Nieuwe HTM smeerwagen naar volle tevredenheid in gebruik

KOKS Group leverde onlangs, in samenwerking met Mercedes-Benz Dealer Bedrijven Den Haag, een FUSO Canter met rail-/wegconditioneringsopbouw aan HTM Personenvervoer. De Canter wordt ingezet om het Haagse railnetwerk te onderhouden.
Mitsubishi Fuso Canter
FUSO Canter met KOKS opbouw
Mercedes-Benz Dealerbedrijven leverde een FUSO Canter chassis, gewichtsklasse 7,5 ton, met Euro 6-motor. Deze werd door hoofdaannemer KOKS Group opgebouwd met een KOKS-Zweiweg rail-rij-installatie, type bandaandrijving. Het rail-/wegconditioneringsvoertuig – in Den Haag kortweg smeerwagen genoemd – kan snel en flexibel worden ingezet, omdat het zowel op de weg als op het spoor uit de voeten kan. Het voertuig rijdt over het Haagse tramnetwerk en sproeit daarbij een zeer dun laagje vet tegen de flank van de rails om het booggeluid, het zogenaamde “piepen”, en slijtage te verminderen. De smeerwagen is uitgerust met een Rebs kopsmeerinstallatie en een flens smeerinstallatie en is gevuld met Igralub Headlub 90 railconditioneringsmiddel. Al met al draagt dit bij aan de geluidsreductie en slijtagevermindering.
Mitsubishi Fuso Canter
Nauwe samenwerking
De FUSO Canter smeerwagen is het resultaat van een zeer nauwe samenwerking tussen HTM Infra, HTM Wagenparkbeheer, Mercedes-Benz Dealer Bedrijven Den Haag en KOKS Group. Een belangrijk kenmerk bij het ontwerp was onder andere de ergonomie voor de bestuurder. Tevens voldoet het compacte voertuig met zijn wendbaarheid en eenvoudige failsafe bediening aan alle geldende milieueisen. Daarnaast was de lage geluidsproductie van het voertuig zelf een belangrijk uitgangspunt. Dit omdat de smeerwagen zowel overdag als ’s nachts gebruikt wordt. De FUSO Canter is dankzij het lage eigengewicht en de gunstige chassishoogte uitermate geschikt voor een rail-/wegopbouw. Zo passen er grotere railwielen onder de opbouw, voor een comfortabelere inzet op rails.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *