Ania test de Subaru Levorg

Subaru Levorg
De nieuwe Subaru Levorg is het tweede belangrijke model dat dit jaar door Subaru in Nederland wordt geïntroduceerd. Na de ruime en veelzijdige Outback was het nu tijd voor de bijna zo ruime en meer op sportiviteit gerichte Levorg Sports Tourer. Nu zijn introducties de slagroom op de autojournalisten-taart, maar dit keer kon ik er niet bij zijn. Daarom heb ik Ania Worobiej in mijn plaats laten gaan, een zeer ervaren en goede fotografe, maar het was de eerste keer dat ze een auto aan de tand voelde. Laat in de reacties vooral even weten wat je van dit artikel vond, als het goed in de smaak valt stuur ik Ania vaker op pad 😉

Exterieur en Interieur
De Subaru Levorg is een wolf in schaapskleren, het uiterlijk van een “gewone” stationwagen maar vermogen van een rallyauto. De luchthapper en haviksoog-koplampen maken het aanzicht van de voorkant brutaal en stoer. Hij kan door voor zowel een zakenauto als een gebruiksauto, zonder dat je in een degelijke gezinswagen categorie valt. De donkere ramen achterin geven privacy en verbergen eventuele rommel of kinderstoeltjes.
Subaru Levorg
Het interieur is strak en donker, wat weer goed past bij het stoere gevoel wat de auto je geeft. Nadeel daarvan is dat het de aanblik wel donker maakt bij het instappen. De Premium heeft een glazen schuifdak wat meteen een verschil maakt bij het instappen.
Subaru Levorg
Het stuur is sportief gevormd en heeft een fijne grip. Ik was een beetje geïntimideerd door alle knoppen en schakelaars rondom het stuur. Ze laten zich wel makkelijk bedienen en waren na een korte inspectie duidelijk in hun functie, zeker voor een gadget-nerd zoals ondergetekende. Zodra je de functies door hebt is het alleen maar handig om alles zo dicht bij de hand te hebben. Het grote LCD display in de middenconsole was makkelijk te bedienen en had een touchscreen-functie wat het geheel afmaakte.

In de Premium heb ik even moeten zoeken naar het knopje om mijn stoel naar voren te zetten, dat gaat elektrisch en is voor mijn gevoel erg traag en vervelend als er meerdere chauffeurs een auto moeten delen, het voordeel is wel dat je je stoel tot op de centimeter precies in kunt stellen, handmatig wil het er soms aan schorten. Voordeel van de Premiumstoelen ten opzichte van de Comfortstoelen is dat deze lederen stoelbekleding hebben. De Comfort stoelen zijn erg glad, waarschijnlijk zal dat wel slijten in de loop van het gebruik, maar ik had steeds het gevoel dat ik niet stevig in mijn stoel kon zitten, ook iets op de bijrijdersstoel leggen was geen goed idee aangezien het bij elke bocht en remming het eraf gleed. Een groot pluspunt is de stoelverwarming en de verstelbare stuurpositie. Deze is niet alleen in hoogte maar ook in diepte aan te passen.
Subaru Levorg
Ondanks de 6 speakers viel de akoestiek in de auto tegen, het geluid kwam van een te lage positie waardoor er een te zware bas doorkwam en het een echogevoel gaf. Als het geluid harder gezet werd werd het al beter weergegeven.
Het motorgeluid in de auto is zacht tot praktisch afwezig. De op de achtergrond werkende navigatie komt daardoor heel goed door, voordeel is dat je naast verschillende talen ook uit verschillende stemmen kunt kiezen.
Subaru Levorg
Rijgedrag
De auto is zowel automatisch als handmatig schakelbaar. De schakelknoppen (flippers) zitten aan het stuur en zijn makkelijk in gebruik. Zowel met het handmatig als met het automatisch schakelen merk je nauwelijks een overgang, de auto houdt niet in en rijdt zonder hapering verder.

Het gaspedaal is erg gevoelig. De lichtste aanraking laat de auto wegschieten. Hij accelereert snel en soepel, je rijdt zo weer op tempo na het stoplicht en dat allemaal zonder dat je er een whiplash aan over houdt. De rem is minder gevoelig. Een zachte aanraking laat de auto licht afremmen, een flinke schop zet hem bijna meteen stil. De ABS doet bij een noodstop goed zijn werk, je hebt niet één keer het gevoel dat je geen controle over de auto hebt.
Subaru Levorg
De wegligging is fijn, de auto voelt zeker en rijdt soepel, ook in een flinke bocht helt hij niet zwaar over. Zelfs bij flinke regenval heeft hij genoeg grip om je een veilig en goed gevoel te geven. De “elandproef” op een nat wegdek draagt bij aan dit gevoel, zonder een centje pijn laat de auto zich met 70 km/h heen en weer gooien. Het Symmetrical All-Wheel System grijpt in waar nodig, je kunt het zelfs zien ingrijpen op het scherm in het dashboard. Het verschil met de Comfort en de Premium merk je wel, de 17 inch banden van de Comfort hebben, ook doordat ze smaller zijn, een iets minder vaste grip op de weg, waardoor je soms over de weg stuitert. Voordeel van de Comfort is wel dat hij iets zuiniger rijdt.
Subaru Levorg
Het start/stop-systeem werkt net zo soepel als zijn schakelen, zodra je je voet van de rem afhaalt slaat de auto al aan. Nog sneller dan dat je met je ogen kan knipperen kun je wegrijden. Het laat zich ook makkelijk bedienen, zo kun je ervoor kiezen te stoppen zonder dat de motor uitgaat door minder hard op de rem te staan.
Subaru Levorg
De achteruitrijcamera is een leuke gadget welke meteen in werking treedt op het LCD display zodra je de auto in zijn achteruit zet. Hij kan je helpen om net die laatste centimeters achteruit te zetten. Ik had hem zelf niet nodig, de auto heeft ook grote spiegels welke veel zicht bieden.
Subaru Levorg
Conclusie
De Subaru Levorg is een erg leuke auto, met zijn 170 PK voel je je een baas op de weg. Hij geeft je door zijn stoerheid en fijne wegligging een vertrouwd en veilig gevoel. Door zijn stille motor en snelle reactievermogen heb je niet snel door hoe hard je rijdt. Hij maakt het rijden echt makkelijker, evenals je kans op een boete voor te snel rijden.
De Comfort is zo volledig dat je voor het basisbedrag al een complete auto hebt. De extra toevoegingen van de Premium mis je er niet in, behalve dan misschien de grotere en bredere banden en leren stoelen. Maar of dat het verschil van 5000 euro waard is?
De auto is zo multifunctioneel dat hij voor alles ingezet kan worden. Het is een werkpaard verpakt in een luxepaard huidje.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *