Iveco Eurocargo zet nieuwe maatstaven

Om de Eurocargo nog verder te verbeteren heeft Iveco zich gebaseerd op het uitzonderlijke succes dat het voertuig al jarenlang kent, waarbij vooral aandacht werd besteed aan de marktevolutie en de behoeften van de klant. De nieuwe Eurocargo loopt vooruit op belangrijke tendensen die veranderingen met zich mee brengen in de wereldwijde economie: enerzijds de verstedelijking, door de gestage groei van de wereldbevolking, en anderzijds het toenemende goederentransport in stedelijke milieus.
Iveco Eurocargo
Bij Iveco concentreren onderzoek en ontwikkeling zich hoofdzakelijk op energiebeheer. Iveco heeft grote inspanningen gedaan om het verbruik van traditionele dieselmotoren te doen dalen en om het gebruik van alternatieve brandstoffen te promoten. Het merk is marktleider in Europa op het vlak van aardgasmotoren. Iveco heeft het meest uitgebreide gamma bedrijfsvoertuigen op basis van LPG (Liquefied Petroleum Gas) en LNG (Liquefied Natural Gas) en beschikt over het grootste wagenpark in Europa, met 8.500 Iveco vracht- en bestelwagens en 5.500 bussen van Iveco Bus.

De steeds strenger wordende normen op het gebied van veiligheid en welzijn betreffen eveneens de transportwereld. De nieuwe generatie Iveco voertuigen worden steeds veiliger en comfortabeler en nodigen bestuurders uit verstandiger en zuiniger te gaan rijden. Door slim gebruik van nieuwe telematicasystemen worden ze bovendien ‘intelligente vrachtwagens’, die kunnen communiceren met vlootbeheer- en verkeerscontrolesystemen.
Dat alles stemt perfect overeen met de merkwaarden van Iveco: technologie, beperkte TCO, duurzame ontwikkeling en verregaand partnerschap met onze klanten. Die waarden maken van het merk een gunstige keuze op het gebied van efficiëntie, productiviteit en veelzijdigheid.

Nieuw design van de Eurocargo: transport met een stedelijk gelaat
De nieuwe Eurocargo inspireert zich op de stijl die door de Daily werd geïntroduceerd. Hij is ‘de vrachtwagen waarvan de stad houdt’, met een moderne en dynamische uitstraling. Dankzij zijn nieuw ontwerp komt zijn verwantschap met de Daily beter tot uiting, wat ook hun gemeenschappelijke affiniteit met het stedelijke milieu benadrukt.

Het radiatorrooster in V verraadt dynamiek en moderniteit. De contouren ervan onderstrepen de brede en robuuste verschijning van de Eurocargo.

Aan de buitenkant werden heel wat elementen opnieuw vormgegeven, waaronder het radiatorrooster, de zijbeschermers, de bumpers met AEBS-radar, de lichteenheden met geïntegreerde led-dagrijlichten en xenonkoplampen. Het Iveco-logo siert de voorkant van het voertuig, terwijl de deuren voorzien zijn van de benaming ‘Eurocargo’. Het typenummer aan de zijkant volgt de nieuwe stijlcode van het merk en geeft het totaalgewicht in kilogram en het vermogen aan.
Dit alles heeft bijgedragen tot een daling van de Cx met 2%, waardoor het brandstofverbruik buiten de stad en op de snelweg beduidend omlaag ging.

Binnenin straalt het voertuig een gevoel van ruimte en bewegingsvrijheid uit: dankzij het compacte, rechtlijnige dashboard en de beperkte omvang van de motortunnel kan gemakkelijk gewisseld worden tussen de bestuurders- en de passagierszetel. De bestuurder kan zowel rechts als links instappen en zich comfortabel over de hele breedte van de cabine verplaatsen.

Het stuur werd ergonomischer en kreeg een nieuw design, nieuwe zachte materialen en bedieningselementen voor de klimaatregeling, de verlichting en de automatische of gerobotiseerde versnellingsbak. Een van de grootste vernieuwingen op het gebied van veiligheid is de in het stuur geïntegreerde airbag. Dankzij de bedieningselementen op het stuurwiel voor audiotoestellen en via Bluetooth™ verbonden apparaten kan de bestuurder zich concentreren op de weg, wat de veiligheid ten goede komt.

Het voertuig beschikt eveneens over nieuwe elementen om het leven aan boord te veraangenamen. Het dashboard is toegespitst op de hedendaagse behoeften op het vlak van connectiviteit en biedt voortaan een unieke en veelzijdige oplossing: de zone in het midden van de voorruit, naast de camera van het LDWS-systeem, kan met behulp van een smartphone gepersonaliseerd worden. Op diezelfde plaats zijn ook USB-poorten voorzien om elektronische toestellen op te laden. Als optie kan een afneembaar beeldscherm voor het telematicasysteem geïnstalleerd worden in de nieuwe Eurocargo.
Iveco Eurocargo
Comfort en ergonomie van de nieuwe Eurocargo: een kantoor op wielen
Alles op de nieuwe Eurocargo is ontworpen met het oog op een zo groot mogelijke functionaliteit. Via de bedieningselementen aan het stuur kunnen in alle veiligheid radio- en telefoonfuncties aangestuurd worden. Alles werd in het werk gesteld om het leven aan boord van de nieuwe Eurocargo zo aangenaam mogelijk te maken: het aantal opbergvakken voor voorwerpen en documenten werd vergroot, de middenconsole werd voorzien van twee flessenhouders voor flesjes van een halve liter, een 12 volt stopcontact en een persluchtaansluiting (optie), bovenop het kaartenvak en de kleerhangerrail.

De cabine is voorzien van zetels met een volledig nieuw ontworpen bekleding. Een nieuwe, bijzonder comfortabele pneumatische bestuurderszetel is eveneens als optie verkrijgbaar, met talrijke verstelmogelijkheden voor de rugleuning, een in de hoogte verstelbare veiligheidsgordel, verwarming en ventilatie.
De cabine van de nieuwe Eurocargo biedt een erg hoog comfortniveau voor iedere opdracht: kort voor meer wendbaarheid tijdens verplaatsingen binnen de stad, diep (met hoog of laag dak) voor een leefruimte met een of twee slaapplaatsen of dubbel om een team te vervoeren inclusief uitrusting en materialen.
Iveco Eurocargo
De boordtelematica: altijd verbonden, zelfs onderweg
De zoektocht naar efficiëntie is een voortdurend verbeteringsproces gebaseerd op geavanceerde en eenvoudig te bedienen besturingselementen die bijdragen tot een productieve werkomgeving.
De Eurocargo is uitgerust met een geavanceerd telematicasysteem voor een geïntegreerd beheer van alle verschillende functies. De gegevens worden op afstand verzameld en geanalyseerd: aan de hand van een intuïtief portaal kan de fleetmanager een aantal factoren controleren, zoals het gebruik van het voertuig, het gedetailleerd beheer van de bestuurders en hun rijstijl en de planning van workflows en individuele activiteiten.
Ieder criterium wordt geëvalueerd op basis van prestatie-indicatoren, die cruciaal zijn om de kosten te drukken en de efficiëntie op alle gebieden te verhogen. Brandstof en de wettelijk opgelegde beperkingen vormen de belangrijkste kostenfactoren, die verlaagd kunnen worden door een professioneel beheer van het voertuigpark en van de bestuurders. Die laatsten leveren een belangrijke bijdrage voor de zuinigheid van het voertuig.

De cabine van de Eurocargo is een multifunctioneel centrum dat over alle technische uitrustingselementen beschikt om onderweg verbonden te blijven. Met betrekking tot persoonlijke toestellen beschikt de nieuwe Eurocargo over een vooruitrusting om de meest courante smartphones, tablets en GPS-toestellen aan te sluiten. Op het vlak van professionele dienstverlening heeft het nieuwe telematica-aanbod een modulair karakter, dat op verschillende manieren aangepast kan worden: de optionele Iveco UTP (United Telematics Platform) telematicabox voert basistaken uit, zoals het verzamelen van gegevens en rapporten op afstand voor het fleetmanagement, en levert, dankzij een partnerschap met een internationale marktleider binnen de sector, ook gepersonaliseerde telematicadiensten.

Iveco heeft kosten noch moeite gespaard om de klant te helpen zijn productiviteit aan te zwengelen en een telematica-oplossing te ontwikkelen die in staat is een zo groot mogelijk aantal diensten aan te bieden. Het Iveco DriverLinc display verveelvoudigt de functiemogelijkheden op het gebied van fleetmanagement. DriverLinc maakt een gestructureerde communicatiestroom mogelijk tussen de bestuurder en zijn bedrijf. Het systeem stuurt regelmatig gegevens door, waardoor een snelle reactie mogelijk is. DriverLinc beschikt tevens over instrumenten om het brandstofverbruik te drukken, zoals de ‘Driver Coach’, die de bestuurder in real-time helpt zijn prestaties te verbeteren.

Het ‘Advanced’ serviceniveau omvat het neusje van de zalm van de hedendaagse technologie, die de bestuurder zowel binnen als buiten zijn voertuig bijstaat. Een voorbeeld hiervan is de afneembare tablet, waarmee diverse functies aangestuurd kunnen worden, zoals navigatie, bestellingsbeheer en het elektronisch registreren van handtekeningen.
De ‘Driver Coach’-functie draagt bij tot een verlaging van het brandstofverbruik door relevante tips over de manier waarop zuiniger gereden kan worden. Het systeem vergelijkt de actuele prestaties met vooropgestelde doelen en maakt in real-time een balans op waarbij 13 verschillende rijstijlindicatoren in acht genomen worden. Het Android-platform staat garant voor kortere updatecycli en een eenvoudige personalisering, waardoor taken op een bijzonder persoonlijke manier kunnen toegewezen worden.
Iveco Eurocargo
Veiligheid: het belang van preventie
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Eurocargo stond veiligheid voorop. Bepaalde belangrijke nieuwe elektronische functies worden immers verplicht vanaf november 2015.

De nieuwe Eurocargo is uitgerust met de modernste beschikbare technologieën, die ontwikkeld werden op basis van talrijke intensieve tests. Daardoor biedt hij een grotere mate van veiligheid op de weg, zowel voor zichzelf, de lading als de bestuurder. De nieuwe Eurocargo beschikt voor het eerst over een in het stuur geïntegreerde airbag, vooral de cruciale elektronische bestuurdersassistentiesystemen vormen een grote stap voorwaarts.

Naast de in het stuur geïntegreerde airbag is de nieuwe Eurocargo uitgerust met essentiële bestuurdersassistentiesystemen.
Het standaard Lane Departure Warning System (LDWS) waarschuwt de bestuurder wanneer het voertuig op het punt staat onaangekondigd de rijstrook te verlaten. Aan de hand van een camera achter de voorruit herkent het systeem de wegmarkeringen en geeft het een geluidssignaal wanneer het een verplaatsing van het voertuig detecteert zonder dat de richtingaanwijzers (links of rechts) worden gebruikt.

Bovenop het EVSC-systeem (Enhanced Vehicle Stability Control), reeds standaard op alle modellen van 12 tot 19 ton, is de nieuwe Eurocargo uitgerust met een Advanced Emergency Braking System (AEBS), dat verplicht wordt vanaf november 2015 en de afstand meet tot het voorliggend voertuig, de tijd berekent voor een mogelijke botsing en een dubbel alarmsignaal uitzendt alvorens automatisch de remmen te bedienen.

Het AEBS is een actief veiligheidssysteem dat de bestuurder waarschuwt en, indien mogelijk, aanrijdingen vermijdt. Dankzij EVSC en AEBS is Adaptive Cruise Control (ACC) voortaan verkrijgbaar op de nieuwe Eurocargo. AAC is een ander veiligheidssysteem dat bovendien het rijcomfort verhoogt. Het regelt automatisch de snelheid van het voertuig door een constante afstand te behouden met het voorliggende voertuig. Hierbij wordt de kruissnelheid aangepast met behulp van diverse functies (radar, gaspedaal, motorrem en bedrijfsremmen).
Led-dagrijlichten (DLR) zijn standaard om de zichtbaarheid en de verkeersveiligheid te vergroten. Xenonkoplampen zijn als optie verkrijgbaar.
Iveco Eurocargo
Het HI-SCR-systeem van Iveco: de efficiëntste Euro VI-technologie
Regeneratie? Nee, dank u.

Dat is het thema van de nieuwe Europese mediacampagne van Iveco om de efficiëntie van zijn HI-SCR uitlaatgasnabehandelingssysteem te beklemtonen. Een innovatieve oplossing van Iveco zonder uitlaatgasrecirculatie (EGR), die zich vertaalt in een groot aantal voordelen, waaronder een verlaging van het brandstofverbruik, een langere levensduur van de roetfilter en een verhoogde veiligheid.

HI-SCR van Iveco is het enige systeem dat een vermindering van de emissies mogelijk maakt zonder het verbrandingsproces te wijzigen, omdat het een beroep doet op de toevoer van verse lucht in plaats van uitlaatgasrecirculatie. Op die manier blijft de verbrandingstemperatuur hoog en wordt het percentage roetdeeltjes beperkt, zonder daarvoor een beroep te hoeven doen op een actieve luchtfilter.

De nieuwe Eurocargo is het enige voertuig uit het segment van de middelzware vrachtwagens dat uitgerust is met dit systeem. De Euro VI-motoren Tector 5 en Tector 7 van de Eurocargo hebben geen uitlaatgasrecirculatiesysteem. Daar staat tegenover dat hun verbrandingssysteem geoptimaliseerd werd voor een hoger energetisch rendement. Dit systeem heeft een positieve invloed op het verbruik en beperkt de vorming van roetdeeltjes. De uitstoot van stikstofoxide (NOx) wordt met circa 97% verminderd door de selectieve katalytische reductie van het nabehandelingssysteem.

Deze technologie heeft talrijke voordelen, waaronder een verhoogde veiligheid van de bestuurder: er is geen enkele tussenkomst nodig van zijn kant en hij hoeft niet op regelmatige tijdstippen te stoppen om een geforceerde regeneratie van de roetfilter uit te voeren, hetgeen een belangrijk voordeel inhoudt op het vlak van onderhoudsfrequentie en de daaraan verbonden kosten.
Een roetfilter vangt roetdeeltjes op. Wanneer de filter verstopt raakt, moet hij geregenereerd worden door de temperatuur te verhogen en brandstof toe te voegen om de koolstofafzettingen te verbranden. De oververhitting van de roetfilter tijdens de regeneratie leidt tot een potentieel gevaar voor personen en voorwerpen die zich in de onmiddellijke nabijheid bevinden. Het HI-SCR-systeem van de Eurocargo heeft daarentegen enkel een roetfilter met passieve regeneratie nodig, die voortdurend op lage temperatuur door de uitlaatgasstroom gereinigd wordt, zonder toevoeging van bijkomende energie en tijdens de normale werking van het voertuig.

De voordelen voor de klant zijn allereerst de verhoogde prestaties en een verlaging van het brandstofverbruik dankzij de geoptimaliseerde verbranding zonder uitlaatgasrecirculatie en een buitengewone verlaging van de NOx-uitstoot van circa 97% door het SCR-systeem. Er moet geen extra brandstof toegevoegd worden om de roetdeeltjes te verbranden. Op die manier wordt het brandstofverbruik verminderd en is de thermische belasting van het nabehandelingssysteem een stuk lager.

Een compact systeem in plaats van twee betekent ook minder onderdelen, een vereenvoudigde architectuur en een lager gewicht, wat het laadvermogen in belangrijke mate ten goede komt. Dankzij de afwezigheid van een EGR-systeem presteren onze motoren met een kleinere cilinderinhoud beter dan die van de concurrentie.
Het volledige HI-SCR-systeem is perfect gepositioneerd op het chassis, voor een maximale flexibiliteit bij de carrosseriebouw. De nieuwe Eurocargo vormt dan ook een ideale basis voor de meeste koetswerktypes, met inbegrip van gesloten carrosserieën, schuifzeilwagens, koelwagens, bulkwagens en talrijke andere configuraties.

Deze voordelen gelden voor het volledige gamma van de Iveco Eurocargo, Stralis en Trakker.

De componenten van het unieke HI-SCR-systeem
Het uitlaatgasnabehandelingssysteem van de Cursor en Tector Euro VI-motoren bestaat uit een zuurstofkatalysator (DOC) en een roetfilter zonder actieve regeneratie. Er moet dus geen brandstof geïnjecteerd worden om de verbranding van roetdeeltjes te bevorderen. Verderop in het systeem bevinden zich het ureumdoseersysteem, de mengbuis met hoge turbulentie en de SCR-katalysator. Een eindkatalysator (CUC: Clean-up Catalyst) verwijdert alle overgebleven ammoniaksporen uit het uitlaatgas.

Om deze technologische innovatie te kunnen realiseren heeft Iveco een beroep gedaan op de unieke ervaring van DNH Industrial, marktleider in de sector met 500.000 toepassingen van SCR-systemen op en buiten de weg, die sinds 1996 door de verschillende merken van het bedrijf gecommercialiseerd worden.

Efficiëntie: een verlaging tot 8% van het dieselverbruik
Om de stadsvriendelijkheid van de nieuwe Eurocargo nog te vergroten heeft Iveco enerzijds ingezet op een verhoging van de rentabiliteit voor binnenstedelijk transport en anderzijds op duurzaamheid, om marktleider te worden in het segment op het vlak van de verhouding emissies/laadvermogen.

Om die twee doelen te bereiken ontwikkelde Iveco twee nieuwe viercilindermotoren van 160 en 190 pk, speciaal ontworpen voor binnenstedelijk vervoer. Dankzij nieuwe zuigers, nieuwe injectoren en een kortere reactietijd van de turbocompressor steeg de compressieverhouding van 17:1 naar 18:1.

Hierdoor ligt het koppel ongeveer 8% hoger in typische stedelijke werkomstandigheden, namelijk net boven de 1.200 t/min. Het maximaal koppel van de twee motoren ligt nu op 680 Nm (voor de 160 pk) en 700 Nm (voor de 190 pk), waarbij de maximale trekkracht beschikbaar is vanaf 2.200 t/min tegenover 2.500 voordien.
Bestuurders kunnen voortaan beter gebruik maken van het hogere motorkoppel bij lage toerentallen, wat de reactietijd bij het optrekken en tijdens hernemingen sterk verkort. Het resultaat is een aangenamer rijgedrag, een lager brandstofverbruik en verminderde CO2-emissies.

En dat is nog niet alles. De nieuwe Eurocargo biedt een erg vernieuwend brandstofbesparingspakket. Op de nieuwe Iveco Tector 5-motoren omvat dit pakket een strategische milieuvriendelijke aandrijvingsstrategie die het brandstofverbruik nog met bijna een half punt doet dalen, een ‘slimme ventilator’ met een elektromagnetische koppeling die het apparaat uitschakelt wanneer er geen behoefte is aan koeling, en nieuwe olie met lage viscositeit voor motoren en assen, die de wrijving verminderen.

De aanbevolen olie voor de nieuwe Eurocargo is PETRONAS Urania FE LS 5W-30. Dat is een van de beste producten uit het URANIA-gamma. De samenstelling ervan is volledig synthetisch en ‘Low SAPS’, om te voldoen aan de strenge Euro 6-emissienormen en een betere bescherming van de motor te garanderen. Dankzij de eigenschappen van de URANIA FE LS 5W-30-olie kan opnieuw heel wat brandstof uitgespaard worden, wat dan weer een belangrijke bijdrage levert voor de verlaging van de TCO van de nieuwe Eurocargo.

De verhoogde efficiëntie ten opzichte van de Eurocargo Euro VI (gemiddeld 5%) stijgt tot 8% bij binnenstedelijke huis-aan-huis-levering, een voordeel op het vlak van TCO en milieuvriendelijkheid. Een vergelijkbaar brandstofbesparingspakket werd ontwikkeld voor de Tector 7 zescilindermotoren. Ook hier zien we een duidelijk voordeel bij binnenstedelijk gebruik, naast een aanmerkelijke brandstofbesparing buiten de stad en op de snelweg.

Ook de automatische transmissies werden door Iveco geoptimaliseerd, met de introductie van twee nieuwe functies voor zuinig rijden: EcoSwitch (dat het schakelmanagement aanpast om het koppel van de nieuwe Tector motoren beter te benutten, waarbij gemiddeld langer in een hogere versnelling wordt gereden), en EcoRoll (op de transmissie met twaalf versnellingen), dat op zachte en middelsteile hellingen de inertie van het voertuig benut door te ontkoppelen. Het resultaat is duidelijk: de nieuwe Eurocargo zet uitzonderlijke resultaten neer op het gebied van brandstofverbruik, vooral binnen de stad.

De nieuwe Eurocargo Natural Power
De nieuwe Eurocargo is eveneens verkrijgbaar in een ‘super-eco’-versie van 210 pk met een Iveco Tector zeslitermotor op LPG. Dankzij het nieuwe ontwerp van de ontstekingsbobines, van de motorventilatie, de zuigers en zuigerringen, wist Iveco belangrijke resultaten te boeken op het vlak van efficiëntie, emissiewaarden en onderhoud.
De prestaties van het voertuig zijn erop vooruit gegaan, met een vermogen van 204 pk en een maximaal koppel van 750 Nm. Het voertuig voldoet al aan ‘stap C’ van de Euro VI-norm en is toegelaten in zones met beperkingen in bepaalde stadscentra: een belangrijke troef voor huis-aan-huis-levering.

LPG-technologie biedt talrijke voordelen, zowel op het gebied van milieuvriendelijkheid als duurzame ontwikkeling. Op het vlak van milieubescherming is de aandrijving op basis van methaangas de efficiëntste beschikbare technische oplossing om op korte termijn de vervuilingsproblematiek in stedelijke gebieden aan te pakken, wat van methaan het enige echte alternatief voor benzine en dieselbrandstoffen maakt.
Aardgas is een ‘schone’ brandstof in vergelijking met diesel, die de uitstoot van CO2 met 10%, die van stikstofoxide met 35% en die van roetdeeltjes met 95% doet dalen.
De Eurocargo op aardgas is bovendien erg stil, waardoor het een ideaal voertuig is voor nachtelijke leveringen in stedelijke gebieden.

De nieuwe Eurocargo: een compleet aanbod van onderdelen en diensten
Om de klanten van de nieuwe Eurocargo bij te staan heeft de afdeling Parts & Services een volledige online catalogus ontwikkeld. Vanaf de lancering van het voertuig wordt een beschikbaarheidsgraad van 100% van alle originele onderdelen gegarandeerd. Op die manier kan het volledige onderhoud van de nieuwe Eurocargo vanaf dag 1 gegarandeerd worden.

Er wordt extra nadruk gelegd op de garantie van originele onderdelen, zodat klanten van de best mogelijke after-sales-garantie kunnen genieten. De meeste koetswerkonderdelen van de nieuwe Eurocargo, de spiegels en de lichten werden opnieuw ontworpen, wat de herkenbaarheid van het merk ten goede komt. De garantie op originele Iveco onderdelen kan gegeven worden dankzij een streng selectieproces van de beste leveranciers en grondstoffen, maar ook dankzij rigoureuze gelijkvormigheidstests en betrouwbaarheidscontroles doorheen alle productie- en distributiecycli. Acht magazijnen in Europa met innovatieve technologie fungeren als één grote en exclusieve virtuele distributiedraaischijf. Ze zijn in staat meer dan 350.000 bijzonder hoogwaardige componenten te beheren.

De accessoirelijn van de Eurocargo, op basis van kwaliteitsvolle materialen en gevestigde productiemethodes, komt tegemoet aan de persoonlijke behoeften van bestuurders. Om de Eurocargo te personaliseren, biedt Iveco Accessoires een productlijn aan die speciaal ontworpen werd om de look, het comfort en de technologie van het voertuig verder te verbeteren.

Het oplossingenaanbod omvat onder meer achteruitkijksystemen die de veiligheid verhogen en het zicht van de bestuurder verbeteren tijdens het achteruitrijden. Er zijn zes volledige oplossingen beschikbaar om aan alle behoeften te voldoen, inclusief tft- en lcd-kleurenschermen en camera’s met een superieure bescherming tegen water en stof.

De nieuwe Eurocargo kan optioneel uitgerust worden met een compacte en veelzijdige Lavazza koffiemachine.
Voor wie onderweg voortdurend online wil blijven is er een systeem dat een mobiele 3G-verbinding voorziet. Het toestel wordt aangestuurd via een simkaart, heeft een batterijduur van 10 uur en kan via een USB-poort opgeladen worden.
De nieuwe Eurocargo is ook uitgerust met een volledig beveiligingssysteem op basis van een telefonische zender om het motorblok, de cabine en de laadruimte te beschermen. Daarnaast is hij ook voorzien van een volumetrisch en perimetrisch alarm, met verwittiging via sms en telefoon en een startblokkeringssysteem.
Iveco Eurocargo
De oorsprong van de Eurocargo: de fabriek in Brescia
Als thuisbasis van de Eurocargo is de fabriek in Brescia een belangrijke productievestiging voor zowel Iveco als de stad, waar sinds 1991 alle generaties van het voertuig gebouwd werden.
Deze fabriek was de hoofdvestiging van het roemrijke merk OM, dat oorspronkelijk (sinds 1903) Fabbrica Automobili Roberto Züst heette, in 1928 omgedoopt werd tot OM en in 1968 door Fiat overgenomen werd. OM legde zich aanvankelijk toe op de productie van auto’s (inclusief racewagens), maar ging zich later meer en meer op de landbouw en nog later op de industriële sector richten. In 1975 was OM een van de ‘stichtende leden’ die aan de oorsprong lagen van IVECO en het maakt deel uit van de nieuwe vennootschap. Deze fabriek, die al onder de merknaam OM middelzware vrachtwagens produceerde, koos in 1991 voor de productie van de Eurocargo.

De fabriek werd in 2008 volledig gerenoveerd. Ze stelt tegenwoordig ongeveer 2.100 mensen tewerk en de productiecapaciteit kan er oplopen tot 140 eenheden per dag. Heel de productiecyclus van de Eurocargo verloopt in Brescia, inclusief de assemblage van het chassis, de cabine, lakwerken, de montage van de aandrijflijn, de interieurafwerking en de finale controle. Ook specifieke varianten, zoals leger- en brandweertoepassingen, worden in Brescia geproduceerd. De fabriek kan meer dan 11.000 varianten produceren.

Om dit complexe productieproces beter te kunnen beheren werd in 2007 World Class Manufacturing (WCM) geïntroduceerd: een geïntegreerd productiesysteem dat wereldwijd in bijna alle fabrieken van CNH Industrial wordt gebruikt. Deze methode beoogt een betrouwbaar proces, waarbij fouten, inefficiënte processen, verspilling en arbeidsongevallen (waarvan het aantal na de invoering van WCM 90% is gedaald) zo veel mogelijk uitgesloten worden.

De fabriek ontving onlangs in het kader van het WCM-programma de ‘Silver Level’-certificering. Deze belangrijke erkenning is een beloning voor de voortdurende inzet van de hele fabriek, die na drie dagen van intensieve controle een eindscore van 60 punten behaalde. Tegenwoordig is de Iveco-fabriek in Brescia een van de tien fabrieken met ‘Silver Level’-certificering, op een totaal van 59 productievestigingen van CNH Industrial wereldwijd.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *