40 jaar innovatie in de nieuwe GINAF 8×8

40 jaar nadat GINAF als eerste een 8×8 in West Europa introduceerde presenteert GINAF nu de (volgens eigen zeggen) beste 8×8 truck ooit. Deze Ginaf X6 4446-TS is te zien op de BedrijfsautoRAI 2015 vanaf 20 tot en met 24 oktober 2015.
Ginaf X6 4446-TS
Sinds de introductie van de GINAF KSF16 8×8 zijn er veel dingen veranderd. Zo is het wettelijk GVW gestegen van 27 ton naar maar liefst 46 ton en de technische maximum aslast naar 60 ton. Al jaren transporteren vele GINAF trucks tonnen zand, steen en andere bouwstoffen voor haar afnemers over de hele wereld. Dankzij GINAF’s grote drang tot verbeteren en innoveren staat de GINAF 8×8 bekend om zijn uitstekende capaciteiten onder zware omstandigheden.

Grote innovaties van de afgelopen 40 jaar zijn het HPVS (Hydro Pneumatisch Veer Systeem) geïntroduceerd in 1986, het EVS (Elektronisch Voertuig Stuursysteem) geïntroduceerd 1991 en het Tridem principe voor optimale aslast uitnutting. De nieuwe X6 is voorzien van al deze innovaties in combinatie met de schoonste dieseltechnologie Euro 6.

De GINAF ingenieurs hebben al hun ervaring en kennis bij elkaar gebracht om de nieuwe X6 4446 TS 8×8 in alle opzichten te optimaliseren. Bij de ontwikkeling heeft GINAF continu in gedachte gehouden welke eigenschappen een GINAF truck speciaal maakt: optimale tractie en wendbaarheid gecombineerd met een hoge laadcapaciteit zijn de factoren die resulteren in hoge veiligheid en efficiëntie bij een minimale belasting van het milieu: concluderend de nieuwe GINAF X6 4446 TS is klaar voor het zware werk.

De nieuwe X6-serie van GINAF kent een modulaire opzet, waarvan deze 8×8 de eerste ontwikkeling is. De overige as-configuraties zullen vanuit deze opzet worden ontwikkeld. Deze X6-serie is op te delen in twee categorieën: de voorwiel aangedreven en niet voorwiel aangedreven trucks. Zo ontstaat een serie die strekt van 4×4 tot en met 10×8 (met voorwielaandrijving) en van 6×4 tot en met 10×6 (zonder voorwielaandrijving).

Het reduceren van het eigengewicht zonder concessies te doen aan de sterkte van het chassis, is bij de ontwikkeling van deze truck één van de speerpunten geweest. Daarbij is als uitgangspunt genomen het chassisgewicht inclusief opbouwershulpraam. Vanuit deze gedachte is een hoofdchassis ontwikkeld waarbij de sterkte die noodzakelijk is voor het plaatsen van een opbouw, zoveel mogelijk is opgenomen in het hoofdchassis. Door dit nieuwe sterke chassisontwerp is het in veel gevallen mogelijk om zonder hulpraam een opbouw te monteren.

De lange relatie tussen DAF en GINAF heeft er voor gezorgd dat de nieuwe X6 serie is uitgerust met de nieuwe DAF CF off road cabine en de efficiënte DAF/Paccar MX13 Euro 6 motor. Deze motor heeft een vermogen van 410, 460 of 510 pk en is gekoppeld aan een ZF AS-Tronic 16 versnellingsbak met speciale door GINAF ontwikkelde off road software (“DUAL Mode”), of een handgeschakelde 16 versnellingsbak.

NET ZO INTERESSANT

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *