mercedes-Benz Citan
Als je het over de Citan hebt, kun je niet om de Renault Kangoo heen. Daimler heeft een goede samenwerking met Renault-Nissan, de Citan is één van de vruchten van die samenwerking. Hij is onmiskenbaar een broer van de Renault Kangoo, maar het is geen eeneiige tweeling. Als je ze naast elkaar zet zie je dat de neus en achterkant toch wel behoorlijk van elkaar afwijken. De Citan heeft het familiegezicht van Daimler, en ook het dashboard is ene eigen ontwerp, dat behoorlijk overeen komt met dat van de Mercedes-Benz B-klasse. Ook onderhuids zijn er de nodige verschillen. Zo heeft de Citan bijvoorbeeld een multiriem, en inspuiting van Bosch, zodat hij zuiniger en betrouwbaarder is. De Citan is ook beter uitgerust, als je een Kangoo op hetzelfde uitrustingsniveua brengt is het prijsverschil ook verwaarloosbaar. Het laatste grote verschil is denk ik het verschil wat voor velen doorslaggevend zal zijn. Renault is als bedrijf opgesplitst in een bedrijfswagentak (dochter van Volvo) en een (zelfstandige) personenwagentak. De Kangoo valt onder de personenwagentak. Daar is qua ontwikkeling natuurlijk niks mis mee, maar dat houd ook in dat de dealer die het voertuig levert in 9 van de 10 gevalle een personenwagen dealer is. Bij Mercedes-Benz dealerbedrijven is dit gecombineerd en wordt de Citan juist door de bedrijfswagentak verkocht en onderhouden. Die weet vaak toch net wat beter in te spelen op de wensen van de professionele klant.
Renault Kangoo

Renault Kangoo

Renault Kangoo

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan
Het grappigste detail uit het interieur: de knop om de boordcomputer mee te bedienen. Eerst kon ik hem niet vinden, maar toen ik hem eenmaal door had moest ik toch wat gniffelen.
Mercedes-Benz Citan
Bijna alle andere bedieningselementen zitten in de ‘spriet’ aan het stuur geïntegreerd. Dat bracht me in gedachten weer terug bij mijn allereerste auto, de Citroën Visa, die dit ook had. Bij de Citan is de spriet wel meer doordacht dan bij de Visa, waar ik steevast toeterend mee de bocht om ging…
Mercedes-Benz Citan
Iets wat mij erg goed beviel was de opbergruimte tussen de voorstoelen, die ook als armsteun dient. Je kunt er met gemak een 1½-liter fles, een zak krentenbollen en een Friese reepkoek in kwijt.
Mercedes-Benz Citan
Maar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net even wat leuker maken.
Mercedes-Benz Citan
Bij de Peugeot Partner die ik onlangs testte was de grootste klacht het zicht naar achteren. Dat is bij de Citan een stuk beter, geen idee hoe ze dat doen, maar het achteruitrijden kan met de Citan ook zonder zweet tussen de billen. Ook naar voren is er goed zicht, de A-stijl is erg recht zodat de dode hoek tot een minimum beperkt wordt. De spiegels zijn gemakkelijk elektrisch verstelbaar. Geen gekloot met telkens wat te ver heen en weer friemelen, maar gewoon in één keer goed.
Mercedes-Benz Citan
Natuurlijk zijn er ook een paar minpuntjes. Het piepje dat je geen gordel draagt (als ik 5 meter rijdt van de ene naar de andere fotolocatie op afgesloten terrein doe ik geen gordel om, sorry…) blijft ook piepen als je al lang en breed uitgestapt bent. Een kleine ergernis van een hele andere orde is dat er geen spiegel in de zonnekleppen zit. Als je je make up bij wilt werken zul je dat in de buitenspiegel moeten doen.
Mercedes-Benz Citan
Het allergrootste pluspunt tijdens de testweek? AIRCO! Dankzij de Citan was de extreme hitte goed te overleven!
Mercedes-Benz Citan
Al met al is de Citan een auto die fijn rijdt, een goed verbruik heeft en binnen zijn klasse erg comfortabel is. Dit gecombineerd met een goede dealer, zoals bijvoorbeeld Wensink dat is, zorgt er voor dat Mercedes na het debacle met de Vaneo nu wel een belangrijke speler is in de klasse van de kleinste bestelwagens, die in korte tijd al een redelijk marktaandeel heeft gescoord.
MerceMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net evedes-Benz Atego MP2

MercedMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net evees-Benz Citan
Door de schapen werd de Citan goed onderzocht.
MerceMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net evedes-Benz Citan
Nürburgring GmbH is één van de vele Duitse klanten van de Citan.
MercedMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net evees-Benz Citan

MerceMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net evedes-Benz Citan

MercedeMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net eves-Benz Citan

Mercedes-Benz CitMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net evean

MercedMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net evees-Benz Citan

MercedMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net evees-Benz Citan

MercedeMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net eves-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

MercedMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net evees-Benz Citan

MercMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net eveedes-Benz Citan

MerceMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net evedes-Benz Citan

MercedMaar het allermooist in het interieur: de handrem. Je voelt je als een piloot als je die aantrekt! Heerlijk. Van die kleine dingetjes die een auto net evees-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

Mercedes-Benz Citan

NET ZO INTERESSANT

One Response

  1. Johan Heideman 5 juli 2015 Reply

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *